Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Навіюваність

Безпосереднє і відстрочене навіювання

Між дією суггестора і у відповідь діяльністю суггеренда міг -быть різні тимчасові співвідношення. Залежно від цього можна говори™» про безпосереднє і відстрочене навіювання.

При безпосередньому навіюванні суггестора дія виконується суггере-дом відразу ж після навіювання. Це визначається самою формулою навіювання, по­буждающей суггеренда виконати вселену дію або вчинок тут же. На­прімер, загіпнотизованому випробовуваному вселяється: «Підніміть прав «з руку!» — і він тут же виконує навіювання — піднімає свою праву руку.

При відстроченому навіюванні між дією суггестора і відповіддю подівши тільністю суггеренда є той або інший часовий розрив, В суггере-. створюється установка на те, що навіювання спрацює в майбутньому. Інколи у форм; > навіювання прямо вказується, коли воно має бути реалізоване: на іспиту, під час змагань, через місяць і так далі Наприклад, тренер вселяє спортсме нам: «Ви відмінно попрацювали на тренуваннях і тому відмінно виступите т, змаганнях» (85, 28—31, 37].

Коли студент, готуючись до іспитів, заучує матеріал, то он| фактично? вселяє собі термін, до якого потрібне помнить— до закінчення экзамена — * тому після нього забуває вивчене (у справедливості цього постійно убеж­даются і викладачі, і студенти).

У експерименті сформували дві групи студентів, що мають психологическж проблеми. З однією групою працювали професійні психологи і психіатри, s г інший — викладачі коледжу, що користувалися пошаною студентів. Ці |*-:| подаватели повинні були в процесі роботи говорити все, що прийде в голову г метою «допомогти». Подібні сесії проводилися в обох групах 2—3раза в недеяж: т перебіг трьох місяців. Відсоток поліпшень був однаковим.

Навіюваність — міра сприйнятливості до навіювання, визначувана субъе* тивной готовність!© піддатися і підкорятися вселяючій дії

Навіюваність індивіда залежить від ситуативних і особових чинників.

До властивостей особи, що сприяють підвищеною що вселяється, •! відносяться: невпевненість в собі, низька самооцінка, відчуття еббетвенной неп | ноценности, покірливість, боязкість, сором'язливість, довірливість, тривожність экстравертированность, підвищена емоційність, вразливість, zjs>-бость логічного мислення, повільний темп психічної діяльності.

Виділяються такі ситуативні чинники, що впливають на підвищення йндибш» дуальної навіюваності:

• психофізичний стан суггеренда — при спокої і релаксації внушае­мость зростає, так само як і при сильному емоційному збудженні, утом­лении, стресі; максимальна навіюваність спостерігається в гіпнозі;

• низький рівень обізнаності суггеренда, компетентності в обговорюємо: п питанні або виконуваному виді діяльності, мала міра його значущості лда суггеренда;.

• дефіцит часу для ухвалення рішення [133, 56].

Навіюваність суто індивідуальна. Визначити рівень навіюваності моа але за допомогою спеціальних тестів, їх називають «пробами». Ці прЬбы обязтсяьно проводять гіпнотизери, відбираючи для себе відповідний «матеріал» для сеансу.

Але перш ніж дати опис цих проб, висловимо деякі відомості про вну­шаемости як такий. При навіюванні звертаються переважно до чув­ствам слухача і розраховують на некритичне сприйняття-інформації. Тому найбільш вселяються діти. Оскільки жінки, як правило, значи­тельно эмоциональнее чоловіків, то жінки в цілому більш вселяються, ніж

ЧОЛОВІКИ; '. | ' | • |

Навіюванню легше піддаються малоосвічені люди, не схильні до мысли­тельной роботи, звиклі на службі робити те, що велить начальник.

Одна малоосвічена жінка вселила собі, що у неї в шлунку оселилася жива жаба: ніби то випивши води із ставка, проковтнула її зародок, який виріс і тепер не дає бідній жінці дихати.

