Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Вавілон

Ур

Урук

Розпочнемо з короткої політичної історії міста. Урук – стародавнє місто-держава у Шумерi (шумерське Унуг, біблійне Ерех, грецьке Орхоя – паща). В 2800–2600 рр до н. е. (при напівлегендарних правителях Енмеркарі, Лугальбанді, Гільгамеші) під гегемонією Урука були об'єднані міста-держави Південного Дворіччя (1-ша династія Урука).

В 2400–2300 рр. до н. е. при Лугальзагесі (єдиний представник ІІІ дин Урука) Урук був столицею Шумеру.

Після завоювання Саргоном Древнім (цар Аккада і Шумера, правив приблизно в 2316–2261 рр. до н. е.) Урук увійшов до складу його держави.

Наприкінці 22 ст. до н. е. цар Урука Утухегаль створив у Дворіччі об'єднане «царство Шумеру й Аккаду», після його смерті влада перейшла до Ур-Намму – засновника ІІІ-ої династіїУра.

Урук виник ще в кінці IV тис. до н. е., а остаточно прийшов в запустіння у III ст. н. е. Таким чином, час, що минув від зведення першої міської стіни (за Гільгамеша) і до втечі жителів з міста, обчислюється більш ніж трьома тисячоліттями. У світі ще не було міста, яке б проіснувало так довго. Навіть Рим і Вавилон не могли в цьому відношенні змагатися з Уруком.

Грандіозні і величні руїни Урука знаходяться в пустельному районі на півдорозі між Багдадом і Басрою, неподалік від сучасного іракського містечка Варка. Починаючи з 1912 року тут працювали німецькі археологи, і завдяки їх розкопкам ми маємо досить повне уявлення про це найдавніше шумерське місто.

Характерний вигляд шумерської цивілізації оформився саме в період Урука. Його відмінні риси особливо яскраво виражаються в трьох основних сферах культури: у будівництві монументальних храмів, виготовленні високохудожніх циліндричних печаток і в розвитку клинописного письма.

У давнину Урук був присвячений двом великим божествам шумерського пантеону - це Ан (або Ану), богу неба, і богині любові Інанні (аккадскій Іштар). У центральній частині гігантського городища (загальна площа його понад 400 га) навколо побудованого з сирцевої цегли зиккурата стоїть храм цієї богині, Е-Анна («Небесний Дім»), – великий комплекс будівель і внутрішніх двориків, який постійно розширювався і перебудовувався з убейдских часів до перського завоювання в VI ст. до н. е. Храм бога Ану, набагато скромніший за розмірами і зовнішньому вигляду, знаходиться в іншій частині міста.

У середині III тис. до н. е. Урук мав площу понад 400 га і був оточений подвійними стінами з цегли-сирцю, які простягалися майже на 10 км. Там було понад 800 сторожових веж , споруджених через кожні 10 метрів. У місто можна було потрапити лише через двоє великих воріт: на півночі і на півдні. Його населення, за різними підрахунками, доходило від 80 000 до 120 000 чоловік. Але хто ж керував цими масами людей?

Цілком очевидно, що саме правителі міст-держав (або «номів»), що носили в різні часи різні титули: «ен», «енсі», «лугаль» планували і здійснювали грандіозні громадські роботи з будівництва каналів, гребель і дамб, по зведенню величних палаців і храмів, по спорудженню оборонних укріплень. На основі відомостей, почерпнутих з «Царського списку», епічних шумерських поем і переказів, а також з археологічних матеріалів, ми досить добре знаємо імена (а іноді і справи) правителів I династії Урука. Хоча відкриває місцевий династичний список очевидно, що міфічна фігура Мескіаггашера – син бога Сонця, Уту, брата богині Інанни, культ якої отримав широке поширення саме в цьому місті. Згідно з «Царським списком», він був одночасно і царем, і верховним жерцем.

У той час коли засновник династії прийшов до влади, міста як такого ще не було. Існував лише храмовий комплекс Е-Анна (присвячений головному міському божеству – Інанні) і житлові селища навколо нього. Урук перетворив на справжнє місто наступний правитель - Енмеркар: син Мескіаггашера, цар Урука , той, хто побудував Урук, став царем і царював 420 років.

