МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ПсихомалюкокТеми малюнкiв переважно добираються у двох напрямах - або для пiзнання групових феноменiв, динамiки групи, або ж для висвiтлення почуттiв членiв групи, історії їхнього життя та характеру ставлення до минулого. Цi теми можуть збiгатися з темами малюнкiв, до яких є тестовi iнтерпретацiї. В контекстi методики АСПН дуже важливим у цiлiсний аналiз продукцiї учасникiв навчання, тому малюнок для нас вагомий у контекстi iншого поведiнкового матерiалу. Вже сам собою процес зображення несе в собi психотерапевтичний ефект. Мова кольорiв i форм стає зрозумiлою кожнiй людинi, якщо та дозволить собi скористатися власним досвідом їх розумiння, який вона набула ще в дитинствi. Казки, розповiдi, байки, мiфи та загальноприйнятi символи, з якими ми стикаємося на кожному кроцi, формують нашу здатнiсть розумiти психомалюнок i передавати в ньому психологiчний змiст. Якщо до цього ж згадати про роль колективного несвiдомого та архетипiв, то можна дiйти висновку, що потенцiйна здатнiсть до роботи з психомалюнком у у кожної людини, i спадковiсть тут вiдiграє не останню роль. Психомалюнок може використовуватися як у психодiагностичних, так i в навчальних цiлях. У першому випадку його iнтерпретацiя в групi не обовязкова, в другому ж вiн може сприяти створенню позитивної емоцiйної атмосфери. Члени групи вчаться бачити глибокий психологiчний змiст у "художнiх дрiбницях", а потiм у поведiнцi (й навпаки). Згодом це призводить до суттувих змiн у ставленнi до занять, до iнших людей i самого себе. Це сприяє оволодiнню аналiзом групового матерiалу, що є дуже важливою умовою ефективностi навчання в групi АСПН. Вербальний (словесний) спосiб ознайомлення з особистiсною проблематикою на початкових етапах буває досить складним. Окремi члени групи взагалi, буває, не вiдчувають у собi спроможностей на щиру, вiдкриту поведiнку. Тут на допомогу приходить малюнок, здатний глибинно виражати психологiчний змiст, адекватний психiцi суб'єкта, й одночасно забезпечувати його захищенiсть. Психомалюнок захищає суб'єкта вiд "ризикованої" для нього iнтерпретацiї членами групи психологiчного змiсту. Малюнок завжди дає можливiсть поглибити пiзнання не лише того, хто малював, а й тих, хто iнтерпретує. В процесi роботи психокорекцiйної групи учасники групи АСПН iстотно розвивають свої можливостi читати психологiчний змiст психомалюнкiв i знаходити спiльне мiж ними, що виводить на пiзнання логiки несвiдомого. Психомалюнок може використовуватися керiвником з метою контролю за груповим процесом та особистiсними змiнами учасникiв. Цьому сприяє повсякденне виконання малюнка учасниками навчання на тему: "Наша група", "Я сьогоднi", "Я в групi". Повсякденнi малюнки вiдображують результативнiсть навчання й тi емоцiйнi навантаження, яких зазнають учасники АСПН. Малюнки залишаються цiкавими й пiсля закiнчення повного курсу групової корекцiї. Це такi теми: "Результати, якi я одержав у групi", "Що дала група менi, а я - групi", "Розвиток групи й мiй особисто", "Що я очiкував, а що отримав у групi", "Я до навчання - я пiсля навчання" та iн. Ефективним є також узагальнений малюнок, який би вiдображав сприймання всiма учасниками навчання актуальних подiй у групi. Колективний малюнок може використовуватися й iз метою вiдображення психологiчного портрета когось iз членiв групи. Бажано, щоб на заняттях кожен розширював свiй фрагмент малюнка. Можна також запропонувати внести змiни в малюнки у вiдповiдь на запитання: "Якою хотiлося б бачити цю людину", "Що хотiлось би змiнити в портретi", "Чим бажано доповнити малюнок", "Що пiдкреслити в ньому" Цiнним, на наш погляд, є прийом перехресного малюнка, наприклад, на тему: "Моя участь у груповому процесi психокорекцiї" й "Дорога мого життя". Можна побачити значущiсть АСПН для психологiчного усвiдомлення