Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Методичні рекомендації

Перше питання слід розпочати з розкриття терміна: “нова економічна політика” (неп). Зауважимо, що неп передбачав лише часткове повернення до ринкових відносин, різних форм власності, економічних методів управління народним господарством. Потрібно зупинитись на причинах переходу до непу. На кінець 1920 – початок 1921 років більшовицька Росія і Україна опинилися в ситуації глибокої економічної, соціальної та політичної кризи. Зверніть увагу на основні зміни в період непу, зокрема, у сільському господарстві, промисловості та у галузі торгівлі і фінансів. Загалом, неп сприяв розвитку сільського господарства і промисловості, стимулював продуктивність праці, зміцнювалася грошова система, спадала інфляція, зріс життєвий рівень населення. Бажано навести оцінку істориками цього соціально-економічного явища держави. Деякі історики та економісти розглядають неп як вершину реформаторства більшовиків, як “ринкову модель соціалізму”. Вкажіть причини згортання непу, зауваживши, що ця соціально-економічна політика не могла бути тривалою, оскільки комуністична партія з самого початку розглядала неп як вимушену і тимчасову поступку капіталізму. У кінці 20-х років ХХ ст. сталінське керівництво відмовилося від непу і перейшло до командно-адміністративної економіки.

При підготовці відповіді на друге питання студенту слід мати на увазі, що входження України до складу СРСР відбулося під тиском Москви, яка була зацікавлена в цьому. Варто зауважити, що процес прискорення інтеграції радянських республік розпочався ще у 1919 році. Дайте пояснення системи двосторонніх та багатосторонніх угод між московським центром і республіками, яка отримали назву “договірної федерації”. З’ясуйте, які були підходи радянського керівництва стосовно утворення Союзу Радянських Соціалістичних Республік (СРСР) (“план автономізації” Сталіна і план Леніна). Прослідкуйте перебіг подій стосовно утворення СРСР, які основні документи були прийняті, подайте їх аналіз. Потрібно підкреслити, що юридичне оформлення СРСР остаточно завершилося в 1924 році, коли була прийнята Конституція СРСР, яка позбавила республіки багатьох прав. Дайте оцінку істориків стосовно утворення СРСР та входження до його складу України. Слід лише знати, що формально СРСР був федерацією, але фактично – унітарною, централізованою державою, імперією нового типу. Розглядаючи питання про кордони УСРР, покажіть, що їх формування відбувалося досить штучно, без урахування національних інтересів УСРР.

У третьому питанні необхідно проаналізувати політику українізації, яка проводилась у 20-х – на початку 30-х років ХХ ст. Слід визначити суть українізації як політики в національно-культурній сфері, що здійснювалася радянським керівництвом в Україні. Потрібно з’ясувати причини політики “коренізації” (українізації) в Україні. Підкреслимо, що більшовики змушені були піти на проведення цієї політики, оскільки перебували під впливом національно-визвольної боротьби українців 1917-1921 років і прагнули забезпечити собі підтримку усього населення України. Проте українізація здійснювалася в певних, дозволених центром рамках. Важливо проаналізувати практичне здійснення українізації в Україні, виділивши позитивні наслідки. 20-і роки стали періодом подальшого національного відродження. Слід сказати, що жодна з республіканських “коренізацій” не зайшла так далеко, як українська. За десять років українізації (1923-1933) українці перетворилися на структурно повноцінну націю. Зупиніться на характеристиці діяльності найбільш активних представників українізації. На початку 30-х років українізацію почали поступово згортати. Розпочинається боротьба з так званим буржуазним націоналізмом. Студенту доцільно зупинитись на причинах згортання українізації.

