Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Методичні рекомендації

Вивчення історії становлення й розвитку новітньої Української держави в період 1917-1921 років займає найважливіше місце в курсі. Цей період є третім етапом української державності після української держави періоду княжої доби та козацько-гетьманської держави. Він включає чотири періоди незалежної України: Центральну Раду, Українську Державу за гетьманату, Українську Народну Республіку періоду Директорії, Західноукраїнську Народну Республіку.

Висвітлюючи перше питання, розкажіть про революційне піднесення в Україні під впливом лютневих подій у Петербурзі, що привело до утворення Центральної Ради як представницького загальноукраїнського органу. Студенту слід знати, що падіння самодержавства, демократизація суспільства сприяли піднесенню національно-визвольних процесів. Виникла можливість самовизначення України і відродження її державності. Студенту потрібно показати перші кроки діяльності Центральної Ради як координаційного центру українського національно-визвольного руху. Кульмінаційним моментом революційно-демократичних подій в Україні була 100-тисячна маніфестація в Києві 1 квітня 1917 року. Слід підкреслити, що остаточно викристалізував політичну програму Центральної Ради і завершив її організаційну побудову Всеукраїнський національний конгрес, який відбувся у квітні 1917 року. Подайте зміст основних засад Всеукраїнського національного конгресу.

Відповідь на друге питання потрібно розпочати з того, що Центральна Рада здобула підтримку Всеукраїнського військового та Всеукраїнського селянського з’їздів, багатьох інших з’їздів, зборів та мітингів демократичних сил. 10 червня Центральна Рада прийняла Перший універсал, який проголосив Україну автономією в складі Росії, відродивши тим самим українську державність. Наголосимо, що після цього був утворений виконавчий орган Центральної Ради – Генеральний Секретаріат на чолі з В.Винниченком. Зверніть увагу на непрості переговори Центральної Ради та Генерального Секретаріату з Тимчасовим урядом стосовно розширення автономії України. Кульмінацією переговорів стало прийняття Центральною Радою Другого універсалу 3 (16) липня 1917 року. Дайте характеристику цього державного документа. Зауважимо, що в історичній літературі немає однозначної оцінки Другого універсалу. Одні автори наголошують, що це був крок назад, оскільки Центральна Рада відмовилась від самочинних кроків зі здійснення автономії України, інші підкреслюють, що це все-таки був ще один крок вперед до тодішньої політичної мети.

У третьому питанні студент повинен з’ясувати складні політичні процеси в Україні після жовтневого перевороту у Росії. Слід підкреслити, що Центральна Рада засудила переворот, не визнавала владу більшовиків і зайняла щодо неї ворожу позицію. За нових обставин, коли юридично перестав існувати Тимчасовий уряд, Центральна Рада і Генеральний Секретаріат активізували свою діяльність щодо державотворення України. 7 (20) листопада Центральна Рада прийняла Третій Універсал, проголосивши утворення Української Народної Республіки (УНР) як автономії в складі Російської республіки, яка повинна стати “федерацією рівних народів”. Проаналізуйте зміст Третього універсалу, яка його відмінність від Першого і Другого Універсалів та оцінка в історичній літературі. Зауважимо, що Центральна Рада була основним суперником більшовиків у боротьбі за владу в Україні. Це протистояння вилилося у конфлікт між ними. Дайте характеристику ультиматуму більшовиків, надісланого українському урядові, в якому робились грубі втручання у внутрішні справи України. Український уряд у відповідь відкинув домагання Росії. Це було приводом до початку українсько-більшовицької війни, яка тривала з грудня 1917 до лютого 1918 року. Зупиніться на основних подіях цієї війни. Особливо зверніть увагу на битву під Крутами, яка стала символом національної честі українського народу.

Четверте питання логічно продовжує попереднє, відповідаючи на нього, необхідно показати, що прийняття Четвертого універсалу 9 (22) січня 1918 року випливало зі складної політичної ситуації у країні. За умов наступу більшовиків на Україну постало питання про проголошення незалежності України. Четвертий Універсал проголошував УНР незалежною державою. Дайте аналіз цього державотворчого документа. Вкажіть, яке історичне значення Четвертого Універсалу, наголосивши на тому, що він став поворотним пунктом української революції, завершенням еволюції національного руху від автономізму-федералізму до самостійництва. Окремо зверніть увагу на активну дипломатичну діяльність Центральної Ради, спрямовану до незалежності України. Зокрема, розгляньте зміст Брестського мирного договору, підписаного з країнами німецько-австрійського блоку. Насамкінець, розглядаючи причини падіння Центральної Ради, зверніть увагу на економічні, політичні, військові та зовнішні фактори цього процесу.

