МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Бюджет як фінансовий план державиБЮДЖЕТ ЯК ОСНОВНИЙ ФІНАНСОВИЙ ПЛАН ДЕРЖАВИ ТЕМА 2
Бюджет як фінансовий план є розписом доходів і видатків держави, який затверджується органами законодавчої і представницької влади у вигляді закону. Він відображає економічну, соціальну, військову, міжнародну політику держави. Видатки на економічну діяльність визначаються двома чинниками: 1) масштабами державного сектора економіки; 2) економічною політикою держави. Рівень соціальних видатків визначається фінансовою моделлю суспільства. Доходи бюджету характеризують податкову політику держави. В Україні бюджет як фінансовий план має певні відмінності від бюджету як економічної категорії, оскільки до нього включаються фонди цільового призначення. Включення цих фондів до бюджету зумовлено двома причинами: 1) наданням їм законодавчої сили; 2) необхідністю здійснення державного контролю за коштами цих фондів. Стан бюджету як фінансового плану характеризується трьома показниками: 1) рівновага доходів і видатків; 2) перевищення доходів над видатками; 3) бюджетний дефіцит – перевищення видатків над постійними доходами. За наявності бюджетного дефіциту встановлюються джерела його покриття. Причиною бюджетного дефіциту є потреба держави витрачати більше, ніж це дозволяють фінансові можливості. Уникнути дефіциту теоретично досить просто – скоротити видатки або збільшити податки. Однак на практиці, як правило, це зробити досить важко, а іноді й неможливо. Розрізняють такі типи бюджетів: 1. Лінійно- об’єктний (постатейний) бюджет: орієнтація на контроль. Лінійно-об’єктний або постатейно-витратний підхід є одним з найперших підходів до складання бюджету і користується популярністю у місцевих органах самоврядування. Як інструмент управління цей тип бюджету має певні межі щодо застосування. У лінійно-об’єктному бюджеті кошти розподіляють за визначеними статтями або об’єктами витрат. Лінійно-об’єктний підхід був уведений на початку ХІХст. для упорядкування неконтрольованих витрат місцевих органів. Він застосовується з метою посилення відповідальності урядових установ за здійснені ними витрати шляхом установлення послідовного постатейного переліку. Цей метод дозволяє посилити контроль за діяльністю установ, що фінансують витрати. Недоліки методу полягають у тому, що: а) неможливо порівнювати напрямки витрат бюджету з цілями суспільства; б) не передбачають порівняння затрат і результатів; в) неможливі альтернативи у політиці, яку проводить уряд; г) базується на плануванні від досягнутого. 2. Виконавчий бюджет - управлінський підхід (започаткований у 30-х роках ХХст. в Америці в рамках програми “Нового курсу” адміністрації президента Ф. Рузвельда). Причини створення: 1. Зростання ділової активності і витрат держави зробили агреговану інформацію про види діяльності, які вона виконує, більш важливою, ніж перелік окремих статей витрат. 2.У відповідності з положеннями Кейнса суттєво зростали суспільні витрати держави, і, відповідно, необхідно було їх вимірювати по кожному напрямку використання коштів. 3. Необхідно було зорієнтувати структуру витрат бюджету на виконання функцій держави, а також на здійснення державних проектів. Ідея виконавчого бюджету базується на принципі порівняння витрат з виконанням функцій держави. Розподіл коштів відбувається за видами діяльності, а не за статтями витрат. Переваги управлінського підходу перед постатейно-витратним: 1. Зорієнтований на конкретні напрямки та завдання управління. 2. Дозволяє адміністрації оцінювати ефективність роботи організацій (на рівні місцевих органів і бюджетів). 3. Зростає ефективність використання коштів на основі визначення вартості робіт. Недоліки застосування виконавчого бюджету на місцевому рівні: 1. Неможливо виявити переваги одного варіанта витрат порівняно з іншим. 2. Неможливо визначити якість роботи державних інститутів з розробки і реалізації бюджету. 3. Система виконавчих бюджетів не спрямована на розв’язання довгострокових програм. Оцінюючи управлінський підхід до складання бюджету, необхідно зазначити, що він є еволюційним кроком у напрямку використання бюджету як способу порівняння кількісних результатів використання коштів з оцінкою всієї бюджетної програми. 3. Програмний бюджет зорієнтовано на планування бюджетних витрат за програмами або функціональними напрямками з метою досягнення загальних цілей. Ключовими елементами цього методу є довгострокове планування, визначення мети, розробка програми, кількісний аналіз та аналіз діяльності. Переваги програмного бюджету: Програмний бюджет спрямовано на виконання поставлених цілей і досягнення кінцевих результатів, що створює основу для перспективної оцінки бюджетних витрат. Він вимагає аналізу наслідків реалізації програм і посилює роль планування при прийнятті бюджетних рішень. Недоліки програмного бюджету: 1. Реальні події в економічній, соціальній і політичній сферах можуть суттєво відрізнятися від передбачуваних, що знижує надійність планових розрахунків при складанні довгострокового бюджету. 2. Порівняльний аналіз витрат і результатів не завжди може враховувати непрямі наслідки або негативні ефекти передбачуваних дій. 3. Не завжди можна здійснити кількісний аналіз результатів. 4. Програмний бюджет вимагає централізованої координації через залучення різних виконавців для здійснення програми.
Читайте також:
|
||||||||
|