Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Методичні рекомендації

Приступаючи до розгляду першого питання з’ясуйте умови входження західноукраїнських земель до складу Австрійської імперії в останній третині ХVІІІ ст. Розкажіть про адміністративно-територіальний устрій Галичини. На відміну від консервативної системи російського управління Україною, австрійська система управління на західноукраїнських землях відносно швидко видозмінювалася. Галицькі землі, які у 1772 році підпали під владу Австрії, отримали назву “Королівство Галичини і Волині (Володимирії)”. Слід студенту сказати про реорганізацію адміністративного устрою у краї, вказати, скільки було створено округів у Галичині. Окремо охарактеризувати адміністративно-територіальний устрій Закарпаття і Буковини. Варто зауважити, що на західноукраїнських землях у 70-90-х роках австрійський уряд проводив реформи у галузі аграрних відносин, релігії та освіти. Проте уже в кінці ХVІІІ – на початку ХІХ ст. у правлячих колах імперії на зміну реформаторству поступово приходить консерватизм, реакція. Це призвело до того, що феодали розпочали поступове відновлення втрачених позицій у аграрному секторі. Завершити відповідь доцільно аналізом проблеми становлення австрорусинства, яке являло собою сукупність лояльних настроїв до Габсбурзької династії, що сформувалися серед української інтелігенції і селянства в Галичині на зламі ХVІІІ – ХІХ ст. як вияв вдячності австрійському урядові за покращення свого становища.

У другому питанні спочатку потрібно дати загальний аналіз розгортання українського національного відродження у Галичині в кінці ХVІІІ – першій половині ХІХ ст. Відзначити, що перші прояви українського національного відродження тут відбулися значною мірою завдяки реформаторській політиці Марії-Терези та Йосифа ІІ. Специфіка національного відродження у цьому регіоні полягала в тому, що основним носієм української національної ідеї було духовенство. Слід зауважити, що перші осередки західноукраїнського відродження були розміщені у Перемишлі (“Клерикальне товариство” на чолі з І.Могильницьким). Рекомендуємо студенту знайти відповідь, чому українознавством займалися переважно греко-католицькі священики. У 30-40-х ХІХ ст. центром національного життя на західноукраїнських землях стає Львів. Саме тут діяв культурно-освітній гурток “Руська трійця”. Потрібно ґрунтовно охарактеризувати діяльність “Трійці”, кульмінацією якої став вихід фольклорно-літературного альманаху “Русалка Дністровая” у Будапешті (1837 р.). Підкреслити важливе значення цієї збірки, яка ввела народну мову галицьких русинів у літературу і поклала початок нової української літератури на західноукраїнських землях. Фактично “Руська трійця” започаткувала ідею нерозривної єдності всіх українських земель, незалежно від їх перебування у складі Австрійської чи Російської імперій.

Відповідаючи на третє питання, слід розповісти про революцію в Галичині 1848-1849-х років. Необхідно відзначити, що під впливом європейських революцій 1848 року в західноукраїнських землях відбулось піднесення національного руху. Підкреслити, що національно-свідома інтелігенція, скориставшись проголошенням демократичних свобод, створила у Львові першу українську політичну організацію – Головну Руську Раду (ГРР). Ця українська політична організація задекларувала єдність усього українського народу в Австрії та Росії, взяла на себе роль представника інтересів українського населення Галичини перед центральним урядом. Студенту потрібно перерахувати вимоги, які ставила ГРР перед австрійською владою. Слід висвітлити здобутки галицьких українців у культурно-освітній сфері під час революції, що було пов’язано з діяльності національно-свідомої інтелігенції навколо просвіти і розвитку культури українського народу. Зокрема, треба сказати про діяльність Слов’янського конгресу у Празі та Собору руських учених, на якому була створена культурно-освітня організація – “Галицько-Руська матиця”. Окремо слід розказати про перші ознаки пробудження національної свідомості серед українського населення Буковини і Закарпаття. Студент повинен висвітлити масовий селянський рух на західноукраїнських землях у 1848-1849 рр., який розгорнувся в контексті антикріпосницької боротьби селян усієї Австрійської монархії і був однією з причин падіння кріпацтва. Слід розповісти про загострення революційних подій восени 1848 року, необхідно наголосити на збройному повстанні українців у Львові на початку листопада. Підкреслити, що повстання зазнало невдачі, в місті був оголошений стан облоги, який поширився на всю Галичину. Показати наступ урядової реакції в Австрії, що призвів до заборони діяльності політичних організацій, розпуску парламенту і т.д. Закінчити відповідь аналізом історичного значення революційних подій 1848 року в розвитку українського національно-визвольного руху.

