Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Класифікація видатків бюджету

Ключові терміни

Склад і структура видатків бюджету України.

Форми бюджетного фінансування.

Класифікація видатків бюджету.

Питання лекції

Тема 5 видатки бюджету та форми бюджетного фінансування

Державна субсидія, державна субвенція, державна дотація, державна допомога населенню, грошові трансферти населенню, натуральні трансферти, капітальні трансферти.

 

 

Матеріальну основу видатків бюджету становлять грошові кошти, які спрямовуються урядом та іншими адміністративними органами влади на фінансування економічної діяльності, соціальної сфери і соціальних потреб населення, на державне управління, оборону та інші загальнодержавні потреби.

Кожний з видатків бюджету має кількісну та якісну характеристику. Кількісне визначення – це величина виділених бюджетних коштів. Якісна характеристика доводить економічну природу і суспільне призначення кожного виду бюджетних видатків.

У видатках бюджету виявляється фінансова політика держави у сферах державного регулювання і стимулювання виробництва, фінансового забезпечення соціального захисту населення, розвитку науково-технічного прогресу, міжнародної діяльності. Тому перелік витрат, їх склад і структура постійно змінюються залежно від конкретної економічної ситуації.

З метою забезпечення управління процесами розподілу і використання бюджетних коштів видатки бюджету систематизують і групують за певними економічними ознаками залежно від галузевого й організаційного спрямування, від рівня державного управління.

Наукова класифікація видатків бюджету здійснюється за такими ознаками:

а) роллю у відтворенні виробництва;

б) суспільним призначенням;

в) галузями економіки і соціальної сфери;

г) цільовим призначенням;

д) рівнями бюджетної системи.

За роллю у відтворенні виробництва видатки бюджету поділяються на поточні й капітальні.

Поточні видатки спрямовуються на забезпечення діяльності підприємств та установ виробничої і соціальної інфраструктури суспільства, утримання органів управління, армійських підрозділів та ін. Це видатки державного і місцевих бюджетів на фінансування мережі підприємств, установ, організацій та органів, яка діє на початок бюджетного року, а також на фінансування заходів щодо соціального захисту населення й інших заходів, що не належать до видатків розвитку.

У складі поточних видатків окремо виділяються видатки бюджету, зумовлені зростанням мережі перелічених вище об'єктів із зазначенням усіх факторів, які вплинули на обсяг видатків.

Капітальні видатки характеризують фінансування розвитку суспільства.

Видатки розвитку – це витрати державного і місцевих бюджетів на фінансування інвестиційної та інноваційної діяльності, зокрема на фінансування капітальних вкладень виробничого і невиробничого призначення, фінансування структурної перебудови економіки, субсидії та субвенції на інші потреби, пов'язані з розширеним відтворенням.

Відповідно до такого розподілу видатків можуть формуватися два окремі бюджети – поточний і бюджет розвитку.

Поділ видатків залежно від суспільного призначенняхарактеризує фінансове забезпечення економічної, соціальної, оборонної та управлінської функцій держави.

Відповідно до цього видатки бюджету спрямовуються на:

- економічну діяльність,

- соціальний захист населення,

- в соціальну сферу, оборону,

- управління,

- міжнародну діяльність,

- на обслуговування державного боргу.

Галузевий розподілбюджетних коштів характеризує фінансування галузей економіки (промисловості, сільського господарства, будівництва, транспорту, зв'язку тощо), соціальної сфери (освіти, культури, охорони здоров'я) та інших видів діяльності. Змінюючи пропорції в розподілі бюджетних коштів між галузями, держава впливає на структуру економічної та соціальної сфер, стимулює розвиток принципово нових галузей економіки і видів виробництва.

У галузевій структурі бюджетних видатків може також здійснюватися групування видатків відповідно до цільових державних програм. Воно показує конкретних отримувачів бюджетних коштів, які є відповідальними за їх ефективне цільове використання. Таке адресне спрямування бюджетних коштів особливо важливе в умовах дефіциту фінансових ресурсів.

