Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Методика складання бюджетів

Більшість організацій мають стандарти щодо складання бюджету, які містять інструкції і схеми організаційних потоків. Слід зазначити, що є відмінності у деталях при складанні бюджетів організацій, проте для виробничих компаній бюджет має 9 кроків (етапів). Ними є:

• Крок 1. Бюджет продажів або виторгу. Прогнозований обсяг продажів, як правило, є відправним моментом бюджетування.

Крок 2. Бюджет виробництва. Виробнича програма залежить від планового обсягу реалізації та від величини запасів.

Крок 3. Бюджет основних матеріалів. Виробнича програма є основною для розрахунку потреби матеріалів у кількісному і вартісному вимірах. Як і при плануванні обсягу виробництва, потреба основних матеріалів залежить від бюджетних потреб та рівня запасів:

Кількість придбання = Виробничі потреби + Задані залишки на кінець періоду - Залишки на початок періоду.

Крок 4. Трудовий бюджет. Ці затрати залежать від виду продукції, розцінки.

Крок 5. Бюджет виробничих накладних витрат. Сума цих затрат залежить від їх складу і поведінки відносно обсягу виробництва. Даний бюджет інакше називають ще бюджетом накладних витрат.

Крок 6. Бюджет запасів на кінець періоду. Даний крок показує розрахунок кінцевих запасів. Ця інформація потрібна не лише для виробничого бюджету і бюджету матеріального постачання, але й для звіту про прибутки та збитки і балансу.

Крок 7. Бюджет виробничої собівартості. Тут використовується інформація, яка була зібрана у кроках 3—6.

Крок 8. Бюджет комерційних і адміністративних витрат. Деякі З таких затрат, наприклад, комісійні, залежать від обсягу продажів. Інші витрати беруться загальною сумою.

Крок 9. Бюджет прибутку. Він складається на основі даних кроків 1,7,8. У разі, коли потрібна деталізація бюджету прибутку, то необхідно підготувати декілька додаткових розрахунків.

Усі кроки бюджетування залежать від того, як саме буде здійснено прогнозування обсягу продажів (Крок І). Даний бюджет лежить в основі кількісного обґрунтування бізнес — плану. Проектування продажів здійснюється після аналізу і обговорення таких факторів, як: обсяг продажів попереднього періоду (1); економічні і виробничі умови (2); залежність продажів від валового національного продукту, рівня особистих доходів, зайнятості, цін та ін. (3); відносна прибутковість продукції (4); дослідження ринку (5); політика цін (6); реклама (7); якість продукції (8); конкуренція (9); сезонні коливання (10); виробничі потужності (11); довгострокові тенденції продажів для різних товарів (12).

Ефективність прогнозу підвищується при використанні різних методів. Як правило, використовується комбінація трьох методів, а саме: функціонального, статистичних (зокрема комерційного аналізу) та групового прийняття рішень.

Бюджети складаються як для всього підприємства, так і для його окремих підрозділів.

Важливе значення має не лише сам бюджет, а контроль за його (їх) виконанням. Такий контроль здійснюється шляхом порівняння фактичних показників з даними бюджетів. Наслідком такого порівняння (зіставлення) є відхилення у вигляді економії або перевитраті

Зупинимось детальніше, порівняно з матеріалом, що був висвітлений нами у попередньому питанні, на методиці складання оперативного бюджету.

З метою кращого засвоєння матеріалу скористаємось таким прикладом.

Приклад. Компанія "Альфа" використовує спеціальний металевий сплав для виробництва окремих частин будівельної техніки. Управлінці готуються до розробки (складання) зведеного (основного) бюджету на наступний рік. Досконало вивчаються всі суттєві фактори, майбутні очікувані витрати.

Для металевого ставу використовуються такі основні матеріали: матеріал 111 і матеріал 112 ціною за 1 кг відповідно 1,20 $ та 2,60 $. Трудові затрати складають (основна заробітна плата) 2,05 дол за

1 годину. База розподілу загальновиробничих витрат — відпрацьований час.

На одиницю готової продукції (виріб А та виріб В) інформація про затрати подана у табл. 4.2.

Таблиця 4.2

ВИХІДНІ ДАНІ ДЛЯ СКЛАДАННЯ ОПЕРАТИВНОГО БЮДЖЕТУ КОМПАНІЇ "АЛЬФА" НА 200_ РІК

Види затрат Виріб А В ріб В
Матеріал 111 12 кг 12 кг
Матеріал 112 6 кг 8 кг
Затрати праці 14 год 20 год

Додаткова інформація для складання оперативного бюджету на наступний рік наведена у табл. 4.3.

