МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Підходи до їх аналізуПриродні системи. Ландшафтний та екологічний ЛАНДШАФТНА ЕКОЛОГІЯ ЯК НАУКА Лекція №1 Біоцентрично-сітьова ландшафтна структура 9.3 Коротка історична довідка...........................................................96 9.4 Структуроформуючі відношення................................................97 9.5 Елементи структури та їх типи...................................................98 Лекція 9. №10. МЕЖІ МІЖ ГЕОСИСТЕМАМИ....................................103 10.1 Коротка історична довідка.......................................................103 10.2 Типи ландшафтних меж...........................................................103 10.3 Ландшафтні екотони. ...............................................................105 СПОСОБИ ОПИСУ ЛАНДШАФТНО- ТЕРИТОРІАЛЬНИХ СИСТЕМ.......................................................106 10.4 Картографічний спосіб. Ландшафтні карти...........................106 10.5 Графічні та матричні моделі…………………………………106 10.6 Кількісні показники..................................................................108 Лекція 11. ГЕОСИСТЕМИ ТА ЇХ СЕРЕДОВИЩЕ (факторіальна ландшафтна екологія)..............................................111 11.1. Природні ландшафтно-екологічні фактори............................111 11.2. Концепція ландшафтно-екологічної ніші...............................116 11.3. Об’єм та перекриття ніш..........................................................119 Лекція 12. ДИНАМІКА ТА ЕВОЛЮЦІЯ ГЕОСИСТЕМ. (динамічна ландшафтна екологія)....................................................121 12.1 Основні поняття та положення................................................121 12.2 Основні закономірності функціональної динаміки...............127 12.3. Добова та сезонна динаміка....................................................130 Лекція 13. БАГАТОРІЧНА ДИНАМІКА. ФЛУТУАЦІЇ ТА СУКЦЕСІЯ ГЕОСИСТЕМ.................................135 13.1. Головні риси багаторічної динаміки......................................135 13.2 .Флуктуації геосистем..............................................................136 13.3 Ландшафтна сукцесія...............................................................136 13.4 Загальні закономірності еволюції геосистем.........................139 13.5 Динаміка та еволюція ландшафтних територіальних структур..................................................................140 Лекція 14. НАУКОВЕ ВПОРЯДКУВАННЯ ГЕОСИСТЕМ....................................................................................144 14.1 Логічні правила та критерії природності класифікацій......................................................................................144 14.2 Базові та прикладні класифікації.............................................145 14.3 Основні види ординації геосистем..........................................146 14.4 Районування...............................................................................148 Лекція № 15. СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНІ ФУНКЦІЇ ГЕОСИСТЕМ……………………………………………………….149 15.1. Соціальні функції геосистем....................................................149 15.2 Природні потенціали геосистеми та їх оцінка........................150 15.3 Антропогенні впливи та реакція геосистем на них…………153 15.4 Оцінка антропогенних навантажень та ступеня антропізації геосистем……………………………………………..155 Лекція 16. СТІЙКІСТЬ ГЕОСИСТЕМ ДО АНТРОПОГЕННИХ ВПЛИВІВ…………………………………..160 16.1. Загальні форми стійкості геосистем......................................160 16.2 Кількісні показники стійкості геосистем та основні методи їх оцінювання....................................................161 16.3 Екологічні ризики та проблема їх оцінки...............................164 16.4 Картографування і типологія геосистем за їх стійкістю.......165 Лекція 17. ЛАНДШАФТНО-ЕКОЛОГІЧНЕ ПРОГНОЗУВАННЯ……………………………………………….171 17.1. Зміст та просторово-часові масштаби прогнозу...................171 17.2. Основні методи прогнозування..............................................174 17.3 Ландшафтно-екологічне прогнозне картографування..........175 Лекція 18. ПИТАННЯ ОПТИМІЗАЦІЇ ГЕОСИСТЕМ..................179 18.1 Ландшафтно-екологічні пріоритети та критерії оптимальності геосистем..............................................179 18.2. Організація території...............................................................183 18.3. Нормування антропогенних навантажень.............................185
Поняття природної системи.Під природною системою розуміють певну множину елементів природного походження, існуючі зв’язки між якими зумовлюють прояв природи в таких якостях та реалізації нею таких функцій, які без взаємодії елементів були б неможливими. Природні системи надзвичайно різноманітні. Серед них виділяються такі, до складу яких входять елементи з усіх компонентів природного середовища, а саме: маси земної кори, атмосфери, поверхневих та ґрунтових вод, грунту, рослинного, тваринного світів та мікроорганізмів. До цього класу природних систем, які можна назвати полігеокомпонентними, належать: геосистеми – предмет сучасного ландшафтознавства (вчення про геосистеми), екосистеми – предмет екології, біогеоценози – предмет біогеоценології. На планетарному рівні полігеокомпонентні системи вивчають загальне землезнавство (предметом його вивчення є географічна оболонка) та глобальна екологія (її предмет – біосфера). Ландшафтна екологія досліджує полігеокомпонентні природні системи переважно топічного та регіонального рівнів (у діапазоні масштабів 10-1 – 105 км2). Історично склалися два основні наукові підходи до пізнання таких систем – ландшафтний та екологічний. Результатом їх синтезу і став ландшафтно–екологічний підхід.
