МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
СимволдрамаСимволдрама (відома також як Кататимно-імажинативна/імагінальна психотерапія, Кататимне переживання образів (КПО) або метод «сновидінь наяву») - це метод глибинно-психологічно орієнтованої психотерапії, який виявився клінічно високоефективним при короткостроковому лікуванні неврозів і психосоматичних захворювань, а також при психотерапії порушень, пов'язаних з невротичним розвитком особистості. Назва методу походить від грецьких слів «ката» -« відповідний», «залежний» і «тимос» - одне з позначень «душі» (в даному випадку - «емоційність»). На російську мову назву методу можна перевести як «емоційно-обумовлене переживання образів». Метод розроблений відомим німецьким психотерапевтом професором, доктором медицини Ханскарлом Лейнером (1919-1996). Основу методу складає вільне фантазування у формі образів, «картин» на задану психотерапевтом тему (мотив). Психотерапевт виконує при цьому контролюючу, супроводжуючу, спрямовуючу функцію. Концептуальна основа методу - глибинно-психологічні психоаналітично орієнтовані теорії, аналіз несвідомих і підсвідомих конфліктів, афектно-інстинктивних імпульсів, процесів і механізмів захисту як віддзеркалення актуальних емоційно-особистісних проблем, аналіз онтогенетичних форм конфліктів раннього дитинства. З відомих сьогодні близько п'ятнадцяти напрямів психотерапії, що використовують образи в лікувальному процесі, символдрама є глибоко і системно технічно організованим методом, що має фундаментальну теоретичну базу. Символдрама - це не комбінація з суміжних психотерапевтичних методів, а самостійна, оригінальна дисципліна, багато елементів якої виникли задовго до того, як вони з'явилися в інших напрямах психотерапії. Як основні мотиви символдрами для дітей і підлітків Х. Лейнер [40, 22] пропонує наступні: 1) луг, як початковий образ кожного психотерапевтичного сеансу; 2) підйом в гору, щоб побачити з її вершини панораму ландшафту; Важливим діагностичним критерієм є ступінь освоенности людиною ландшафту, що свідчить про соціальну адаптованість пацієнта. 3) проходження уздовж струмка вгору або вниз за течією; 4) обстеження дома; 5) зустріч з особливо значущим лицем (мати, батько, брати і сестри, кумир, вчитель і т. д.) в реальному або символічному образі(в образі тварини, дерева і т. п.); 6) спостереження узлісся лісу і очікування істоти, яка вийде з темноти лісу; 7) човен, що з'являється на березі ставка або озера, на якому дитина відправляється кататися; 8) печера, яку спочатку спостерігають із сторони в очікуванні, що з неї вийде символічна істота, і в яку, за бажанням дитини, можна також ввійти, щоб в ній побути або щоб досліджувати її глибини. Разом з перерахованими мотивами останніми роками широко використовуються також три наступні додаткові мотиви: 1) спостереження і встановлення контакту з сім'єю тварин - з метою отримати уявлення про проблеми в сім'ї дитини, а також провести їх корекцію; 2) отримання у володіння наділу землі, щоб що-небудь на ньому обробити або побудувати; 3) уявлення себе приблизно на 10 років старше. Для підлітків можна запропонувати також мотив власна машина або мотоцикл. Крім того, в плані психодиагностики особливо ефективними виявилися наступні мотиви: дерево;три дерева; квітка. В певних випадках використовуються специфічні мотиви символдрами: - уявлення реальної ситуації в школі або удома; - спогади з минулого досвіду; - уявлення останньої сцени з нічного сновидіння і продовження його розвитку в сновидінні наяву під контролем психотерапевта; - інтроспективна нутрощів тіла (подорож углиб свого тіла); - уявлення певних предметів, що мають особливе емоційне значення, наприклад, іграшки, улюбленої ляльки, плюшевого ведмедика або іншої м'якої іграшки. Символдрама займає (на думку Лейнера) проміжне місце між поведінковими методами і глибинною психотерапією Символдрама використовується при роботі з психосоматичними, дезодаптивними захворюваннями, неврозами тощо
|
||||||||
|