Таблиця 4.3

ДОДАТКОВІ ВИХІДНІ ДАНІ ДЛЯ СКЛАДАННЯ ОПЕРАТИВНОГО БЮДЖЕТУ КОМПАНІЇ "АЛЬФА" НА 200_ РІК

Показники Готова продукція Сума
А В
Передбачуваний обсяг продажів, од.
Ціна одиниці продукції, дол 105,40 164,00
Запаси на кінець періоду, кг
Запаси на початок періоду, кг
Запаси на початок періоду, дол 14 480
  Основні матеріали  
Запаси на початок періоду, кг  
Запаси на кінець періоду, кг  

Для спрощення допускаємо відсутність незавершеного виробництва.

З метою досягнення очікуваного обсягу продажів слід провести наступні витрати (див. табл. 4.4).

Таблиця 4.4

ПЕРЕЛІК ЗАГАЛЬНОВИРОБНИЧИХ, КОМЕРЦІЙНИХ ТА АДМІНІСТРАТИВНИХ ВИТРАТ НА 200_ РІК КОМПАНІЇ "АЛЬФА"

Вили затрат Сума, дол
Загальновиробничі витрати:
— допоміжні матеріали З0 000
— непряма зарплата 70 000
— інші витрати (доплата) 25 000
— енергія (змінна частина)
— обслуговування (змінна частина) 20 000
— амортизація 25 000
— податок на власність
— страхування власності (майна)
— супервайзор (базова ланка управління) 20 000
— енергія (постійна частина)
— обслуговування (постійна частина)
Всього 208 000
Комерційні та адміністративні витрати:
— комісійні 20 000
— реклама
— зарплата торговельним працівникам 10 000
— транспортні витрати
— зарплата службовцям 10 000
— допоміжні матеріали
— адміністративні витрати 21 000
— ІНШІ
Всього 75 000

На основі цих даних необхідно скласти адміністративний бюджет на наступний рік, який включає в себе такі елементи:

> бюджет продажів;

> бюджет виробництва в натуральних одиницях; > бюджет основних матеріалів;

> бюджет робочого часу;

> кошторис виробничих накладних витрат;

> бюджет запасів на кінець періоду; > бюджет виробничої собівартості;

> кошторис комерційних і адміністративних витрат. Використовуючи вищенаведену методику та дані умовного прикладу, приступаємо до складання оперативного бюджету:

Крок 1. Бюджет продажів або виторгу (табл. 4.5).

Таблиця 4.5

БЮДЖЕТ ПРОДАЖІВ НА 200_ РІК

Крок 1 Кількість од. Ціна, дол Сума продаж, дол
Продукт (Виріб) А 105,40 527 000
Продукт (Виріб) В 164,00 164 000
Всього 691 000

Передбачення обсягу продажів, як правило, є відправним моментом бюджетування. Це пояснюється тим, що виробнича про-, грама і запаси залежить від обсягу продаж.

Сума у 691 000 дол використовується у подальшому для розробки бюджету прибутку. Бюджет продаж часто є результатом збору інформації. Обсяг продаж може обмежуватись наявною виробничою потужністю. В такому випадку виробнича, потужність є відправним моментом бюджетування.

Крок 2. Бюджет виробництва (табл. 4.6). Виробнича програма залежить від планового обсягу реалізації та від величини запасів.

Таблиця 4.6

БЮДЖЕТ ВИРОБНИЦТВА В ОДИНИЦЯХ НА 200_ РІК

Крок 2 Продукція
А В
Плановий обсяг продажів (Крок 1)
Задані залишки на кінець пері ду
Загальна потреба
Мінус залишок на початок періоду
Виробнича програма

Крок 3. Бюджет основних матеріалів (табл. 4.7; 4.8).

Виробнича програма є основою для розрахунку потреби матеріалів в одиницях (натуральному виразі) і в доларах (вартісному виразі).

