МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||
ФРИДЕРІК ШОПЕН( 1810-1849) Заслуга в створенні польської музичної школи належить Фридеріку Шопену. Він народився в садибі Желязова Воля (біля Варшави), де його батько служив керуючим.
Уже до п'ятнадцяти років Шопен став відомим у Варшаві піаністом і композитором, часто виступав у салонах польської знаті, у будинках своїх друзів і шанувальників. У дев'ятнадцять років він закінчив варшавську Вищу музичну школу.
Джерелом творчого розвитку композитора служили польські народні пісні й танці, італійська опера, музика Баха й Моцарта. Ранні твори - мазурки, полонези, ноктюрни, два концерти для фортепіано з оркестром - наповнені відчуттям щастя й любові. Уже в них виявився незвичайний мелодійний дар Шопена, поєднаний із класичним почуттям музичної форми й глибоким ліризмом. Пізніше угорський композитор і піаніст Ференц Аркуш скаже про нього: "Шопен - ніжний геній гармонії". Восени 1830 р. Шопен виїхав за кордон. Він збирався протягом декількох місяців відвідати культурні центри Австрії, Німеччини, Італії й Франції, виступити з концертами, познайомитися із творчістю видатних музикантів, представити європейській публіці свої добутки. Ні сам композитор, ні його рідні, ні друзі не могли припустити, що на батьківщину він більше не повернеться. У той час значна частину Польщі (куди входила й столиця - Варшава) перебувала під владою Російської імперії. Незабаром після від'їзду Шопена почалося польське повстання ( 1830-1831 рр..). Звістка про його придушення застала композитора в німецькому місті Штутгарт. Під враженням від трагічної події він написав відомий "Революційний" етюд (1831 р.). У цьому творі злилися біль, гнів і скорбота. Воно стало першим драматичним твором Шопена, прообразом його майбутніх створінь, присвячених долі батьківщини.
Композитор вирішив залишитися у Франції. В 1831 р. він приїхав у Париж, де й прожив другу половину життя. Його друзями й близькими знайомими стали видатні музиканти Ференц Аркуш, Гектор Берліоз, Вінченцо Белліні, письменники й поети Оноре де Бальзак, Генріх Гейне, Жорж Санд, Адам Міцкевич, художник Ежен Делакруа.
Світову славу Шопену принесли твори, написані саме в "паризький" період. Проникливий ліризм, мелодійне багатство й добірність ранніх творів доповнилися глибоким драматизмом, часом трагізмом. Поряд з ліричними образами в музиці з'явилися жагучі, мужні, вольові риси. Польська тема - теплі спогади про батьківщину, з'єднані з гіркотою розлуки, - стала провідною у творчості композитора. Шопен писав майже винятково для фортепіано, сам був першим виконавцем нових творів. Багато добутків композитор створив у ритмі польських народних і міських танців (мазурка, полонез, вальс). Мазурки Шопена - це маленькі музичні поеми, смутні, драматичні й ліричні; полонези звучать велично, воскрешаючи славні часи лицарської Польщі; у вальсах чується спогад про щасливі дні на батьківщині; балади, навпроти, драматичні й навіть трагічні за змістом. Справжньою енциклопедією творчості Шопена стали його прелюдії (1839 р.) - двадцять чотири короткі п'єси, кожна з яких - закінчена картина. Те ж можна сказати й про етюди композитора. До Шопена етюд (від фр. etude - "вивчення") уважався п'єсою, призначеної для вдосконалювання технічних навичок гри на інструменті. Композитор, зберігши форму (використання тільки одного виду техніки), перетворив етюд у віртуозний і глибокий по змісту жанр. У творчості Шопена набув класично досконалу форму й ноктюрн (фр. nocturne, від лат. nocturnus - "нічний"). У п'єсах сполучаються надзвичайно чаруючі й глибоко драматичні образи. Шопен віддав данину й класичній формі. Одне з вищих досягнень композитора - відома Соната сі бемоль мінор з Жалобним маршем (1839 р.). Звичайно в цьому творі бачать гіркі роздуми про долю Польщі. Але зміст сонати, як і будь-якого великого витвору мистецтва, багато глибше: це не просто відгук на історичні події, але глибоко драматичні й філософськи мудрі міркування про життя й смерть. На той час Шопен уже був невиліковно хворий і розумів, що йому призначено вмерти на чужині. Перша й друга частини сонати - способи життя з її протиріччями. Тут і похмурі передчуття, і мужні, вольові інтонації боротьби. Жалобний марш (третя частина) - міркування про смерть. Музика трагічна й велична, а в середині з'являється ширяюча лірична мелодія незвичайної краси. Вона вносить у сонату піднесений духовний початок. Четверта частина - короткий фінал без яскраво виражених тем і мелодій. "Вітер над могилами" - так назвав її російський піаніст і композитор А. Г. Рубінштейн. Фридерік Шопен помер від туберкульозу у віці 39 років. Тіло його поховане на цвинтарі Перлашез у Парижу, а серце - у Польщі, Так хотів сам композитор. Більшу частину життя Шопен провів удалині від батьківщини, але для співвітчизників він - національна гордість. СТАНІСЛАВ МОНЮШКО ( 1819-1872) Фридерік Шопен і Станіслав Монюшко представляють музику Польщі XIX в. Однак Шопен другу половину життя перебував у Франції, Монюшко ж працював на батьківщині, і саме йому було призначено зіграти головну роль у становленні польської музики. Монюшко глибоко сприйняв народну культуру. Із цього джерела композитор черпав музичні образи для романсів і пісень, які писав на вірші польських поетів, головним чином Адама Міцкевича. Твору виходили в збірниках за назвою "Піснярі" (з 1841 р.) і були дуже популярні як у Польщі, так і за її межами. Станіслав Монюшко складав не тільки пісні, але й опери, оперети, музику до балетів. Він створив першу національну оперу "Галька" (1848 р.). Героїня твору, кріпосна дівчина Галька, обманута і збезчещена поміщиком Янушем, кінчає життя самогубством під час весілля свого спокусника. У музиці опери, дуже мелодійної, щирої, немає жодної цитати з народних мелодій, але вся художня мова заснована на інтонаціях і ритмах слов'янського фольклору. Композитор використовував пісенні форми, що зробило твір більш доступним для широкого кола слухачів. Читайте також:
|
||||||||||||||||
|