Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Методичні рекомендації

Приступаючи до вивчення історії України литовсько-польської доби, слід перш за все з’ясувати причини, які призвели до захоплення українських земель литовськими та польськими феодалами. Проаналізуйте тодішнє політичне становище всіх регіонів України та її сусідів: Литви, Польщі, Російської держави, Молдавського князівства, Кримського ханства, Угорщини, а також їх наміри стосовно українських земель. Перше питання присвячене становленню Литовсько-Руської держави. Варто вказати причини швидкого підпорядкування Литвою руських земель. Студенту слід особливу увагу звернути на розкриття змісту терміна “Литовсько-Руської держави”. Зауважимо, що населення України опору литовцям фактично не чинило, позаяк Велике князівство Литовське не порушувало існуючих на українських землях звичаїв та системи управління. Це визначалося тим, що Литва потрапила під великий культурний вплив своїх слов’янських підданих – литовські князі прийняли православну віру, вживали староруську мову, складали закони на основі “Руської правди”. Литовські роди зливалися з руською знаттю.

У другому питання необхідно висвітлити процес зближення Литви і Польщі, що мало негативний вплив на політичний розвиток українських земель. Слід зупинитись на основних причинах підписання литовсько-польських уній та їх насідках для історії українських земель. Зокрема, більш детальніше зупинитись на аналізі Кревської шлюбної унії 1385 року, а також Городельської 1413 року. У результаті цих уній відбулась інкорпорація, тобто включення литовських, білоруських та українських земель до складу Польщі.

Важливим є розкриття третьогопитання. Причини та проблеми Люблінської унії розгляньте в тісному зв’язку з попередніми литовсько-польськими угодами та агресивною політикою Польського королівства. Слід зауважити, що на середину ХVІ ст. Велике князівство Литовське постало перед загрозою занепаду. Тому підписання унії було необхідним. Польща і Литва об’єдналися в одну державу, яка дістала назву “Республіка” (польською мовою – Річ Посполита) з єдиним королем, сеймом, католицтвом як державною релігією. Литовське князівство отримало статус автономії. Студенту потрібно з’ясувати соціально-економічні наслідки унії. Наголосити увагу на тому, що було знищено рештки українських державних традицій, які зберігалися під формами автономії у Великому князівстві Литовському. Українські землі Речі Посполитої було поділено на воєводства. В Україні з’являються величезні латифундії польських магнатів, які були необмеженими володарями своїх областей і безжалісно експлуатували природні багатства України.

Відповідаючи на четвертепитання, студент повинен розглянути передумови і причини підписання Берестейської церковної унії. Зверніть увагу на внутрішню кризу, в якій опинилося українське православ’я на кінець ХVІ ст., охарактеризуйте реформаційні течії та роль братств у розвитку унійної ідеї. Внаслідок унії греко-католицька церква зберігала слов’янську мову та православні обряди, але визнавала догмати католицької церкви і переходила під владу папи римського. Проте слід знати, що не все духовенство згодилось на унію. Простий люд, а почасти й українська шляхта виступили на захист православної віри.

 

 

Контрольні запитання

1. Порівняйте політичний устрій Великого князівства Литовського у ХІV – ХV ст. та Русі ХІ – ХІІІ ст.

2. Чи є підстави характеризувати Литовську державу як литовсько-руську, як це роблять деякі українські історики? Аргументуйте свою точку зору.

3. Чому руська знать православного віросповідання у ХІV ст. така лояльна до литовських князів, у ХV – на початку ХVІ ст. бунтує проти них або їх покидає задля служби іншому володареві?

4. Які основні риси (ознаки) українського етносу? Виділіть основні етапи його формування.

5. Розкрийте суть політики полонізації українського населення.

6. Визначте причини Люблінської унії між Королівством Польським і Великим князівством Литовським та її наслідки для українських земель.

7. Чому литовські та українські магнати виступали проти створення єдиної польсько-литовської держави, а шляхта (рицарська верства) обох земель цю ідею підтримувала?

8. Як і чому зростало велике землеволодіння в Україні? Підтвердіть фактами посилення феодального гноблення селян після Люблінської унії.

9. Проаналізуйте діяльність православних братств в Україні у ХVІ – першій половині ХVІІ ст. Як їх вплив позначився на церковному житті та розвитку української культури цього часу?

10. Чи була альтернатива Берестейській церковній унії 1596 р.? Якщо так, то чому вона не була реалізована?

11. Порівняйте становище православної, уніатської та католицької церков в Україні у першій половині ХVІІ ст. Чи забезпечила унія права та привілеї української церкви, рівноправність уніатів і католиків у Речі Посполитій?

12. Змалюйте історичний портрет князя Костянтина Острозького. Охарактеризуйте його як людину, політика та мецената культури.



Читайте також:

  1. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. А. Підготуйте і запишіть висновки-рекомендації для автора, який перекладає текст з російської мови на українську.
  3. Безпечне поводження з хімічними речовинами та рекомендації щодо їх зберігання
  4. Головні етапи кількісного аналізу та оцінювання ризику. Методичні підходи до визначення ризику.
  5. Деякі рекомендації керівному складу МНС під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт
  6. Деякі рекомендації щодо правил поведінки в умовах небезпеки землетрусу
  7. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  8. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  9. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  10. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  11. Додаткові методичні прийоми вивчення вищої нервової діяльності.
  12. ЗАВДАННЯ 2. Перечитайте текст попереднього завдання, підготуйте рекомендації відносно культури спілкування фахівців.




Переглядів: 705

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Література до реферата | Література до реферату

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.