Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Діяльність Служби безпеки України з реалізації та захисту прав, свобод та обов'язків людини і громадя­нина

 

Служба безпеки України (СБУ) визначається як державний правоохоронний орган спеціального призначення, на який покладено завдання щодо забезпечення державної безпеки України. Закон України «Про службу безпеки України» від 25 березня 1992 р.1 передбачає такі завдання: а) захист державного суверенітету, конституційного ладу та територіальної цілісності України; б) забезпечення економічного, науково-технічного та оборонного потенціалу України; в) забезпечення законних інтересів держави та прав і свобод людини; г) боротьба з розвідувально-підривною діяльністю іноземних спеціальних служб, окремих організацій, груп і осіб; д) попередження, виявлення і припинення та розкриття злочинів проти миру і безпеки людства, тероризму, корупції та організованої злочинної діяльності у сфері управління і економіки; є) попередження, розкриття і розслідування інших, передбачених законодавством, протиправних дій, що безпосередньо створюють загрозу життєво важливим інтересам України.

СБУ, її органи і посадові та службові особи діють на підставі принципів: а) законності; б) поваги до прав і гідності людини; в) позапартійності та відповідальності перед народом України. В оперативно-розшуковій діяльності СБУ поєднує принципи: а) одноособовості та колегіальності; б) гласності і відкритості; в) конспірації.

У своїй повсякденній роботі з забезпечення реалізації прав, свобод та обов'язків людини та громадянина СБУ керується Конституцією і законами України, міжнародними правовими актами відповідного змісту згода на застосування яких надана Верховною Радою України, іншими законодавчими актами України. Вона діє на основі додержання прав людини і зобов'язана: а) поважати гідність людини та проявляти до неї гуманне ставлен­ня; б) не допускати розголошень інформації про особисте і сімейне життя. У випадках попередження і розкриття злочинів окремі права і свободи людини та громадянина можуть обмежуватися на законних підставах у порядку і межах, передбачених Конституцією і законами України. Неправомірне обмеження законних прав і свобод людини недопустиме і має наслідком відповідальність згідно з законодавством. Органи СБУ, їхні службові та посадові особи у випадках порушення прав і свобод людини при виконанні службових обов'язків зобов'язані вжити усіх необхідних заходів щодо відновлення цих прав та відшкодування спричинених моральних і матеріальних збитків, притягнення винних до юридичної відповідальності. В разі обмеження прав людини органи СБУ зобов'язані на вимогу громадян надати їм у місячний термін відповідні пояснення стосовно обмеження прав. Дії посадових і службових осіб СБУ громадяни мають право оскаржити до суду.

Система СБУ містить: а) Центральне управління СБУ; б) підлеглі йому регіональні органи; в) органи СБУ у Автономній Республіці Крим; г) органи військової контррозвідки; д) військові формування СБУ; є) навчальні, науково-дослідні та інші установи СБУ.

До складу Центрального управління СБУ належать: а) Голова СБУ; б) розвідка, контррозвідка, військова контррозвідка; в) органи захисту національної безпеки, боротьби з корупцією і організо­ваною злочинністю; г) підрозділи інформаційно-аналітичної, оперативно-технічної роботи та оперативного документування; д) слідчий апарат; є) підрозділ урядового зв'язку; є) з роботи з особовим складом; ж) адміністративно-господарський, фінансовий, військово-медичний підрозділи; з) інші підрозділи відповідно до організаційної структури СБУ.

До повноважень Центрального управління СБУ належать: а) організація роботи щодо забезпечення державної безпеки України; б) контроль і координація діяльності підпорядкованих органів; в) внесення Президентові України пропозицій щодо видання нормативно-правових актів з питань державної таємниці та деяких інших; г) видання наказів, розпоряджень, вказівок та інше.

До регіональних органів СБУ належать: а) головні управлін­ня, управління в Автономній Республіці Крим, м. Києві, областях та м. Севастополі; б) міжрайонні, районні та міські підрозділи СБУ; в) підрозділи на окремих державних стратегічних об'єктах і територіях; г) підрозділи у військових формуваннях.