1.1.1 Ландшафтний підхід – концепція природного територіального комплексу. Для ландшафтного підходу до дослідження природної реальності характерне уявлення простору як сукупності територіальних одиниць, у межах яких компоненти природного середовища (геокомпоненти) протягом тривалого розвитку пристосовувались один до одного, тісно взаємопов’язані і являють собою єдине ціле. Як ціле реагують вони і на зовнішні впливи, зокрема антропогенні. Такі територіальні одиниці в класичному ландшафтознавстві називаються природними територіальними комплексами (ПТК), а за термінологією школи В.Б.Сочави – геосистемами. Територіальність ландшафтного підходу зумовила розвиненість картографічних методів у його методичному арсеналі. Карта – невід’ємний інструмент ландшафтних досліджень, тоді як для екології вона рідкісний, швидше – навіть екзотичний інструмент. Важливою рисою ландшафтного підходу є положення про ієрархічність ландшафтної територіальної структури. Виходячи з цього, виділяються ПТК різних рангів – від елементарного (далі неподільного) до більш складних, аж до географічної оболонки в цілому. Обґрунтовано таксономічний ряд ПТК та критерії виділення ПТК різних рангів. В екології ця проблема практично не розроблялася. У сучасному ландшафтознавстві проявляється значний інтерес до динаміки геосистем. Багато теоретичних концепцій та методів їх дослідження В.Б.Сочава та А.А.Краукліс запозичили з екології (концепції клімаксу, сукцесійних рядів, методи ординації), проте ці положення зазнали суттєвої трансформації і фактично є ландшафтно-екологічними.
1.1.2 Екологічний підхід – концепція екосистеми. Під екологією, екологічним підходом розуміють вирішення всього комплексу питань, пов’язаних із взаємодією людини з навколишнім середовищем, включаючи правові, інженерно-технологічні, етичні та багато інших аспектів цієї проблеми. Екологія при цьому уявляється не як цілісна наука, а як деяка ідеологія, принцип, який має пронизувати всі науки та сфери людської діяльності. Термін “екологія” в такому трактуванні витіснив громіздке словосполучення “раціональне використання, збереження та охорона природи”, навіть змістовно ширший за нього, а екологічний підхід, який базується на такому розумінні екології, близький до природоохоронного при широкому розумінні охорони природи. Такий підхід можна назвати еколого-природоохоронним, який ґрунтується на концепції екосистеми. Як і геосистему, її складають ті самі геокомпоненти, проте в більшості визначень екосистеми явно або посередньо вказується на те, що один з геокомпонентів відіграє в ній роль центру (“хазяїна”), а решту розглядають як його периферію (“дім”, “середовище”), тобто як компоненти, вплив яких на “центр” екосистеми визначають його стан і взагалі можливість існування. На відміну від моделі геосистеми, класична модель екосистеми моноцентрична (див. рис.1). Залежно від мети дослідження в ролі “центру” екосистеми виступають різні компоненти, причому не тільки природного середовища (виділяють, наприклад, екосистему міста). Проте для екологічного підходу характерний біоцентризм, тобто виділення та аналіз екосистем, центром яких є окремі представники виду (аутекологічний підхід), певна популяція (популяційно-екологічний підхід) або ж сукупність організмів різних видів (син екологічний підхід). Характерною особливістю екосистеми є її позаранговість. Як екосистему можна розглядати і окрему краплину води, і озеро, і територію з невизначеними межами, яку займає певна популяція. З цією особливістю пов’язана другорядність територіального аспекту в екологічному аналізі. Для нього більш важливим є не межі та розміри екосистеми, а процеси, які в ній відбуваються. Пріоритет функціонального аспекту аналізу екосистеми визначає і способи її декомпозиції на структурні частини (продуценти – консументи – редуценти та ін.), зв’язки між ними (трофічні, консортивні та ін.), вибір параметрів, які описують екосистему тощо. При вивченні впливу зовнішнього середовища на екосистеми звертають увагу переважно на оцінку можливостей їх існування та ефективності функціонування в різних діапазонах дії факторів. На цій основі розроблено ряд конструктивних концепцій – лімітуючого фактора, екологічної ніші, а також методи градієнтного аналізу.
Читайте також:
|
||||||||
|