Призначення будова та принцип дії зчепленняР О З Д ІЛ ТРАНСМІСІЯ
Звуковий сигнал.На автомобілях установлюють звукові електромагнітні вібраційні сигнали. Основні частини сигналу корпус електромагніт, який складається з осердя і обмотки якір, з'єднаний стержнем з мембраною, і контакти Сигнал вмикають у коло акумуляторної батареї послідовно з кнопкою , яку встановлюють на рульовому колесі. Коли водій натисне на кнопку, струм від батареї проходить через обмотку й контакти сигналу. Осердя намагнічується і притягує якір, який, діючи через стержень, вигинає мембрану. Одночасно якір натискує на пружну пластину рухомого контакте, відводячи його від нерухомого. Під час розмикання контактів коло струму переривається, осердя розмагнічується, і всі деталі сигналу повертаються в початкове положення, після цього процес роботи сигналу повторюється. Мембрана, що коливається під час роботи сигналу, стає джерелом звуку. Конденсатор, який вмикають паралельно контактам, запобігає підгорянню контактів під впливом струмів самоіндукції, що виникають в обмотці електромагніту під час розмикання контактів. Сигнал регулюють обертанням гвинта , який діє на пластину рухомого контакта, На автомобілі ГАЗ-24 встановлюють два звукові сигнали. Щоб запобігти підгорянню контактів кнопки, з колі є реле ввімкнення сигналів, яким керують за допомогою кнопки.
Покажчики поворотів.Покажчик складаються з перемикача , встановленого на рульовій колонці, електромагнітного переривника, передніх і задніх сигнальних ламп, розміщених у габаритних ліхтарях або в окремих ліхтарях покажчика поворотів, і контрольної лампи . Рукоятка перемикача може мати три положення: сигнальні лампи вимкнені (середнє положення); передня і задня сигнальні лампи ввімкнені з лівого боку автомобіля; передня і задня сигнальні лампи ввімкнені з правого боку. Переривник складається з електромагніту, основного і додаткового якорів, основних і додаткових контактів, резистора і корпусу із затискачами СЛ (сигнальні лампи), Б (батарея) іКЛ (контрольна лампа), Якорі утримуються на певній відстані від осердя електромагніту силою власної пружності, а якір ще й силою натягнутої струни резистора . Якщо покажчик увімкнути, наприклад, перед поворотом направо, то через покажчик піде струм по такому колу батарея — увімкнений вимикач запалювання — затискач В — осердя електромагніту — якір — струна — резистор — обмотка електромагніту — затискач СЛ — перемикач — сигнальні лампи з правого боку автомобіля — маса — батарея. Оскільки резистор послаблює струм у колі, електромагніт не спроможний притягувати якорі, лампи ї світяться тьмяно.Через кілька секунд струна нагріється її натяг зменшиться і осердя електромагніту притягне якір . Контакти в замкнуться, і струм піде по описаному колу, обминувши резистор . Сила струму зростає, і лампи світяться яскравіше. Одночасно внаслідок посилення магнітного поля електромагніт притягує якір і вмикає контрольну лампу розміщену на щитку приладів. Ще через певний час струна охолоне і, скорочуючись, відтягне якір , після чого цикл роботи переривника повторюється. Протягом усього часу роботи покажчика сигнальні й контрольні лампи мигають. Більшість сучасних автомобілів, у тому числі і ГАЗ-24 «Волга», має аварійну сигналізацію, яка дає можливість вмикати одночасно всі ліхтарі покажчиків повороту в мигаючому режимі. Стоп-сигнал попереджає водіїв транспортних засобів, які рухаються ззаду, про гальмування автомобіля. Прилад складається із сигнальних ламп, розміщених у задніх габаритних ліхтарях або в ліхтарі освітлення заднього номерного знака, і автоматичного вмикача, який спрацьовує під час натискання на гальмову педаль.
