Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Причини зміни технічного стану

В процесі експлуатації автомобіль взаємодіє з навколишнім середовищем, а його елементи взаємодіють між собою. Ця взаємодія викликає навантаження деталей, їх взаємні переміщення, що викликають тертя, нагрів, хімічні та інші перетворення і, як наслідок, зміна в процесі роботи физико-хімічних властивостей і конструктивних параметрів: стану поверхонь, розмірів деталей і їх взаємного розташування, зазорів, електричних і інших властивостей.

Працездатність автомобіля (і його елементів) залежить від всіх видів дій, що роблять вплив на його технічний стан в кожен момент «життєвого» циклу:

механічних (статичні, динамічні навантаження від взаємодії із зовнішнім середовищем);

теплових (температура навколишнього повітря, теплоутворення при робочих процесах);

електромагнітних;

хімічних (корозія від продуктів згорання палива і інших експлуатаційних матеріалів);

атмосферних (атмосферна корозія).

Причини, що викликають зміну технічного стану автомобіля, можуть бути розділені на дві групи: випадкові і постійної дії.

Випадкові (стохастичні) зміни можуть виникати в результаті непрогнозованих поломок унаслідок неправильної експлуатації, неякісного зберігання і обслуговування, неякісних комплектуючих, а також в результаті дорожньо-транспортної події.

Причинами постійної (монотонного) зміни технічного стану можуть бути: знос, корозія, старіння і накопичення відкладень.

Знос - ступінь зміни розмірів і ваги деталей. Він залежить від матеріалу деталі (її физико-хімічних властивостей), характеру взаємодії деталей (роду і виду тертя, геометрії контакту, макро- і мікрогеометрії поверхонь тертя, посадки зв'язаних деталей), навантаження (статичної, динамічної), хімічної дії, тривалості дії.

Структурним проявом зносу є зношування. Зношуванням називаються процеси поступової зміни ваги і розмірів елементів автомобіля, що виникають унаслідок тертя зв'язаних деталей.

Зовнішнє тертя (або просто тертя) є явище опору відносному переміщенню, що виникає між двома тілами в зонах зіткнення поверхонь по дотичних ним.

Зношування ділиться на механічне, молекулярно-механічне і корозійно-механічне.

Механічне зношування виникає в результаті механічних дій і підрозділяється на абразивне, ерозійне, кавітационноє і зношування при фреттінге.

Абразивне зношування - найбільш поширений вид механічного зношування. Причиною абразивного зношування є попадання абразивних частинок на поверхні, що труться. Абразивні частинки можуть бути зовнішнього (пісок, пил) і внутрішнього (продукти зносу - стружка, сколи, механічний пил) походження. Частіше обидві групи частинок беруть участь в процесі зносу одночасно. При попаданні абразивних частинок на поверхні, що труться, відбувається різання, царапанье і руйнування поверхні з відділенням продуктів зносу, які, у свою чергу, збільшують інтенсивність зносу. Прикладом абразивного зносу є зношування гальмівних колодок автомобіля.

Різновидом абразивного зносу є гидро- і газоабразивне зношування, яке виникає в результаті дії твердих частинок, що взвешені в рідині (газі) і переміщаються щодо тіла, що зношується.

Іншими видами механічного зношування є:

• ерозійне (гидро-, газоерозійне) зношування матеріалу, що відбувається в результаті дії потоку рідини і (або) газу на деталь;

• кавітационноє зношування, що відбувається при русі твердого тіла щодо рідини (різновид гидроерозіонного зношування);

• зношування при фреттінге - вид механічного зношування тіл, що торкаються, в умовах малих відносних (коливальних) переміщень (наклепання, вифарбовування).

Зношування при фреттінге відбувається унаслідок вібрацій контактуючих поверхонь або періодичних деформацій деталей. При цьому виді корозійно-механічного зношування має місце інтенсивне абразивне руйнування.

Розрізняють наступні типи корозійних руйнувань металу: рівномірне, корозія плямами, корозія виразко, корозія крапками, корозійне розтріскування, підповерхнева корозія. Для міцності деталей особливо небезпечні корозія крапками і корозійне розтріскування.

Молекулярно-механічне зношування ділиться на адгезійне і зношування при заїданні.

Адгезійне зношування (адгезія - взаємне зчеплення контактуючих тіл під дією молекулярних сил), що виникає в зонах контакту поверхонь інтенсивної молекулярної (адгезійного) взаємодії, пов'язане з перенесенням матеріалу і утворенням прошарків. В результаті можуть відбутися заїдання і відмова з’єднання.

Зношування при заїданні відбувається в результаті схоплювання, глибинного виривання матеріалу, перенесення його з однієї поверхні тертя на іншу і дії виниклих нерівностей на зв'язану поверхню.

