Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Методичні рекомендації

Відповідаючи на перше питання, проаналізуйте складне геополітичне становище української держави після смерті Б.Хмельницького; зовнішньополітичні чинники (геополітичні інтереси Росії, Польщі, Туреччини, Швеції, Семигороддя) та особливості внутрішньополітичного розвитку козацької держави. Слід детально звернути увагу на гетьманування І.Виговського. Зауважимо, що цей гетьман прийшов до влади у складний час, коли не була втілена у життя ідея спадкоємного гетьманату. Хоча І.Виговський зумів укласти вигідний для України договір зі Швецією, проте всередині країни авторитет І.Виговського був невисокий. Крім того, він припустився ряду прикрих помилок, які призвели до утворення опозиції його владі. У такому драматизмі ситуації української держави було укладено в Гадячі союзний договір з Польщею (1658 р.) як пам’ятник державницької думки України, що викликало війну з Москвою. Аналізуючи ці події, студенту варто зосередити увагу на політиці московського царя як противника самостійності України, зупинитися на внутрішній і зовнішній політиці І.Виговського, а також Юрія Хмельницького. Врешті-решт дайте характеристику Андрусівського перемир’я, підписаного між Росією і Польщею.

При розкритті другого питання студенту слід висвітлити характерні ознаки та основні причини Руїни. З’ясуйте соціально-політичну сутність доби Руїни, обґрунтуйте хронологічні рамки та наслідки цього процесу в історії України. Українська держава розкололася на два державних утворення з протилежною орієнтацією на зарубіжні держави, з окремими урядами, які перебували у стані війни. Були створені умови для поділу України по Дніпру між Росією і Річчю Посполитою. Отже, Україна зникає як суб’єкт міжнародної політики і стає розмінною монетою в політичній грі її агресивних сусідів, об’єктом їхньої колонізації. Правда, на Лівобережжі в складі Російської держави ще збереглась обмежена внутрішня автономія. Сконцентруйте увагу на статтях-договорах українських гетьманів з московським урядом, які послідовно обмежували козацьку автономію у складі Росії.

Розгляд третього питання вимагає поглибленої характеристики студентом гетьманування П.Дорошенка. Зауважимо, що цей гетьман був яскравим представником національно-патріотичних сил, котрі намагалися зупинити руйнівні тенденції в суспільстві, об’єднати українські землі в єдину соборну державу. Він стає на шлях обмеження впливу Польщі, а надалі – до відвертого розриву з нею. Слід показати на прикладах, чому не вдалося гетьману втілити державотворчі кроки у життя. Насамкінець, варто підкреслити, що падіння гетьманства П.Дорошенка ознаменувало кінець національно-визвольної війни та її поразку. Була ліквідована українська державність на Правобережжі, і усі спроби її відновити зазнали невдачі.

У четвертому питанні слід детально охарактеризувати боротьбу українських козаків, селян та міщан проти татар і турків після Переяславської ради 1654 року. Необхідно проаналізувати втручання Туреччини в боротьбу Росії та Польщі за українські землі в період гетьманування П.Дорошенка та наслідки цієї боротьби. Окремо варто зупинитися на особі кошового Запорізької Січі Івана Сірка, який з козаками успішно боровся проти татар і турків. Студенту потрібно проаналізувати “Трактат про вічний мир” 1686 року, підписаний між Річчю Посполитою і Росією. Підсумовуючи дану тему, треба сказати, що у ході тривалих війн за панування в українських землях між Росією, Річчю Посполитою, Туреччиною і Кримом Україна виявилася роздробленою: Слобожанщина, Лівобережжя, Київ і Запоріжжя перебували під владою Росії; Правобережжя – під владою Речі Посполитої і частково Туреччини (Поділля). У складі Польщі залишилась Волинь і Галичина.

 

 

Контрольні запитання

1. Які причини існування в історії України періоду, який образно називають “Руїною”?

2. І.Крип’якевич вважав Гадяцький договір 1656 р. “хвилевою комбінацією, що не могла розраховувати довговічність”. Чи згідні Ви з цією оцінкою? Обґрунтуйте свою точку зору.

3. Які факти свідчать про обмеження автономії Козацької держави (Гетьманщини) російськими царями протягом другої половини ХVІІ ст.

4. Якими обставинами зумовлене розчленування територіальної єдності України після входження її до складу Росії?

5. Які гетьмани періоду Руїни виступали з ідеєю турецької альтернативи союзу з Москвою. Чи була реальною, на Вашу думку, основа такого союзу?

6. Порівняйте цілі та політичну діяльність Б.Хмельницького, І.Виговського і П.Дорошенка.

7. Визначте причини поразки прагнень гетьмана Петра Дорошенка об’єднати Україну.

8. Як Ви оцінюєте державотворчу діяльність гетьмана І.Самойловича? Обґрунтуйте свою думку.

9. Визначте причини посилення агресії турецьких і татарських військ та боротьбу з нею українського народу в 60-70-х рр. ХVІІ ст.?

10. Схарактеризуйте обставини й причини, які перетворили Правобережну Україну у подібність величезної пустелі в 60-80-х рр. ХVІІ ст.

11. Що спільного і відмінного у другій половині ХVІІ ст. було у положенні народних мас Правобережної України і західноукраїнських земель (Галичина, Буковина, Закарпаття) – з одного боку, та Лівобережної і Слобідської України – з іншого? Підтвердіть свою думу фактами.

12. Змалюйте історичний портрет кошового отамана запорожців Івана Сірка. Зверніть увагу на його людські якості та якості полководця і політика.

13. З якою метою, проти кого були здійснені Кримські та Азово-Дніпровські походи російсько-козацьких військ? Які їх наслідки?

14. Які наслідки мав період “Руїни” для української нації, державності та культури?



Читайте також:

  1. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. А. Підготуйте і запишіть висновки-рекомендації для автора, який перекладає текст з російської мови на українську.
  3. Безпечне поводження з хімічними речовинами та рекомендації щодо їх зберігання
  4. Головні етапи кількісного аналізу та оцінювання ризику. Методичні підходи до визначення ризику.
  5. Деякі рекомендації керівному складу МНС під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт
  6. Деякі рекомендації щодо правил поведінки в умовах небезпеки землетрусу
  7. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  8. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  9. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  10. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  11. Додаткові методичні прийоми вивчення вищої нервової діяльності.
  12. ЗАВДАННЯ 2. Перечитайте текст попереднього завдання, підготуйте рекомендації відносно культури спілкування фахівців.




Переглядів: 563

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Методичні рекомендації | Додаткова література

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.