Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



СРСР у 1985-1991 рр.

ПЛАН

ТЕМА № 27

СРСР в роки “Застою” і “Перебудови”

1. Наростання кризових явищ.

2. Зовнішня політика 1964-1985 рр.

3. Політика “Перебудови” М.Горбачова.

4. Загострення політичної боротьби в СРСР.

Література:

 

СРСР в роки “застою” (1964-1982 рр.)

Внутрішньополітичне становище ¨ Концентрація влади в руках Л.Брежнєва. ¨ Посилення ролі і влади КПРС. ¨ Критика М.Хрущова за волюнтаризм і суб’єктивизм. ¨ Припинення критики Й.Сталіна. ¨ Зростання опозиції до існуючого режиму, поява організованого дисидентського руху. ¨ Переслідування і утиск інакомислячих, дисидентів, учасників правозахистного руху. ¨ Виникнення нової хвилі еміграції не тільки за національними чи економічними, але й за політичними мотивами. ¨ Повний контроль над засобами масової інформації. ¨ Характерною рисою політичного життя було лише свіяткування численних ювілеїв, покликане приховати поглиблення кризового стану суспільства. ¨ Поглиблення суперечностей між номеклатурою та іншими верствами населення. Розрив між словами й справами у середовищи партійної номенклатури, катастрофічне падіння її інтелектуального та морального рівня. ¨ Кризові явища, що виникли у партійному апараті, поширювались на інші сфери суспільного життя: економіку, культуру, зовнішні зв’язки, вели до зростання некомпетентності, прорахунків у різних сферах. ¨ Низький рівень номеклатурної еліти вів до дискредитації офіційної ідеології в очах загалу. ¨ Був штучно створений розрив у рівні забезпеченності (оплата праці, забезпечення житлом, постачання дефіитних товарів тощо), з одного боку, робітників великих підприємств, а з іншого – працівників науки, освіти, охорони здоров’я, культури, що порушувало декларовану єдність радянського суспільства. ¨ Зростали диспропорції у матеріальній забезпеченності між містом і селом, між республіками, між окремим регіонами тощо. Це викликано невдоволення, вело до загострення не тільки соціальних, але й національних суперечностей. ¨ Принижене становище інтелігенції було причиною катасторофічного зниження інтелектуального потенціалу суспільства, падіння престижу науки, освіченості, морального рівня всього суспільства. ¨ Хибна соціальна політика сприяла перетворенню опозиційних до режиму настроїв у середовищі інтелігенції в масові.  
Економічне становище ¨ Згортаються економічні реформи, розпочаті у 1965 р. за ініціативою Голови Ради Міністрів О.Косигіна (“косигінські реформи”). Реформи передбачали введення обмежених економічних методів управління, зростання самостіййності підприємств. Утверджується екстенсивний шлях розвитку економіки. ¨ У сільському господарстві були вжиті заходи щодо вирішення гострої продовольчої проблеми: зростання капіталовкладень, агропромислова інтеграція, меліорація земель тощо. Але істотних успіхів вони не дали. ¨ Поглиблення мілітаризації економіки, утворення воєнно-промислового комплексу (ВПК), ігнорування принципу достатності і виробництва озброєнь. ¨ Досягнуті успіхи на окремих напрямках розвитку НТР, пов’язаних з ВПК; в цілому народногосподарський комплекс СРСР був несприйнятний до досягнень НТР (впровадження комп’ютерів, “безлюдних” виробництв, біотехнологій тощо). ¨ Будівництво заводів-гігантів із застарілими технологіями; напередодні 1982 р. ручна праця в промисловості складала 40 %. ¨ Здійснювались екологічно руйнівні проекти, що призвели до загострення низки соціальних проблем (меліорація Нечорномор’я, хлопкоробство у Середній Азії, Арал тощо). ¨ Зростав освітній і культурний рівень працівників у різних галузях матеріального виробництва, який входив у суперечку з наявним рівнем самого виробництва. ¨ Спостерігалися успіхи у житловому будівництві, введення до ладу численних об’єктів культурно-побутового призначення. Водночас у будівництві збільшується обсяг “довгобуду” - об’єктів, що десятилііттями не вводились до ладу. ¨ У галузях матерального виробництва спостерігається зростання заробітної плати.  
Міжнародна політика ¨ СРСР був активним прибічником і учасником процесу розрядки (скорочення озброєнь, припинення політики конфронтації), розпочатого у 70-ті роки. ¨ СРСР висував програму миру, в якій викладалися пропозиції щодо врегулювання всіх воєнних конфліктів, скорочення озброєнь, роззброєння. ¨ СРСР жорстко відстоював власні інтереси, при необхідності діючи всупереч миролюбним деклараціям, у внутрішні справи Чехословаччини і придушення революційного руху в цій країні, участь у громадянських війнах в Ефіопії, Анголі, Мозамбіку, Ємені, надання допооги у відновленні воєнного потенціалу Єгипту і Сирії. ¨ Досягнуті успіхи у міжнародних відносинах, підписані: декларація про принципи співробітництва СРСР і Франції (1971 р.); чотиристороння угода по Західному Берліну (1971 р.), мирний договір СРСР і ФРН (1972 р.), договір про обмеження статегічних наступальних озброєнь (ОСО-1), систем протиракетної оборони (ПРО) між США і СРСР у 1972 р. ¨ У 1973-1975 рр. за активної участі СРСР відбувалась Нарада по безпеці та співробітництва в Європі. СРСР підписав Заключний акт наради. ¨ У 1979 р. в Афганістані, що мав довгий спільний кордон з СРСР, відбувся державний заколот, країна пинилася напередодні громадянської війни. Керівництво СРСР прийняло рішення щодо введення радянських військ в Афганістан з метою утвердити в цій країні прорадянській режим і запобігти зростанню впливу США і Пакістану в цьому регіоні. ¨ Введення радянських військ в афганістан викликало різке засудження НАТО, а потім загострення відносин СРСР із США та іншими країнами. ¨ СРСР прийняв рішення про розміщення ракеет середнього радіуса дії у Східній Європі (1979 р.), США у відповідь не ратифікували договір ОСО-2, підписаний у 1979 р. Країни НАТО прийняли рішення розгорнути ракети середнього радіусу дії та крилаті ракети у Європі (1983 р.).