життувого досвiду. Виконання психомалюнкiв на однi й тi ж теми в рiзний час також дає психологiчно цiкавий матерiал. Необхiдно враховувати, що проективний малюнок завжди неявно мiстить бiльше суттєвої iнформацiї, нiж автор здатний її бачити без сторонньої допомоги, тому що малюнок цiлiсно вiдображає психiку в її свiдомих i несвiдомих проявах. Тому важливо придiляти достатньо часу для аналiзу малюнка всiма членами групи. Психомалюнок може виконуватися як удома, так i пiд час заняття або пiсля його закiнчення - в залежностi вiд цiлей i теми. Наприклад, малюнок на тему: "Наша група сьогоднi" здебiльшого виконується або одразу ж пiсля заняття, або вдома. Малюнки на тему "Я" - реальне", "Я" - iдеальне", як правило, виконують до початку занять у групi. Такi малюнки сприяють доборовi претендентiв у групу АСПН, якщо є така потреба. Важливо пiдкреслити, що при аналiзi малюнка можна виключати "iнтелектуалiзацiю" зображуваного, натомiсть треба представляти своє чуттєве, емоцiйне сприйняття. При цьому не береться до уваги рiвень художньої технiки зображення, бо психомалюнок -це не перевiрка художнiх здiбностей. Крiм описаних, у багато iнших методичних прийомiв, наприклад: а) малювання на вiльну тему; б) розмовне малювання: члени групи працюють з обраними партнерами в парах, у кожної з них один аркуш паперу, й пари спiлкуються за допомогою образiв, лiнiй, фарб; в) спiльне малювання: кiлька осiб чи вся група малюють на одному аркушi, наприклад, групу, її розвиток, настрiй, атмосферу в групi та iн.; г) додаткове малювання: малюнок передаються по колу, один починає малювати, другий продовжує, третiй щось доповнює i так далi. Інколи перед малюванням застосовується прийом вiльних уявлень: члени групи розповiдають, якi образи у них виникають у контекстi тiєї чи iншої теми. Теми можуть багато в чому збiгатися з темами психогiмнастики та пантомiми. Проективний малюнок можна виконувати кольоровою крейдою, олiвцем чи фломаєтерами. Е два способи роботи з готовими проективними малюнками: а) показ усiх малюнкiв одразу, їх перегляд, порiвняння, виявлення спiльними зусиллями схожого та вiдмiнного в їхньому змiстi; б) розгляд кожного малюнка окремо - вiн переходить iз рук у руки, й учасники АСПН висловлюються про його психологiчний змiст. Керiвник теж дає iнтерпретацiю малюнка, висловлюуться потiм i автор. При обговореннi небажано використовувати iнформацiю про автора, вiдому поза малюнками, а виходити лише з намальованого. В такий спосiб аналiзується тiльки те, що людина хотiла б повiдомити групi, але "захиснi" тенденцiє завадили їй зробити це вербальне. Тобто малюнок виражау те, про що важко говорити. Якщо ж робити такi "здогадки" без наявностi вiдповiдних "пiдстав" у малюнку, це може рiзко активiзувати "захиснi" реакцiї, що ускладнить процес навчання. На початковому етапi роботи з малюнком можуть виникати труднощi як у його виконаннi, так i в iнтерпретацiє. Згодом, поступово, цi утруднення будуть подоланi, коли група буде змушена вiдкинути марнi сподiвання на "всезнайство" керiвника. Учасники занять починають усвiдомлювати, що всi присутнi здатнi розумiти психологiчний змiст малюнка, символiв i використаних кольорiв, i найголовнiше - перейти на дослiдницьку позицiю - навчатись аналiзувати. Ось приклад таких символiв: сонце, гроза, прiрва, птах у небi, одинока квiтка в пустельнiй мiсцевостi, або ж - у квiтнику; зламане бурею дерево, вулкан, штормове море; закрита корком пробiрка; пiщинка серед купи пiску; повiтряна кулька; дерево, яке вiтер пригинау до землi i зриває листя... Змiст цих зображень стає зрозумiлим пiд впливом нашого досвiду i в контекстi теми малюнка, контролю за груповим процесом та особистiсними змiнами учасникiв. Цьому сприяє повсякденне виконання малюнка учасниками навчання на тему: "Наша група", "Я сьогоднi", "Я в групi".
|
||||||||
|