Таблиця 4.7

БЮДЖЕТ ОСНОВНИХ МАТЕРІАЛІВ (ВИРОБНИЧА ПОТРЕБА) НА 200_ РІК

Крок ЗА _ Матеріали Сума
III
Виріб А (6000 од.) 12 кг і 6 кг 72 000 36 000
Виріб Б (1000 од.) 12 кг і 8 кг 12 000
Загальна потреба в основних матеріалах, кг 84 000 44 000
Ціна за 1 кг, дол 1,20 2,60  
Загальна сума, дол 100 800 114 400 215 200

Як і при плануванні обсягу виробництва, потреба в основних матеріалах залежить від бюджетних (планових) потреб та рівня (величини) запасів:

Таблиця 4.8

БЮДЖЕТ ОСНОВНИХ МАТЕРІАЛІВ (ПРИДБАННЯ) НА 200 РІК

Крок 3 Б Матеріали Сума
Виробнича потреба (Крок 3 А) у кг 84 000 44 000
Заплановані залишки на кінець періоду, кг
Загальна потреба 90 000 45 000  
Загальна потреба мінус залишки матеріалів на початок періоду, кг
Необхідно придбати, кг 85 000 40 000
Ціна за 1 кг, дол. 1,20 2,60
Затрати на придбання,дол 102 000 104 000 206 000

Крок 4. Трудовий бюджет (бюджет праці і зарплати, бюджет робочого часу) (табл. 4.9).

Ці затрати залежать від виду продукції, розцінки.

Табліщя 4.9

ТРУДОВИЙ БЮДЖЕТ НА 200_ РІК

Крок 4 Кількість одиниць Затрати часу на один., год Всього годин Трудові затрати (2,05 дол за год)
Виріб А 84 000 172 200
Виріб В 20 000 41 000
Всього 104 000 213 200

Крок 5. Бюджет виробничих накладних витрат (табл. 4.10).

Сума цих затрат залежить від їх складу і поведінки відносно обсягу виробництва.

Таблиця 4.10

БЮДЖЕТ ВИРОБНИЧИХ НАКЛАДНИХ ВИТРАТ НА 200_ РІК

Крок Кошторис затрат на 104 000 юдин, дол
Допоміжні матеріали 30 000
Непрямі затрати праці 70 000
Доплата 25 000
Енергія (змінна частина)
Обслуговування (змінна частина) 20 000
Сума змінних накладних витрат 153 000
Амортизація 25 000
Податок на власніст (майно)
Страхування власності (майна)
Енергія (постійна частина)
Обслуговування (постійна частина)
Супервайзор (базова ланка управління) 20 000
Сума постійних накладних витрат
Всього накладних витрат 208 000

(208 000 гри / 104 000 год = 2 дол на год.)

Крок 6. Бюджет запасів на кінець періоду (табл. 4.11).

Ця інформація вимагається (необхідна) не лише для виробничого бюджету і бюджету матеріального постачання, але й для звіту про прибутки і збитки та балансу.

Таблиця 4.11

БЮДЖЕТ ЗАПАСІВ НА 200_ РІК

Крок 6 Кількість, кг Ціна за І кг, дол Сума, дол
Основні матеріали 111 6000 (крок 3 Б) 1000 (крок З Б) 1,20 2,60 7200 2600
Готова продукція* Виріб А Виріб В 1100 (крок 2) 50 (крок 2) 86,70 116,20 95 370 5810
Всього     110 980

Таблиця 4.12

РОЗРАХУНОК ЗАТРАТ НА ОДИНИЦЮ ГОТОВОЇ ПРОДУКЦІЇ (ВИРОБІВ А І В)

Назва Затрати на І кг або 1 год роботи Виріб А Виріб В
кількість сума кількість сума
Матеріал 11 ї 1,20 14,40 14,40
Матеріал 112 2,60 15,60 20,80
Основна зарпл та 2,05 28,70 41,00
Загальновиробничі витрати 2,00 28,00 40.00
Всього 86,70 116,20

Крок 7. Бюджет виробничої собівартості (табл. 4.13).

Для складання даного бюджету використовується інформація, яка була попередньо зібрана у кроках 3,4,5 і 6.

Таблиця 4.13

БЮДЖЕТ ВИРОБНИЧОЇ СОБІВАРТОСТІ НА 200_ РІК

Крок 7 За даними кроків Сума, дол
Залишок готової продукції на початок періоду   14 480
Основні матеріали 215 200
Основна зарплата виробничих робітників 213 200
Загальновиробничі витрати 208 000
Виробнича собівартість   636 400
Затрати на продукцію, яка готова до реалізації   650 880
Залишок готової продукції на кінець періоду 101 180
Собівартість реалізованої продукції   549 700

Крок 8. Бюджет комерційних і адміністративних витрат (табл. 4.14).

Деякі з таких затрат, наприклад, комісійні залежать від обсягу продажів. Інші затрати беруться загальною сумою.

