Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Методика фізичного виховання з урахуванням вікових особливостей організму школярів старшого шкільного віку

Переходимо до методичних рекомендацій, що відповідають групам анатомо-фізіологічних особливостей школярів старшого шкільного віку (10-12 класи середньої школи).

Перша група, яку пропоную розглянути, стосується розвитку скелету. Починаючи з 16 років закінчується процес окостеніння більшої частини скелету. Збільшується в товщину та зміцнюється його кістяк. Пропорції тіла наближаються до показників пропорцій дорослої людини.

Методичні рекомендації, пов'язані з названими анатомо-фізіологічними особливостями, пропоную наступні.

1. Методику проведення уроків із фізичної культури в старших класах має бути змінено: вона має наближатися до проведення занять з дорослими. Більш докладно ми будемо розглядати ці питання на наступних лекціях.

2. Динаміка навантажень на учнів, які не мають проблем зі здоров'ям, може наближатися до рівня, характерного для спортивного тренування.

У дівчат юнацького віку маса серця в середньому на 10-15% менша від маси серця юнаків. При цьому частота серцевих скорочень у них вища, дихання більш часте. Життєва ємність легенів у дівчат менша в середньому на 1 л.

Методичні рекомендація з огляду на дані відмінності наступна: зміст уроків, дозування навантажень, оцінка фізичної підготовленості у старших класах особливо повинні диференціюватися залежно від статі. Раджу вам пам'ятати цю рекомендацію в усіх випадках, коли статеві відмінності відіграють певну роль у фізичному вихованні.

Наступна група анатомо-фізіологічних особливостей стосується м'язової системи. Знову ж таки, у юнаків і дівчат старших класів спостерігаються значні відмінності в розвитку мускулатури. В юнаків вона наростає більш-менш рівномірно; натомість у дівчат центр тяжіння певною мірою опущений за рахунок непропорційного розвитку мускулатури. В них меншою мірою розвивається маса м'язів рук і плечового поясу, натомість більшою мірою – маса м'язів тазу. Загалом у дівчат маса м'язів в середньому на 13% менша від маси юнаків. З огляду на це вони природно поступаються юнакам у силі.

Методичні рекомендації.

1. При заняттях з дівчатами слід обережно поводитися з м'язами та органами малого тазу.

2. Також при заняттях з дівчатами рекомендую уникати вправ, що можуть викликати підвищений внутрішньочеревний тиск. До таких вправ належать: вправи із затримкою дихання, з підніманням важких предметів, стрибки в глибину й т. п.

М'язова маса в юнаків, як ми побачили, збільшується набагато швидше. Еластичність м'язів та їхня нервова регуляція перебувають на оптимальному рівні. Опірно-руховий апарат у старших класах здатен витримати досить значні навантаження.

Методичні рекомендації.

1. Можна запропонувати відносно високі навантаження, застосовувати вправи, що вимагають статичних зусиль.

2. Корисними можуть бути вправи з обтяженням, які виконуються з прискоренням, вони сприятимуть розвитку швидкісно-силових здібностей.

У старшому шкільному віці завершується розвиток центральної нервової системи, врівноважуються процеси збудження і гальмування. Збільшується здатність мозку до аналітичної та синтезуючої діяльності, внаслідок чого школярі вже здатні добре виконувати фізичні вправи на основі лише усних вказівок учителя.

Методичні рекомендації.

1. Необхідно намагатися й надалі розвивати здатність до самостійного аналізу занять фізичними вправами й загалом процесу фізичного виховання.

2. Такий аналіз має включати, крім іншого, знання школярів, отримані на уроках з різних предметів, наприклад, хімії, фізики, біології.

Певною мірою ми вже розібрали статеві відмінності, що стосуються розвитку серцево-судинної системи. Зараз наголошую на тому, що в цілому у старшому шкільному віці маса серця продовжує збільшуватися. Так само продовжують збільшуватися швидкість скорочень серцевого м'язу, об'єм крові, що циркулює за одну хвилину. Дедалі покращуються нервова та гормональна регуляція серцево-судинної системи.

Методична рекомендація: необхідно створювати сприятливі умови для розвитку загальної та швидкісної витривалості, що сприятиме підвищенню працездатності, розвитку вольових якостей тощо.

Я вже зазначала, що деяким юнакам властиво, як і підліткам, переоцінювати свої сили, незважаючи на те, що в старших класах ви частіше зустрінетеся з адекватною оцінкою та самооцінкою. Юнаки, як правило, більше полюбляють вправи на розвиток сили, швидкості, спритності, вправи та ігри, що вимагають проявів впевненості в собі, сміливості, рішучості, мужності. Дівчата здебільшого більш емоційні й чутливі, отже, їм до вподоби заняття, наповнені певним естетичним змістом, наприклад, рухи під музику з елементами танцю, заняття аеробікою тощо.

Методичні рекомендації.

1. При заняттях з юнаками приділяйте увагу навчанню їх методам самоконтролю під час занять.

2. Під час виконання тривалих вправ інтенсивність навантаження не повинна перевищувати 80-85% від максимальної.

3. При заняттях з дівчатами виявляйте більше творчості, намагайтеся застосовувати творчий підхід до формування комплексів вправ, під час підготовки до уроків, не забувайте про необхідність розмаїття методів і прийомів роботи.

Зрештою, хочу звернути вашу увагу ще на одну, останню особливість, притаманну учням старшого шкільного віку. Як юнаки, так і дівчата здебільшого серйозно й чутливо ставляться до свого зовнішнього вигляду, полюбляють порівнювати свої фізичні дані з даними однолітків. Цю рису можна й потрібно вдало використовувати у фізичному вихованні. Іншими словами, необхідно свідомо формувати інтерес і мотивацію до фізичного вдосконалення та самовдосконалення, а також до занять різними видами спорту.

 

 



Читайте також:

  1. IV. ВИМОГИ ПРОФЕСIЇ ДО IНДИВIДУАЛЬНО-ПСИХОЛОГIЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ФАХIВЦЯ
  2. Агрегатний індекс фізичного обсягу
  3. АДАПТАЦІЯ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ ТА ФУНКЦІОНАЛЬНИХ СИСТЕМ ОРГАНІЗМУ ДО ФІЗИЧНИХ НАВАНТАЖЕНЬ
  4. Адаптація організму до змін чинників зовнішнього середовища
  5. Адаптація організму до зовнішніх факторів середовища.
  6. Адаптація функціональних систем організму спортсменів
  7. Аналіз трифазного з’єднання з урахуванням опорів лінійних проводів
  8. Анатомо-фізіологічна перебудова організму підлітка
  9. Анатомо-фізіологічна перебудова організму підлітка та її вплив на його психологічні особливості й поведінку.
  10. Анатомо-фізіологічні особливості молодших школярів
  11. Англійська система фізичного виховання. Діяльність Томаса Арнольда.
  12. Апаратура і методика проведення густинного гамма-гамма-каротажу




Переглядів: 761

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Методика фізичного виховання з урахуванням вікових особливостей організму школярів середнього шкільного віку | Значення позашкільного фізичного виховання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.