Контрольні і допоміжні прилади.Амперметр вмикають між генератором і акумуляторною батареєю . При такому вмиканні амперметр завжди показує силу зарядного і розрядного струму батареї; при заряджанні стрілка відхиляється праворуч, при розряджанні — ліворуч Покажчик рівня палива магнітноелектричний. Він складається з власне покажчика, розміщеного на щитку приладів автомобіля, і вимірювального перетворювача, який установлюють на верхній стінці паливного бака. Покажчики тиску масла і температури охолодної рідини. показує температуру охолоджувальної рідини в системі охолодженя в сорочці охолодження блока целіндрів двигуна та тиск масла в масляній магістралі Контрольні лампи, які встановлюють на щитку приладів автомобіля, застосовують самостійно або як додаток до контрольних приладів, що мають шкалу. Контрольна лампа покажчика поворотів сигналізує мигаючим світлом про нормальну роботу ввімкненого покажчика. Контрольна лампа ввімкнення дальнього світла фар, яка паралельно з'єднана з відповідними нитками розжарювання ламп фар, сигналізує водію про ввімкнення дальнього світла. Контрольна лампа аварійного тиску масла вмикається в коло акумуляторної батареї через вимірювальний перетворювач, контакти якого замикаються або розмикаються діафрагмою.
Крутний момент, який створюється на колінчастому валу двигуна, передається на ведучі колеса автомобіля через агрегати і механізми трансмісії. В автомобілях ГАЗ-53А, ЗИЛ-130, ГАЗ-24 «Волга» ведучими е задні колеса. Силова передача складається зі зчеплення, коробки передач, карданної і головної передач, диференціала і півосей. На автомобілі підвищеної прохідності ГАЗ-66 ведучими с задні й передні колеса і в силовій передачі цього автомобіля, крім перелічених вище агрегатів і механізмів, є роздавальна коробка, додаткові карданні вали і передній ведучий міст. На тривісних автомобілях підвищеної прохідності ЗИЛ-131, УРАЛ-375, КрАЗ-255Б ведучими є колеса всіх трьох мостів. Зараз серед легкових автомобілів розповсюдженими стали передньоприводні автомобілі ЗчепленняЗчепленняпризначене для тимчасового від'єднання двигуна від трансмісії (під час переключення шестерень в коробці передач) і для плавного з'єднання їх (під час рушання автомобіля з місця). Принцип роботи зчеплення полягає в тому, що крутний момент передається завдяки тертю, яке виникає між робочими поверхнями ведучих і ведених дисків, притиснутих один до одного пружинами. Зчеплення встановлюється на маховик, який є одним із його ведучих дисків. Зчеплення автомобіля ГАЗ-53АА- схема, Б-будова, 1- маховик, 2- картер, 3- ведений диск, 4- Натискний диск, 5- важіль виключення, 6- маслянка, 7- регулювальна гайка, 8- муфта виключення, 9- ведучий вал коробки передач,10- вилка виключення зчеплення, 11- кожух, 12- робочи пружини, 13- регулювальна гайка, 14- тяга, 15,19 - відтяжні пружини, 16- педаль зчеплення, 17- важіль вала педалі, 18- важіль вилки, 20- вижимний підшипникБудова зчеплення.Зчеплення автомобіля ГАЗ-53А має таку будову як показано на малюнку і працює так. До шліфованої поверхні маховика через натискний диск 4 дванадцятьма пружинами 12 притискується ведений диск 3. Ведений диск установлюють на шліцах ведучого вала 9 коробки передач. Таким чином, при включеному зчепленні крутний момент від маховика передається за рахунок тертя веденому диску і далі через ведучий вал коробки передач — решті механізмів трансмісії. Привод зчеплення механічний. Для виключення зчеплення треба натиснути на педаль 16 так, щоб тяга 14 з регулювальною гайкою 1З повернула важіль 18 вилки, яка пересуне по втулці муфту 8 з підшипником 20. Муфта поверне навколо своїх осей внутрішні кінці важелів 5, а їх зовнішні кінці відведуть натискний диск 4, стиснувши пружини 12, розміщені між стальним кожухом 11 зчеплення і диском 4. Ведений диск звільняється, а крутний момент решті механізмів не передається. Якщо