 

10 листопада 1982 р. помер Л.Брежнєв. На цей час країна знаходилась у глибокій кризі. Після смерті Л.Брежнєва керівництво країною послідовно переходило до Ю.Андропова (1982-1984 рр.) та К.Черненка (1984-1985 рр.). Але за час, відведений їм історією, вжити дієвих заходів щодо подолання кризи не вдалося.

У березні 1985 р. Генеральним секретарем ЦК КПРС був обраний М.Горбачов. З цієї події починається завершальний період історії СРСР, що набув назву “перебудова”. Згідно з задумом М.Горбачова і його прибічників, перш за все О.Яковлева, Е.Шеварднадзе, “перебудова” повинна була охопити всі сфери життя радянського суспільства, реформувати його тоталітарну сутність, дати простір розвитку демократії.

Чіткої програми у ініціаторів реформ не було, у другій половині 80-х років йшов пошук шляхів виходу з кризи.

 

Курс на прискорення соціально-економіч-ного розвитку ¨ Курс на прискорення соціально-економіного розвитку почав здійснюватись у відповідності до рішень ХХУІІ з’їзду КПРС. ¨ Ініціатором курсу “прискорення” був М.Горбачов. ¨ Засадами здійснення цього курсу повинні були стати: активізація “людського фактору” (самодисцпліна і саморганізація; відповідальність працівників всіх ланок); прискорене впровадження досягень НТР в усі сфери життя (комп’ютерізація тощо); адміністративні методи (держприймання продукції, жорсткий контроль за її якістю); громадсько-політичні кампінї (проти пияцтва та алкоголізму, “нетрудових” прибутків тощо). ¨ Здійснити прискорення соціаально-економічного розвитку не вдалося. Однією з причин стали жахливі наслідки аварії на Чорнобильській АЕС (26 квітня 1986 р.). Акцент перенесено на критику “механізмів гальмування”, а потім і всього радянського періоду історії. Криза в країні поглибилась.  
Політика “гласності”, лібералізація суспільного і культурного життя ¨ Політика “гласності”, заповнення “білих плям” історії проводилась з середини 80-х років за ініціативою М.Горбачова і О.Яковлева. ¨ Внаслідок лібералізації життя в СРСР почало формуватися відкрите демократичне суспільство, в якому поступово утверджується свобода слова, вільний доступ до інформації, право на критику влади, можливість широкої участі в політичному житті країни, багатопартійність. ¨ У 19989 р. було обрано Верховну Раду СРСР, розпочав роботу І з’їзд народних депутатів СРСР. На з’їзді Верховної Ради почала точитися гостра політична боротьба між прибічниками і супротивниками реформ. ¨ М.Горбачова Верховною Радою СРСР було обрано на посаду Президента СРСР, це зміцнило позиції всіх сил, що схвалювали і підтримували перебудову. ¨ “Перебудова” поглиблювалась. Здійснюється спроба у найстисліші строки здійснити ринкові реформи. Це викликало опір і критику з боку лівих сил (частини комуністів, соціалістів), що в цілому схвалювали ринкові реформи, але не погоджувалися з методами їх проведення.

 


Читайте також:

  1. Україна в період перебудови (1985-1991 pp.).
  2. Українська РСР в період перебудови (1985-1991 рр.).
  3. Формування передумов незалежностi України: 1985-1991 рр.




Переглядів: 974

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Позиції СРСР і західних держав на Берлінській та Женевській нарадах 1954 р. | ТЕМА № 29

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.