Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ТЕМА 6. ПСИХОЛОГІЯ І ТЕХНОЛОГІЯ, МЕХАНІЗМ СПІЛКУВАННЯ.

Контрольні питання

1. Назвіть види діяльності і дайте їм характеристику.

2. Яка відмінність між знаннями, уміннями, навичками, задатками? Яку роль відіграють мотив і мотивація діяльності?

3. Наскільки багатогранним є поняття «особистість»?

4. Чим вирізняється «соціальна роль» і «соціалізація»?

 

Мета:Означити важливість і роль спілкування у формуванні міжособистісних стосунків. Його види, функції, сторони, а також розкрити значення конфліктів в житті людини.

Перелік основних питань:

§ Міжособистісні стосунки, їх механізм, види, функції, типи, засоби спілкування; Спілкування як комунікація, інтеракція, перцепція: функції і механізм.

§ Конфліктні ситуації та шляхи їх подолання.

§ Типологія конфліктних особистостей, стилів поведінки під час конфліктів.

 

Міжособистісні стосунки, їх механізм, види, функції, типи, засоби спілкування; Спілкування як комунікація, інтеракція, перцепція: функції і механізм.

Всі живі істоти, взаємодіючи один з одним, обмінюються визначеною інформацією. Цей обмін інформацією та називають спілкуванням.

Спілкування - це потреба людини як соціального, розумної істоти, як носія свідомості. Свідомість же людини формується в процесі спілкування між людьми. Процес свідомого спілкування, що відбувається на основі спільної діяльності, здійснюється за допомогою мови.

Людина стала людиною тільки завдяки праці й мови. Основною одиницею мови є слово. За допомогою сигналізації через слово позначається предмет, дія, стан і т. п. Зі словом пов'язано і уявлення про предмет або явище.

МОВА - це система знаків і символів, це засіб спілкування, реалізоване в мові. Мова є реалізацією мови, використання мови в комунікативних цілях.

КОМУНІКАЦІЯ - передача інформації за допомогою мови та інших знакових засобів.

Основними структурними одиницями мови вважають слова і пропозиції. Структурні одиниці з мовному спілкуванні - це висловлювання як одиниці сенсу.

Знакові системи - набір знаків, об'єднаних загальними правилами їх взаємозв'язку і практичного використання.

Мовне звернення за допомогою мови являє собою своєрідне кодування (говорить) і декодування (слухає) мовних сигналів (звуків, складів, слів, речень).

Код у мовній комунікації - це та мова або його різновид (діалект, сленг, стиль), який використовують учасники даного комунікативного акту.

Структура комунікативної взаємодії:

адресант (відправник) - кодування повідомлення - рух по каналах - розшифровка (декодування) - адресат (одержувач).

Функції мови в міжособистісному спілкуванні:

емотивна, пов'язана з суб'єктивним світом адресанта, з виразом його переживань;

конативна, пов'язана з установкою на адресата (слухача), з прагненням на нього впливати, сформувати певний характер взаємовідносин;

Розрізняють такі види мовлення:

1. Зовнішня. Спілкування між людьми за допомогою розмови або різних технічних пристроїв.

2. Внутрішня, спрямована на себе. Носить згорнутий, скорочений характер.

3. Усна. Протікає в мінливих умовах. Відрізняється скороченим кількістю слів і простий граматичної конструкцією.

4. Письмова. Дуже чіткий задум. Складна смислова програма. Пред'являє підвищені вимоги до розумової діяльності.

5. Афективна. Немає задуму, дуже обмежена: «Ой!», «Дивись у мене!».

6. Діалогічна. Мова, за якої активні в рівній мірі всі її учасники. Виникає як відповідь на питання, чи не вимагає спеціальної підготовки.

7. Монологічне. Розгорнута і зв'язкова мова. Пред’являє високі вимоги до мовця (доповідь, лекція). Вимагає ретельного відбору слів, зворотів.

СПІЛКУВАННЯ це процес встановлення контактів між людьми, породжуваний потребами верб спільної діяльності та включає в себе обмін інформацією (комунікацію), вироблення єдиної стратегії взаємодії (інтеракцію), сприйняття і розуміння один одного (перцепцію).

Існують різні рівні спілкування:

ритуальний, або соціально-рольовий рівень. Метою спілкування на цьому рівні є виконання очікуваної від людини ролі, демонстрація знання норм соціального середовища;

діловий, або маніпулятивний, рівень. Метою такого спілкування є організація спільної діяльності, пошук засобів підвищення ефективності співробітництва;

інтимно-особистісний рівень. Мета – задоволення потреби в розумінні, співчутті, співпереживанні. Для спілкування на цьому рівні характерні психологічна близькість, емпатія, довірливість – домінує Я-Ти контакт.

Виділяють такі функції спілкування:

1) контактна функція встановлення контакту як стану обопільної готовності до прийому і передачі повідомлень і підтримки взаємозв'язку у вигляді постійної взаємоорієнтованності;

2) інформаційна функція– обмін повідомленнями, думками, задумами, рішеннями;

3) спонукальна функція стимуляція активності партнера для направлення його на виконання певних дій;

4) координаційна функція– взаємне орієнтування й узгодження дій при організації спільної діяльності;

5) функція розуміння адекватне сприйняття і розуміння змісту повідомлення взаємне розуміння – намірів, установок, переживань, станів;

6) емотивна функція збудження в партнері потрібних емоційних переживань, а також зміна з його допомогою своїх переживань і станів;

7) функція встановлення відносин– усвідомлення і фіксація свого місця в системі рольових, статусних, ділових, міжособистісних та інших зв'язків співтовариства, в якому діє індивід;

8) функція здійснення впливу зміна стану, поведінки, особистісно-смислових утворень партнера.

Структура акта спілкування включає перцептивну, комунікативну та інтерактивну сторони.

Перцептивна сторона процес сприйняття партнерами одне одного, їх взаємного пізнання як основа для взаєморозуміння.

Комунікативна сторона використання засобів спілкування, поділяються на вербальні та невербальні.Хороший комунікатор це людина, що володіє багатим репертуаром комунікативних технік, що використовуються на різних рівнях спілкування.

Інтерактивна сторона– взаємодія людей, що припускає визначену форму організації спільної діяльності (згода, пристосування чи конкуренція, конфлікт).


Читайте також:

  1. II. МЕХАНІЗМИ ФІЗІОЛОГІЧНОЇ ДІЇ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ.
  2. V Процес інтеріоризації забезпечують механізми ідентифікації, відчуження та порівняння.
  3. Адвокатура — неодмінний складовий елемент механізму забезпечення прав людини.
  4. Аденогіпофіз, його гормони, механізм впливу
  5. Аденогіпофіз, його гормони, механізм впливу, прояви гіпер- та гіпофункцій.
  6. Адміністративно-командна система, її ознаки та механізм функціонування.
  7. Адміністративно-правові методи забезпечення економічного механізму управління охороною довкілля
  8. Аеробний механізм ресинтезу АТФ
  9. Акти застосування норм права в механізмі правового регулювання.
  10. Акціонерні товариства як механізм трансформації
  11. Альдостерон та механізми ренін-ангіотензину
  12. Аміноглікозиди (стрептоміцину сульфат, гентаміцину сульфат). Механізм і спектр протимікробної дії, застосування, побічні ефекти.




Переглядів: 965

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Спілкування як комунікація передбачає обмін інформацією між людьми. Виділяють вербальну і невербальну комунікацію.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.