МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||
Напівпровідники п-типуІдеально чистих напівпровідників у природі не існує, а найменші сліди домішок докорінно змінюють їх властивості. Розглянемо вплив домішок на прикладі дуже важливих для техніки напівпровідників германію чи кремнію. Якщо невелику частину атомів чотиривалентного германію чи кремнію в їх кристалічних ґратках замінити п'ятивалентними атомами миш'яку As (Арсену) або сурми Sb (стибію), то чотири з п'яти валентних електронів атомів домішки утворять міцні ковалентні зв'язки із сусідніми атомами германію (кремнію), а п'ятий електрон атома домішки зв'язаний з атомами германію (кремнію) дуже слабо і навіть за кімнатної температури за рахунок теплового руху переходить у зону провідності, тобто стає вільним Рис. 4.3. Виникнення вільного електрона в кристалі напівпровідника п-типу (а) і відображення цього процесу на енергетичній діаграмі (б) (рис. 4.3, а). При цьому домішковий атом стає позитивно зарядженим іоном, а його енергетичний рівень розташований у забороненій зоні і ближче нижньої межі зони провідності (рис. 4.3, б). На рисунку схематично зображено чотири таких позитивних іонів у вигляді кружечків з хрестиками в середині. Оскільки вплив п'ятивалентних домішкових атомів миш'яку або сурми на чотиривалентні атоми германію або кремнію якісно однаковий, то в подальшому розглядатимемо тільки напівпровідник германій з домішками миш'яку. Майже кожен атом домішки миш'яку спричинює утворення одного вільного електрона. Дірка при цьому не створюється, тому що іон миш'яку міцно зв'язаний з чотирма сусідніми атомами германію подвійними зв'язками і перехід електронів від сусідніх нейтральних атомів германію до іонів миш'яку унеможливлюється. Кількість електронів, яка переходить під дією теплової чи іншої енергії з домішкового рівня в зону провідності в багато разів перевищує ту кількість електронів, що переходить в зону провідності з валентної зони, тому що енергія зв'язку домішкового електрона дорівнює 0,01 еВ, а власного - 0,7 еВ, тобто . Отже, кількість електронів у кристалі чотиривалентного матеріалу за внесення п'ятивалентної домішки в багато разів перевищує кількість дірок. Тому такий напівпровідник має, головним чином, електронну провідність, яку названо провідністю я-типу (від слова negativ) і є «-напівпровідником, а домішка, що віддає електрони, називається донорною. Хоча кількість атомів домішки дуже незначна - приблизно 1 атом на 107 - 108 атомів германію провідність германію за рахунок домішки за кімнатної температури зростає в багато разів. Читайте також:
|
|||||||||
|