Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Походження і суть грошей

Рис. 3.2. Типи товарного виробництва, їх спільність і відмінність

Таким чином, в історичному розвитку товарного виробництва потрібно виділити два важливих моменти:

1)перетворення натурального господарства у просте товарне виробництво;

2)переростання простого товарного виробництва у розвинене.

Перший із них став результатом суспільного поділу праці і економічної відособленості виробників, а другий обумовлений появою найманої праці і виготовленням продукту на ринок.

У межах сучасного товарного виробництва діє дві протилежних тенденції: 1) до розширення виробництва;2)до його підриву.

Перша із них зумовлена такими причинами:

• безупинне поглиблення суспільного поділу праці,народження нових виробництв і виділення нових галузей1;

• підвищення ролі і економічної значущості сфери нематеріального виробництва (освіти, охорони здоров’я, інших нематеріальних послуг);

перетворення науки у безпосередню продуктивну силу,

тобто виникнення ринку науково-технічних розробок, що впроваджуються у виробництво.

Тенденція до підриву товарного виробництва викликана такими чинниками:

розвиток одиничного поділу праці (подетальної і поопераційної спеціалізації) всередині окремих одиниць;

зростання ступеня організації виробництва і планомірності у межах окремих фірм, галузей, економічних сфер, національних економік;

• створення торговельно-промислових і фінансово-промислових комплексів, інтеграція різних галузей і сфер;

розширення економічних форм співпраці окремих підприємств;

розповсюдження контрактних відносин,інтегрування великих і малих фірм;

• централізоване державне регулювання ринкової економіки.

На сучасному етапі переважає тенденція до розширення товарного виробництва. Про це свідчить його еволюційний розвиток. Якщо до початку 50-х років 20 ст. переважало виробництво із стабільною номенклатурою товарів, то з того часу розпочався період розвитку виробництва з безперервно оновлюваною номенклатурою товарів. Єпідстави вважати, що у 21-му столітті процес оновлення товарного асортименту прискориться і буде повністю домінувати у ринковій економіці.

Отже, ринок виник одночасно із появою товарного виробництва, еволюція якого стала основою розвитку ринкової економіки.

 

4. Товар та його властивості.

 

Товар – це форма економічного блага2, призначеного для обміну на інші блага чи на гроші, а не для власного споживання.

 

Товарами можуть бути: речовий продукт, послуги, інформація (у тому числі – патенти, ліцензії, “ноу-хау”, програмне забезпечення і т. ін.), а також економічні ресурси – праця, капітал, земля, наука, інформація тощо. За сучасних умов з’являються й такі специфічні товари, як екологічно привабливі зони, людські органи, торгова марка (знак) фірми і т. п.

Будь-який товар має дві властивості: споживну вартість або корисність та вартість або цінність1.

 

Споживна вартість товару полягає в його здатності задовольняти якусь людську потребу.

 

Корисність – це суб’єктивна оцінка необхідності, бажаності даного товару для споживача.

 

Варто наголосити, що “корисність” – поняття суб’єктивне. Це означає, що один і той же товар для різних споживачів може мати різну корисність.

З точки зору корисності, або споживної вартості, товари поділяються на такі групи: споживчі (задовольняють особисті потреби людей) і виробничі (засоби виробництва); субститути (взаємозамінні товари: чай, кава, сік, вода) і комплементи (взаємодоповнюючі товари: стіл і стілець, телевізор і відеомагнітофон тощо); тривалого користування ( автомобілі, холодильники та інші) і нетривалого користування (які зникають після разового споживання: хліб, напої, бензин тощо). Споживчі товари бувають також нормальними(високої якості) і нижчими(гіршими за якістю); із зростанням доходів людей зменшується споживання нижчих товарів і зростає споживання нормальних.

Другою властивістю товару є вартість, або цінність.

 

Вартість, абоцінністьтовару проявляється через свою форму – мінову вартість, тобто певні пропорції (кількісні співвідношення), в яких один товар обмінюється на інший чи на гроші.

