МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||
Класичні мотиваційні теорії, науковий менеджмент Ф. Тейлора, школа людських відносин
X. Шольц у залежності від предмета аналізу розподілив теорії мотивації — на три головних напрямки, табл.3.1. Теорія «X», багато в чому відбиваючи основні погляди У. Тейлора на працівника, табл.3. 2. Таблиця 1 Напрямки теорій мотивації
Таблиця 3.2 Теорія Х і У
Теорія «X» - у діяльності керівника повинна переважати негативна мотивація підлеглих, заснована на страху покарання. Теорія «Y» - необхідно надавати працівникам більше волі для прояву самостійності, ініціативи, творчості та створювати для цього сприятливі умови. теорії «Z» -мотивація працівників повинна виходити з цінностей «виробничого клану», тобто підприємства як однієї великої родини, одного роду. Ці цінності вимагають розвитку у співробітників — за допомогою відповідної організації і стимулювання — відносин довіри, солідарності, відданості колективу загальним цілям, задоволеності працею і перебуванням на підприємстві (у корпорації), продуктивності праці. Теорії «Y» досить близька за своєю спрямованістю теорія людських відносин, що розробили Э. Мэйо, Ротлізбергер і ін. Ця теорія виникла в 30—40-х роках у США, а в 60-х роках одержала широке поширення не тільки в Америці, але й в Європі. Вона дала дійові імпульси для подальшого розвитку різних теорій гуманізації праці. Теорія людських відносин одержала широке поширення і практичне використання, однак у даний час вона зазнає різнобічної критики. Так, наприклад, їй нерідко дорікають у тім, що вона перебільшує значення задоволеності працею в мотивації працівників, приділяє надмірно багато уваги соціальним потребам, що не завжди збігається з цілями організації. Крім того, всупереч одній з головних тез теорії людських відносин, емпірично доведено, що у визначених умовах підвищенню продуктивності може сприяти і незадоволеність працею. Теорія людських відносин базується на наступних основних ідеях: •трудова мотивація визначається в першу чергу існуючими в організації соціальними нормами, а не фізіологічними потребами і •найважливішим мотивом високої ефективності діяльності є задоволеність працею, що припускає гарну оплату; • можливість службового росту (кар'єри), орієнтація керівників на співробітників, цікавий зміст і зміна праці, прогресивні методи організації праці; • важливе значення для мотивації продуктивної праці мають соціальне забезпечення і турбота про кожну людину, інформування працівників про життя організації, розвинуті комунікації між ієрархічними рівнями організації, тобто керівниками всіх рівнів і підлеглими. Незважаючи на критику, багато ідей теорії людських відносин широко використовуються й у наші дні. Зокрема, ця теорія, так саме як і її реальне втілення в управлінні, дуже вплинула на практику колективної мотивації, що одержала поширення в Японії, а також на узагальнюючий японський досвід використання особистісного потенціалу теорії «Z», розроблену професором Каліфорнійського університету В. Оучи. Головна відмітна риса теорії «Z» - це обґрунтування колективістських принципів мотивації. Відповідно до цієї теорії, мотивація працівників повинна виходити з цінностей «виробничого клану», тобто підприємства як однієї великої родини, одного роду.Ці цінності вимагають розвитку у співробітників — за допомогою відповідної організації і стимулювання — відносин довіри, солідарності, відданості колективу загальним цілям, задоволеності працею і перебуванням на підприємстві (у корпорації), продуктивності праці. Головним мотиватором поведінки працівників виступає побудована за клановим принципом корпорація. Ознаками такого роду корпорації є: ·довічне наймання, що створює тверді гарантії зайнятості та причетності до загальної долі організації; ·повільне просування по службі; універсальний характер кваліфікації, широкі комунікації; колективний, що ґрунтується на узгодження, метод прийняття рішень і групова відповідальність; ·широка воля дій і нечітко виражений механізм контролеві; постійна турбота про соціальні й економічні споживи працівників; регулярна присутність керівництва на виробництві; ·довірче, товариське спілкування керівників з підлеглими; Таким чином, теорія «Z» приділяє головну увагу колективній мотивації і розкріпаченню ініціативи працівника. Деякі автори стверджують, що ця теорія запозичає досвід мотивації спочатку американської, а потім транснаціональної корпорації «Ай-бі-ем». Однак при всій близькості теорії «Z» принципам мотивації «Ай-бі-ем» її відрізняють: незрівнянно більший акцент на колективному спонуканні до праці, відмову від принципів індивідуалізму, використання патріархальних традицій і цінностей. Відносна самостійність і оригінальність теорії «Z» ніяк не заперечує значимості досвіду «Ай-бі-ем» для теорії і практики мотивації. У цілому ж теорії мотивації, що дають загальну картину людини-працівника, при їхньому творчому використанні служать важливим орієнтиром практичної діяльності в області мотивації праці. Більш детальні, заглиблені гіпотези і висновки про структуру і співвідношення індивідуальних мотивів, їхньої залежності від ситуації містять внутрішньоособистісні та процесуальні теорії мотивації.
3.3.Внутрішньоособистісні (змістовні) теорії мотивації До змістовних теорій мотивації відносяться: теорія потреб Маслоу; теорія потреб Д. Альдерфера; теорія мотиваційних потреб Д. МакКлелланда; теорія двох факторів Ф. Герцберга.
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||
|