Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






СРСР у 1985-1991 рр.

ПЛАН

ТЕМА № 27

СРСР в роки “Застою” і “Перебудови”

1. Наростання кризових явищ.

2. Зовнішня політика 1964-1985 рр.

3. Політика “Перебудови” М.Горбачова.

4. Загострення політичної боротьби в СРСР.

Література:

 

СРСР в роки “застою” (1964-1982 рр.)

Внутрішньополітичне становище ¨ Концентрація влади в руках Л.Брежнєва. ¨ Посилення ролі і влади КПРС. ¨ Критика М.Хрущова за волюнтаризм і суб’єктивизм. ¨ Припинення критики Й.Сталіна. ¨ Зростання опозиції до існуючого режиму, поява організованого дисидентського руху. ¨ Переслідування і утиск інакомислячих, дисидентів, учасників правозахистного руху. ¨ Виникнення нової хвилі еміграції не тільки за національними чи економічними, але й за політичними мотивами. ¨ Повний контроль над засобами масової інформації. ¨ Характерною рисою політичного життя було лише свіяткування численних ювілеїв, покликане приховати поглиблення кризового стану суспільства. ¨ Поглиблення суперечностей між номеклатурою та іншими верствами населення. Розрив між словами й справами у середовищи партійної номенклатури, катастрофічне падіння її інтелектуального та морального рівня. ¨ Кризові явища, що виникли у партійному апараті, поширювались на інші сфери суспільного життя: економіку, культуру, зовнішні зв’язки, вели до зростання некомпетентності, прорахунків у різних сферах. ¨ Низький рівень номеклатурної еліти вів до дискредитації офіційної ідеології в очах загалу. ¨ Був штучно створений розрив у рівні забезпеченності (оплата праці, забезпечення житлом, постачання дефіитних товарів тощо), з одного боку, робітників великих підприємств, а з іншого – працівників науки, освіти, охорони здоров’я, культури, що порушувало декларовану єдність радянського суспільства. ¨ Зростали диспропорції у матеріальній забезпеченності між містом і селом, між республіками, між окремим регіонами тощо. Це викликано невдоволення, вело до загострення не тільки соціальних, але й національних суперечностей. ¨ Принижене становище інтелігенції було причиною катасторофічного зниження інтелектуального потенціалу суспільства, падіння престижу науки, освіченості, морального рівня всього суспільства. ¨ Хибна соціальна політика сприяла перетворенню опозиційних до режиму настроїв у середовищі інтелігенції в масові.  
Економічне становище ¨ Згортаються економічні реформи, розпочаті у 1965 р. за ініціативою Голови Ради Міністрів О.Косигіна (“косигінські реформи”). Реформи передбачали введення обмежених економічних методів управління, зростання самостіййності підприємств. Утверджується екстенсивний шлях розвитку економіки. ¨ У сільському господарстві були вжиті заходи щодо вирішення гострої продовольчої проблеми: зростання капіталовкладень, агропромислова інтеграція, меліорація земель тощо. Але істотних успіхів вони не дали. ¨ Поглиблення мілітаризації економіки, утворення воєнно-промислового комплексу (ВПК), ігнорування принципу достатності і виробництва озброєнь. ¨ Досягнуті успіхи на окремих напрямках розвитку НТР, пов’язаних з ВПК; в цілому народногосподарський комплекс СРСР був несприйнятний до досягнень НТР (впровадження комп’ютерів, “безлюдних” виробництв, біотехнологій тощо). ¨ Будівництво заводів-гігантів із застарілими технологіями; напередодні 1982 р. ручна праця в промисловості складала 40 %. ¨ Здійснювались екологічно руйнівні проекти, що призвели до загострення низки соціальних проблем (меліорація Нечорномор’я, хлопкоробство у Середній Азії, Арал тощо). ¨ Зростав освітній і культурний рівень працівників у різних галузях матеріального виробництва, який входив у суперечку з наявним рівнем самого виробництва. ¨ Спостерігалися успіхи у житловому будівництві, введення до ладу численних об’єктів культурно-побутового призначення. Водночас у будівництві збільшується обсяг “довгобуду” - об’єктів, що десятилііттями не вводились до ладу. ¨ У галузях матерального виробництва спостерігається зростання заробітної плати.  
Міжнародна політика ¨ СРСР був активним прибічником і учасником процесу розрядки (скорочення озброєнь, припинення політики конфронтації), розпочатого у 70-ті роки. ¨ СРСР висував програму миру, в якій викладалися пропозиції щодо врегулювання всіх воєнних конфліктів, скорочення озброєнь, роззброєння. ¨ СРСР жорстко відстоював власні інтереси, при необхідності діючи всупереч миролюбним деклараціям, у внутрішні справи Чехословаччини і придушення революційного руху в цій країні, участь у громадянських війнах в Ефіопії, Анголі, Мозамбіку, Ємені, надання допооги у відновленні воєнного потенціалу Єгипту і Сирії. ¨ Досягнуті успіхи у міжнародних відносинах, підписані: декларація про принципи співробітництва СРСР і Франції (1971 р.); чотиристороння угода по Західному Берліну (1971 р.), мирний договір СРСР і ФРН (1972 р.), договір про обмеження статегічних наступальних озброєнь (ОСО-1), систем протиракетної оборони (ПРО) між США і СРСР у 1972 р. ¨ У 1973-1975 рр. за активної участі СРСР відбувалась Нарада по безпеці та співробітництва в Європі. СРСР підписав Заключний акт наради. ¨ У 1979 р. в Афганістані, що мав довгий спільний кордон з СРСР, відбувся державний заколот, країна пинилася напередодні громадянської війни. Керівництво СРСР прийняло рішення щодо введення радянських військ в Афганістан з метою утвердити в цій країні прорадянській режим і запобігти зростанню впливу США і Пакістану в цьому регіоні. ¨ Введення радянських військ в афганістан викликало різке засудження НАТО, а потім загострення відносин СРСР із США та іншими країнами. ¨ СРСР прийняв рішення про розміщення ракеет середнього радіуса дії у Східній Європі (1979 р.), США у відповідь не ратифікували договір ОСО-2, підписаний у 1979 р. Країни НАТО прийняли рішення розгорнути ракети середнього радіусу дії та крилаті ракети у Європі (1983 р.).

