Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



П л а н

Неолітична революція.

/2 години/

Мета лекції:

- освітня:запам’ятати, що процес виникнення, формування та розвитку державності на території України – явище дуже складне та суперечливе; початки державності на території сучасної України сягають своїм корінням сивої давнини; за загальним визначенням своєрідність кожної цивілізації визначається конкретним проявом ряду чинників, а також специфікою культури;

- розвиваюча:усвідомити, що відтворювальне господарство відкрило широкі перспективи історичного розвитку, адже привласнююче господарство завжди стримується природними умовами;

- виховна: виховувати у курсантів та студентів почуття неприпустимості різниці в правах населення держави у зв’язку з походженням; сприяння вихованню почуття неприпустимості антигуманних, жорстоких покарань.

 

Міжпредметні зв’язки: історія України, теорія держави та права, історія держави та права зарубіжних країн, галузеві юридичні науки.

1.Община та перші соціальні норми.

2.Неолітична революція як передумова виникнення державності.

 

Основні поняття:Стадо. Община. Ендогамiя. Екзогамiя. Табу. Iнцест. Звичайне право. Матріархат. Патрiархат. Iнфантицид. Канібалізм. Остракiзм. Iзгой.

Перше питання. Передумови для виникнення права і держави були створені в ході тривалої соціальної еволюції і задовго до того, як були реалізовані конкретні форми державності і державно-правового регулювання. З 800 тисяч років, у плині яких люди жили на наших територіях, додержавний період тривав як мінімум 797 тисяч років.

У додержавний період виникла община, a разом із нею – перші соціальні норми і перші злочини. Це суто культурні новації, що існують паралельно. Общинаце перша соціальна форма об'єднання людей, в основі якої лежала єдність родинних зв'язків і культурних норм. Це надбіологічне об'єднання, що витиснуло першість біологічного домінування, на зміну якому прийшла соціальна взаємодопомога. Община зосереджувала в собі всю систему відношень – виробничих, сімейно-побутових, культурних. Важкі умови життя і недосконалі знаряддя унеможливлювали існування індивіда, a колектив дав можливість зробити якісний стрибок,став першою великою продуктивною силою. Людина – істота родова і колективна, і це не випадково. Homosapiens біологічно сформувався саме в той період, коли склалася кровно-родова община (близько 40 тисяч років тому). Однак для нормального колективного існування були потрібні визначені правила, соціальні норми, що робили спільне життя багатьох людей можливими.

Перші соціальні норми являли собою череду заборон (табу) і дозволів. У формі табу свідомість первісної людини намагалося обмежити, зафіксувати і нейтралізувати джерела зла і забезпечити себе.

Три найважливіші табу:заборона інцесту (кровозмішення); заборона убивати родича; заборона залишати без допомоги (убивати) слабких і непрацездатних – старих, дітей, інвалідів.

У понятті інцесту первісне суспільство висловлювало особливий соціальний статус кревності. Це тільки людська норма (у тварин її немає). Родинні відношення – це перші соціальні відношення, що виникли природним і закріплені культурним шляхом.

Для дотримання табу використовувалися:каральні міри – найстрашнішою з яких був остракізм (вигнання) - перше соціальне покарання; релігійне тлумачення; заохочення; практика тимчасового скасування заборон.

Табу регламентували протиріччя: між природним «хочу» і соціальним «треба» у людині; між людьми в їхньому відношенні одне до одного. Саме табу забезпечили передачу соціального досвіду від покоління до покоління, a отже, і розвиток цивілізації. Проте, знадобилося декілька тисячоліть для того, щоб для більшості людей ці «великі заборони» із зовнішніх перетворилися у внутрішні. Частиною суспільства вони порушуються і зараз, і це є криміналом.

На той час писемність була відсутня, a соціальний досвід генетично не передається, зберегти його можна було тільки у вигляді звичаїв і традицій. Звичаї і традиції були святі, a їх порушення вважалося найтяжчим злочином.

Право, засноване на звичаї, називається звичаєвим правом. Точну датувати його виникнення неможливо, тому що в первісному суспільстві існував синкретизм (неподільність усіх сфер людської діяльності: релігії, моралі, звичаїв, політики). Право не було відокремлено й містилося в них.

Звичайне право періоду додержавності не є правом у традиційному понятті слова, але саме завдяки йому стало неможливим повернення в дородове суспільство, тому що була забезпечена еволюція до права і держави.

 

Друге питання. Термін «неолітична революція» уперше ввів англійський вчений Гордон Чайлд. Він уперше висловив ідею про те, що в період неоліту відбулася революція, що розтяглася на тисячоліття. Суть неолітичної революції полягає в тому, щолюдина від господарства, що привласнюється, перейшла до господарства виробляючого; від полювання – до скотарства, від збирання – до землеробства. Неолітична революція була підготовлена розвитком суспільства, заснованому на господарстві, що привласнюється.

Неолітична революція – це універсальна закономірність. Її пережили різні народи, у різний час, у різних умовах. Через цей період пройшли всі цивілізовані народи, що мають державність, а хто не пройшов, той знаходиться на рівні родового ладу.

Неолітична революція нас цікавить тому, що вона створила передумови цивілізації, стала логічною передумовою виникнення держави. Неолітична революція привела до двох головних змін:

- матеріальної – появі надлишкового продукту в матеріальному виробництві і власності як основи саморозвитку економіки;

- та гуманітарної – появі в суспільствіі принципово нового початку – відокремлення людини від «цілого» і знаходження нею статусу автономної особистості, індивіда. А отже, виникла соціальна необхідність забезпечення її «свободи».

Таким чином, значення неолітичної революції полягає в тому, що вона створила матеріальні передумови формування нових соціальних відносин. На підґрунті відтворювального господарства виникла можливість отримання надлишкового продукту, що з часом призвело до соціальної та майнової нерівності, а в подальшому – до виникнення державності.

 




Переглядів: 573

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Лекція 1.2 Община та перші соціальні норми. | Лекція 3.1

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.013 сек.