При корозійно-механічному зношуванні унаслідок окислення металу киснем в зв'язаних елементах утворюється тонкий шар оксиду заліза (іржа), який потім віддаляється з поверхнітертя частинами, що труться. Оскільки стійкість окисленої поверхні (іржа) до зносу значно нижче, ніж у неокисленої поверхні, то інтенсивність зношування в результаті постійного контакту з окислювачем (наприклад, з водою) підвищується. При терті кочення і значних деформаціях в поверхневих шарах легше проникає кисень і окисляє метал.

Корозія є агресивною дією середовища на деталі, що приводить до окислення металу і зменшення його міцності, зміні його характеристик і руйнуванню, а також погіршенню зовнішнього вигляду. Корозія металів (сплавів) може виникати унаслідок електрохімічної або хімічної дії зовнішнього середовища.

Електрохімічна корозія виникає у водних розчинах кислот, лугів, солей і у вологій атмосфері.

Хімічна корозія виникає в результаті взаємодії металу з середовищем (киснем, воднем, азотом), тобто атоми металу (сплаву) безпосередньо з'єднуються хімічним зв'язком з атомами окислювачів.

До інших постійно діючих причин зміни технічного стану елементів автомобіля відносяться старіння матеріалу і накопичення відкладень.

Старіння матеріалу визначається зміною його властивостей від часу і втратою технічних і експлуатаційних якостей в незалежності від виникаючих причин зміни технічного стану елементу. Більшою мірою ця властивість відноситься до неметалічних частин автомобіля.

Накопичення відкладень істотно впливає на ресурс роботи елементу автомобіля. Відкладення може виявлятися у вигляді накипу (система охолоджування), нагару (свічки системи запалення), наносу (система мастила), змінюючи геометрію елементу і, таким чином, змінюючи його технічні характеристики. В деяких випадках накопичення відкладень може служити причиною відмовного стану елементу.

В результаті перерахованих дій погіршується функціонування елементів автомобіля, втрачається їх працездатність (поломка, знос, деформация, обрив і т.п.). Найчастіше порушення працездатності обумовлене руйнуванням агрегатів (вузлів) і їх елементів, що приводить до втрати експлуатаційних якостей і працездатності машин. Звичайно пошкодження виникають у тому випадку, коли зовнішні дії перевищують допустимий рівень. Руйнування і пошкодження металевих деталей і їх сполучень виникають унаслідок фізичних і хімічних дій.

При фізичній дії виникають наступні види руйнувань і пошкоджень:

• деформація - зміна форм і розмірів деталі під навантаженням. При цьому, якщо деталь після припинення дії навантаження знов набуває колишніх розмірів і форми, то говорять про пружну деформацію, інакше - про пластичну. Пластична деформація відбувається під дією силових навантажень, що перевищують межу текучості (при вигині, крученні, розтягуванні і зім'яло поверхонь);

• крихке руйнування відбувається без попередньої деформації і викликається нормальними напруженнями;

• в'язке руйнування відбувається при значній деформації дотичними навантаженнями;

• втомне руйнування (рам, валів, пружин, ресор, шатунів і інших деталей) має місце при циклічних навантаженнях, пов'язано з пластичною деформацією і приводить до повної втрати працездатності елементу;

• теплове руйнування (головки блоку циліндрів, поршнів, випускних колекторів) відбувається в результаті значних нагрівань, приводячи до руйнування створеної структури матеріалів, тобто до втрати первинних експлуатаційних властивостей;

• оплавлення деяких деталей (електроди свічок, контакти переривників і т.д.) з'являється при електромагнітних діях, коли унаслідок іскрових розрядів частинки переносяться з анода на катод.


Читайте також:

  1. IV. Критерій питомої потенціальної енергії деформації формозміни
  2. А. Без зміни хазяїна та ендогенної агломерації
  3. А. Без зміни хазяїна та ендогенної агломерації
  4. АДАПТАЦІЯ ОПЕРАЦІЙНОЇ СИСТЕМИ ДО ЗМІНИ ЇЇ ЗАВАНТАЖЕННЯ.
  5. Адміністративні зміни кінця 18-19 ст. та утворення нових архівів
  6. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  7. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  8. Адміністративно-правове регулювання державної реєстрації актів цивільного стану, державної виконавчої служби, нотаріату та адвокатури.
  9. Аналіз і оцінка стану охорони праці
  10. Аналіз показників складу, структури й технічного стану основних фондів.
  11. Аналіз ризикованості підприємства на основі показників фінансового стану.
  12. Аналіз руху грошових коштів у контексті нової фінансової звітності Важливим завданням аналізу фінансового стану підприємства є оцінка руху грошових коштів підприємства.




Переглядів: 1594

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття про технічний стан автомобіля | Чинники, що впливають на інтенсивність зміни технічного стану автомобілів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.