Гільгамеш, п'ятий цар I династії Урука і верховний жрець Куллаба (священна ділянка міста, де знаходився храмовий комплекс Е-Анна). Гільгамеш, подвиги якого дуже нагадують діяння грецьких героїв Геракла, Улісса і Тесея, був найпопулярнішим персонажем у жителів Месопотамії протягом декількох тисяч років. Вони представляли його у вигляді могутнього бородатого чоловіка, що б'ється з биками, левами і невідомими чудовиськами.

Не виключено, що Гільгамеш був узурпатором і захопив верховну владу в Уруці за допомогою військової сили. Крім своєї буйної вдачі і богатирської сили, він зробив і ряд корисних для свого міста справ. Одним з найважливіших його заходів було будівництво урукских оборонних стін.

Священний комплекс (Еанна) з кількома храмами, зв’язаними колонадами і дворами, і розташованою поруч терасою храму бога Ану, є відображенням у архітектурі складної системи ієрархії і розшарування суспільства. Одночасно застосування бутового каменю і значної кількості деревини для перекриття стель – свідчить про інтенсивний товарообіг, не завжди мирний. Щоб отримувати сировину і корисні копалини, на які Месопотамія бідна, але багаті гори Тавр і Загрос, розв’язувались війни за панування над торговими шляхами. Так, похід легендарного Гільгамеша в Кедровий ліс (гора Аман в Сирії) або похід посланців Енмеркара до царя Арати (на Іранському нагірї) за матеріалами для будівництва храму – в міфологічній формі розповідають про проходи в Сирію, Іран і до Перської затоки і є опосередкованими свідченнями боротьби між містами.

Поряд з архітектурними є й інші свідчення економічного і соціального розвитку Урука: наприклад, використання гончарного круга у виробництві кераміки, поява циліндричних печаток замість печаток-штампів і використання «рахункових дощок» для ведення записів. Широке використання посуду (мисок) «зі скошеним краєм» – посуду, виготовленого методом штампування у великій кількості, – очевидно, не тільки призначалось для побутових, але й релігійних цілей. Економічні угоди і адміністративне управління, засноване на стрункій соціальній структурі, відображені в клинописних таблицях цього періоду. Крім того, спостерігається ширше використання металів, особливо міді. До кінця періоду появилась бронза – матеріал, який став широко використовуватись починаючи з ІІІ тис. до н. е.

Росту міста сприяв розвиток сільськогосподарського виробництва в алювіальній долині Месопотамії. Зокрема, ми можемо говорити про розвиток іригації, появу плуга з використанням тяглової сили тварин, спеціалізацію праці і прогресивне розшарування всередині общини). Археологічна розвідка німецької експедиції у 1982–1984 рр. в Уруці показала, що в місті були невеликі квартали ремісників і окремі металургійні майстерні, що підтверджує високий ступінь спеціалізації ремесла.


 

V династія Урука виявилася недовговічною. Після семи років правління Утухенгаль загинув при досить дивних обставинах: він випадково потонув при огляді будівництва греблі (близько 2109 до н. е.). А влада над Шумером, правда, не без боротьби, перейшла до Ур-Намму – правителя міста Ура. «Царський список» оповідає про це коротко, але чітко: «Місто Урук був вражений зброєю, царствування його перейшло до міста Уру». Так з'явилася III династія Ура (бл. 2109-2006 рр. до н. е.).

Розпочався короткий, але блискучий період в історії стародавньої Месопотамії. Протягом сторіччя, з 2106 по 2003 рр. до н. е. Ур став столицею великої і могутньої держави, що включала у свої межі майже всю Месопотамію і ряд сусідніх з нею областей. Проте час III династії Ура бідний на історичні написи, так що у відомостях про нього ми маємо багато білих плям.

