МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
МусульманиТехніка Тема 5. Історичні аспекти розвитку науки і техніки у добу Середньовіччя та Відродження
Середньовіччя — це цікавий і досить суперечливий період історії людства, який охоплює культуру багатьох країн Старого світу. Катастрофу, яка згубила цивілізацію стародавнього світу, викликало фундаментальне відкриття кочовиків — винахід стремені. Воно зробило вершника стійким у сідлі й дало змогу, встаючи на стременах, використовувати довгий меч і шаблю. Хвиля завоювань прокотилася світом. У Європі запанували нащадки завойовників-германців. Розвиток науки і техніки доби Середньовіччя зазвичай поділяють на три основні етапи: раннє Середньовіччя — кінець V — перша половина ХІ ст. — перехід до феодального суспільства, поява двох систем: християнської і мусульманської, в яких у духовній сфері домінує релігія; зріле Середньовіччя — друга половина IX—XIІI ст. —бурхливо розвивається економіка, культура й освіта, посилюється експансія Заходу на Схід (передусім хрестові походи), водночас тривала феодальна роздробленість; пізнє Середньовіччя — XIV—XV ст. — зародження ринкових відносин, поступове звільнення від контролю Церкви, що спричинило зародження гуманізму та Ренесансу,виникнення університетів і розквіту наук. Розвиток техніки в Середньовіччі останніми десятиліттями став предметом жвавих і плідних дискусій. Якщо в першій половині ХХ ст. було прийнято сприймати цей період як практично безплідний технічно, не порівнюваний з Відродженням і навіть з Античністю, то нині багато дослідників визнає, що саме в Середні віки було закладено основи технічного перевороту, який відбувся в Європі в подальші століття. При цьому техніку розвивали емпірично, технічна теорія відроджується лише в XV ст. Втім, не обійшлося без двох винятків. По-перше, у Візантії, де під час переходу до Середньовіччя основи цивілізації й освіченості не настільки постраждали, як на заході Європи, і де населення було одномовним з античними авторами, побутували тексти Архімеда, Герона, тощо. Тут творив видатний механік Іоанн Фелопон (VI ст.). Архітектор, математик й механік Анфимій Тралльський у праці «Про дивовижні механізми» дав наукові пояснення оптичних властивостей дзеркал. По-друге, на середньовічному ісламському Сході науково-технічні знання давніх греків навіть примножувалися.
З утворенням Арабської держави та появою ісламу араби захопили Іран, Сирію, Палестину, Єгипет, Північну Африку, Вірменію, проникли в Грузію. Араби творчо засвоїли досягнення підкорених народів. Завдяки численним новаціям у суднобудуванні, араби змогли потіснити на морі Візантію. За свідченням дослідників, у 751р. до Середньої Азії з Китаю потрапив секрет виготовлення паперу. Поблизу Самарканда араби взяли в полон кількох китайських майстрів, які змушені були відкрити свою таємницю. У 900 р. папір потрапляє і до Єгипту. Саме від арабів виробництво паперу в ХІІ ст. запозичили іспанці. Читайте також:
|
||||||||
|