МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Етіологічні міфиГероїчні та близнечні міфи Героїчні міфи – міфи про героїв-людей, що принесли благо людству: здобули для людей вогонь, навчили їх ремеслам, пожертвувавши собою (про культурних героїв, засновників племен — грецькі міфи про Геракла), про здобуття людьми культурних навичок (міф про Прометея). Героїчні міфи фіксують найважливіші моменти життєвого циклу героя, будуються як біографія героя. Героїчні міфи в західноєвропейській літературі. Міфи протрікстера (близнечні) –розповідають про двійника культурного героя у його «низькій» іпостасі; це блазень, безтолковий недотепа, лукавий і пустотливий шахрай, ненажера і розпусник. Часто він зображaється як близнюк культурного героя. Брати виступають суперниками або союзниками. Або спочатку суперниками, а потім союзниками, як шумерський Гільгамеш і рівне йому силою чудовисько Елкіду, з яким герой побратався після поєдинку. Цього напівзвіра-напівлюдину боги зліпили як супротивника герою, який, не маючи достойного супротивника, жорстоко пригнічував свій народ. Близнята стають родоначальниками племені або людства.Один символізує все хороше, інший – все погане. Про створення землі Богом і Ч… - рудименти близнечного міфу. Брат і сестра – Осіріс й Ісіда в Єгипті, Яма і Ямі в Індії – інцестуальний зв'язок символізує єдність двох міфічних опозицій, протилежностей (чорне й біле, зима й літо). Часто близнечна пара зображується як андрогін – двостатева істота, або ж фігура з двома обличчями (Гор і Сет в Єгипті). Зооморфні близнечні міфи – спорідненість між людиною й твариною або участь у народженні близнюків батька-тварини. У багатьох народів існував обряд вбивства близнюків зразу ж після народження і віднесення тіл у болото, ліс, тобто в тваринне середовище. На Сахаліні матір близнюків хоронили у ведмежій клітці – мати звірів. В українців ймовірно існували міфи про близнюків («Іван Голик і його брат», «Песинський, Сухинський, Жабинський і золотокучеряві сини царівни») брата й сестру, про родинні стосунки між тваринами й людьми (інцест) тощо. Витоки близнечних міфів – страх перед неприродністю народження близнюків.
Міфи етіологічні – про появу різних природних і культурних особливостей і соціальних об’єктів. причинність явищ і процесів оточуючої дійсності. Їхнє завдання – пояснити облаштування космосу чи речі, як вона робилася. Це розповіді про походження тварин і рослин, гір і морів, світил, смерті тощо. Космос – зразкове творіння, шедевр бога, тому космогонічний міф є зразковою моделлю для всіх видів творіння, а все, що схоже на Космос – священне У всіх випадках міфи про походження продовжують і доповнюють космогонічний міф. Вони становлять аналогію космогонічному, міфічна ідея походження об’єкту чи явища накладається на ідею створення світу (Еліаде Аспекти міфа с. 42-47). Виникнення смерті пояснюється як помилка. Д.Фрезер виокремлює 4 типи міфу про походження смерті: сюжет про двох вісників; сюжет про молодий і старий місяць; сюжет про змія й його скинуту шкуру; сюжет про бананове дерево. Сюжет про двох вісників поширений у Африці. Бог послав до міфічних першопредків хамелеона зі звісткою про те, що люди будуть безсмертні, та ящірку, щоб сповістила, що вони помруть. Хамелеон не поспішав, тому ящірка прибігла першою і впустила смерть в людський світ. Або: бог запропонував людям два пакунки, в одному з яких було безсмертя, а в іншому смерть. Люди, на жаль, вибрали другий. Міф про молодий і старий місяць австралійський: спочатку, коли ще тварини були людьми, деякі з них помирали, і тоді місяць їх оживлював. Але один дід-чаклун раптом сказав: «хай залишається мертвим!». Після цього ніхто більше не оживав, окрім старого місяця, який ставав молодим. Сюжет про зміїну скинуту шкуру: меланезійський міф про те, що спочатку люди, коли ставали старими, скидали шкуру, як змія або краби, й так повертали собі молодість. Одна стара жінка скинула шкуру у воду й побачила, як її прибило до берега нижче за течією. Вона повернулася додому, де її чекала дитина. Але дитина не впізнала матері й почала плакати. Щоб заспокоїти дитину, жінка пішла на берег, витягла з води стару шкуру й знову одягла її. З того часу люди перестали скидати шкуру й стали смертними. Міф про бананове дерево індонезійський. Бог із неба на мотузці спускав людям свої дари. Одного разу він спустив камінь. Але люди не захотіли взяти каменя, образилися й крикнули: «Що нам робити з каменем? Спусти нам щось інше». Тоді бог спустив їм банан. Першопредки з радістю його взяли. А бог сказав: «Якби ви вибрали камінь, ваше життя було б таким безсмертним, як камінь. А якщо ви вибрали банан, то віднині ваше життя буде схоже на його життя. Як тільки бананове дерево дає новий паросток, старий стовбур помирає. Так і ви будете помирати, як тільки народите дітей». У слов’ян смерть – це сон, рожаниця, страшна кістлява жінка, перетворення у птахів. Різновидом етіологічних міфів є міфи культові – про походження обряду чи культової дії. Еліаде стверджує, що культові дії направлені на постійне відновлення Всесвіту. Усе, що відбувається в часі, руйнується, розпадається, вироджується й зникає. Тому періодично його треба відновлювати: символічно знищити останки старого, повернутися до абсолютного початку й створити космогонію майбутнього. Нове не може утворитися до того часу, поки не буде знищене старе. Тому й з’явилися есхатологічні міфи, оскільки це була єдина можливість досягнути первісної досконалості. Сприйняття року як циклу – ідея щорічного відновлення Космосу за моделлю космогонічного міфу в культових різдвяних містеріях, освячення сходження на престол нового царя, обряд посвячення в монархи. Ритуал споживання їжі – не лише фізіологічний, а й релігійний: поїдається створене богами за моделлю причащання першопредків. Космогонічне значення має будівництво або навіть ремонт ритуальної хижі, яка уособлює всесвіт. Архітектура церков. Обряди зведення будинку в українців. У всіх народів дах – небесний купол, діл – земля, стіни за сторонами світу тощо.
|
||||||||
|