В колах сучасних вчених ім'я Ур-Намму назавжди пов'язане з зиккуратами, які він спорудив в Урі, Уруці, Ереду, Ніппурі і в ряді інших міст і які до цих пір залишаються найбільш вражаючими архітектурними будівлями тієї далекої епохи. Як наочний приклад таких зіккуратів може служити ступінчаста вежа міста Ура,яка найкраще збереглася до наших днів. Побудована з сирцевих глиняних блоків, але облицьована зовні «панциром» з обпаленої цегли товщиною в 2,5 м, скріпленого бітумом, вона має основу 45 на 60 м. У давнину (а він побудований в III тис. до н. е.) Зіккурат мав не менше трьох ярусів, або поверхів-ступенів. Але зараз уцілів лише перший і частина другого. Його сучасна висота – близько 17 м. Однак ця величезна маса створює враження легкості і витонченості, частково завдяки досконалості своїх пропорцій, а певною мірою через те, що всі лінії злегка закруглені – прийом, довго вважався винаходом греків і вперше застосований ними при будівництві Парфенона, тобто на 2000 років пізніше шумерів. Зіккурат стояв на високій терасі в самому серці «священної ділянки» – теменос, обнесеному стінами і відведеному тільки для богів і царів. Він відкидав свою тінь на великий двір храмового комплексу Нанна – бога місяця і головного божества – покровителя міста. Помітно підносячись навіть над потужними кріпосними стінами Ура, зіккурат відбивався в зеленуватих водах Євфрату.

Навіть зараз ця червонувато-коричнева піраміда утворює досить помітний елемент місцевого пейзажу, видимий на багато кілометрів навколо. А в шумерську епоху ступінчаста башта Ур-Намму виглядала ще більш ефектно. Справа в тому, що на вільній площі ступенів-терас зіккурата були колись посаджені дерева, чагарники і квіти. Для цього наверх наносили шар родючої землі і зробили спеціальні водовідвідні споруди для поливу рослинності дощовою і принесеною водою. Зелена гора, що високо здіймалася над зубцями міських стін і була видна здалеку, чітко виділялася на жовто-сірому тлі Месопотамської рівнини. Зіккурат Ур-Намму – один з небагатьох уцілілих донині прямих свідків далекого минулого. Всі люті вихори історії залишили на ньому свій помітний слід. Всі правителі Ура внесли посильну лепту в його спорудження та оздоблення. Щоб документально увічнити свій будівельний запал, кожен місцевий цар поспішав замурувати в товщі стін ступінчастою вежі клинописну табличку або циліндр з переліком своїх заслуг перед богами: «В славу владики свого Нанна, найчарівнішого з синів Енліля, могутній чоловік Ур-Намму, правитель Урука, цар Ура, цар Шумера і Аккада, спорудив Етеменігуру улюблений йому храм».

Але для чого споруджувалися ці гігантські ступінчасті башти? Найкраще визначення зіккурата, мабуть, дано в Біблії, де сказано, що «Вежа Бабіль» (тобто зіккурат Вавилона) призначена для того, «щоб досягти небес». У глибоко міфологізованій свідомості шумерів і аккадців ці величезні споруди були, швидше за все, як би «молитвами в цеглі», точно так само, як європейські готичні собори є «молитвами в камені», а наші православні церкви – «молитвами в дереві». Всі вони посилають богам запрошення спуститися на грішну землю. І в той же час вони висловлюють одну з найбільш примітних спроб людини вирватися з пут жалюгідних умов свого існування і встановити тісніші контакти з божеством.

У період розквіту місто в плані представляло собою овал довжиною близько кілометра і шириною до 700 м. Його оточувала глинобитна стіна із зовнішнім укосом з цегли-сирцю. Води Євфрату омивали ці стіни із заходу і півночі, а східну сторону захищав глибокий і широкий канал. Таким чином, з трьох сторін Ур оточувала вода і підійти до нього по суші можна було тільки з півдня.

В епоху його розквіту в кінці III тис. до н. е. вся міська площа в межах стін займала приблизно 80 га. У межах міського овалу, згідно з Л. Вуллі, нараховувалося до 4250 будинків, в яких, за його словами, жило до 35 000 чоловік. Якесь уявлення про кількість жителів Ура дають і розміри головних святилищ міста, де в урочистих випадках збиралося майже все доросле (чоловіче) населення. Двір для віруючих при великому храмі бога Нанни мав площу близько 4000 кв. м. Інший двір – перед зіккуратом. Навіть якщо рахувати по дві людини на квадратний метр, ці два двори навряд чи могли вмістити більше 10 000 чоловік. Враховуючи, що діти, люди похилого віку і частина жінок не приходили на свято, можемо вважати, що загальне населення Ура в III – початку II тис. до н. е. не перевищувало 50 000 чоловік.

