Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Методичні рекомендації

Відповідь на перше питання доцільно почати з визначення географічного положення, зародження та етапів формування Галицького і Волинського князівств. Студенту слід звернути увагу на передумови й процес об’єднання цих князівств; територію, яку обіймало Галицько-Волинське князівство, його роль і місце у системі давньоруських (давньоукраїнських) князівств, піднесення Південно-Західної України в період занепаду Київської держави. Варто зауважити, що віддаленість Галичини і Волині від Києва забезпечувала відносну незалежність і самостійність цих земель.

Характеризуючи політичний розвиток Галицького князівства, зверніть увагу на внутрішню та зовнішню політику кожного з галицьких князів Ростиславичів. Проаналізуйте діяльність князів Володимирка (1123-1153 рр.) та Ярослава Осмомисла (1153-1187 рр.). Розкажіть про події, які відбулися після смерті Ярослава Осмомисла. Покажіть зростання галицького боярства та їх боротьбу з Володимиром ІІ Ярославичем (1187-1199 рр.), мадярську окупацію, народні повстання. Особливу увагу студент має присвятити діяльності князя Романа Мстиславича (1170-1205 рр.), якому вдалося вперше об’єднати Волинську і Галицьку землі, врятувавши останню від зазіхань польських і угорських феодалів. Слід підтвердити, що основною передумовою об’єднання цих земель в одному князівстві була їх економічна, культурна спільність та зовнішні зв’язки.

Друге питання присвячене аналізу внутрішньої та зовнішньої політики Данила Галицького. Слід зауважити, що важким і тернистим шляхом відбувся прихід до влади галицько-волинського князя. Бояри прогнали малолітніх синів Романа – Данила і Василька – та взяли владу в свої руки. Під боярським пануванням земля опинилися в безладді, чим скористалися поляки та мадяри, захопивши західноукраїнські землі. Та все ж у 1238 році Данилу вдається прийти до влади, подолавши боярську опозицію. При висвітленні зовнішньої політики Данила Галицького зверніть увагу на її європейську зорієнтованість, проаналізуйте досягнення та невдачі цієї політики. Студенту варто зосередити увагу на питанні коронації Данила папською короною, відзначити історичність цієї події.

При розгляді третього питання необхідно розглянути політичний розвиток Галицько-Волинського князівства у 1264-1340 роках. При формальному збереженні єдності князівство фактично розпалося і поступово втрачало колишню велич. Хоча, характеризуючи діяльність князя Лева І, слід пам’ятати, що період його правління – це час найбільшого піднесення Галицько-Волинської держави. Аналізуючи причини занепаду її, зверніть увагу на визначальну роль у цьому процесі татарських орд, які робили постійні набіги на територію Галицько-Волинської держави, підриваючи її продуктивні сили. Студенту потрібно знати, що після 1340 року Галицько-Волинська держава припинила своє існування, а українські землі були поділені між сусідніми державами. Підсумовуючи відповідь, слід підкреслити ту визначальну роль, яку відіграло це державне об’єднання в історії українського народу в процесі тяглості політичного та культурного розвитку.

Четверте питання присвячене аналізу соціально-економічних відносин у Галицько-Волинському князівстві. Насамперед студенту потрібно звернути увагу на містобудівництво. Зокрема, на початок ХІІІ ст. було побудовано чимало прикордонних міст-фортець у західних областях (Белз, Кам’янець, Збараж, Городок, Любачів, Толмач та ін.), серед яких виділяється Львів. На підставі історичних документів потрібно підтвердити процес спеціалізації міст, зумовлений державними потребами. Одні ставали важливими торговими й ремісничими центрами, інші мали оборонні функції, ще інші – адміністративні. Зверніть увагу на високий розвиток сільського господарства, промислів, внутрішньої та зовнішньої торгівлі. Швидкими темпами розвивалася солеварна промисловість. Насамкінець, подайте характеристику соціальних верств у Галицько-Волинському князівстві.

 

 

Контрольні запитання

1. За яких обставин формувались Галицьке та Волинське князівства?

2. Яка роль Володимирка у творенні Галицького князівства.

3. Змалюйте історичний портрет князя Ярослава Осмомисла. Охарактеризуйте його людські якості та якості полководця і державного діяча.

4. Чи завжди, на Вашу думку, Галицька і Волинська землі у ХІІІ – ХІV ст. виступають як одна держава? Своє судження обґрунтуйте.

5. За яких обставин утворилося Галицько-Волинське князівство?

6. Змалюйте історичний портрет князя Романа Мстиславича. Охарактеризуйте його людські якості та якості полководця і державного діяча.

7. У Галичині в період малоліття князів Данила і Василька на деякий час “вокняжився” боярин Володислав Кормильчич. Це єдиний випадок історії Русі, коли князівський престол зайняла особа, що не належала до роду Рюриковичів. Чому подібне стало можливим саме в Галицькій землі?

8. Охарактеризуйте роль Данила Галицького в історії Галицько-Волинської держави.

9. Першою безперечно українською державою відомий український історик С.Томашівський вважав Галицько-Волинське князівство. Підберіть аргументи на користь цього твердження або обґрунтуйте його хибність.

10. Визначте основні риси занепаду Галицько-Волинського князівства в останній третині ХІІІ – першій половині ХІV ст.

11. Розкрийте причини загибелі Галицько-Волинської держави та наслідки цієї події для українців у подальшій історії.

12. Охарактеризуйте владні повноваження князя, боярської ради та інших органів державного управління і місцевого самоврядування Галицько-Волинського князівства.



Читайте також:

  1. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. А. Підготуйте і запишіть висновки-рекомендації для автора, який перекладає текст з російської мови на українську.
  3. Безпечне поводження з хімічними речовинами та рекомендації щодо їх зберігання
  4. Головні етапи кількісного аналізу та оцінювання ризику. Методичні підходи до визначення ризику.
  5. Деякі рекомендації керівному складу МНС під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт
  6. Деякі рекомендації щодо правил поведінки в умовах небезпеки землетрусу
  7. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  8. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  9. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  10. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  11. Додаткові методичні прийоми вивчення вищої нервової діяльності.
  12. ЗАВДАННЯ 2. Перечитайте текст попереднього завдання, підготуйте рекомендації відносно культури спілкування фахівців.




Переглядів: 487

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Методичні рекомендації | Тема 4. Українські землі у складі Литви і Польщі

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.