 

Ціна товару трактується при цьому грошовим виразом його вартості. Вона здатна відхилятись від вартості у той чи інший бік під впливом співвідношення попиту та пропозиції на даний товар. Якщо попит на товар перевищує його пропозицію ціна на цей товар зростатиме і буде більшою за його вартість, й навпаки – переважання пропозиції над попитом призводить до зменшення ціни порівняно з вартістю товару. Таке відхилення ціни окремого товару від його вартості виступає своєрідним регулятором ринкової системи. Воно забезпечує без державного втручання ефективне функціонування ринкової економіки: регулює обсяги пропонованої продукції, стимулює зменшення витрат і впровадження досягнень НТП, підвищення якості і розширення асортименту продукції, забезпечує перерозподіл ресурсів між галузями економіки відповідно до зміни попиту, “винагороджує” високими прибутками тих, хто працює ефективно й призводить до банкрутства слабких, неконкурентноспроможних підприємств.

Величина корисності певного товару, а отже й його цінність, залежать від інтенсивності потреби у ньому і запасу (кількості) даного блага, що є у розпорядженні споживача.

 

ЛЕКЦІЯ № 3. ТЕОРІЯ ГРОШЕЙ І ГРОШОВОГО ОБІГУ

 

•Походження і суть грошей. •Функції грошей та їх еволюція. •Система грошового обігу та її типи. •Закон грошового обігу. •Грошова маса та її агрегати. •Інфляція і дефляція: економічна природа, форми, типи, рівні і наслідки.

Гроші одне із найдавніших економічних явищ, яке виявляє найсуттєвіший вплив на усі сторони людського життя. Ще стародавні римляни образно говорили, що “гроші рухають світом”. Тому теоретичний аналіз цієї економічної категорії завжди посідав чільне місце у системі наукових досліджень практично всіх економістів різних шкіл і течій економічної науки.

Незважаючи на широку палітру поглядів на виникнення і суть грошей, майже усі економісти сходяться на тому, що їх поява пов’язана із розвитком поділу праці і обміну.

Змінились тисячі поко­лінь, перш ніж примітивні знаряддя праці – палиця і камінь – змінились більш досконалими. На цій основі з’явилась можливість стійкого поділу праці всередині общини: одні її члени могли зосередитись, скажімо, на виготовленні знарядь праці і полюванні, інші – на самому полюванні, треті – на вичинці шкір убитих тварин, четверті – на виробництві одягу і взуття із них тощо. Такий поділ праці і спеціалізація всередині общини підвищували продуктивність сукупної праці її членів.

В результаті цього з’являється обмін продуктів: спочатку лише все­редині общини, а потім і між різними общинами. У той далекий час обмін відбувався надлишками продукту, вироб­леного для власного споживання. Цей акт обміну можна виразити так:

Х товару А = Y товару В.

При цьому у споживній вартості товару (В) відображається вартість товару (А), адже, якщо власник останнього призначив його для обміну, він не є для нього корисністю (споживною вартістю), такою для нього є товар (В). Товар А відіграє активну роль, виражаючи свою вартість через співставлення з другим товаром тобто знаходиться у відносній формі вартості. Товар В, відіграючи пасивну роль, виступає вимірювачем вартості першого товару. Своєю споживною вартістю він визначає вартість товару А і виступає як еквівалент (знаходиться у еквівалентній формі вартості). Будучи еквівалентом, він в цій ще випадковій формі обміну вже функціонує як гроші, Обмін товарами сприяв поділу праці і на цій основі – зростанню продуктивності праці. Але такий обмін означає: обмінюватись повинні рівні вартості, ті кількості товарів, на виробництво яких витрачена однакова кількість суспільної праці.

Спочатку це оцінювалось “на око”, на цьому етапі могло йтись лише про спів вимірність індивідуальних витрат праці. Поки обмін відбувався між сусідніми общинами і світ товарів був досить бідним, це нескладно було зробити на основі власного досвіду. Але географія і предмети обміну розширювались, охоплюючи все віддалені племена і народності.