Центр міста займав величезну священну ділянку, обнесену стіною, з храмами і святилищами бога Місяця Нанни, покровителя Ура, і його дружини Нінліль. Навколо храмів тіснилися житла жерців, склади, комори, майстерні та палаци правителів. А вже навколо теменос концентрувалися житлові квартали. На півночі й заході міста, поблизу Євфрату, знаходилися головні торговельні пункти міста – Північна і Західна гавані.

Додаток. План Ура.

1. Північна гавань; 2. Західна гавань; 3. Теменос – священна ділянка (чорний квадрат зліва – зіккурат Ур-Намму); 4. Палац і храм; 5. Житлові квартали (Ур III і пізніше); 6. Храм Енкі; 7. Ділянка царських гробниць.

«Гавань і простір навколо неї називалося кар (Карум), і це ж слово означало" ринок "і" купецьку організацію "з її управлінням (ймовірно, самоврядуванням). Близько головного Урска Карума – майже єдиного місця в місті, де була прісна вода, якщо не вважати окремих колодязів, – розташовувався сад з фініковими насадженнями, який належав храму. На пристані Карума, мабуть, відбувалася торгівля, дрібна й велика.

Внутрішнє облаштування священної ділянки Ура змінювалося від покоління до покоління. Зазвичай, вона займала в Урі найбільш давню і тому найбільш високу частину міста. Священна ділянка була, мабуть, площею у вигляді не зовсім правильного прямокутника довжиною близько 300 м і шириною близько 200 м. Згодом кілька воріт з вежами і приміщеннями при вході охороняли священну ділянку; але від воріт II тис. до н. е., часу Ларс, збереглися тільки одні – колись високі, з вежею, що вели за огорожу багатоярусного ступеневої храму-зиккурата Е-теменнігуру.

У межах огороджувальної стіни, що утворює ніби фортецю, знаходився головний храм міської громади – Е-кішнугаль, присвячений богу Місяця, Нанні, або Наннара (він же Суен, або Син). Позаду нього височів зиккурат. Біля нього розташовувалася священна кухня на відкритому повітрі – Гірма, де смажилися жертовні ягнята, з колодязем і глиняним столом для оброблення туш. З іншого боку була розташована пекарня. А між ними з входом із «Верхнього двору» містився приймальний і бенкетний зали бога Нанни, через які входили на подвір'я зиккурата. Поблизу зиккурата Е- теменнігуру перебував «нижній храм», Е- кішнугаль, і тут відбувалися основні моління і стояли статуї і емблеми не тільки Нанни, а й інших божеств і царів, прикрашені сріблом, золотом і лазуритом. У « верхньому храмі», нагорі зиккурата, куди, ймовірно, допускалися тільки деякі найбільш довірені храмові чини, бог, як вважалося, іноді особисто спускався з небес.

На ділянці палаців і храмів поблизу зіккурата видно лише куці обрубки низу глинобитних стін донедавна залиті зміцнюючим розчином прямокутні та квадратні підлоги незліченних кімнат і приміщень. Найкращі значні споруди належать до часу III династії Ура. Тут же були виявлені Помешкання царів і жерців. Звідси здійснювалося керівництво всім життям країни, нагороджувалися герої, каралися винні, приймалися рішення про війну і мир. І все це в ім'я великого Нанни і його дружини Нінліль.

«Ур забудовувався без жодного плану, – писав Л. Вуллі. – Вузькі немощені вулиці звиваються між будинками, неправильне розташування яких визначалося примхою приватного власника. Забудовані квартали настільки великі і будівлі стоять настільки тісно, що дістатися до будинків, розташованих в центрі кварталу, можна тільки тупиковими провулками. Житлові будинки в основному однотипні. Внутрішній двір, з'єднаний з вулицею коридором, оточений житловими приміщеннями зі сходами, що ведуть на другий поверх, – такий переважаючий характер споруд самої різної величини і досить різноманітних форм.

