Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Індивідуально-психологічні особливості здоров'я людини.

Індивідуальні особливості людини, обумовлені особливостями протікання нервових процесів (порушення й гальмування), слідом за І.П. Павловим у вітчизняній літературі називають типами вищої нервової діяльності (ВНД). Є кілька класифікацій типів ВНД, кожна з яких використовує свої критерії, уважаючи пріоритетними в прояві психіці ті або інші її якості.

Однією із самих давніх є запропонована Гіппократом класифікація, у якій він виділив 4 типи (темпераменту). Сангвініки - урівноважені рухливі люди зі стійкою психікою; холерики - легко збудливі, запальні люди, які добре справляються в основному зі скороминучими справами; флегматики - інертні, малорухомі люди, що повільно думають, але завзяті в досягненні мети; меланхоліки - дуже чутливі, легко ранимі люди, що швидко стомлюються.

І.П. Павлов з учнями запропонував таку класифікацію, ключем до якої він обрав силу, збалансованість і рухливість процесів порушення й гальмування. Виходячи із цього, сангвінік, холерик, флегматик - сильні типи вищої нервової діяльності з могутньо вираженими нервовими процесами, а меланхолік - слабкий тип зі слабкими процесами збудження й гальмування.

Сангвінік – сильний, урівноважений, рухливий тип; нервова система відрізняється великою силою нервових процесів, їхньою рівновагою й рухливістю. Швидкий, легко пристосовується до мінливих умов життя; уміє правильно оцінити пріоритети й вибудувати оптимальну програму життя; інтенсивність реакцій відповідає силі подразників; характеризується високою опірністю труднощам життя.

Флегматик – сильний, урівноважений, інертний тип; нервова система відрізняється значною силою й рівновагою нервових процесів, але при слабкій їхній рухливості; спокійно й повільно реагує на ситуацію, легко пристосовується до соціального середовища, хоча й не схильний до зміни свого оточення; наполегливий у досягненні мети; добре адаптується до сильних і тривалих подразників.

Холерик – сильний неврівноважений тип; нервова система характеризується великою силою й перевагою процесів збудження над гальмуванням; відрізняється великою життєвою енергією, але не вистачає самовладання, запальний і нестриманий; при широті інтересів рідко заглиблюється в проблему; часто відчуває дефіцит часу через невміння організувати свій режим.

Меланхолік - слабкий тип; нервова система характеризується слабістю обох нервових процесів; погано адаптується до сильних збудників.

Існують і інші класифікації. Відзначимо деякі з них.

Так, крім відзначеної вище класифікації, загальної для людини й високорозвинених тварин, І. І. Павлов виділив ще й чисто людські типи вищої нервової діяльності, залежно від переваги сигнальної системи. Це художній тип, розумовий тип, середній тип. При перевазі першої сигнальної системи (системи конкретних, почуттєво безпосередніх образів дійсності, фіксуємих мозком) формується художній тип. Для нього характерна переробка інформації переважно за допомогою образів, тобто образне мислення. Цей тип характерний для художників у широкому змісті цього слова. У людей розумового типу переважає друга сигнальна система – мова. Він характерний для людей, у діяльності яких абстрактне мислення відіграє провідну роль (філософи, математики й ін.). Між двома цими крайніми типами перебуває середній тип з більш-менш збалансованими першою й другою сигнальними системами в діяльності мозку. У реальному житті крайні типи зустрічаються рідко, і кожна людина перебуває в певнім місці діапазону між ними.

В основі класифікації К. Юнга лежить спрямованість, орієнтованість психіки на зовнішню або внутрішню дійсність. На цій підставі виділені два основних типи:

- екстраверти - люди, основні потреби яких спрямовані зовні: активні, комунікабельні, люблять зміну обстановки, завжди “душа компанії”;

- інтроверти - люди, постійно звернені усередину, у себе, замкнуті, часто самотні, що вічно сумніваються, дуже уразливі, тривожно недовірливі, що погано витримують конфліктні ситуації.