Особливо суттєвий вплив на подальший розвиток обміну мав перший великий суспільний поділ праці (відокремлення скотарства від землеробства), у результаті чого частина продукції скотарства постійно призначалася для обміну, склалася ситуація коли при обміні одному товару протистоїть безліч інших, серед яких можна обрати найбільш потрібні. Дану форму обміну схематично можна відобразити у вигляді прикладу:

1 вівця =

Предметами обміну стають значно більше продуктів суспільної праці і відбувається якісний та кількісний розвиток товару еквівалента. Кількісний розвиток еквівалента виявляється в тому, що цю роль виконують не один, а вже декілька товарів, які спеціально призначені для продажу, а не випадково вироблений надлишок продукції. Якісна зміна реалізується в тому, що товару, який знаходиться у відносній формі вартості протистоїть велика кількість еквівалентів.

Зміни, що відбулися у подальшому розвитку товарного виробництва і обміну, особливо після другого великого суспільного поділу праці (відокремлення ремесла), привели до появи нової, більш розвинутої форми вартості, яку можна представити у вигляді прикладу:

= 1 вівця.

З боку кількості це знаходить своє відображення в тому, що уся маса товарів (знаходяться тільки у відносній формі вартості) протистоїть лише одному еквіваленту. Якісна зміна проявляється в тому, що відбувається розвиток товару еквівалента, який виступає єдиним еквівалентом, що протистоїть усім іншим товарам. Тепер всі товари виражають свої вартості в одному-єдиному товарі і виражають їх однаково.

Із всього товарного світу стали стихійно виділятися окремі товари, які на даний період часу на певному місцевому ринку відігравали роль головних предметів обміну.

Спочатку ця роль швидкоплинно і випадково відводилась то одному, то іншому товару. Але із розвитком обміну вона закріплюється за якимось певним товаром, що має найважливіше значення у вжитку даного регіону, і він виступає в ролі товарних грошей.

 

Товарні гроші – це товар-еквівалент, що використовується як засіб обміну і який може вступати в обмін як звичайний товар.

 

Товарні гроші мають ту ж вартість (цінність) при обміні його як звичайного товару або при будь-якому іншому способі його використання як загального товарного еквіваленту. Якщо сіль використовується і як товар­ні гроші, і як харчовий продукт, то у обох випадках вона матиме однакову вартість. Роль загального еквівалента в певний час і окремих народів відігравали різні товари. Об’єктивною основою цього явища є те, що ринок спочатку формувався як регіональний, а отже, і відносно замкнутий. Тому реальне, тілесне втілення загального еквівалента на такому окремому ринку відображало не тільки його функціональну роль і значимість у товарному виробництві, але і історичні умови, традиції та особливості розвитку конкретного регіону.

У скотарів товарними грошима ставала худоба (голова корови чи вівці), у хліборобів – певна міра зерна ячменю, пшениці чи рису, у ремісників – вироби із металу, посуд чи тканини (зокрема, у Китаї – шовк), у ми­сливців Півночі – шкурка хутрового звірка тощо. Це стало визначним соціально-економічним відкриттям, виявило гігантський вплив на все наступне гос­подарське життя людства. Воно дозволило вести обмін на багатосторон­ній основі: продавши власний виріб одному із учасників обміну, тепер можна було придбати потрібну річ у другого, третього, десятого або навіть у кількох учасників обміну одразу. Тим самим, на багатосторонню основу переводився і поділ праці, значно підвищуючи її ефективність. Так виникає грошова форма вартості.

Активізація процесу обміну і, в першу чергу, за рахунок розвитку міжрегіональної і міжнародної торгівлі в результаті третього великого суспільного поділу праці (виникнення класу купців), з товарної маси виокремлюється такий товар, який найбільш підходить для ролі загального еквівалента. Поступово (через такі товари, як мідь, бронза, залізо) роль загального еквівалента закріплюється за дорогоцінними металами – золотом і сріблом. Виникає грошова форма, яку можна виразити формулою:

= 1к г золота.