Керівництво діяльністю СБУ, її Центральним управлінням здійснює Голова СБУ. Він несе персональну відповідальність за виконання покладених на цю службу завдань, має заступників, які за його поданням призначаються Президентом України. Колегіаль­ним дорадчим органом СБУ є колегія. Вона визначає шляхи виконання покладених на СБУ завдань, приймає рішення з основних напрямів і проблем оперативно-службової діяльності та роботи з кадрами. Колегія СБУ приймає рішення більшістю голосів. Рішення є юридично значимими після їх оголошення наказами Голови СБУ. До складу колегії входять Голова СБУ, його заступ­ники, Голова Головного Управління СБУ Автономної Республіки Крим та інші особи, крім народних депутатів України, які призначаються Президентом України за погодженням з Верховною Радою України. Перебування членів колегії в партіях, рухах, інших громадських об'єднаннях, що мають політичні цілі, відповідно до закону зупиняється. Колегія діє на підставі положення про колегію СБУ, яке затверджується Президентом України.

До кадрів СБУ належать: а) співпрацівники-військово-службовці; б) працівники, які уклали трудовий договір із СБУ; в) військовослужбовці строкової служби. Кількісний склад співпрацівників СБУ визначається Президентом України за поданням Голови СБУ, з огляду на потреби надійного захисту державної безпеки України, в межах встановленого бюджету. Відповідно до основних завдань СБУ зобов'язана: а) здійснювати інформаційно-аналітичну роботу в інтересах ефективного прове­дення державними органами та органами місцевого самовряду­вання внутрішньої і зовнішньої діяльності, вирішення проблем оборони, соціально-економічного будівництва, науково-технічного прогресу, екології та інших питань, пов'язаних з національною безпекою України; б) здійснювати розвідувальну діяльність відповідно до закону; в) вживати заходів контррозвідувального забезпечення дипломатичних представництв, консульських та інших державних установ, а також заходів, пов'язаних з охороною державних інтересів у сфері зовнішньополітичної та зовнішньо­ економічної діяльності, безпекою громадян України за кордоном; г) виявляти, припиняти та розкривати злочини, розслідування яких віднесено законодавством до компетенції СБУ; д) проводити дізнання і слідство у цих справах; є) розшукувати осіб, які переховуються у зв'язку із вчиненням зазначених злочинів; є) здійснювати контррозвідувальні заходи з метою попередження, виявлення, припинення і розкриття будь-яких форм розвідувально-підривної діяльності проти України; ж) забезпечувати захист державного суверенітету, конституційного ладу і територіальної цілісності України від протиправних посягань з боку окремих осіб та їхніх об'єднань; з) здійснювати контррозвідувальне забезпечення оборонного комплексу, Збройних сил України, інших військових формувань, дислокованих на території України, енергетики, транспорту, зв'язку, а також важливих об'єктів інших галузей господарства; і) брати участь у розробці і здійсненні заходів щодо захисту державних таємниць України, сприяти у порядку, передбаченому законодавством, підприємствам, установам, організаціям та підприємцям у збереженні комерційної таємниці, розголошення якої може завдати шкоди життєво важливим інтересам України; к) здійснювати відповідно до законодавства профілактику правопорушень у сфері державної безпеки; л) у межах визначеної законодавством компетенції забезпечувати захист особистої безпеки громадян і осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві, уразі надходження від них, членів їх сімей та близьких родичів заяви, звернення керівника відповідного державного органу чи отримання оперативної та іншої інформації про наявність загрози їх життю, здоров'ю, житлу чи майну; брати участь у реабілітації і поновленні прав незаконно репресованих осіб; м) сприяти Прикордонним військам України в охороні державного кордону України; н) сприяти забезпеченню режиму воєнного та надзвичайного стану в разі їх оголошення, а також ліквідації наслідків стихійного лиха, значних аварій, катастроф, епідемій, епізоотій та інших надзвичайних ситуацій; о) подавати наявними силами і засобами, зокрема і технічними, допомогу органам внутрішніх справ, іншим правоохоронним органам у боротьбі зі злочинністю; п) брати участь у розробці заходів і вирішенні питань, що стосуються в'їзду в Україну та виїзду за