Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



П Л А Н

ВСТУП.

За строком виникнення.

4.1. Плановий – затверджений у законі про Державний бюджет.

4.2. Звітний – фактичний обсяг дефіциту відповідно до річного звіту.

 

З приводу впливу бюджетного дефіциту на розвиток економіки існують суперечливі погляди.

 

Джерелами покриття бюджетного дефіциту можуть бути:

 

- державний кредит;

- емісія грошей.

 

Державні позики залежно від територіального розміщення поділяються на внутрішні і зовнішні.

 

Внутрішні характеризують залучення коштів від юридичних та фізичних осіб на внутрішньому фінансовому ринку.

Зовнішні пов’язані з надходженням коштів від кредиторів інших країн (юридичні, фізичні особи, уряди чи урядові організації), міжнародних організацій, міжнародних фінансових інститутів.

 

Емісія грошей –випуск в обіг грошей на покриття бюджетного дефіциту.

Такі гроші є незабезпеченим джерелом покриття бюджетного дефіциту. Саме тому вона спричиняє інфляцію – знецінення грошей. Грошей стає більше, однак вартість грошової одиниці знижується, тобто сукупна вартість грошей в обігу залишається незмінною і знов-таки недостатньою. Але, оскільки це виявляється тільки після випуску зайвих грошей, емісію можна використати для збалансування бюджету.

 

Таким чином, із двох джерел покриття бюджетного дефіциту реальним і повноцінним є державні позики. Але їх можна одержати за певних умов:

 

1. Наявність кредиторів, які мають тимчасово вільні фінансові ресурси.

2. Довіра з боку кредиторів до держави.

3. Наявність стимулів до надання позик державі.

4. Спроможність держави своєчасно повернути борги та виплатити проценти.

 

Шляхами скорочення бюджетного дефіциту може бути:

 

1. Ліквідація дотацій збитковим підприємствам.

2. Скорочення витрат на управління.

3. Реформування податкової системи.

 

Наслідки – зростання Державного внутрішнього і зовнішнього боргу.

 


ТЕМА 5 Л Е К Ц І Я 11

Для покриття своїх витрат, пов’язаних з фінансуванням різноманітних потреб суспільства держава може залучати вільні фінансові ресурси господарчих структур і засобів населення. Головним способом отримання додаткових фінансових ресурсів є державний кредит.

Мета : Розкрити значення і роль державного кредиту у фінансової діяльності держави та дослідити його зв’язок з бюджетним дефіцитом і державним боргом.

 

10. Сутність державного кредиту, його види і форми.

 

11. Класифікація державних позик і джерела їх погашення.

 

12. Обслуговування та методи управління державним боргом.

 

 

10. Сутність державного кредиту, його види та форми.

Державний кредит –це сукупність економічних відносин між державою з одного боку та фізичними і юридичними особами - з іншого, в яких держава виступає в ролі позичальника коштів, кредитором і гарантом.

 

Основна класична форма державно-кредитних відносин, коли держава виступає позичальникомкоштів.

 

Будучи кредитором, держава за рахунок коштів бюджету надає, на платній основі, за умови обов’язкового повернення, кредити юридичним і фізичним особам. Але обсяг таких операцій значно менший, ніж при попередній формі.

 

У тих випадках, коли держава бере на себе відповідальність за погашення позик, взятих на себе фізичними і юридичними особами, вона є гарантом. Оскільки державні гарантії, як, правило розповсюджуються на недостатньо надійних позичальників, то вони призводять до зростання витрат із централізованих грошових фондів.

 

Завданнядержавного кредиту полягає у формуванні додаткових фінансових ресурсів держави за рахунок мобілізації тимчасово вільних коштів населення, підприємств і організацій.

 

За економічноюсутністю, державний кредит це відносини вторинного розподілу вартості ВВП.

 

Причини існування

1. Бюджетний дефіцит.

2. Потребою у виконанні державою своїх функцій.

3. Постійно зростаючи потреби держави.

 

Наслідки існування –державний борг.

 

Таким чином, бюджетний дефіцит є причиною появи державного кредиту , а існування державного кредиту призводить до появи державного боргу.

 

Крім державного кредиту функціонують ще п’ять форм достатньо самостійних форм кредиту : банківський, комерційнийміж юридичними особами у формі реалізації продукції з відстрочкою платежу, для прискорення процесу реалізації товару, споживчий –цільова форма кредитування фізичних осіб, міжнародний, лихварський – (ростовщический ) має нелегальні форми прояву і видається особам які не мають ліцензій.