Золото виявилось найбільш вдалим претендентом на роль грошей серед маси інших товарів: його є достатньо бага­то, щоб забезпечити потреби обміну, воно зустрічається не лише на усіх континентах, а й практично в усіх регіонах Землі, за своїми фізико-хіміч­ними властивостями воно повсюди однакове, зберігається вічно, легко ділиться на менші частини, портативне (невелика кількість має значну вартість). Золото поступово витіснило усі інші товарні еквіваленти, маючи такі неза­перечні переваги.

Коли з’явились гроші, єдиний і нерозривний акт обміну товарів розпався на два – продажу і купівлі. Спочатку товар обмінюється на гроші, тобто відбувається його продаж, але гроші не обов’язково потрібно одночасно обмі­няти на інший товар, тобто здійснити купівлю. Продаж і купівля відділи­лись один від одного і у просторі, і у часі. Тому обмін товарами пере­творився у обіг товарів, поряд із яким здійснюється і обіг грошей.

.Проведений аналіз дозволив прихильникам теорії грошей розкрити не тільки історичне походження грошей, але і їх соціально-економічну сутність. Вони доказали, що гроші: а) мають товарну природу; б) є не звичайним, а специфічним товаром. Гроші є товаром, перш за все, за своїм походженням: вони стихійно виділилися із всієї маси товарів у результаті розвитку обміну. І навіть після такого виділення, вони зберігають свою товарну форму.

Гроші – це товар особливого роду,що служить загальним еквівалентом для усіх інших товарів і здійснює товарний обіг.

 

Поява грошей відкрила далі шлях до виробництва тих або інших товарів спеціально заради продажу, щоб нагромадити багатство у грошовій формі, що сприяло появі, в свою чергу, товарного виробництва. Інакше кажучи, з’явилось виробництво на ринок, для задоволення чужих потреб.

З появою грошей і ринку обмін перетворюється в обіг товарів через купівлю-продаж. Між продавцем і покупцем з часом вклинюється, з одного боку, перекупник, пізніше купець, а сьогодні ціла галузь економіки – торгівля, а з іншого боку – лихвар, пізніше банкір, а у наш час – надзвичайно складна кредитно-фінансова сфера.

Водночас, із розвитком обміну і ринку відбувалась подальша еволю­ція грошей. Гроші почали втрачати товарну природу, коли на зміну товар­ним грошам у вигляді золотих монет прийшли паперові гроші.

Паперові гроші,на відміну від золотих, не мають внутрішньої вартості. Примусову купівельну спроможність їм надає держава, яка гарантує обіг паперових грошей на своїй території.

 

Паперові гроші є символічними грошима.

Символічні гроші –засіб товарного обігу і платежу, чия вартість або купівельна спроможність у якості грошей значно перевищує витрати на їх виробництво або цінність при іншому використанні.

 

Символічними грошима є паперова готівка, розмінна монета, безготівкові гроші. Такі гроші є декретним, або законним засобом обігу і платежу, адже вони впроваджуються державою.

Отже, гроші сьогодні виступають безтілесним символом, що має купівельну спроможність. Тому можна дати більш сучасне визначення грошей.

Гроші – все те, що використовується для укладання товарних угод, виконує функції грошей, приймаючись в обмін на товари і послуги та при сплаті боргів.

Читайте також:

  1. IV. ТИМЧАСОВА ВАРТІСТЬ ГРОШЕЙ
  2. Аналіз міжринкової взаємодії товарів і грошей
  3. Вартість грошей
  4. Вартість грошей
  5. ВАРТІСТЬ ГРОШЕЙ В ЧАСІ І ЇЇ ВИКОРИСТАННЯ
  6. Вартість грошей Число обертів грошової одиниці
  7. Вартість грошей.
  8. Види грошей
  9. Види грошей
  10. Види грошей та їх походження
  11. Види грошей.
  12. Види грошей.




Переглядів: 471

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Товарне виробництво – основа ринкової економіки | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.013 сек.