кордон, перебування на її території іноземців та осіб без громадянства, прикордонного режиму і митних правил; р) забезпечувати засекреченим і шифрованим зв'язком державні органи України і посадових осіб відповідно до переліку, який встановлюється Кабінетом Міністрів України; с) проводити наукові дослідження і дослідно-конструк­торські роботи, впроваджувати їх результати в практику діяльності СБУ; т) виконувати за дорученням Верховної Ради України або Президента України інші завдання, безпосередньо спрямовані на забезпечення внутрішньої та зовнішньої безпеки держави. СБУ, її органам і співпрацівникам для виконання покладених на них обов'язків мають право: а) вимагати від громадян та посадових осіб припинення правопорушень і дій, що перешкод­жають здійсненню повноважень СБУ, перевіряти у зв'язку з цим документи, які посвідчують їх особу, а також проводити огляд осіб, їхніх речей і транспортних засобів, якщо є загроза втечі підозрю­ваного або знищення чи приховання речових доказів злочинної діяльності; б) мати слідчі ізолятори для тримання осіб, взятих під варту та затриманих органами СБУ; в) використовувати з наступ­ним відшкодуванням витрат та збитків транспортні засоби, які належать громадянам (крім транспортних засобів дипломатичних, консульських та інших представництв іноземних держав і організацій, транспортних засобів спеціального призначення), для проїзду до місця події, припинення злочинів, переслідування та затримання осіб, які підозрюються в їх вчиненні, доставки до лікувальних установ осіб, що потребують термінової медичної допомоги; г) виключно при безпосередньому припиненні злочинів, розслідування яких віднесено законодавством до компетенції СБУ, переслідуванні осіб, що підозрюються у їх вчиненні, заходити в жилі та інші приміщення, на території і земельні ділянки та оглядати їх з наступним повідомленням прокурора протягом 24 годин; д) проводити гласні і негласні оперативні заходи у порядку, визначеному Законом України «Про оперативно-розшукову діяльність»; є) здійснювати співпрацю з громадянами України та іншими особами, зокрема на договірних засадах, дотримуючись при цьому умов добровільності і конфіденційності цих відносин; є) користуватися на договірних засадах жилими та іншими приміщеннями громадян; ж) направляти військовослужбовців СБУ для роботи на штатних посадах в інших установах, підприємствах і організаціях на час виконання конкретних завдань в інтересах розвідки, контррозвідки, боротьби з корупцією та організованою злочинною діяльністю; з) в інтересах розвідки, контррозвідки і оперативно-розшукової діяльності створювати інформаційні системи та вести оперативний облік в обсязі і порядку, що визначаються завданнями, покладеними на СБУ законами; і) морально і матеріально заохочувати співпрацю СБУ та інших осіб за заслуги з забезпечення державної безпеки, представляти їх у встановленому порядку до державних нагород; к) позачергово придбавати квитки на всі види транспорту незалежно від наявності місць і поселятися в готелях при пред'явленні посвідчення про відрядження; л) безплатного проїзду всіма видами міського пасажирського транспорту загального користування (крім таксі), залізничного та водного транспорту приміського сполучення та автобусами приміських маршрутів, а також попутним транспортом; м) видавати у разі наявності небезпеки для життя і здоров'я особам, взятим під захист, відповідно до чинного законодавства зброю, спеціальні засоби індивідуального захисту та сповіщення про небезпеку; н) зберігати, носити, використовувати і застосовувати зброю та спеціальні засоби на підставах і в порядку, передбачених Законом України «Про міліцію», військовими статутами Збройних сил України та іншими актами законодавства.

Реалізуючи конституційне положення щодо забезпечення соціального захисту громадян України, які перебувають на військовій служби, військовослужбовці СБУ користуються політичними, соціально-економічними та особистими правами і свободами, а також пільгами відповідно до Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», інших законодавчих актів. Право на пільги зберігається за військовослужбовцями СБУ, яких звільнено зі служби за віком, через хворобу або за вислугою років.

Соціальний захист працівників, які уклали трудовий договір із СБУ, забезпечується на загальних підставах відповідно до законодавства про працю.