Жодними аргументами не удавалося переконати її в абсурдності цих тверджень. Іона направщась до відомого лікаря, що практикував приватно, з проханням *выгнать» жабу. Той, поговоривши з нею, зрозумів в чому справу і не став сперечатися, а призначив наступного дня «операцію по витяганню» проклятої тварюки. Жінці він велів весь цей час більше є. Сам же попросив сусідських хлопчиськ зловити для нього за пристойну винагороду жабу. Незабаром спіймана тварюка вже тужила в банці.

«Операція» полягала в тому, що лікар дав пацієнтці сильне блювотне сред­ство і усадив над великим тазом. Довга виснажлива блювота притупила бдитель­ность страждальники, і в таз непомітно для неї підклали жабу.

Побачивши її, пацієнтка зраділа: «Ось! Я ж говорила! Доктор, ви мене врятували. Я тепер відчуваю таке полегшення!»

Діяльність, пов'язана з виконанням наказів і вимог (солдати, спортсмени, старанні испрлнители), розвиває навіюваність. Стомлення і стрес також підвищують її.

Ще більш вселяються алкоголіки і наркомани. Легко вселяється натовп. У неї «багато голів, але мало мізків».

Чим массовее аудиторія слухачів, тим більше вона безвільна і вселяється. Важко сказати першому: «А король-то голий!» І оскільки всі мовчать, то созда­ется ілюзія, що все «за». Ідеологи тоталітарних політичних систем исполь­зовали цей феномен для імітації «підтримки» своїх рішень. Ось і получа­лось: кожен окремо — «проти», а всі разом — «за»...

Навіюваність природна і ситуативна

Ми виделш, що навіюваність є індивідуальною рисою і варіюється в широких межах. Кожному вона дана природою, вихованням, освітою, досвідом життя. Назвемо її скорочено природною навіюваністю.

Навіюваність не є постійною величиною. На неї роблять вплив навколишнє оточення і миттєвий стан людини.

У деяких країнах таблички «Немає виходу» замінили на «Вихід в сусідні двері», оскільки було встановлено, що індивідів, що вселяються, виявилися в тяже­лой життєвої ситуації, табличка «виходу немає» провокувала на суїцид.

У натовпі чоловік більш вселяється. Те ж саме — в стані стресу. Паніка частіше спалахує саме в натовпі. По-перше, через ефект психічного зара­жения (про нього дивися відповідну главу), по-друге, під дією стресу, що відбувається часто із-за незначної небезпеки. Під тиском групової думки члени групи також швидше погоджуються з тим, що вселяється і« думкою.

Більшою мірою на навіюваність суггеренда впливає те, наскільки він дей­ствительно спостерігає або приписує суггерестору психологическоепревосход­ство над собою. Воно включає силу волі, твердість характеру, але головне — зпав здатність впливати. У дослідах, де в одному випадку як эксперимен­татора виступала особа, за якою випробовувані визнавали таке переваги, а в іншому.— відмовляли, були отримані статистично значимі різний результати навіювання.

Має місце залежність навіювання від відношення суггеренда ксуггестору. Пос­леднєє більшою мірою спирається на авторитетність суггеетрра і виражаєте! мірою «доверия-недоверия».

Експериментально встановлено, що і при позитивному відношенні до сут-гестору суггеренд приймає далеко не всі його навіювання, а при негативній відношенні не всі навіювання відкидає. Тут еущественноезначение має отно­шение суггеренда до вмісту навіювання: установки, погляди, думки, значи­мость для суггеренда того, що йому вселяється. Він позитивно відноситься, я отже, більш сугестія до того, що відповідає цілям і мотивам ея діяльності.

Багато дослідників пов'язують навіюваність з индивидуально-психологич*ес-кими особливостями суггеренда. Так, В.М. Бехтерев вказував на зв'язок цього фені міна з критичним мисленням. П. Дюбуа відзначав значення слабовіллі, лег»»-верия, довірливості і деяких інших особливостей людини. Сотрудника А.В. Петровського встановили кореляцію навіюваності з увагою .темпом пси­хической діяльності, тривожністю, ригідністю і ін.


Читайте також:

  1. Групова навіюваність
  2. Проби на навіюваність




Переглядів: 1521

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ВИДИ НАВІЮВАНЬ В ЗАЛЕЖНОСТІ ВІД ЇХ ВМІСТУ | Групова навіюваність

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.