Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Успадкування груп крові у людини

Аналізуюче схрещування

7. У курей розоподібний гребінь домінує над простим. Птахівник підозрює, що деякі з віандотів, які мають розоподібний гребінь, гетерозиготні за чинником простого гребеня. Як установити, чи вони гетерозиготні?

Розв'язування:

А - розоподібний гребінь, а - простий гребінь; АА - розоподібний гребінь, Аа - розоподібний гребінь, аа - простий гребінь.

1) Р АА (роз.) х аа (прост)

F1 Аа (роз);

2) Р Аа(роз.) х аа(прост.)

F1 ІАа(рог): 1 аа(прост.).

Відповідь: якщо курка була гомозиготна, то при схрещуванні з півнем, що має простий гребінь, розщеплення не відбудеться, усе потомство буде мати розоподібний гребінь. Якщо ж курка була гетерозиготна, то відбудеться розщеплення у співвідношенні 50% з розоподібним гребенем, 50% - з простим.

8. Рецесивний ген визначає чорне забарвлення тіла дрозофіли. Особини дикої раси мають сіре тіло (ген В).

1) після схрещування сірої дрозофіли з чорною виявилось, що все потомство має сіру пігментацію тіла. Визначте генотип батьків;

2) після схрещування двох сірих дрозофіл усе потомство має сіру пігментацію тіла. Чи можна встановити генотипи батьків?

Відповідь: 1) генотипи батьків ВВ і bb: тільки при таких генотипах батьків усе потомство буде одноманітним, сірим; 2) у даному випадку точно встановити генотипи батьків не можна, вони можуть мати генотипи ВВ х ВВ або ВВ х Вb.

9. У людини домінантний ген R викликає аномалію розвитку скелету - зміну кісток черепа й редукцію ключиць.

1) жінка з нормальною будовою скелета (ген r) одружилась з чоловіком з зазначеною аномалією. Дитина від цього шлюбу мала нормальну будову скелета. Як за фенотипом дитини визначити генотип її батька?

2) хвора жінка одружилась з чоловіком, який мав нормальну будову скелета. Дитина успадкувала від матері дефект скелета. Чи можна визначити генотип матері?

3) обидва батьки хворі. Дитина від цього шлюбу має нормальну будову скелета. Визначте генотип обох батьків.

Відповідь: 1) батько дитини гетерозиготний (Rr); 2) у даному випадку генотип матері точно визначити не можна, вона може бути гомозиготною за домінантною ознакою (RR.) або гетерозиготною (Rr); 3) обоє батьків за генотипом гетерозиготні (Rr), дитина гомозиготна рецесивна (rr).

 

10. У матері нульова група крові, у батька група крові В. Чи можуть діти успадкувати групу крові матері? Які генотипи матері та батька?

Відповідь: відомо, що генотип людини з групою крові 0 – І0І0, у людей з групою крові В генотип або ІВІВ, або ІВІ0 Діти можуть успадкувати групу крові матері лише в тому випадку, якщо генотип батька ІВІ0.

11. У матері група крові 0, у батька АВ. Чи можуть діти успадкувати групу крові одного зі своїх батьків? Які групи крові можуть бути в дітей цих батьків?

Відповідь: діти не можуть успадкувати групу крові жодного із батьків. У дітей цих батьків можуть бути групи крові або А, або В з ймовірністю 50% кожна.

12. Жінка з III групою крові має дитину з І групою крові. Якою не можебути група крові батька?

Відповідь: генотип жінки – ІВІ0, дитини – І0І0. Батько не може мати IV групу крові.

 

Перевірка відповідності отриманого в досліді розщеплення теоретично очікуваному за допомогою c2

 

13. Від схрещування рослин озимого жита з опушеними, та неопушеними квітковими лусочками в першому поколінні були отримані рослини з опушеними квітковими лусочками, а в другому - 227 з опушеними і 82 з неопушеними. При схрещуванні гібридів F1 з рослиною, що мала неопушені квіткові лусочки було отримано: 110 з опушеними та 98 з неопушеними лусочками: 1) як успадковується ознака? 2) визначте генотипи вихідних рослин і F1;3) які рослини будуть отримані від схрещування гібридів F1 з вихідними батьківськими росинами з опушеними лусочками?

Розв'язування:

А - опушені лусочки; а - неопушені лусочки;

АА - опушені лусочки; аа - неопушені лусочки.

Схрещування рослин з опушеними та неопушеними лусочками:

Р АА (опуш.) х аа (неопуш.)

F1 Аа (онуш.)

Схрещування рослин F1 між собою:

Р Аа (опуш) х Аа (опуш.)

F2 1АА (опуш.) :2Аа (оііуш.): 1аа (неопуш.)