 

10 листопада 1982 р. помер Л.Брежнєв. На цей час країна знаходилась у глибокій кризі. Після смерті Л.Брежнєва керівництво країною послідовно переходило до Ю.Андропова (1982-1984 рр.) та К.Черненка (1984-1985 рр.). Але за час, відведений їм історією, вжити дієвих заходів щодо подолання кризи не вдалося.

У березні 1985 р. Генеральним секретарем ЦК КПРС був обраний М.Горбачов. З цієї події починається завершальний період історії СРСР, що набув назву “перебудова”. Згідно з задумом М.Горбачова і його прибічників, перш за все О.Яковлева, Е.Шеварднадзе, “перебудова” повинна була охопити всі сфери життя радянського суспільства, реформувати його тоталітарну сутність, дати простір розвитку демократії.

Чіткої програми у ініціаторів реформ не було, у другій половині 80-х років йшов пошук шляхів виходу з кризи.

 

Курс на прискорення соціально-економіч-ного розвитку ¨ Курс на прискорення соціально-економіного розвитку почав здійснюватись у відповідності до рішень ХХУІІ з’їзду КПРС. ¨ Ініціатором курсу “прискорення” був М.Горбачов. ¨ Засадами здійснення цього курсу повинні були стати: активізація “людського фактору” (самодисцпліна і саморганізація; відповідальність працівників всіх ланок); прискорене впровадження досягень НТР в усі сфери життя (комп’ютерізація тощо); адміністративні методи (держприймання продукції, жорсткий контроль за її якістю); громадсько-політичні кампінї (проти пияцтва та алкоголізму, “нетрудових” прибутків тощо). ¨ Здійснити прискорення соціаально-економічного розвитку не вдалося. Однією з причин стали жахливі наслідки аварії на Чорнобильській АЕС (26 квітня 1986 р.). Акцент перенесено на критику “механізмів гальмування”, а потім і всього радянського періоду історії. Криза в країні поглибилась.  
Політика “гласності”, лібералізація суспільного і культурного життя ¨ Політика “гласності”, заповнення “білих плям” історії проводилась з середини 80-х років за ініціативою М.Горбачова і О.Яковлева. ¨ Внаслідок лібералізації життя в СРСР почало формуватися відкрите демократичне суспільство, в якому поступово утверджується свобода слова, вільний доступ до інформації, право на критику влади, можливість широкої участі в політичному житті країни, багатопартійність. ¨ У 19989 р. було обрано Верховну Раду СРСР, розпочав роботу І з’їзд народних депутатів СРСР. На з’їзді Верховної Ради почала точитися гостра політична боротьба між прибічниками і супротивниками реформ. ¨ М.Горбачова Верховною Радою СРСР було обрано на посаду Президента СРСР, це зміцнило позиції всіх сил, що схвалювали і підтримували перебудову. ¨ “Перебудова” поглиблювалась. Здійснюється спроба у найстисліші строки здійснити ринкові реформи. Це викликало опір і критику з боку лівих сил (частини комуністів, соціалістів), що в цілому схвалювали ринкові реформи, але не погоджувалися з методами їх проведення.

 


Читайте також:

  1. Україна в період перебудови (1985-1991 pp.).
  2. Українська РСР в період перебудови (1985-1991 рр.).
  3. Формування передумов незалежностi України: 1985-1991 рр.




Переглядів: 923

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Позиції СРСР і західних держав на Берлінській та Женевській нарадах 1954 р. | ТЕМА № 29

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.