МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
В рідному Русові.14 травня 1871 р. в селі Русові (тепер Івано-Франківщина) в сім'ї заможного селянина народився ВасильСеменович Стефаник.1892 р. - після закінчення Дрогобицькоїгімназії вступив до Краківського університеті/, вивчає медицину. 1899 р. ~ перша збірка новел "Синя книжечка",що одразу стала визначним явищем у літературі. 1900 р. - збірка новел "Каміннийхрест". 1901 р. - збірка новел "Дорога". 1903 р. побував "на великійУкраїні" на відкритті пам'ятника Івану Котляревському. 1908 - 1918 pp. - посол (депутат) австрійського парламенту, перерва у творчості, знову звернувся до неї під тяжкими враженнями першої світової війни, що прокотилася по землі Покуття. 1918 - 1919 pp. ~~ бере. активну участь у побудові Західноукраїнської Народної республіки. Січень 1919р. - очолює велику делегацію від Західноукраїнської Народної республіки на святі злуки всіх українських земель, що відбулося в Києві на Софійському майдані. 1926р. - збірка новел "Земля". 7 грудня 1936 p. Василь Стефаник помер, похований у Русові. 2. Змалювання трагічного становища галицького мужицтва в новелі "Новина". Новела - один із видів епічних творів, близький за розміром до оповідання, але відмінний від нього надзвичайною стислістю у викладі, напруженістю сюжету, несподіваністю розв'язки. Новелі властиві глибокий психологізм, а також відступи від^ узвичаєної композиції. - Життєва основа твору: жахливий факт дітовбивства стався у 1898 р. в сусідньому селі Трійці. - Незвичайна побудова: новела починається з розв'язки: "У селі сталася новина, що Гриць Летючий утопив у річці свою дівчинку. Він хотів утопити і старшу, але випросилася". - Причина цього страхітливого злочину - голодне бідування сім'ї після смерті Грицихи. Примара голоду оселилася в хаті. Змальовуючи експозицію (прсдісторію), письменник використовує вражаючі деталі, що ніколи не зітруться з пам'яті читача: "Бог знає, як ті дрібонькі кісточки держалися вкупі? Лише четверо чорних очей, що були живі і що мали вагу, Здавалося, що ті очі важили б так, як олово, а решта тіла, якби не очі, то полетіла б за вітром, як пір'я!" - Зав'язка: "Гриць глянув на них із лави і погадав: "Мерці". В голові нещасного батька зароїлася страшна думка втопити дівчаток. - Розвиток дії: метання Гриця ("Гриць боявся сидіти в хаті, все ходив по сусідах"), підготовка до злочину, дорога до річки, страшний психологічний стан Гриця ("Гриць скреготав зубами, аж гомін лугами розходився, і чув на грудях довгий огневий пас, що його пік у серце і в голову"). - Кульмінація: "Гриць борзенько взяв Доцьку і з усієї сили сили кинув у воду". Вона збігається з розв'язкою. Автор наводить діалог Гриця зі старшою донькою Гандзунею, яка "коло нього стояла...! говорила так само скоро: - Дєдику, не топіть мене, не топіть, не топіть!" (Дєдику - таточку). - Скуті і суворі, але надзвичайно проникливі засоби, якими змальовано любов Гриця до своїх Дітей: він пояснює Ґандзуні, яка доля її чекає, "Доці вже ліпше буде, як тобі...", дає їй бучок, щоб одганяла псів. Направляючисьдо криміналу,"вступив уже уводу по кісткита й задеревів". Письменник користується простими, короткими реченнями і досягає небаченої психологічної глибини. 3. Глибокий душевний біль за тих,хто емігрував з України в новелі "Камінний хрест". - Протягом 1890 - 1910 pp. тільки з Галичини виїхало за кордон 300 тисяч українців. Прообраз головного героя новели Івана Діду-ха - Стефан Дідух, односелець Стефаника. - Пошуки кращої долі - головна причина еміграції: "Це земля <t не годна кілько народа здержіти та й кільки біді витримати. Мужик не годен, і вона не годна, обоє вже не годні. І саранчі нема, і пшениці нема. А податки накипають: що-с платив лева, то тепер п'єть, що-с їв солонину, то тепер барабулю". (Лев - грошова одиниця, п'єть -п'ять, солонина - сало, барабуля - картопля.) Стефапик свідомо користувався покутським діалектом — мовою, якою говорили його герої - покутські мужики. - Прощання Івана Дідуха з рідною хатою, селом, односельцями - це своєрідний похорон. "Панцький танець полька", який "переламаний" Іван танцює з дружиною, нагадує танок смерті. Прохання поминати їх у церкві підтверджує це. | - Камінний хрест зі своїм і жінчим іменами, поставлений Іваном | Дідухом нл глиняному горбі, котрий він зробив родючим своєю ^ тяжкою працею ("Коня запрягав у підруку, сам себе у борозну"), цей камінний хрест став пам'ятником не лише його родині, а й всім тим трудівникам, які виїздили до "Гамерики" й Канади, котрі асоціювались у Стефаника з могилою. Іван Дідух - незабутній образ селянина-трударя. - Близькою до цієї новели є загальновідома поезія Богдана Лепкого "Журавлі" (вона виконувалась навіть тоді, коли ім'я автора не можна було й згадувати), що стала народною піснею. Чуєш, брате мій, Товаришу мій, Відлітають сіримшнуркомЖуравлі в вирій. Чути: кру! кру!кру! В чужині умру, Заки море перелечу, Крилонька зітру - Винятково висока майстерність творення. "Він володіє тяжким секретом передавати настрої в розмовах і в обстановці...Двома-трьома швидкими штрихами він надзвичайно яскраво зображує нам цілі драми". Леся Українка. "Обсяг його творчості аж ніяк не широкий - родинне село Русів на Покутті, - діапазоном життя і психіки, як і обмеженими можливостями діалекту, не сягає поза світ, та однак демонічна таємниця є в тій творчості". Михайло Яцків. "Василь Стефаник, може, найбільший артист, який появився у пас від часу Шевченка...Стефаник - абсолютний пан форми...Його оповідання пливе, бачиться, спокійно, з елементарною силою, але, власне, сею елементарною силою воно захоплює й нашу душу". Іван Франко. 4. Зображення повного відчаю і стихійного протесту - : злочину старої людини, колишнього наймита - в новелі "Палій". "| Документальна основа твору: сільський багатій Андрій Курочка І має Прототипом батька письменника, а Федір -один з русівськихнаймитів, який підпалив його господарство. Тяжка праця Федора протягомусього життя на багатія,самотність і злиденність у старості. Андрій Курочка - сам жертва "тяжкого Ярему мужицького багатства" - виганяє немічного, старого з двору, відмовляє в помочі. Федірзимує один у своїй хатинці, він сходить на "дитячий розум", йогохата заполонилася опирями, привидами, марами,чортами. Старий наймит підпалює обійстя свого хазяїна. Вігі "скакав, танцював, реготався": "- я чужого не хочу, най лиш моє вігорить!" 5. "Поетом мужицької розпуки, селянським Бетховеном, співцем селянської бідноти, співцем Гуцульщини, борцем проти соціального і національного гніту, володарем селянських дум називають Василя Стефаника. І що поетичніші епітети стоять поряд з його іменем, то ясніше стає, що сутність, зміст цього неповторного таланту, цього особистого життя з високим громадянським прикладом, можна передати тільки словами: він великий син великого народу". Василь Яременко. Читайте також:
|
||||||||
|