Приступаючи до висвітлення четвертого питання, передусім слід звернути увагу на зміни в державному устрої Австрійської імперії після революції 1848-1849 років в Галичині. Зауважимо, що розпочалася політична реакція у 50-х роках ХІХ ст., коли було відновлено абсолютистський режим з його централістично-бюрократичою системою. Розвиток українського національного руху на деякий час призупинився. Та заходами політичної реакції не вдалося зміцнити Австрійську імперію. Були проведено реформування державного устрою. Підкреслити, що реформи перетворили Австрію в конституційну Австро-Угорську монархію, було розширено права країв у процесі державного управління. Поряд з цим треба наголосити, що у другій половині ХІХ ст. в суспільно-політичному русі Галичини діяли три напрямки – москвофіли, народовці та радикали. Студенту потрібно дати характеристику цих напрямків. Акцентуємо на тому, що москвофіли – це реакційний напрямок, представники якого не визнавали існування українського народу та його мови, пропагували ідею “єдиної російської народності від Карпат до Камчатки”. Подаючи аналіз народовського напрямку, треба підкреслити, що за своєю сутністю він був національним і діяльність їх діячів спрямовувалась на служіння інтересам українського народу. Дати ґрунтовну характеристику просвітницької діяльності народовців, спрямованої на виховання національно свідомих українців. Слід зауважити, що радикальний напрямок виник під впливом ідей М.Драгоманова. Радикали виступали за утворення незалежної України, пропагували революційні методи боротьби, закликали народні маси до політичної діяльності. У кінці ХІХст. відбувається політизація національного руху, і в Галичині починають формуватися перші українські політичні партії. Дайте оцінку їх програмових вимог і діяльності. Необхідно подати характеристику праці Ю.Бачинського “Ukraina irredenta” (1895 р.).

У п’ятому питанні студент повинен охарактеризувати суспільно-політичне та економічне становище Буковини та Закарпаття. Слід звернути увагу на адміністративно-територіальний устрій цих земель. Аналізуючи соціально-економічне становище Буковини та Закарпаття, порівняйте його з галицькими землями. Визначте характерні риси розвитку українського національного руху. Зауважимо, що у Закарпатті посилено розвивалася мадяризація, а на Буковині – румунізація.

 

 

Контрольні запитання

1. Обґрунтуйте (або заперечте) твердження, що політика австрійського уряду щодо українських земель носила колоніальний характер.

2. Який вплив на становище західних українців справили реформи австрійського уряду в дусі освіченого абсолютизму наприкінці ХVІІІ ст.? Чому уряд Австрійської імперії не був зацікавлений в етнічному розмежуванні східних окраїн, де проживали українці?

3. Порівняйте адміністративно-територіальний устрій українських земель в складі Австрійської та Російської імперій.

4. Чому саме мовна проблема була основою українського національно-культурного руху? Для пояснення використайте факти з історії як західно-, так і східноукраїнських земель.

5. Визначте роль греко-католицького духовенства у суспільному житті українців західноукраїнських земель у ХІХ ст.

6. Охарактеризуйте діяльність “Руської трійці” та її фольклорно-літературний альманах. Чому поява “Русалки Дністрової” стала важливою датою в українському відродженні, національно-визвольному русі?

7. З’ясуйте ідейні передумови революції 1848 р. на західноукраїнських землях.

8. Відомий український історик М.Грушевський, оцінюючи діяльність Головної Руської Ради, назвав її першим національним урядом. Обґрунтуйте (або заперечте) справедливість цієї думки.

9. Що Ви знаєте про селянський рух на західноукраїнських землях в 1848-1849рр.? Охарактеризуйте постать Л.Кобилиці.

10. У чому, на Вашу думку, досягнення та невдачі українського національного руху в Галичині у 1848-1849 рр.

11. Яким чином вплинуло реформування внутрішнього устрою Австрійської імперії в 60-70-х рр. ХІХ ст. на розвиток західноукраїнського національного руху?

12. Охарактеризуйте три напрямки національно-визвольного руху в Західній Україні у другій половині ХІХ ст.

13. Визначте фактори, що забезпечили перемогу ідеї соборності українців, взаємне визнання себе єдиною нацією галичанами та українцями Наддніпрянщини.

14. Проаналізуйте особливості формування партійно-політичної системи українського суспільства в Галичині наприкінці 90-х рр. ХІХ ст.

15. “Скульптором модерної української нації” назвав І.Франка вчений зі США Клеренс Манінг. Обґрунтуйте (або заперечте) це твердження.

16. Розкрийте особливості національного відродження на Буковині і Закарпатті.



Читайте також:

  1. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. А. Підготуйте і запишіть висновки-рекомендації для автора, який перекладає текст з російської мови на українську.
  3. Безпечне поводження з хімічними речовинами та рекомендації щодо їх зберігання
  4. Головні етапи кількісного аналізу та оцінювання ризику. Методичні підходи до визначення ризику.
  5. Деякі рекомендації керівному складу МНС під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт
  6. Деякі рекомендації щодо правил поведінки в умовах небезпеки землетрусу
  7. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  8. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  9. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  10. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  11. Додаткові методичні прийоми вивчення вищої нервової діяльності.
  12. ЗАВДАННЯ 2. Перечитайте текст попереднього завдання, підготуйте рекомендації відносно культури спілкування фахівців.




Переглядів: 804

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Додаткова література | Тема 12. Українські землі на початку ХХ ст.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.