Серед житлових будинків розкидані будови меншого розміру, безсумнівно, торгові лавки. Найпростіша з них складається всього з двох приміщень; до вулиці звернено якусь подобу торгового намету, такий собі демонстраційний зал, часом з відкритим фасадом, а за ним – довге складське приміщення.

Стіни всіх споруд складені з цегли; в нижніх рядах кладки цегла обпалена, вище – сирець. Зовні стіни оштукатурені й побілені. Вулиці не були брукованими, їх покривала утрамбована глина. У дощову погоду вона перетворювалася на непролазний бруд. Та й ширина вулиць була такою, що по них не зміг би проїхати екіпаж. У місті вантажі переносили люди або в'ючні осли. По суті справи Ур був типовим містом Сходу. Правда, нечистоти не виливати тут прямо на вулиці, а випливали у відкриті канали вздовж доріг, проте сухе сміття з будинків вимітали і викидали прямо під ноги перехожим».

План будинку залежав від того, якої форми місце можна було викроїти між уже побудованими будинками; але майже всі будинки мали обов'язкові частини. Якщо це було житло більш-менш заможної людини, то дверцята з вулиці вели в сіни, де стояла невелика посудина з водою – для обмивання ніг, і, ймовірно, тут же зберігався господарський інвентар. Звідси, навскоси від вуличної, інші двері вели на внутрішній дворик площею метрів до двадцяти; він, як і сіни, по можливості був з обпаленої цегли; на дверях біля виходу з сіней міг висіти оберіг від злого духа – голова демона; в середині дворика міг бути поглиблений нижче рівня підлоги басейн. На рівні другого поверху дворик був обнесений дерев'яною Галереєю (звичайно не кругом, а тільки з одного боку). З двору міг бути хід в приміщення для рабів, в комору і в кухню. У кухні могли бути вкопані в землю вогнище, хлібна піч або цегляна «плита», в якій були влаштовані поглиблення – «коритця» для розпеченого вугілля, на якому розігрівалися вода і їжа. Комора або кухня (або і те й інше) зустрічаються майже в кожному будинку; тут іноді знаходять знаряддя жіночої праці (зернотерки і т. п.).

«У будь-якому будинку, – писав М. Білицький, – навпроти виходу з сіней обов'язково були двері в парадну світлицю ("гостьову"); світлиця могла бути різної довжини, залежно від можливостей власників будинку, але ширина її в усіх будинках була стандартна: 2 м (4 ліктя), так як тут, мабуть, після обрядового сімейного або родового бенкету покотом укладали спати гостей. Лише в дуже рідкісних будинках при світлиці була комора для постільних речей (швидше за все циновок або килимків) і умивальна. Частіше ж всього якщо милися, то просто у дворі.

Крізь світлицю був хід на другий, менший двір, недоступний стороннім і присвячений культу померлих родичів і предків. Частина цього двору, мабуть, була крита дахом, і тут знаходився домашній вівтар з місцем для спалення присвячених божеству частин жертви. Тут же стояв стіл (часто цегляний), на якому розділялась і готувалася жертва, а де-небудь на стіні містився теракотовий образок із зображенням божества або ж міфологічної або обрядової сцени. Л. Вуллі називає такі дворики "святилищами"; в них же по можливості під підлогою ховали і деяких померлих членів сімейства. Тут покійні родичі отримували від живих у жертву воду і жертовну їжу. Поховання в будинку були, звичайно, пов'язані з безліччю незручностей і небезпек, але такою була могутність древніх традицій домашньої громади, що звичай ховати у домашньому "культовому дворику" тримався дуже довго. Якщо була можливість, споруджували невелику підземну гробницю, куди і клали небіжчиків одного за іншим, але ховали також у глиняних посудинах або у плетених циновках. На дорогу в загробний світ давали небагато речей і провізії в глиняному посуді.