Військовослужбовці СБУ при виконанні покладених на них обов'язків є представниками влади, діють від імені держави і перебувають під її захистом. Недоторканність їх особи, їх честь і гідність охороняються законодавством. Близькі родичі військово­службовців СБУ також підлягають державному захисту. Право­порушення щодо близьких родичів військовослужбовців СБУ, вчинені у зв'язку з виконанням покладених на них обов'язків, мають наслідком відповідальність, встановлену законом.

Під захистом держави знаходяться особи, які допомагають і сприяють СБУ, а також пенсіонери СБУ. Особам, які допомагають і сприяють СБУ, гарантується конфіденційність відносин. Розголошення даних про такі відносини, інші правопорушення щодо цих громадян та членів їх родин, які здійснюються у зв'язку з їх діяльністю з забезпечення державної безпеки, мають наслідком встановлену законодавством відповідальність. Працівники СБУ в разі залучення їх до заходів щодо забезпечення державної безпеки, не пов'язаних безпосередньо з їх функціональними обов'язками, користуються правами, які надаються військовослужбовцям СБУ. У цих випадках на них поширюються гарантії правового захисту, встановлені для військовослужбовців СБУ. Не допускається розголошення факту належності співпрацівників СБУ до її оперативних підрозділів. В разі загибелі військовослужбовця Служби безпеки України у зв'язку з виконанням службових обов'язків сім'ї загиблого або його утриманцям виплачується одноразова допомога у розмірі десятирічного грошового забезпечен­ня за останньою посадою, яку він займав, і призначається пенсія у зв'язку з втратою годувальника в розмірі місячного посадового окладу.

У разі каліцтва, заподіяного військовослужбовцю СБУ у зв'язку з виконанням службових обов'язків, а також інвалідності, що настала у період проходження служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце у період проходження служби, йому виплачується одноразова допомога в розмірі від трирічного до п'ятирічного грошового забезпечення (залежно від ступеня втрати праце­здатності) і призначається пенсія з інвалідності.

Збитки, завдані майну військовослужбовця СБУ або членам його родини у зв'язку з виконанням ним службових обов'язків, компенсуються йому, а в разі його загибелі - членам сім'ї у повному обсязі за рахунок коштів державного бюджету. Ці самі положення поширюються на працівників СБУ та осіб, залучених до заходів щодо забезпечення державної безпеки, а також на пенсіонерів СБУ.

Форми та розміри грошового забезпечення військово­службовців СБУ встановлюються Президентом України і повинні забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування СБУ якісним складом військовослужбовців, враховувати характер, умови роботи, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.

Вищий нагляд за додержанням і застосуванням законів СБУ здійснює Генеральний прокурор України та уповноважені ним прокурори.

Співпрацівники СБУ самостійно приймають рішення в межах своїх повноважень. Вони повинні відмовитись від виконання будь-яких наказів, розпоряджень або вказівок, які суперечать чинному законодавству. За протиправні дії та бездіяльність вони несуть дисциплінарну, адміністративну та кримінальну відповідальність. Якщо вони виконують свої обов'язки відповідно до наданих законодавством повноважень і в межах закону, то не несуть відповідальності за завдані майнові збитки. Такі збитки відповідно дозаконодавства відшкодовуються за рахунок державного бюджету.

Законні вимоги співпрацівників СБУ при виконанні ними службових обов'язків є обов'язковими для громадян і посадових осіб. Непокора або опір законним вимогам співпрацівників СБУ, неправомірне втручання в їх законну діяльність мають наслідком відповідальність, передбачену законодавством.

Отже, СБУ в межах своєї компетенції забезпечує реалізацію та захист прав, свобод та обов'язків людини і громадянина всередині системи та за її межами, але у зв'язку з застарілою нормативною базою діяльності СБУ необхідно внести до неї зміни.




Переглядів: 3217

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Діяльність прокуратури України з реалізації та захисту прав, свобод та обов'язків людини і громадянина | Діяльність органів внутрішніх справ з реалізації та захисту прав, свобод та обов'язків людини і громадя­нина

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.