За умовою задачі в цьому схрещуванні отримано 227 рослин з опушеними та 82 з неопушеними лусочками. Висунемо нульову гіпотезу Н0, яка полягає втому, що 227 рослин з опушеними лусочками і 82 з неопушеними знаходяться успіввідношенні 3 : 1, а відхилення, що мають тут місце, викликані випадковими причинами. Перевіримо Н0, тобто відповідність фактичного розщеплення 227 : 82 теоретично очікуваному розщепленню 3 : І за допомогою тесту c2 .

 

Формула для розрахунку c2:

 
 

 

S - сума результатів за всіма класами, що спостерігаються в експерименті; де 0 - значення, що спостерігаєтся; Е - значення, що очікується,

———————

* Метод c2 не застосовують, якщо значення величин виражені у відсотках, або у відносних числах і якщо у виборці число особин у тому чи іншому класі менше п’яти.

Розрахунок χ2 для даного випадку наведений в табл. 1.

Таблиця 1

Розрахунок c2 для перевірки відповідності розщеплення,

що спостерігається в задачі 13 (227:82) теоретично очікуваному (3:1)

 

Величина З опушеними лусочками З неопушеними лусочками Разом
Те, що спостері-гається (О)
Те, що очікується (Е) 309 х ¾ = 232 309 х ¼ = 77
О - Е 227-232 = -5 82-77 = 5
(О – Е)2 (-5)2 = 25 (+5)2 = 25  
(О – Е)2 Е 25 = 0,12 25= 0,33 77  
c2 0,12 + 0,33 = 0,45  

 

Таким чином, c2 = 0,45.

Число ступенів свободи у даному експерименті складає k-1, де k -загальне число класів розщеплення. У нашому випадку k = 2 (з опушеними лусочками та неопушеними), отже, число ступенів свободи -2-1=1.

Рівень значущості, прийнятий у біологічних дослідженнях, складає 0,05.

Існує таблиця значень c2 , що відповідають різним рівням значущості й різним ступеням свободи (додаток). Якщо обчислене значення c2 не перевищує табличного, то можна стверджувати, що відхилення від теоретично очікуваного співвідношення викликані випадковими причинами, тобто вихідна гіпотеза Н0 підтверджується.

У нашому випадку обчислене значення c2 = 0,45, а табличне значення c2 = 3,8. Отже, співвідношення 227 : 82 відповідає розщепленню 3 : 1, а відхилення викликані випадковими причинами.

Схрещування гібридів F1 з рослиною, що має неопушені квіткові лусочки:

Р Аа (опуш.)-х аа (неопуш.)

F 1Аа (опуш.): Іаа(неопуш).

Чи відповідає фактичне розщеплення 110 опушених : 98 неопушених теоретично очікуваному розщепленню 1 : 1?

Перевіримо, за допомогою теста c2 (табл. 2).

Фактичне значення c2 = 0,70. Табличне значення c2 при k= 2-І = 1 –3,8. Отже, результат 110 опушених : 98 нсопушених відповідає розщепленню 1:1.

Схрещування гібридів F1 з вихідною батьківською рослиною і опушеними лусочками

Р Аа (опуш.) х АА (опуш.)

F 1АА (опу ш.): 1 Аа (опуш.)

Відповідь: 1) ознака успадковується моногенно; 2) генотипи вихідних рослин АА, аа; генотип F1 Аа; 3) усі будуть з опушеними лусочками (АА. Аа).

 

Таблиця 2

Розрахунок c2 для перевірки відповідності отриманого в задачі 13 розщеплення (110:98) теоретично очікуваному (1:1)

 

Величина З опушеними лусочками З опушеними лусочками Разом
Те, що спостері-гається (О)
Те, що очікується (Е) 208:1/2=104 208:1/2=104
О - Е 110-104=+6 98-104= -6
(О – Е)2 (+6)2 = 36 (-6)2 = 36  
(О – Е)2 Е 36 = 0,35 36 = 0,35  
c2 0,35 + 0,35 = 0,70  

 


Читайте також:

  1. II. МЕХАНІЗМИ ФІЗІОЛОГІЧНОЇ ДІЇ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ.
  2. V Такі негативні особистісні утворення, як самовпевненість і нерозвиненість автономії та ініціативи, обумовлюють неадаптивне старіння людини.
  3. А. Це наявність в однієї людини кількох ліній клітин з різним набором хромосом.
  4. Адвокатура — неодмінний складовий елемент механізму забезпечення прав людини.
  5. Актуальність безпеки життєдіяльності. Сталий розвиток людини
  6. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  7. Акустичні поля людини
  8. Аналіз ризику в життєдіяльності людини.
  9. Аналіз умов ураження людини електричним струмом.
  10. Аналізатори людини та їхні властивості.
  11. Аналізатори людини та їхні властивості.
  12. АНАЛІЗАТОРІВ У ПРОЦЕСІ РОСТУ ТА РОЗВИТКУ ЛЮДИНИ.




Переглядів: 1311

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Неповне домінування | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.