МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Основні фактори виробництваДля виготовлення продукту виробництво використовує ресурси. Виробничі ресурси включають у себе природні, трудові, матеріальні, фінансові, інформаційні та ін. ресурси. Виробничі ресурси поділяють на відтворювальні, частково відтворювальні і невідтворювальні. У свою чергу відтворювальні поділяють на природно і штучно відтворювальні. Усі ресурси, що задіяні у виробництві, називаються його факторами. Фактори які задіяні обов'язково у будь якому процесі виробництва, без яких виробництво неможливе називають основними факторами виробництва. Сучасна економічна наука виділяє такі основні фактори виробництва: праця - фізична і інтелектуальна діяльність людини у процесі виробництва; земля - сукупність природних умов виробництва, простір, клімат, природні багатства й т.п.; капітал - сукупність усіх матеріальних факторів виробництва, створених людиною засобів виробництва; підприємницький талант - здатність підприємців організовувати ефективне функціонування факторів виробництва. У марксистській економічній науці використовується інша класифікація факторів виробництва: робоча сила - сукупність фізичних і духовних властивостей людини, її здатність до праці; предмети праці - те, на що спрямована праця людини, що складає матеріальну основу продукту (сировина, матеріали, електроенергія); засоби праці - те, за допомогою чого людина впливає на предмет праці. Вони включають знаряддя праці (машини, механізми, інструмент) і умови праці (будинку, трубопроводи, земля як умова виробництва і т.п.). Предмети і засоби праці в сукупності виступають як засоби виробництва. Засоби виробництва і робоча сила в сукупності утворюють продуктивні сили суспільства. Людина - це головна продуктивна сила. Виробництво це не механічне поєднання робочої сили, засобів і предметів праці, а складна система взаємодії через технологію та організацію виробництва. З розвитком суспільного виробництва змінюється як вигляд його факторів, так і характер їх взаємодії. Зростає значення енергії, інформації, виробничої та соціальної інфраструктури, які можна виділити у самостійні фактори виробництва. Особливої ваги набуває знання та вміння, кваліфікація людини. Тому вчені ведуть мову про людський капітал. В умовах екологічної кризи й вичерпання природних ресурсів вводиться поняття природного капіталу. Запитання і завдання для самоконтролю 1. У чому полягає предмет економічної науки? 2. Які функції і структура економічної науки? 3. Що таке метод дослідження? 4. Які методи дослідження економічних явищ ви можете назвати? У чому специфіка кожного з них? 5. Як діалектичний метод впливає на дослідження економічної дійсності? 6. Назвіть основні етапи розвитку економічної науки. 7. У чому, на Ваш погляд, криється причина відмінностей у наукових трактуваннях економічних течій і шкіл? 8. Охарактеризуйте економічні потреби. 9. В чому полягає протиріччя між потребами і можливостями виробництва? 10. Назвіть фактори виробництва і охарактеризуйте їх. Тематика реферативних повідомлень до теми 1: 1. Предмет економічної теорії. 2. Методологія та методи економічної думки. 3. Економічна теорія та економічна політика. 4. Історія розвитку економічної науки. 5. Внесок українських учених у розвиток світової економічної науки. 6. Безмежні потреби й обмеженість ресурсів. 7. Незайнятість ресурсів і перспективи економічного зростання. 8. Фактори виробництва, його продукти й структура. 9. Праця й виробничі сили суспільства. 10. Структура суспільної праці та її сфери. 11. Структура економічних ресурсів. Читайте також:
|
||||||||
|