Місто було захоплене могутнім ворогом, а згодом занепало через примхи р. Євфрат. У 2003 р. до н. е. еламіти підійшли впритул до стін Ура, «подібного до жовтої гори». Не допомогло і те, що місто з трьох сторін оточувала вода (русло Євфрату і канал). Після короткої облоги Ур був захоплений, пограбований і спалений. Нещасний Іббі-Сін – останній цар шумерів – потрапив у полон, був відвезений до Іран, де і помер.

Коли вони ( еламіти. - В.Г. ) прийшли, навколо все винищуючи

Знищуючи все, як запеклий потік,

За що, за що Шумер, тобі кара така?

З храму вигнані священні владики,

Зруйновано місто, вівтарі розбиті,

І всією країною володіють еламіти.

Із загибеллю Ура закрилася одна з найбільш яскравих і драматичних сторінок в історії Месопотамії – шумерська. Після еламітского погрому і вторгнення різних кочових семітських племен Шумер ніколи вже не зміг знову стати на ноги. Його цивілізація загинула, народ розчинився в масі чужинців, а мова зникла, залишившись лише в клинописі.

Ур був розташований у пониззі Євфрату, неподалік від сучасного іракського міста Ен–Насірійя. Трапилося так, що р. Євфрат змінив своє русло і пішов від міських стін майже на 16 км. Ур швидко захирів і перетворився на купу руїн. Сталося це в IV ст. до н. е


 

Вавилон влаштований так прекрасно,

як жодне відоме нам місто!

Геродот, I, 178

 

Вавилон заснували шумери ще в III тисячолітті до н.е. Тоді це було невелике містечко, яке не відігравало помітної ролі в житті країни, хоча він і отримав від своїх засновників горде ім'я Ка-дінгірра, що по-шумерськи значить «Ворота божі». Вавилон грабували і підпорядковували царі Аккада, Гутіі, урукский цар Уту-хегаль і царі III династії Ура, що змінювали один одного в пануванні над країною Шумера і Аккада. Так тривало до 1894 р. до н.е., коли Вавилон захопив аморейский вождь Сумуабум, перший цар Вавилона і засновник I Вавилонської династії (1894-1595 рр. до н.е.). У першому ж році свого царювання Сумуабум звів міські стіни навколо Вавилона. До цього часу населення міста стало вже семітським, а не шумерським. У зв'язку з цим давня назва міста була переведена на семітську аккадську мову і стала звучати Баб-або - «Ворота божі», Вавилон.

Знаменитий Хаммурапі (1792-1750 рр. до н.е.), шостий цар I Вавилонської династії, підкорив своїй владі всі Південне Дворіччя, і з цього часу Вавилон перетворився на головне місто країни. За його іменем греки, а за ними й інші народи стали називати країну Виявлений, а її жителів вавілонянами. З часів Хаммурапі аж до початку III ст. до н.е., протягом цих 15 століть, Вавилон залишався економічним, політичним, культурним і інтелектуальним центром Стародавнього Сходу. Він залишив незгладимий слід в історії людства. Пам'ять про нього жила постійно, навіть тоді, коли його руїни вкрилися землею і перетворилися на пагорби Бабіль, Каср, Амрані ібн Алі, Меркес, Хомера та інші, біля яких в середні століття виросло арабське селище Хілла (додаток А).

Руїни Вавилона привернули увагу археологів з 1850 р. їх обстеженням займалися О. Г. Лейярд, Ж. Опперт, Ф. Френель, О. Рассам, Дж. Сміт та інші вчені. Але тільки в 1899 р. почалися систематичні розкопки міста, що тривали аж до 1917 р. Їх вела археологічна експедиція Німецького Східного суспільства (Deutsche Orient-Gesellshaft) під керівництвом Роберта Кольдевея. У результаті розкопок було відкрито Вавилон часів Навуходоносора II і Геродота.

Збереглося кілька описів Вавилона, зроблених людьми, які бачили його своїми очима і які ходили по його вулицях. Але, як не дивно, жодне з цих описів не співпадає з тим, що виявили при розкопках Р. Кольдевей і його колеги. Насамперед це стосується розмірів і плану міста.