Для здорової психіки характерно позитивний емоційний стан як сталий характер відгуків на різні події, факти. Емоційний стан людини впливає на психічне здоров'я і є його надійним індикатором, тому негативний емоційний стан – показник погіршення психічного здоров'я й здоров'я в цілому. Наслідком же таких негативних емоцій є неврози.

Невроз – хвороба, що має у своїй основі функціональний розлад вищої нервової діяльності, що виявляється оборотними порушеннями в емоційній, соматичній і вегетативній сферах, а також тимчасовим зниженням розумової й фізичної працездатності.

За клінічними проявами виділяють наступні види неврозів: неврастенію, або астенічний невроз; істерію, або істеричний невроз; психастенію, або невроз нав'язливих станів. Виникнення того або іншого неврозу значною мірою залежить від складу особистості людини. Так, особи, у яких переважає перша сигнальна система (зі схильністю до безпосередніх емоційних реакцій – художній тип вищої нервової діяльності), частіше занедужують істеричним неврозом. Він виявляється у рухових і вегетативних розладах. У людей з перевагою другої сигнальної системи (з тенденціями до міркувань, тривалому обмірковуванню подій, що відбуваються, - розумовий тип вищої нервової діяльності) частіше виникає невроз нав'язливих станів. У людей проміжного типу виникають неврози потипу неврастенії, щопроявляється в зниженні працездатності, порушеннях сну, дратівливості й ін.

Неврозом занедужують в основному люди низько адаптовані, слабкі, невпевнені в собі. Невроз - це наслідок недозволеного внутрішнього конфлікту мотивів при недостатньо високій ефективності механізмів психологічного захисту й вираженій пасивно-оборонній поведінці в стресових ситуація.

У результаті впливу інформаційно-емоційних стресів, перевтоми й недостатньої профілактики нервово-психічних порушень значна частина людей страждає неврозами.

Гармонія процесів, що протікають у мозку, - найважливіша умова психічного здоров'я, застава успішної фізичної або розумової діяльності. Тільки в цьому випадку можна ставити завдання оптимізації процесів розумової праці без несприятливих для здоров'я наслідків.

Регулювання психічного стану

Самий потужний резерв і одночасно метод регуляції психічного стану - знання про себе самого, про переважні інстинкти, установки, темперамент і ін. При самоаналізі людина має і може зрозуміти особливості власного “Я”. Якщо причина психологічного дискомфорту, порушення психічного стану полягає в тому, що поведінка людини неадекватно його психобіологічному “Я”, то поведінку слід коректувати.

Для підвищення стійкості психіки до несприятливих впливів, розширення меж своїх психічних і інтелектуальних можливостей, оволодіння способами й методами управління собою й зняття несприятливих наслідків стресу необхідно використати систему взаємодоповнюючих засобів, що включає аутотренінг, самоаналіз, масаж, рухову активність, повноцінний сон і інші підходи, які можуть допомогти досягненню корисного результату. При цьому в кожної людини можуть бути свої оптимальні засоби забезпечення психічного здоров'я, хоча не менше значення має й правильність їхнього використання.

Самим фізіологічним і ефективним з методів регуляції психіки варто вважати рухову активність, можливості якої щодо цього практично безмежні. Оптимальне фізичне навантаження сприяє сприятливому, природному ходу біохімічних процесів, які йдуть під впливом гормонів стресу (кортикоїдних і катехоламінів), тобто відбувається їхнє своєрідне перемикання з механізмів стресу на забезпечення рухової активності.

Крім домінантного механізму рух впливає на стан психіки й опосередковано, що обумовлено особливостями функціональної організації спинного мозку. Таким чином, у результаті використання цілеспрямованого руху через різні фізіологічні механізми можливо досягти не тільки зниження нервово-психічної напруги, але й нормалізації емоційного статусу. Більше того, після м'язового навантаження найчастіше виникає відчуття задоволення (“м'язова радість”), комфорту.