Цільове призначеннябюджетних видатків відображає фінансування конкретних видів витрат:

- будівельні та монтажні роботи,

- обладнання,

- заробітна плата та ін.

Така класифікація дає можливість здійснювати фінансовий контроль за цільовим використанням бюджетних коштів.

За рівнем бюджетної системирозрізняють видатки Державного бюджету України і місцевих бюджетів.

Кошти Державного бюджету витрачаються на цілі, визначені Законом про Державний бюджет України, кошти місцевих бюджетів – на цілі і в межах, затверджених Верховною Радою Автономної Республіки Крим і місцевими радами.

В основі розмежування видатків між бюджетами лежить визначення меж функціональних повноважень між окремими рівнями державної влади й управління. При цьому функціональні повноваження згідно з Бюджетним кодексом України поділяються на:

- неделеговані державні повноваження,

- делеговані,

- власні повноваження.

Видатки на здійснення неделегованих державних повноважень–це видатки на забезпечення конституційного ладу держави, державного суверенітету та інші видатки, які не можуть бути передані на виконання місцевому самоврядуванню.

До них належать видатки на:

- державне управління (законодавчу і виконавчу владу, утримання адміністрації Президента України),

- судову владу,

- міжнародну діяльність,

- фундаментальні дослідження,

- національну оборону,

- правоохоронну діяльність,

- державні програми підтримки пріоритетних галузей економіки, засобів масової інформації, розвитку транспорту та зв'язку,

- загальнодержавні інвестиційні проекти,

- державні програми ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи,

- створення та поповнення державних запасів,

- обслуговування державного боргу,

- проведення загальнодержавних виборів та референдумів,

- інші програми загальнодержавного значення.

Такі видатки здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету України.

Видатки на здійснення делегованих державних повноважень– це видатки, які визначаються функціями держави та можуть бути передані місцевому самоврядуванню з метою забезпечення найефективнішого їх виконання. Розмежування видів видатків за делегованими державними повноваженнями між місцевими бюджетами відбувається на основі принципу субсидіарності з урахуванням критеріїв повноти надання суспільних послуг і наближення їх до безпосереднього споживача. Такі видатки здійснюються за рахунок коштів місцевих бюджетів і бюджетних трансфертів.

Видатки на здійснення власних повноважень– це видатки на реалізацію прав, обов'язків та функцій місцевого самоврядування, які мають місцевий характер. Такі видатки фінансуються за рахунок коштів місцевих бюджетів.

Видатки та кредитування бюджету згідно з новим Бюджетним кодексом класифікуються за:

1) бюджетними програмами (програмна класифікація видатків та кредитування бюджету);

2) ознакою головного розпорядника бюджетних коштів (відомча класифікація видатків та кредитування бюджету);

3) функціями, з виконанням яких пов’язані видатки та кредитування бюджету (функціональна класифікація видатків та кредитування бюджету).

Програмна класифікація видатків та кредитування бюджету використовується у разі застосування програмно-цільового методу в бюджетному процесі. Програмна класифікація видатків та кредитування державного бюджету (місцевого бюджету) формується Міністерством фінансів України (місцевим фінансовим органом) за пропозиціями, поданими головними розпорядниками бюджетних коштів під час складання проекту закону про Державний бюджет України (проекту рішення про місцевий бюджет) у бюджетних запитах.

Програмна класифікація видатків та кредитування місцевого бюджету формується з урахуванням типової програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету, яка затверджується Міністерством фінансів України.

До застосування програмно-цільового методу в бюджетному процесі на рівні місцевих бюджетів використовується тимчасова класифікація видатків та кредитування місцевих бюджетів, яка затверджується Міністерством фінансів України. Складові частини цієї класифікації, що конкретизують програми і заходи з виконання повноважень органів влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування вживаються в контексті терміна "бюджетна програма".

У таблиці 5.1 наведена програмна класифікація видатків за бюджетною класифікацією 2011 року.

Код кожної бюджетної програми має відповідність коду функціональної класифікації видатків та кредитування бюджету. Програмна класифікація видатків та кредитування державного бюджету відповідно до вимог частини другої статті 40 Бюджетного кодексу України щорічно визначається у законі про Державний бюджет України.

