Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Гуманістичний мінускул

ШРИФТИ ЕПОХИ ВІДРОДЖЕННЯ

Епоха Відродження характеризується суттєвими змінами в еко­номічному і суспільно-політичному житті європейських народів що
були зумовлені зародженням в надрах феодалізму буржуазних
відносин. Передові люди того часу - гуманісти - боролися проти
феодалізму і засилля церковної ідеології, вірили вбезмежні можли­вості людського розуму. Велику роль у розвитку культури
Відродження і становленні ідеології гуманізму відіграла культура
античності. Розвиток міст, зміни, що відбулися у свідомості людей, сприяли,
створенню якісно нової літератури. В кінці 13-на початку XIV ст. зароджується капіталізм в Італії, утворюються держави-міста, такі як Венеція, Флоренція. Цей процес супроводжується швидким розвитком культури. В Іспанії XIV ст.розвивається книжкова справа. Поряд із скрипторіями з'яв­ляються світські заклади книгописання. Великий внесок урозвиток світської культури зробив видатний гуманіст італійського Відродження Франческо Петрарка (1304-1374), котрий не тільки збирав рукописи, ай сам був хорошим каліграфом. Йому припи­сується створення нового виду письма — гуманістичного мінускулу, який послужив взірцем для створення багатьох друкарських шрифтів.

Поджо Брачоліні (1380-1459) — вчений-гуманіст, перекладач, археолог і бібліограф також збирав античні римські надписи, древні рукописи, написані латиною. У Флоренції він заснував училище, в якому навчали писати чітким і гарним каліграфічним мінускулом. Його учні поширювали це письмо по всій Італії.

Твори римських авторів, що дійшли до нас, написані здебільшого каролінгським мінускулом. Своїм накресленням таке письмо подобалось гуманістам. У багатьох монастир­ських скрипторіях і світських установах відповідного типу шрифтовики користувались каролінгським мінускулом, на основі якого зго­дом були розроблені інші шрифти.

Слід відмітити, що розроблення художниками епохи Відродження композиційних принципів побудови шрифтів збіглося за часом з виникненням і розвитком книгодрукарства в Європі та формуванням друкарських шрифтів, які усвоєму генезисі взаємодіяли з рукописними.

Шрифт, що приписують Петрарці, отримав спочатку назву готичного мінускулу, або готикоантикви. В основі його лежали букви каролінгського мінускулу — шрифту, який мав ясну картину письма, дрібні округлі та чіткі літери. Більшість римських рукописів, які дійшли до вчених епохи Відродження, були в свій час переписані каролінгським мінускулом. Шрифт Петрарки став перехідною формою між готикою і новокаролінгським, або гуманістичним мінускулом. У цьому шрифті зберігся кут письма, характерний для готичних шрифтів (45°). Звідси й однакова товщина горизонтальних і вертикальних штрихів букв. Сліди готичного стилю письма помітні в скорочених верхніх винос­них елементах букв. Букви, особливо округлі, писалися дуже близько одна від одної.

З часом шрифт повністю звільнився від елементів готичного стилю і перетворився в чіткий округлий шрифт з дрібними буквами. Картина письма стала ясною і спокійною.

Для великих букв використовувався капітальний квадратний рустичний або унціальний шрифт.

Використовуючи каролінгський мінускул, гуманісти відповідно до вимог естетики Ренесансу створили новий тип письма.

На графічне зображення букв великий вплив справила зміна кута письма: від 45' до 25-30°. Такий самий кут письма був харак­терний для римського капітального квадратного шрифту. Зміна кута викликала зміну в контрастності штрихів букв. Письмо стало чітким, букви набули майже квадратних пропорцій.

Закінчення основних штрихів мінускульних букв отримали зарубки. Встановилося накреслення усіх букв латинського алфавіту, а також довжина виносних елементів букв, з'явилася крапка над бук­вою І, розділові знаки. Деякі арабські цифри набули виносних еле­ментів.

Гуманістичний мінускул легко писався та ще легше читався, що мало велике практичне значення. Якщо спочатку цим шрифтом користувалася невелика група вчених, то згодом він набув величез­ної популярності.

Із Італії гуманістичний мінускул поширюється по всій Європі, проникає в народне середовище. Внаслідок впливу індивідуальних особливостей почерків різних людей, характеру і значення написа­ного виникають різновиди гуманістичного мінускулу. Через швидкість письма з'являється нахил у рядку, подовжуються або вкорочуються виносні елементи. Це приводить до утворення гу­маністичного курсиву.

В гуманістичному мінускулі остаточно склалася графіка всіх букв латинського алфавіту. Букви писалися дрібно. Округлі елементи вписувалися в квадрати. В техніці ширококонечного пера шрифт виконувався при додержанні кута 25-30°.

Гуманістичний курсив.

 

Поширення гуманістичного мінускулу сприяло утворенню вільних форм скорописного письма, які характеризувалися нахилом вправо і отримали назву курсиву. Курсив як форма гуманістичного письма виник і набув розвитку у Флоренції.

Якщо гуманістичний мінускул розвивався у скрипторіях як офіційне письмо, що використовувалося для написання книг, то курсивом виконувалися ділові записи, велося листування.

Розміри букв у курсиві визначалися тим, хто писав, самостійно. Всі букви курсиву, звичайно, мали нахил вправо. Внаслідок швид­кого писання деякі деталі букв залишалися незавершеними. Багато букв мали тонкий з'єднувальний штрих. На відміну від гу­маністичного мінускулу курсив являв собою зв'язне письмо.

Писався курсив пташиним пером, що давало можливість отри­мувати штрихи різної товщини.

Письмо виглядало ясним, динамічним. Великі букви отримали нові форми, їх рисунок став більш динамічним і вільним, гармонійно поєднувався з рисунком малих букв курсиву. Значна кількість ви­носних елементів букв була спрямована вправо або вліво. Іноді штрих закінчувався розчерком.

Складність виконання гуманістичного курсиву полягає в тому, що крім дотримання кута письма слід зберігати постійний кут на­хилу букв. До початку роботи папір слід розлініяти таким чином, щоб на ньому були допоміжні лінії кута письма та нахилу букв, Висота шрифту не повинна перевищувати 5-6 мм. Вправи пропо­нується доповнювати новими деталями — виносними елементами, розчерками.


Читайте також:

  1. Гуманістичний (середина XIV — середина XV ст.), якому властиве протиставлення середньовічного теоцентризму інтересу до людини, її зв'язків зі світом.
  2. Екзистенційно-гуманістичний підхід
  3. Екзистенційно-гуманістичний підхід
  4. Каролінгський мінускул
  5. Лекція 6. Екзистенційно-гуманістичний напрямок психокорекції
  6. РЕНЕСАНСНО-ГУМАНІСТИЧНИЙ СВІТОГЛЯД В УКРАЇНІ




Переглядів: 2344

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Фрактура | Каліграфічне письмо

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.