 

Одним з поширених форм кредиту із них є банківський.

 

Державний кредит має певні спільні риси з банківським кредитом:

 

1. Поверненість.

2. Строковість.

3. Платність.

 

Відмінності їх полягають у призначенні.

 

Банківський кредитпризначений для задоволення виробничих потреб суб’єктів господарювання.

Державний кредит призначений для задоволення потреб державних органів влади і управління.

 

Щодо поняття форм і видів державного кредиту, то сучасна література використовує широку палітру визначень.

 

Василик О.Д. “ Державні фінанси України” 2002р. Дає таке визначення: Форми державного кредиту – товарна і грошова, а види – державні позики, вклади населення і інш.

 

Опарін В.М. “Фінанси” 1999р. : Форми – ощадна справа, державні позики, а види – облігації, казначейські зобов’язання.

 

Базидевич В.Д. “Державні фінанси” 2002р. Дає дві форми - державні позики і ощадну справу, в свою чергу державні позики поділяє на види.

 

На мій погляд найбільш повну і об’єктивну класифікацію можна прийняти, якщо об’єднати визначення, які дають два автора у своїх посібниках “Фінанси” – Загорський В.С. і Романко О.Р.

 

Видидержавного кредиту:

 

- внутрішній;

- зовнішній.

 

Формидержавного кредиту:

 

- державні позики;

 

- ощадна справа, якщо залучені кошти спрямовуються до бюджету. У комерційних банків мобілізовані кошти формують їхні кредитні ресурси;

 

- грошово – речові лотереї;

 

- використання коштів державного позикового фонду.

 

В свою чергу, державні позики, як основна форма державного кредиту, класифікується за деякими признаками.

 

 

 

11. Класифікація державних позик і джерела їх погашення.

1. За правовими оформленням:

1.1.На підставі угод. Угодами оформляються кредити від інших держав, міжнародних організацій і фінансових інститутів.

1.2.Цінними паперами. З їх допомогою мобілізуються кошти на фінансування ринку. Види цінних паперів, якими оформляються позики:

1.2.1.Облігації. Можуть бути знеусобленими – на покриття дефіциту бюджету; цільовими – під конкретні програми. Облігація має такі види оцінки:

- номінальна – зазначена сума боргу;

- курсова – ціна, за якою вона продається залежно від дохідності, надійності, ліквідності.

1.2.2.Казначейські зобов’язання. Казначейськими зобов’язаннями оформляються, як правило, короткострокові позики. Відмінності між облігаціями та казначейськими зобов’язаннями:

- облігації випускаються з метою поповнення бюджету, цільових державних фондів, на спеціальні цілі; казначейські зобов’язання – лише на поповнення бюджету;

- за облігаціями фінансових доходів виплачується у фіксованих відсотках, у вигляді виграшів; за казначейськими зобов’язаннями – у фіксованих відсотках;

- облігації обертаються вільно або обмежено серед населення і юридичних осіб; казначейські зобов’язання – реалізовуються лише серед населення.

 

2. За правом емісії:

2.1.Державні. Випускаються центральними органами управління, і надходження від них спрямовуються до державного бюджету.

 

2.2.Місцеві.Випускаються місцевимиорганами управління, і надходження від них спрямовуються до місцевих бюджетів.

 

3. За характером використання цінних паперів:

 

3.1.Ринкові. Вільно купуються, продаються і перепродаються на ринку цінних паперів.

3.2.Не ринкові. Власники не можуть продати такі цінні папери, крім того, вони не допускаються на ринок цінних паперів.

 

4. За забезпеченістю:

4.1.Заставні. Забезпечуються державним майном чи конкретними доходами.

4.2.Беззаставні. Не мають конкретного матеріального забезпечення і їх надійність визначається авторитетом держави.

 

5. За терміном погашення.

5.1. Короткострокові (до 1 р.)

5.2. Середньострокові (1 - 5 рр.)

5.3. Довгострокові (більше 5 рр.)

 

6. За виплатою доходу:

 

6.1.Відсоткові. Дохід встановлюється у вигляді позичкового відсотка. Може встановлюватися як тверда фіксована ставка, так і плаваюча (змінюється під впливом попиту і пропозиції на кредитному ринку).

6.2. Виграшні. Виплата доходу здійснюється на підставі проведених тиражів виграшів. Дохід отримують ті кредитори, чиї облігації виграли.

6.3. Дисконтні. Державні цінні папери купуються з певною знижкою, а погашаються за номінальною вартістю.




Переглядів: 543

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
П Л А Н | За характером погашення.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.01 сек.