МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Поняття та структура конституційно-правового механізму реалізації прав, свобод та обов'язків людини і громадянинаЛЮДИНИ І ГРОМАДЯНИНА В УКРАЇНІ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРАВ, СВОБОД ТА ОБОВ'ЯЗКІВ ТЕМА 8. КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВИЙ МЕХАНІЗМ Право в своїх нормах закріплює різні моделі обов'язкової, забороненої чи дозволеної поведінки учасників правовідносин, регулює і охороняє суспільні відносини, що піддаються правовому регулюванню чи об'єктивно потребують такому регулювання. Це виражається у наданні одним учасникам суспільних відносин суб'єктивних прав і в покладенні на інших суб'єктів юридичних обов'язків, пов'язуючи їх тим самим взаємними правами і обов'язками, спрямовуючи їх поведінку в певних напрямах. Одним із джерел права є закони та інші нормативно-правові акти. їх прийняття - не самоціль, адже їх сутністю є закріплення норм та принципів права. Останні тільки тоді «живуть» і «працюють», коли вони реалізуються. Ефективна реалізація норм та принципів права - одна з важливих проблем, що стоїть сьогодні в умовах формування правової, соціальної, демократичної Української держави. Норми та принципи права є початковими та основоположними елементами механізму правового регулювання. Окрім них, елементами останнього є юридичні факти, правові відносини, реалізація норм та принципів, правозастосування, як особлива форма реалізації і т.д. Враховуючи це стверджують, що механізм реалізації прав, свобод та обов'язків людини і громадянина відрізняється від механізму правового регулювання. Насамперед тим, що механізм правового регулювання одержав у загальній теорії держави та права всебічну розробку, чого не скажеш про механізм реалізації прав, свобод та обов'язків людини і громадянина. До того ж реалізація прав, свобод та обов'язків особистості є самостійною проблемою, яка не може бути зведена до її характеристики, як основної частини правового регулювання. Тому і механізм реалізації прав, свобод та обов'язків людини і громадянина не зводиться до механізму правового регулювання. Відмінність зазначених механізмів пов'язана з їх різним функціональним призначенням. Механізм правового регулювання призначений для нормативного регулювання і ефективного забезпечення різних форм реалізації правових норм, більше всього - правозастосування. Механізм реалізації прав, свобод та обов'язків людини і громадянина - це єдність правових та інших засобів, прийомів та способів, за допомогою яких матеріалізуються (фактично втілюються) права, свободи та обов'язки людини і громадянина. Механізму реалізації прав, свобод та обов'язків людини і громадянина, насамперед, притаманні такі елементи, як юридично значуща діяльність суб'єктів, а також стадії реалізації суб'єктивного права. Все це обумовлює самостійне існування механізму реалізації прав, свобод та обов'язків людини і громадянина. Отже, так само, як реалізація норми права не тотожня реалізації суб'єктивних прав, механізм правового регулювання не тотожній механізму реалізації прав, свобод та обов'язків людини і громадянина. Кожний механізм - це високоорганізована система, а будь-яка система має свою структуру. Система характеризується єдністю елементів, що знаходяться в певних зв'язках і відносинах між собою, характеризують сутність об'єкта як ціле і відносно незалежне зовні явище. А структуру розглядають як визначений склад компонентів (елементів) об'єкта. Механізм реалізації прав, свобод та обов'язків людини і громадянина повинен містити: а) гарантії їх здійснення; б) юридичні елементи механізму реалізації (норми, факти, відносини, документи, форми і методи організації здійснення прав, свобод та обов'язків); в) процес практичного втілення можливості та необхідності у дійсність; г) умови і фактори такого процесу. Звідси реалізація прав, свобод та обов'язків людини і громадянина - це форма буття цих прав та обов'язків, що зводиться до переводу соціальних благ, які закріплені нормами права в стан їх можливого і дійсного використання конкретною особою (особами) з метою задоволення своїх різноманітних потреб та інтересів. Якщо проаналізувати, ці елементи механізму реалізації прав, свобод та обов'язків людини і громадянина у динаміці то стає очевидним, що реалізація прав, свобод та обов'язків людини і громадянина, як і всяка інша діяльність, характеризується певним процесом. Елементами цього процесу є три основні стадії: а) правового статусу; б) правових відносин; в) користування конкретними благами. Кожна з цих стадій може бути проаналізована. Правовий статус визначають як юридично закріплене положення людини і громадянина в суспільстві. Як вже зазначалося виокремлюють загальний (конституційний), спеціальний (видовий, родовий, професійний) і індивідуальний (персоніфікований) правовий статус. Загальний, порівняно із спеціальним та індивідуальним правовим статусом є стабільним, постійним і не так часто змінюється, як вони. Основою загального правового статусу є конституційні права, свободи, законні інтереси та обов'язки людини і громадянина. Вони мають важливе значення для людини, але не вичерпують всього багатоманіття регулювання правових відносин, які характерні для галузевого, відомчого та індивідуального регулювання, що є спеціальним і індивідуальним правовим статусом людини. Саме на цьому рівні правового положення людини і громадянина виникає