МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
П л а нТЕМА: Соціальна структура суспільства. Лекція 5.2 /2 години/ Мета лекції: - освітня:засвоїти фатальні наслідки Люблінської унії для українських земель та гальмування автономістських тенденцій, прискорення процесів поляризації українського суспільства; - розвиваюча:усвідомлення курсантами та студентами поступливої позиції української еліти, яка поклала початок денаціоналізації та дискримінації українського населення; - виховна:формувати риси незалежності поглядів, самостійності, генерацію нових політичних, економічних та культурних ідей в умовах формування в Україні громадянського суспільства в згаданий час. Міжпредметні зв’язки: історія України, теорія держави та права, історія держави та права зарубіжних країн, галузеві юридичні науки. 1. Положення стану феодалів Польсько-Литовської держави. 2. Статус феодально-залежної категорії суспільства. 3. Правовий статус міщан.
Основні поняття: Магнати. Шляхта. Духівництво. Патриціат. Бюргерство. Плебс. «Люди господарські». Вільні. Кріпаки. Люди тяглі. Данники. Слуги путні. Козаки. Перше питання. Українські землі в складі Речі Посполитої випробували на собі різні форми станового представництва, які хоча і не мали цілком національних коренів, а носили певною мірою запозичений характер, помітно вплинули на національну традицію влади і самоврядування. Соціальний лад при феодалізмі зрілого періоду - одночасно становий лад. У литовсько-польському суспільстві групи і спільності людей складали стани. У XIV-XVII століттях в українських землях суспільство поділялося на два вищих привілейованих стани і непривілейований третій стан. Привілейоване положення дворян і духівництва визначалося розмірами земельної власності, що являлось основною цінністю при феодалізмі. Магнати - найбільші землевласники, які знаходилися на вершині соціальних сходів. Магнати мали широкі політичні права і привілеї. Шляхта - середні і дрібні землевласники. Шляхта мала право володіти всіма вотчинними і вислуженими маєтками, звільнялася від податей і повинностей, крім земської служби - обов'язку - виставляти визначену кількість вершників у залежності від розміру земельних володінь, і повинностей, зв'язаних з державною обороною. Духівництво - складало окремий стан, до якого належали не тільки священики, але і їхні родини і весь церковний штат. Духівництво поділялося на біле і чорне.
Друге питання: Найбільша верства населення це селянство. Протягом всього періоду феодалізму селянство було неоднорідним і численним прошарком населення, яке складалося з різних груп, неоднакових за своїм правовим положенням. До речі, термін "селянин" з'явився тільки в XIV столітті. За правовим положенням селянство поділялося на дві основні категорії: ("люди господарські") та ті, що проживали на землях магнатів, шляхти, монастирів. Існують і інші крітерії поділу. Можна виділити три категорії селян: вільні - могли піти від феодала після виконання своїх обов'язків; залежні (найчисельніший прошарок) - могли піти за певних умов; кріпаки - позбавлені такого права. Процес покріпачення еволюціонував. Привілеєм 1447 року великі князі підтвердили право литовських феодалів на закріпачення селянства. Кожний селянин, який проживав на землі феодала протягом десяти років, вважався кріпаком. У XV-XVI століттях в українських землях виник новий соціальний прошарок - козацтво, якому будуть присвячені окремі лекції. Опір українського народу проти натиску польських і литовських феодалів і католицької й уніатської церков посилився наприкінці XVI - першій половині XVII століття, коли одне за іншим стали спалахувати повстання селян, козаків і міщан. Магнатам і шляхті якийсь час вдавалося придушувати ці повстання, але, незважаючи на жорстокі розправи (деякі пани наказували вішати і саджати на кіл), боротьба продовжувалася й у 1648-1654 роках вилилася у визвольну війну під предводительством Богдана Хмельницького.
Третє питання: Розвиток ремесла і торгівлі привів до росту міст і міського населення. Торгові і ремісничі скупчення в Литовській державі називали місцями, а жителів - міщанами. Місцями називали не тільки великі стародавні міста, але і дрібні торгово-ремісничі поселення при магнатських дворах. До середини XVI століття нараховувалося більше 130 спеціальностей міського населення, серед яких близько восьми десяти були ремісничими. Зростала кількість міст і міського населення. Правове положення міського населення залежало від категорії міста, майнового положення і роду занять міщан. Серед міського населення йшов процес соціальної диференціації. Жителі міст підрозділялися на три основні категорії: аристократію (патриціат), бюргерство (міщани, городяни), міську бідноту (плебс).
|
||||||||
|