педаль відпустити, вона під дією пружини 15 і 19 переміститься, і зчеплення знову включиться. Упорний кульковий підшипник (вижимний)20 встановлюють у муфту 8. Він зменшує тертя між муфтою і кінцями важелів 5 у момент виключення зчеплення. Вилка 18 кріпиться на картері 2 зчеплення за допомогою кулькової опори. При включеному зчепленні його деталі нагріваються внаслідок тертя між ведучими і веденими дисками. Теплоізоляційні шайби, що розміщені між натискним диском і пружинами, зменшують передачу тепла до пружин, які при нагріванні втрачають пружні властивості. Диск зчеплення.До стального веденого диска 3 приклепано шість пружинних хвилястих пластин і дві фрикційні накладки із спресованого азбестового волокна, просоченого бакелітом або синтетичними смолами. Накладки мають підвищений коефіцієнт тертя. Одна накладка прикріплена безпосередньо до диска, а друга — до хвилястих стальних пластин. При включанні зчеплення збільшенням натиску на ведений диск хвилясті пластини поступово випрямляються і при повному включенні зчеплення стають плоскими. Завдяки такій будові крутний момент, що передається, поступово зростає, і зчеплення включається плавно. Демпфер веденого диска складається з восьми пружин, які входять у вікна, виштамповані у фланцях маточини диска, самому диску і приклепаної до нього пластини, двох фрикційних шайб, установлених з обох боків фланця маточини. Крутний момент передається через пружини від диска до маточини. Коли виникають крутильні коливання, маточина повертається відносно диска в той і другий бік на невеликий кут. При цьому між веденим диском і фланцем маточини виникає тертя, яке гасить крутильні коливання трансмісії. Зчеплення автомобіля ЗИЛ-130 має будову, подібну до зчеплення автомобіля ГАЗ-53А. Воно має один диск, обладнаний демпфером, і механічний привод. Зчеплення автомобіля ЗИЛ-131 має аналогічну будову. Всі його з'єднання герметизовані спеціальними прокладками. Під час подолання автомобілем водних перешкод нижній отвір картера зчеплення слід закрутити глухою пробкою на різьбі. Зчеплення автомобіля ГАЗ-24 «Волга»Зчеплення автомобіля ГАЗ-24 «Волга»:1 — маховик; 2 — ведений диск; З — теплоізоляційна шайба; 4 — натискна пружина; 5 — упорний підшипник; 6 — муфта виключення; 7 — напрямна втулка; 8 — відтяжна пружина; 9 — кульовий палець; 10 — опорна вилка; 11 і 13 — осі; 12 — вилка виключення; 14 — кожух; 15— картер зчеплення; 16 — натискний диск; 17 — важіль; 18 — пружина; 19 — маточина; 20 — упор; 21 — стальна шайба; 22 — пружина; 23 — диск; 24 — палець; 25 — фрикційна накладка; 26 —- хвиляста секція; 27 — теплоізолююча шайба
Зчеплення автомобіля ГАЗ-24 «Волга» має таку саму будову, що й зчеплення автомобіля ГАЗ-53А. Воно розміщене в литому картері з алюмінієвого сплаву. Через вікна картера в ньому циркулює повітря, яке забезпечує вентиляцію зчеплення і відводить тепло від робочих поверхонь і деталей, що істотно полегшує температурний режим і поліпшує роботу зчеплення. В автомобілі ГАЗ-24 «Волга» зчепленням керують за допомогою гідравлічного привода з підвісною педаллю. Сила від педалі до вилки виключення зчеплення передається під тиском рідини в головному циліндрі через з'єднувальну трубку і робочий циліндр. Якщо натиснути на педаль, що з'єднана із штовхачем поршня головного циліндра, штовхач переміщує поршень у головному циліндрі. Внаслідок цього рідина через з'єднувальну трубку нагнітається в робочий циліндр, і його поршень через штовхач переміщує вилку виключення зчеплення. Під час відпускання педалі зчеплення відтяжна пружина повертає рухомі деталі привода зчеплення у вихідне положення. Система гідравлічного привода зчеплення заповнюється гальмовою рідиною. Для нормальної роботи привода виключення зчеплення між торцем штовхача і поршнем головного циліндра повинен бути зазор 0,3...0,9 мм, а вільний хід педалі зчеплення 12...28 мм.