Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Методичні рекомендації

У першому питанні, аналізуючи особливості політичного розвитку Правобережжя, зверніть увагу на те, що на відміну від Гетьманщини Правобережна Україна значно швидше втратила свою козацьку державність. Польща відновлювала на Правобережжі порядки, які існували до повстання Б.Хмельницького. Був скасований козацький устрій, козаки були оголошені поза законом. На прикладах покажіть, що посилення польського гноблення викликало хвилю селянсько-козацьких повстань на Правобережжі на початку ХVІІІ ст. Також розкрийте зміст колоніальної політики Польщі на західноукраїнських землях.

Відповідь на друге питання логічно витікає з попереднього. Польське свавілля на правобережних землях спричинило до появи гайдамацького руху. Студенту слід пояснити назву “гайдамак”, визначити сутність, соціальну базу, лідерів та етапи гайдамацького руху, показати напрями походів народних месників. Варто підкреслити, що гайдамаки користувалися широкою підтримкою українського населення. Зауважимо, що гайдамаччина надовго залишилася в народній пам’яті, відіграла велику роль в ослабленні феодально-кріпосницької системи, польського панування, у розвитку визвольної боротьбі українського народу. Окремо слід сказати про народно-визвольне повстання другої половини ХVІІІ ст. – Коліївщина, яке вважають третім етапом розгортання гайдамацького руху. Потрібно визначити соціально-політичні завдання, які перед собою ставили керівники Коліївщини. Важливо зазначити, що складовою частиною цього руху була антифеодальна боротьба, яка в будь-який час могла перенестися на Лівобережжя. Треба пояснити, чому царські війська, які перейшли правий берег Дніпра, зрадили повстанців, яскраво ілюструючи двозначну політику щодо соціальних рухів на Правобережжі. Варто підсумувати, що Коліївщина була останнім великим повстанням на Правобережжі.

У третьому питанні необхідно висвітлити опришківський рух на західноукраїнських землях. Це була форма соціального протесту проти польсько-шляхетського володарювання. Найбільш відомим ватажком опришків був Олекса Довбуш. Слід виділити студенту кількість походів карпатського месника, де розташовувався загін О.Довбуша, хто продовжив його справу. Загалом відзначте спільні та відмінні риси гайдамацького й опришківського рухів. Насамкінець підкресліть, що рух опришків був придушений австрійським урядом лише у першій половині ХІХ ст.

У четвертому питанні студент має проаналізувати поділи Польщі. Зауважте, що у другій половині ХVІІІ ст. Річ Посполита переживала період глибокої економічної і політичної кризи, викликаної анархією в державному управлінні, міжусобними війнами. На підставі документів відзначте, як на долі українських земель позначилися три поділи Речі Посполитої і які держави цим скористалися. З’ясуйте значення поділів Польщі в історії України. Слід наголосити, що на кінець ХVІІІ ст. українські землі опинилися в складі двох великих імперій – Російської та Австрійської.

 

 

Контрольні запитання

1. Порівняйте соціально-економічний розвиток Ліво- і Правобережної України в кінці ХVІІ – ХVІІІ ст., вкажіть причини існуючих суттєвих відмінностей.

2. Змалюйте історичний портрет Семена Палія. Охарактеризуйте його як людину і народного полководця.

3. Поясніть причини поразки антифеодального і визвольного повстання С.Палія на початку ХVІІІ ст.

4. Охарактеризуйте цілі учасників гайдамацького руху. Чи можна стверджувати, що цей рух мав антифеодальний та національно-визвольний характер? Обґрунтуйте відповідь.

5. З’ясуйте, які території охоплював гайдамацький рух.

6. Порівняйте антифеодальний рух опришків та гайдамаків.

7. Змалюйте історичний портрет Олекси Довбуша. Охарактеризуйте його як людину і народного месника.

8. Кріпосники називали опришків на чолі з О.Довбушем розбійниками, грабіжниками. Доведіть, що такі твердження були наклепницькими.

9. Доведіть, що соціальна боротьба народних мас Правобережної України набрала значно більшого розмаху у другій половині ХVІІІ ст. порівняно з першою половиною цього століття.

10. Чому царський уряд підтримав боротьбу польського короля з Коліївщиною?

11. Визначте причини поразки і наслідки Коліївщини та гайдамацького руху в цілому для українського суспільства і Речі Посполитої.

12. Коли відбулися поділи Польщі і до складу яких держав відійшли українські землі колишньої Речі Посполитої – Галичина і Правобережжя?



Читайте також:

  1. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. А. Підготуйте і запишіть висновки-рекомендації для автора, який перекладає текст з російської мови на українську.
  3. Безпечне поводження з хімічними речовинами та рекомендації щодо їх зберігання
  4. Головні етапи кількісного аналізу та оцінювання ризику. Методичні підходи до визначення ризику.
  5. Деякі рекомендації керівному складу МНС під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт
  6. Деякі рекомендації щодо правил поведінки в умовах небезпеки землетрусу
  7. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  8. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  9. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  10. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  11. Додаткові методичні прийоми вивчення вищої нервової діяльності.
  12. ЗАВДАННЯ 2. Перечитайте текст попереднього завдання, підготуйте рекомендації відносно культури спілкування фахівців.




Переглядів: 447

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 9. Становище Правобережної і Західної України | Тема 10. Українські землі у складі

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.011 сек.