П’яте питання присвячене діяльності Української Гетьманської держави П.Скоропадського. Передусім зверніть увагу на те, як прийшов до влади Павло Скоропадський, визначте основні причини, що забезпечили безкровний характер гетьманського перевороту. Розглядаючи квітневий переворот 1918 року, охарактеризуйте політику німецько-австрійських військ в Україні. Вкажіть, які політичні сили підтримували П.Скоропадського. Зупиніться на основних напрямках політики уряду П.Скоропадського. Слід зазначити, що республіканська форма правління замінена на монархічну. Гетьман зосередив у своїх руках всю повноту влади – законодавчу, виконавчу, судову. Зауважимо, що налагоджено дієздатний адміністративний апарат, який вдався до репресивних методів, переслідувалися політичні сили лівого спрямування. Здійснювалася активна зовнішня політика. Розкрийте характерні особливості соціально-економічних перетворень. Особливу увагу зверніть на національно-культурну політику Гетьманського уряду. Охарактеризуйте прорахунки діяльності Павла Скоропадського, чому ліві сили виступили проти політики його уряду. Зокрема, уряд гетьмана не визнали соціалістичні партії, селянський союз, інші політичні та громадські організації. З’ясуйте, як відбувався процес падіння гетьманату.

 

 

Контрольні запитання

1. Доведіть, що події 1917 р. в Україні мали характер національно-демократичної революції.

2. Коли і за яких обставин була створена Центральна Рада? Хто був її головою?

3. Змалюйте історичний портрет М.Грушевського. Охарактеризуйте його як особистість, науковця та громадського діяча.

4. Наведіть факти, які свідчать про розгортання національно-визвольного руху в березні-червні 1917 р.

5. Як поставився Тимчасовий уряд до вимог Центральної Ради надати Україні автономію? Чим це було обумовлено?

6. Розкрийте основний зміст Другого Універсалу. Обґрунтуйте судження про те, що Центральна Рада зробила істотні поступки Тимчасовому урядові.

7. У чому суть липневої політичної кризи?

8. Охарактеризуйте політичну обстановку в Україні після захоплення більшовиками влади в Петрограді. Чому спроби більшовиків встановити свою владу над Україною в жовтні-листопаді 1917 р. зазнали невдачі?

9. Розкрийте зміст Третього універсалу. Чому, на Вашу думку, у цьому універсалі Центральна Рада все ще не наважувалася остаточно розірвати зв’язки з Росією й проголосила лише автономію Української Народної Республіки?

10. Порівняйте Перший, Другий і Третій універсали Центральної Ради. Чи спонукали вони до наростання державотворчих процесів в Україні?

11. Розкрийте плани більшовицької Росії щодо УНР. У чому полягала суть ультиматуму Рад наркому Центральній Раді?

12. У чому історичне значення Четвертого універсалу?

13. Поясніть, чому Центральна Рада пішла на переговори з Німеччиною та її союзниками у Бресті.

14. Коли і завдяки чому стався гетьманський переворот? Які політичні сили підтримували П.Скоропадського?

15. Визначте основні напрямки внутрішньої політики гетьманського уряду. Висловіть своє ставлення до гетьманських реформ у галузі культури.

16. У чому, на Вашу думку, проявилася слабкість гетьманату?



Читайте також:

  1. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. А. Підготуйте і запишіть висновки-рекомендації для автора, який перекладає текст з російської мови на українську.
  3. Безпечне поводження з хімічними речовинами та рекомендації щодо їх зберігання
  4. Головні етапи кількісного аналізу та оцінювання ризику. Методичні підходи до визначення ризику.
  5. Деякі рекомендації керівному складу МНС під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт
  6. Деякі рекомендації щодо правил поведінки в умовах небезпеки землетрусу
  7. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  8. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  9. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  10. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  11. Додаткові методичні прийоми вивчення вищої нервової діяльності.
  12. ЗАВДАННЯ 2. Перечитайте текст попереднього завдання, підготуйте рекомендації відносно культури спілкування фахівців.




Переглядів: 521

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 13. Центральна Рада. | Тема 14. Директорія УНР. Західноукраїнська

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.