Таблиця 4.14

БЮДЖЕТ КОМЕРЦІЙНИХ І АДМІНІСТРАТИВНИХ ВИТРАТ НА 200_ РІК

Крок 8 Сума, дол
Комісійні 20 000
Витрати на рекламу
Зарплата торговим агентам 10 000
Транспортні витрати
Загальні комерційні витрати 38 000
Зарплата службовцям 10 000
Допоміжні матеріали
Зарплата працівникам адміністрації ' 21 000
Інші витрати
Загальні адміністративні витрати   7 000
Загальні комерційні та адміністративні витрати 75 000

Крок 9. Бюджет прибутку (табл. 4.15).

Для складання проектного розрахунку про прибутки і збитки інформація міститься у кроках J, 7, 8. З метою одержання більш детального бюджету необхідно приготувати декілька додаткових розрахунків.

Таблиця 4.15

БЮДЖЕТ ПРИБУТКУ НА 200 РІК

Крок 9 За даними кроків Сума, дол
Виторг 691 000
Собівартість реалізованої продукції 549 700
Валовий прибуток (gross margin)   141 300
Комерційні та адміністративні витрати 75 000
Операційний прибуток   66 300

Основою бюджетування, як було відмічено вище, є прогнозування продажів, від обсягу яких залежить постачання і виробництво. Термін "прогнозування продажів" інколи відрізняється від терміну "планування (бюджетування) продажів". Прогнозування — це оцінка, передбачення, яке стане або не стане бюджетом продажів. Прогноз перетворюється у бюджет у тому випадку, коли управління допускає його як реальність.

Прогноз часто приводить до погодження управлінських планів так, що кінцевий бюджет істотно відрізняється від початкового прогнозу. Віце-президент з маркетингу часто несе персональну відповідальність за підготовку бюджету продажів, що лежить в основі кількісного обслуговування бізнес — плану.

Проектування продажів здійснюється після аналізу і обговорення таких факторів, як: (1) обсяг продажів минулого (попереднього) періоду; (2) економічні і природні умови; (3) залежність продажів від валового національного продукту, рівня особистих доходів, зайнятості, цін та ін.; (4) відносна прибутковість продукції; (5) дослідження ринку; (6) політика цін; (7) реклама; (8) якість продукції; (9) конкуренція; (10) сезонні коливання; (11) виробничі потужності; (12) довгострокові тенденції продажів для різних товарів.

Ефективність прогнозування підвищується при використанні різних методів, при цьому кожен прогноз перевіряє інші. Як правило, використовується комбінація нижче охарактеризованих трьох методів.

Функціональний метод (sales staff). Як і у разі з будь-якими бюджетами, всі відповідальні за дану ділянку повинні відігравати активну роль. Інформація щодо прогнозів повинна надходити від працівників і керівників відділів до віце-президента з маркетингу. Головна цінність у тому, що рішення є колективним.

Статистичні методи.. Значне поширення мають трендовий метод, кореляційний аналіз та інші. Кореляція між обсягом продажів і економічними індикаторами (рівень національного та індивідуального доходу, зайнятості і т. п.) збільшує надійність прогнозів, особливо якщо коливання певних індикаторів передують коливанням обсягу реалізації компанії. Проте, подавати великі надії на статистичні докази небезпечно, оскільки вартості, що змінюються в статистичних даних, можуть повністю порушити прогноз.

Групове прийняття рішень. Керівництво компанії, включаючи начальників проектно-договірних відділів, матеріально-технічного постачання, фінансових відділів, можуть докласти свої знання і досвід у проектуванні продажів на основі групового обговорення. Це — швидкий метод без складних статистичних обрахунків, проте він розпилює відповідальність за результати (наслідки) прогнозу.

 


Читайте також:

  1. II. Вимоги до складання паспорта бюджетної програми
  2. Апаратура і методика проведення густинного гамма-гамма-каротажу
  3. Апаратура і методика проведення густинного гамма-гамма-каротажу
  4. Апаратура та методика проведення газометрії свердловин в процесі буріння
  5. Бюджет розвитку місцевих бюджетів
  6. Бюджет розвитку місцевих бюджетів є складовою спеціального фонду місцевих бюджетів.
  7. Бюджетні запити: їх суть, необхідність складання та аналіз
  8. ВИБІР ТЕМИ КУРСОВОЇ РОБОТИ І СКЛАДАННЯ ПЛАНУ
  9. Вибір типу обмотки і складання схеми.
  10. Вибір типу обмотки і складання схеми.
  11. Вибір тривалості бюджетного періоду. Типи бюджетів по ступеню тривалості. Поточне і стратегічне бюджетування в промисловості
  12. Видатки бюджетів на загальну освіту




Переглядів: 1608

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Види бюджетів, їх характеристика і сфера застосування | Методика складання зведеного бюджету

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.033 сек.