 

 

Таблиця 5.1 – Структура кодування програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету

Код програмної класифікації містить сім знаків, з яких:

Пояснення
ХХХ Х ХХ Х  
ХХХ Головний розпорядник(код відомчої класифікації видатків та кредитування державного бюджету)
ХХХ Х Відповідальний виконавець бюджетних програм у системі головного розпорядника
  1 00 0 (якщо відповідальним виконавцем бюджетної програми є безпосередньо структурний підрозділ центрального апарату головного розпорядника - третім знаком коду визначається цифра "1", щодо всіх інших відповідальних виконавців бюджетних програм використовуються цифри від "2" до "9")
ХХХ Х ХХ бюджетна програма в межах одного відповідального виконавця бюджетної програми
ХХХ Х 01 0 (якщо бюджетна програма пов'язана з функціонуванням апаратів органів державної влади (в основному це коди діючої функціональної класифікації розділу "Державне управління", шостий та сьомий знак коду визначається цифрами "01", всі інші - "02", "03", "04" і далі в межах одного відповідального виконавця бюджетної програми)
ХХХ Х 0 для відстеження усіх бюджетних програм на реалізацію діючих інституційних та інвестиційних проектів,що реалізуються за рахунок коштів міжнародних фінансових організацій,п'ятим знаком коду таких програм визначається цифра "6"
ХХХ Х 0 для відстеження усіх бюджетних програм, видатки або кредитування за якими здійснюється за рахунок резервного фонду, п'ятим знакомкоду таких програм визначається цифра "7"
ХХХ Х 0 для відстеження усіх бюджетних програм, що складають капітальні вкладення, п'ятим знаком коду таких програм визначається цифра "8"

 

Відомча класифікація видатків та кредитування (ВКВК) бюджету містить перелік головних розпорядників бюджетних коштів для систематизації видатків та кредитування бюджету за ознакою головного розпорядника бюджетних коштів.

На основі відомчої класифікації видатків та кредитування бюджету Державне казначейство України складає та веде єдиний реєстр розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів.

Головні розпорядники бюджетних коштів визначають мережу розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів з урахуванням даних єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів.

У таблиці В.1 наведена відомча класифікація видатків за бюджетною класифікацією 2011 року.

Функціональна класифікація видатків та кредитування (ФКВ) бюджету має такі рівні деталізації:

1) розділи, в яких систематизуються видатки та кредитування бюджету, пов’язані з виконанням функцій держави, Автономної Республіки Крим чи місцевого самоврядування;

2) підрозділи та групи, які конкретизують видатки та кредитування бюджету на виконання функцій держави, Автономної Республіки Крим чи місцевого самоврядування.

У таблиці В.2 (додаток В) наведена функціональна класифікація видатків та кредитування державного бюджету.

Видатки бюджету класифікуються за економічною характеристикою операцій, що здійснюються при їх проведенні (економічна класифікація видатків (ЕКВ) бюджету). У таблиці В.3 (додаток В) наведена повна економічна класифікація видатків бюджету.

За економічною класифікацією видатків бюджету видатки бюджету поділяються на поточні та капітальні. Саме економічна класифікація видатків бюджету використовується при складанні кошторису бюджетних установ, який будемо вивчати у темах 6-11 курсу «Бюджетна система».

Класифікація кредитування бюджету систематизує кредитування бюджету за типом позичальника та поділяє операції з кредитування на надання кредитів з бюджету і повернення кредитів до бюджету.

У таблиці В.4 наведена класифікація кредитування бюджету.

У складі витрат (видатків) бюджету виділяються витрати (видатки) споживання і витрати (видатки) розвитку відповідно до бюджетної класифікації.

Нижче наведені складові частини витрат (видатків) розвитку та витрат (видатків) споживання за бюджетною класифікацією 2011 року.

Витрати розвитку - видатки розвитку та надання кредитів з бюджету.