ситуація готовності суб'єктивних прав і юридичних обов'язків до їх здійснення, але і ця стадія не забезпечує індивіду реалізації його прав, свобод та обов'язків. Для цього дуже важливою є третя стадія безпосереднього користування суб'єктивним правом. Якраз на цій стадії людині забезпечується фактичний перевід закріплених в моделі правової норми соціальних благ у повсякденну практичну діяльність і життя особистості. Такий динамічний процес переводу нормативної моделі у фактичну поведінку (здійснення суб'єктивних прав і юридичних обов'язків) називають механізмом реалізації прав, свобод та обов'язків людини і громадянина. Інакше кажучи це сукупність факторів, які рухають сам процес, тобто виступають необхідними умовами переводу соціальних благ, що закріплені нормою права, в практичну життєдіяльність конкретної людини. Цей процес завжди передбачає діяльність двох сторін: а) можливу діяльність самого індивіда, що є носієм суб'єктивного права; б) необхідну діяльність зобов'язаного суб'єкта, що повинен виконати обов'язок, або забезпечувати його виконання. З огляду на загальні положення щодо механізму реалізації прав, свобод та обов'язків людини і громадянина можна розпочати аналіз конституційного механізму реалізації прав, свобод та обов'язків людини і громадянина. До того ж варто врахувати, що згідно зі ст. 8 Конституції України гарантується звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі конституційних норм. Звідси слід зробити висновок про можливість реалізації саме конституційних норм, без деталізації їх на рівні спеціальних та індивідуальних. Враховуючи викладене, слід визначити механізм реалізації конституційних прав, свобод та обов'язків людини і громадянина так. Механізм реалізації прав, свобод та обов'язків людини і громадянина розуміється вся сукупність конституційних елементів, за допомогою яких в умовах додержання законності, з позиції гуманізму і соціальної справедливості кожною людиною і громадянином України здійснюються його конституційні права, свободи та обов'язки, знешкоджуються ті негативні умови, які можуть завдати шкоди їх практичній реалізації. До елементів механізму реалізації конституційних прав, свобод та обов'язків людини і громадянина належать: а) конституційні норми, які закріплюють права, свободи та обов'язки; б) самі конституційні права та свободи, їх зміст та структура; в) конституційні обов'язки; г) гарантії їх реалізації; д) юридична діяльність, є складає самою суттю реалізації; є) законність і правосвідомість людини і громадянина, яка забезпечує правильне розуміння ними своїх конституційних прав, свобод та обов'язків і кожного права окремо, шляхів їх реалізації; є) стадії реалізації кожного конкретного конституційного права. Проаналізуємо кожен із цих елементів. Отже, конституційні норми, що закріплюють права, свободи та обов'язки людини і громадянина викладаються в розділі 2 Конституції України. Ці норми мають вищу юридичну силу, можуть бути деталізовані в поточному законодавстві, ними встановлюються не тільки певні соціальні блага, а й гарантії їх реалізації. Самі конституційні права і свободи були розглянуті у розділі 6 підручника і класифіковані так: а) громадянські (особисті або фізичні) (статті 27-35); б) політичні (ст. 36-40); в) економічні (ст. 41-45); г) соціальні (ст. 46-52); д) культурні (ст. 53-54). Конституційні обов'язки як вид і міра необхідної (обов'язкової) поведінки людини і громадянина також розглянуті. їх можна класифікувати за багатьма критеріями. Л. Летнянчин виокремлює такі критерії класифікації конституційних обов'язків: 1) залежно від того належать ці обов'язки людині чи громадянину, на обов'язки людини і обов'язки громадянина; 2) за сферами суспільного життя (особисті, політичні, соціальні, економічні, екологічні, сімейні, культурні); 3) за способом закріплення (прямо закріплені у конституції чи витікають з тлумачення її норм); 4) за функціональною спрямованістю дії (які діють прямо та опосередковано); 5) за адресатами (суб'єктами) дії (державні, суспільні, інших людей, власні); 6) за характером здійснення (в конкретних чи у загальних правовідносинах); 7) за формами здійснення (індивідуальні чи колективні); 8) за часом реалізації (постійні чи тимчасові); 9) за характером забезпечення (у право реалізаційній чи правозастосовчій діяльності) та ін1. Саме завдяки реалізації конституційних обов'язків уповноважений суб'єкт здатний в повному обсязі здійснити свої конституційні права. Юридична діяльність суб'єктів права характеризується необхідністю створення певних умов та використання певних засобів для реалізації кожного конституційного права. Конституція закріплює загальні і спеціальні умови і засоби (гарантії) юридичної діяльності (статті 55-64). Законність і правосвідомість у процесі юридичної діяльності передбачає певний режим здійснення конституційних норм, їх знання та переконаність людини і громадянина у їх справедливості. Стадії реалізації кожного конкретного конституційного права не одинакові. їх можна класифікувати на такі, що потребують: а) активної діяльності зобов'язаного суб'єкта конституційного права; б) створення умов для реалізації конституційної можливості. Отже, Конституція України закріплює систему елементів, що становлять механізм реалізації конституційних прав, свобод та обов'язків людини і громадянина, серед яких одне із найбільш важливих місць належить гарантіям їх реалізації.
|
||||||||
|