Насправді ж Вавилон являв собою в плані витягнутий із заходу на схід майже правильний чотирикутник з периметром стін 8150 м і площею близько 4 кв. км. Сторони цього чотирикутника були зорієнтовані за чотирма «вітрам», тобто по чотирьох сторонах світу, які у вавилонян не збігалися з нашими: вавилонська північ (Ільта-ну) відповідав нашому північно-північному заходу, південь (шуту) – нашому південний-південний схід, захід (Амурру) – наш північний захід-захід, а схід (Шаду) – наш північний схід-схід. Річка Євфрат, протікаючи з півночі на південь, ділила місто на дві нерівні частини: на лівому березі знаходився Старе місто, а на правому – менший за розмірами Нове місто. Таким і був власне Вавилон [Белявский Вавилон великий и Вавилон легендарний, с. 94].

Для порівняння Ніневія при Ашшурбаніпалі займала площу 7,3 кв. км (в кільці стін), Афіни епохи Перікла – 2 кв. км (в кільці стін Фемістокла), Рим часів Сулли і Цезаря – близько 3 кв. км, а в імператорську епоху – близько 16 кв. км.

Навколо Вавилона розташовувалися фінікові і фруктові сади, вілли багатих городян, поселення і хутори, де жили землероби і садівники. Цар Навуходоносор II звів навколо цих передмість на лівому березі Євфрату зовнішню стіну довжиною майже 18 км. З урахуванням території в межах цієї стіни загальна площа «Великого Вавилона» досягала 10 кв. км. Його населення становило не менше півмільйона осіб. Навіть за сучасними масштабами Вавилон був великим містом, а в порівнянні з іншими стародавніми містами він виглядав справжнім гіганттом. До того ж суцільний ланцюг передмість з'єднувала Вавилон в одне ціле з сусіднім містом Барсіппою, розташованим в 17 км південніше. У західній половині стародавнього світу (тобто без Індії та Китаю) з ним за розмірами могли змагатися тільки Ніневія, Карфаген, Александрія і Рим, причому останні три міста тільки через 300-400 років після епохи Навуходоносора II і Геродота, а Ніневія була зруйнована в 612 р. до н.е. Гігантські давні міста Індії і Китаю виросли тільки в III в. до н.е. Таким чином, в VI-IV ст. до н.е. Вавилон взагалі не мав суперників у всьому світі. Цим, мабуть, і слід пояснити, чому Геродоту, Ктесій і сподвижникам Олександра він здавався містом фантастичних розмірів: ніде і ніколи вони нічого подібного не бачили.

І все ж, незважаючи на свої величезні розміри, Вавилон не був містом у нашому розумінні цього слова. Містом в строгому, соціально-економічному сенсі називається поселення людей, головним заняттям яких є промисловість і торгівля. Місто протистоїть селу, де населення займається, в основному, сільським господарством, землеробством. Древній ж світ не знав протилежності між містом і селом. Вавилон Ніневія, єгипетські стобрамні Фіви, Афіни, Коринф, Олександрія, Карфаген, Рим за своїми розмірами, пишності і чисельності населення набагато перевершували будь-яке місто середньовічної Європи – з ними могли змагатися тільки візантійський Константинополь і мавританська Кордова, – і проте вони не були містами в зазначеному сенсі.

Зі сказаного не випливає, що у стародавніх містах не було ремісників і торговців. Навпаки, щойно йшлося про Вавилон як про великий торгово-ремісничий центр. Але давнє ремесло ще не досягло того ступеня розвитку, на якому відбувається суспільний поділ праці між містом і селом. Такий поділ праці виник лише на початку середніх століть, в епоху становлення феодалізму.

Економічну основу древнього міста становило землеволодіння. Поняття «громадянин» і «землевласник» були невіддільні одне від одного. Місто не уявляли без сільськогосподарської території, що становила власність громадянського колективу. Місто володіло політичним самоврядуванням і було у той же час державою. Як правило, воно було оточене стінами і мало храм божества, яке було втіленням єдності громадянського колективу і його державності.


Читайте також:

  1. Вавілон




Переглядів: 3557

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Конкурентоспроможність товарів | Релігія і храми Вавилону

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.01 сек.