Видатки розвитку - це видатки бюджетів на фінансове забезпечення наукової, інвестиційної та інноваційної діяльності, зокрема: фінансове забезпечення капітальних вкладень виробничого і невиробничого призначення; фінансове забезпечення структурної перебудови економіки; інші видатки, пов'язані з розширеним відтворенням.

Видатки розвитку відповідно до економічної класифікації видатків бюджету формуються за рахунок:

капітальних видатків (КЕКВ 2000);

досліджень і розробок, окремих заходів розвитку по реалізації державних (регіональних) програм (КЕКВ 1171);

матеріалів, інвентарю, будівництва, капітального ремонту та заходів спеціального призначення, що мають загальнодержавне значення (КЕКВ 1150);

субсидій та поточних трансфертів підприємствам, установам, організаціям (КЕКВ 1310), які відповідно до функціональної класифікації видатків бюджету та кредитування належать до:

наукових досліджень (КФКВК 0140 "Фундаментальні дослідження", КФКВК 0150 "Дослідження і розробки у сфері державного управління", КФКВК 0250 "Дослідження і розробки у сфері оборони", КФКВК 0370 "Дослідження і розробки у сфері громадського порядку, безпеки та судової влади", КФКВК 0480 "Дослідження і розробки в галузях економіки", КФКВК 0530 "Дослідження і розробки у сфері охорони навколишнього природного середовища", КФКВК 0630 "Дослідження і розробки у сфері житлово-комунального господарства", КФКВК 0750 "Дослідження і розробки у сфері охорони здоров'я", КФКВК 0840 "Дослідження і розробки у сфері духовного і фізичного розвитку", КФКВК 0980 "Дослідження і розробки у сфері освіти", КФКВК 1080 "Дослідження і розробки у сфері соціального захисту");

економічної діяльності (КФКВК 0400), зокрема: сільське господарство, паливно-енергетичний комплекс, транспорт, будівництво, зв'язок тощо; житлово-комунального господарства (КФКВК 0600).

Витрати споживання – видатки споживання та погашення боргу.

Видатки споживання – частина видатків бюджетів, які забезпечують поточне функціонування органів державної влади та місцевого самоврядування, бюджетних установ, поточні міжбюджетні трансферти та видатки на фінансове забезпечення заходів соціального захисту населення та соціально-культурної сфери, а також інші видатки, не віднесені до видатків розвитку та нерозподілених видатків.

Видатки споживання відповідно до економічної класифікації видатків формуються за рахунок:

поточних видатків за КЕКВ 1110 - 1140; 1160; 1172; 1200; КЕКВ 1320 - 1350;

субсидій та поточних трансфертів підприємствам, установам, організаціям (КЕКВ 1310), які відповідно до функціональної класифікації видатків та кредитування належать до:

загальнодержавних функцій (КФКВК 0100, крім КФКВК 0140 і 0150);

оборони (КФКВК 0200, крім КФКВК 0250);

громадського порядку, безпеки та судової влади (КФКВК 0300, крім КФКВК 0370);

охорони навколишнього природного середовища (КФКВК 0500, крім КФКВК 0530);

охорони здоров'я (КФКВК 0700, крім КФКВК 0750);

духовного і фізичного розвитку (КФКВК 0800, крім КФКВК 0840);

освіти (КФКВК 0900, крім КФКВК 0980);

соціального захисту та соціального забезпечення (КФКВК 1000, крім КФКВК 1080).

 


Читайте також:

  1. II. Класифікація видатків та кредитування бюджету.
  2. III. Виконання бюджету
  3. V. Класифікація і внесення поправок
  4. V. Класифікація рахунків
  5. А. Структурно-функціональна класифікація нирок залежно від ступеню злиття окремих нирочок у компактний орган.
  6. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  7. Алгоритм розробки методичних основ бюджетування
  8. Аналітичні процедури внутрішнього аудиту та їх класифікація.
  9. Банківська платіжна картка як засіб розрахунків. Класифікація платіжних карток
  10. Банківський кредит та його класифікація.
  11. Банківські ресурси, їх види та класифікація
  12. Будівельна класифікація ґрунтів




Переглядів: 6261

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Питання для самоперевірки | Форми бюджетного фінансування

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.029 сек.