Рух - це потужний фактор відновлення розумової працездатності по механізму активного відпочинку. Однак у випадку сильного розумового стомлення рухова активність може його збільшити, що пов'язано зі зниженням у цих умовах ефективності гальмових механізмів, у значній мірі відновлення, що спричиняє ефект. Тому після роботи, що викликала сильне розумове стомлення, потрібен спочатку пасивний відпочинок (сон, пасивне розслаблення) і лише потім використання рухової активності.

Одним з найбільш ефективних засобів відновлення психічного здоров'я є аутотренінг, що дозволяє одночасно вирішувати цілий ряд завдань: усунення наслідків стресу, відновлення сил, витрачених на роботі, підвищення функціональних можливостей організму, керування психофізіологічним станом і т.д.

Для нормалізації психічного стану людини ефективним виявляється використання масажу. Шкіра людини являє собою найширші рецепторне поле, імпульсація якого впливає на стан збудливості головного мозку, тому цілеспрямоване використання масажу дозволяє досягти її нормалізації. Важлива роль у підтримці нормального психофізичного стану людини належить повноцінному сну, що є невід'ємною частиною життєдіяльності. Сон відновлює сили, дає можливість організму відпочити від денних розумових і фізичних праць. Крім того, під час сну відбувається аналіз і переробка інформації, накопиченої людиною за попередній час, і в основному за рахунок цього зменшується нервово-психічна напруга нервової системи. У сні звільняються резерви пам'яті, стирається стороння інформація й усуваються непотрібні реакції, що сформувалися під час пильнування.

Тривалість сну індивідуальна й залежить від характеру попередньої праці, загального стану людини, віку, пори року, особливостей вищої нервової діяльності людини й інших факторів. Зокрема, після напруженої розумової або фізичної праці потрібен більше тривалий сон. У середньому для нормальної життєдіяльності оптимальним уважається сон протягом 7-8 годин.

 

Питання для самоперевірки:

1. Як можна охарактеризувати поняття “Психіка”?

2. Що варто розуміти під психічним здоров'ям?

3. Який показник є одним із провідних показників функціонального стану психіки?

4. Що можна віднести до емоцій?

5. Хто створив навчання про стрес?

6. Скільки фаз має стрес?

7. По одній з перших класифікацій темпераментів виділяють: холерик, сангвінік, флегматик, меланхолік. Хто є засновником зазначеної класифікації?

8. Який з темпераментів (холерик, сангвінік, флегматик, меланхолік) уважається сильним, урівноваженим, рухливим типом? А який відноситься до слабкого типу?

9. Що необхідно використати для підвищення стійкості психіки до несприятливих впливів, стресу?

 

 

Лекція 6. Родина. Культура сексуальної поведінки. Захворювання, що передаються статевим шляхом, їх профілактика.

 

Навчально – цільові питання

1. Характеристика зовнішніх факторів, що роблять вплив на формування родини.

2. Специфічні функції родини.

3. Неспецифічні функції родини.

4. Класифікація захворювань, що передаються статевим шляхом.

5. СНІД.

6. Наслідки інфекцій передані статевим шляхом.

7. Поняття “група ризику”.

Практичні навички

1.Уміти визначати фактори, що роблять вплив на формування родини.

2.Застосовувати набути знання під час роботи з дітьми різних вікових категорій.

Міжпредметні та міждисциплінарні зв’язки

Забезпечуючі дисципліни – біологія, етика та психологія сімейного життя.

Забезпечувані дисципліни – соціальна педагогіка, загальна педагогіка, психологія, анатомія, філософія, фізіологія та гігієна людини, екологія.

 




Переглядів: 732

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ТЕКСТ ЛЕКЦІЇ | ТЕКСТ ЛЕКЦІЇ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.11 сек.