Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Політика „воєнного комунізму”: джерела, протиріччя, наслідки

 

Громадянська війна змусила владу СРСР терміново перебудувати економіку на воєнний лад шляхом втілення в життя т. зв. політики „воєнного комунізму”, основні риси якої були наступні:

1) встановлення продовольчої розгорстки (з січня 1919 р.) – зобов’язання селян здавати за „твердими” цінами усі „надлишки” сільгосппродукції для безперебійного постачання Червоної армії й робочих;

2) введення карткової системи (заборона приватної торгівлі хлібом та іншими предметами першої необхідності);

3) введення всезагальної трудової повинності для всього працездатного населення;

4) планомірна концентрація виробництва (перш за все – у промисловості); жорстка економія й централізм у використанні промислових коштів, централізм у господарському управлінні;

5) націоналізація середньої промисловості й частини дрібних підприємств в доповнення до раніше проведеної націоналізації великої промисловості;

6) спрямування податкової політики на вилучення максимальних коштів у капіталістичних й зажиточних елементів міста й села з широким запровадженням практики контрибуцій й реквізицій;

7) заборона вільної торгівлі (а по суті згортання будь-якого товарного обороту) як загрози зірвання постачання армії, виникнення спекуляції, голоду, тощо.

Цілком пояснювані для військового часу заходи політики „воєнного комунізму” (забезпечити максимальну мобілізацію коштів й усіх ресурсів держави для підтримки основних галузей економіки в інтересах фронту й перемоги) закономірно мали й негативні наслідки: викликані військовими руйнуваннями скорочення виробництва, згортання товарно-грошових й ринкових відносин, фінансово-кредитних важелів, натуралізація обміну й оплати праці („зрівнялівка” в останній призводила до відсутності матеріальних стимулів й сприяла зниженню продуктивності праці), зростання спекуляції, інфляція, унеможливлення запровадження госпрозрахунку, порушення нормальних економічних зв’язків між містом і селом. Тому відразу по закінченні Громадянської війни постала нагальна необхідність замінити політику „воєнного комунізму” новою економічною політикою (НЕП).

1.3. Нова економічна політика (НЕП)

НЕП– перший досвід господарювання на основі взаємодії планових й ринкових початків. Формування останніх відбувалося за трьома напрямками: 1) відродження ринкових відносин на основі дрібнотоварного й приватнокапіталістичного господарства; 2) впровадження ринкових відносин в державний сектор економіки; 3) формування інфраструктури ринку.

З впровадженням НЕПу формувались ринки товарів, капіталів, цінних паперів, робочої сили, а також створювалась система інституцій, забезпечуючи їхнє функціонування. Була відновлена така важлива інституція ринку як біржа (товарна, фондова, робочої сили). Отримало розвиток приватне торгівельне й промислове підприємництво. Загалом частка приватних підприємств від загальної кількості сягала 23–24%.

Важлива відзнака НЕПу – зосередження виключно в руках державної власності т. зв. „командних висот” економіки – підприємств важкої індустрії (група „А”), які переважно на протязі 1921–1922 рр. підлягали трестуванню й синдикуванню та переводились на господарський (комерційний) рахунок. Наприклад, в Україні створювались такі підприємства як „Хімвугілля”, „Київський кожтрест”, „Укрбумтрест”, „Маслотрест”, „Укрсільмаштрест” та ін. На госпрозрахунок переводилися й господарські органи (в Україні – „Фарфор-фаянс-скло”, завод „Інтернаціонал”, „Донбассілікаттрест”, „Київліс”), а також держпідприємства, що не трестувалися.

З впровадженням товарно-грошових відносин, переводом підприємств на госпрозрахунок в період НЕПу планування народним господарством не відмінялося, навпаки, підвищувалася наукова значимість останнього як такого, що рахувалося з дією об’єктивних економічних законів та їхнім використанням в ринкових умовах. Тобто план і ринок не протиставлялися одне одному, а взаємодоповнювалися як двоєдиний процес, спрямований на створення дійсно нової економічної системи.

Велика увага в період НЕПу надавалася стабілізації фінансової системи. В Україні стали діяти банки як загальносоюзного, так і республіканського значення, відновили роботу фінансово-кредитні установи місцевого значення (комунальні банки, кредитні установи тощо).

НЕП забезпечив стійкі, рівномірно прискорені темпи економічного розвитку країни, вивів країну з господарської руйнації. У зв’язку зі знаходженням СРСР у важкому оточенні капіталістичних держав і пов’язаною з цим постійною загрозою іноземної інтервенції необхідно було форсувати темпи індустріалізації країни задля забезпечення її обороноздатності.

До 1928 р. непівський механізм господарювання припинив існування, розпочався перехід до директивного планування.

СРСР, і в тому числі і Україна залишалися аграрно-індустріальними, їхня економіка вимагала технічної й технологічної модернізації. В 1928 р. був розроблений проект корінних економічних перетворень. Була обрана стратегія прискореного розвитку важкої промисловості, головними етапами якого стали п’ятирічки.

 


Читайте також:

  1. F) Наслідки демографічного вибуху.
  2. IV. Політика держав, юридична регламентація операцій із золотом.
  3. Аграрна політика
  4. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  5. Адміністративний арешт активів та його наслідки
  6. Активна і пасивна державна політика.
  7. Активна політика зайнятості
  8. Активність особистості та її джерела, спрямованість особистості
  9. Аналіз фінансово-господарської діяльності підприємства як методична основа діагностики його спроможності протидіяти кризовим явищам та ліквідувати їх наслідки
  10. Антиінфляційна державна політика
  11. Антиінфляційна політика держави
  12. Антиінфляційна політика. Взаємозв’язок інфляції та безробіття.




Переглядів: 1288

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Соціально-економічні заходи в період революційних перетворень 1917-1920 рр. | Індустріалізація та колективізація в УРСР

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.