Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ №7

План

1. Робоча сила, її вартість та ціна. Вартість робочого місця.

2. Сутність заробітної плати. Форми і системи заробітної плати.

3.Реальна заробітна плата та доходи населення.

Мета:

Навчальна: з’ясувати форми доходів у ринковій економіці, визначити функцію та роль заробітної плати як найбільш масового доходу, охарактеризувати специфіку формування доходів від власності та підприємницької діяльності.

Розвиваюча: розвивати вміння пояснювати причини та наслідки диференціації доходів населення.

Виховна: формувати бажання і вміння отримувати найбільші прибутки при найменших затратах; пам’ятаючи про поняття «щедрість» і «бідність».

Міждисциплінарні зв’язки: соціологія, філософія, політологія, математика.

Література:

1. Воробйов С.М. Економіка. Довідник для старшокласника та абітурієнта Харків, 2005.

2. Мочерний С.В. Основи економічних знань. Київ, 2003.

3. Ніколенко Ю.В. Основи економічної теорії. Київ, 2003.

4.Орищак Я., Чвалюк В. Основи економіки. Тернопіль, 2008.

Основні положення та поняття:

1. Принцип формування доходів у ринковій економіці: кожен чинник отримує доход, що дорівнює його граничній продуктивності. Праця отримує заробітну плату, капітал – відсоток, земельний власник – ренту, підприємець – підприємницький доход.

2. Заробітна плата – грошова винагорода за працю: номінальна – в грошовому вираженні; реальна – у засобах існування працівника і його родини.

3. Капітал – чинник виробництва, що дає його власнику доход. Попит та пропозиція на ринку капіталів визначаються величиною процентної ставки. Пропозиція капіталу знаходиться у прямій залежності від рівня процентної ставки, попит – в оберненій.

4.Рента – це доход від використання ресурсу з нееластичною пропозицією – землі. Диференціальна рента – додатковий доход з ділянок землі підвищеної якості.

Теми рефератів:

1. Особливості роботи і оплати праці по контракту.
2. Оплата праці працівників освіти.
3. Грошові доходи і витрати населення.

Робоча сила – здатність людини до праці; це сукупність фізичних і духовних властивостей людини, які вона застосовує у процесі виробництва товарів і послуг.

Основними видами доходів в ринковій економіці є:

•заробітна плата;

•рента;

•процент;

•прибуток.

Заробітна плата – це ціна праці.

Заробітна плата — це винагорода за послуги, надані у вигляді праці.

Погодинна форма заробітної плати встановлює розмір винагороди за відпрацьований час. У цьому випадку підраховується оплата за одну годину, день, тиждень, місяць і перемно­жується на відпрацьований час.

Відрядна або поштучна заробітна плата – це оплата робочої сили залежно від розмірів виробітку продукції за одиницю часу.

Номінальна заробітна плата – це та кількість грошей, яку отримує найманий працівник.

Реальна заробітна плата – це та кількість товарів та послуг, які він може придбати за отриману заробітну плату.

Системи заробітної плати: тарифна, преміальна, колективна, акордна.

При тарифній системі зарплата залежить від тарифної ставки. Тарифна ставка залежить від кваліфікації виконавця, розумових та фізичних зусиль, відповідальності за устаткування, умов праці.

Тарифна система відображає поділ працівників за професіями, спеціальностями та кваліфікацією.

Професія характеризує трудову діяльність, і зайнятість працівника відповідно до одержаних ним підготовки, придбаних теоретичних знань і практичних навичок.

Спеціальність відображає внутрішньо професійний поділ праці. Це поняття вужче порівняно з поняттям “професія”.

Кваліфікація виражає сутність підготовленості працівників до виконання професійних функцій обумовленої складності.

Тарифна сітка – це шкала кваліфіційних розрядів і тарифних коефіцієнтів, за допомогою яких встановлюється безпосередня залежність розміру заробітної плати працівників від їхньої кваліфікації.

Тарифна ставка – це виражений у грошовій формі абсолютний розмір оплати праці за одиницю робочого часу.

Преміальна система. Сутність її полягає в тому, що робітникові нараховується, крім заробітку за прямою відрядною системою, премія за виконання і перевиконання певних кількісних якісних показників. Розмір премії установлюється у відсотках до заробітку, визначеному за відрядними розцінками.

Колективна (бригадна). Застосовується в бригаді, заробіток кожного члена бригади визначається на підставі загальних результатів роботи бригади. Загальний колективний заробіток бригади розподіляється між членами бригади відповідно до їх кваліфікації і відпрацьованого часу. При цьому застосовується коефіцієнт трудової участі.

Акордна система оплати праці. Вона застосовується для окремих груп робітників, її сутність полягає у тому, що відрядна розцінка установлюється не на окрему виробничу операцію, а на весь комплекс робіт загалом, виходячи із діючих норм часу і розцінок.

Рента (фр. rente від лат. Reoldita - віддана назад) – особливий вид відносно стійкого доходу. В побуті під рентою розуміють просто плату за користування чим-небудь (наприклад, житловим приміщенням або автомобілем).

Процент – дохід, який отримує власник грошей, що надав їх у позику.

Прибуток визначається як плату підприємцю за виконання ним особливих функцій:

•за послуги підприємницької діяльності;

•за новаторство, за талант в управлінні підприємством;

•за ризик та невизначеність результатів підприємницької діяльності.

 

Перевір себе!

Вправа 1.Якою буде реальна процентна ставка по наданому кредиту, якщо кре­дитор надав позику на 1 рік під номінальну процентну ставку 15%, а темп інфляції склав 11%? Яку слід призначити номінальну процентну ставку, щоб реальна процентна став­ка склала 15%?

Вправа 2. Очікувана норма прибутку від інвестицій – 7%, ринкова ставка процента – 12%, щорічний темп інфляції – 7%. Чи буде доцільним даний проект по інвестиціях?

Вправа 3. Припустимо, Ви – голова банку. Ви прийняли рішення про надання кредиту деякій фірмі під 70% річних. Вас звинувачують у шахрайстві. Чи дійсно це так, якщо темпи інфляції в країні 120% за рік?

Тема 5. Зайнятість і безробіття.


Читайте також:

  1. ГИСТОЛОГИЯ. КОНСПЕКТ ЛЕКЦИЙ.
  2. Електронний конспект лекцій
  3. За опорний меридіан прийнятий магнітний меридіан аеродрому вильоту.
  4. І. ПРОСЛУХОВУВАННЯ ТА КОНСПЕКТУВАННЯ ЛЕКЦІЙ
  5. Коновалова М.Д.Экспериментальная психология: конспект лекций. - Высшее образование. – 2006.
  6. КОНСПЕКТ
  7. Конспект
  8. Конспект лекций
  9. Конспект лекций
  10. Конспект лекції
  11. Конспект лекції
  12. Конспект лекції




Переглядів: 439

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ №6 | ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ №8

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.