Розкриваючи четверте питання, студенту слід обґрунтувати обставини, які вмотивували проведення індустріалізації в країні. Наголосимо, що у грудні 1925 року ХІV з’їзд РКП(б) проголосив курс на індустріалізацію. Необхідно з’ясувати особливості проведення індустріалізації в Україні, враховуючи труднощі її втілення. Зауважимо, що шляхи і методи індустріалізації були обрані невірно, вони суперечили об’єктивним економічним законам. Плани п’ятирічок були явно нереальними і економічно необґрунтованими. Проаналізуйте наслідки індустріалізації. Потрібно зауважити, що політика прискореної індустріалізації призвела до важких соціально-економічних та політичних наслідків. Випереджаючий розвиток важкої промисловості спричинив посилення диспропорцій між промисловістю і сільським господарством, між важкою і легкою промисловістю. Відбулося падіння життєвого рівня народу. Поряд з цим, індустріалізація мала і значні позитивні досягнення, визначте їх. Насамкінець, бажано з’ясувати відмінність індустріалізації в СРСР (у тому числі в Україні) від цього процесу в країнах Заходу.

П’яте питання присвячене аналізу політики колективізації України, яка проводилася в кінці 20-х – 30-х років. Слід з’ясувати причини колективізації. Курс на колективізацію був проголошений ХV з’їздом ВКП(б) у 1927 році, а з 1929 року почалося її насильницьке форсоване здійснення. Покажіть, як сталінська політика суцільної колективізації руйнувала розвинуту систему сільськогосподарського кооперування, що викликало різні форми протесту українського селянства. Охарактеризуйте один із головних негативних напрямків колективізації – “ліквідація куркуля як класу”. У ході колективізації було знищено найбільш працездатних і заможних господарів, що негативно вплинуло на подальший розвиток сільського господарства. Опишіть масштаби найтрагічнішого прояву колективізації – голодомору 1932-1933 років. Дайте оцінки причин голодомору, адже в історичній літературі немає одностайності щодо цього. Викрийте далекосяжні плани Сталіна щодо українського народу, які він переслідував, запроваджуючи геноцид. Радянський режим заперечував факт існування голоду, тому кількість жертв голодомору обчислити дуже важко. Слід показати оцінки істориків та демографів стосовно жертв голодомору. Зупиніться на негативних наслідках колективізації. На селі було утверджено командну економіку при повному підпорядкуванні колгоспів державній владі. Завдяки колективізації було отримано засоби для задоволення потреб індустріалізації, забезпечено індустріальний стрибок.

Розглядаючи шосте питання, треба пам’ятати, що у кінці 20-х – на початку 30-х років політична система Радянського Союзу, зберігаючи ззовні усі атрибути демократії, фактично перетворилася на тоталітарну, яку дослідники називають режимом особистої влади Сталіна або сталінщиною. Зауважимо, що тоталітарний режим Сталіна базувався на системі монополій: монополій більшовиків на політичну владу, на ідеологію, на керівництво економікою. Дайте змістовну характеристику цього явища. Зосередьте увагу на аналізі масових репресій, яку виконував репресивний апарат органів ДПУ-НКВС. Слід пам’ятати, що масові репресії були захисною реакцією тоталітарного режиму, оскільки при наявності широкої опозиції цей режим не зміг би забезпечити свого існування. Охарактеризуйте напрямки масових репресій, що здійснювалися проти всіх верств населення України – від селянина до керівників КП(б)У. Детальніше зверніть увагу на боротьбу проти релігії і церкви, а також гоніння радянської влади проти українських письменників, діячів мистецтва. Для того, щоб краще розібратися з механізмом репресій у 30-х роках, доцільно звернутись до праць сучасних дослідників, які подані у списку літературі. Проаналізуйте негативні наслідки репресій. Підсумовуючи, слід наголосити, що масовим терором була фізично винищена найбільш активна та інтелектуальна частина нації і проведена деформація морально-етичних відносин. На узагальнюючих фактах покажіть, що це була велика трагедія українського народу.

У сьомому питанні студенту необхідно висвітлити становище Галичини під владою Польщі у міжвоєнний період. Охарактеризуйте політику Польщі стосовно Галичини та інших етнічних українських земель під окупацією. Польський уряд намагався витравити такі поняття, як “Україна” та “українці”. Зверніть увагу на соціально-економічне гноблення українських земель. Польський уряд розділив країну на дві території – Польщу “А” і Польщу “Б”. До першої входили корінні польські землі, до другої – переважно західноукраїнські і західнобілоруські. З’ясуйте, чому Галичина була аграрним і промисловим придатком Польщі. Висвітліть політичне життя та національно-визвольний рух українців. Зокрема, у Галичині національно-визвольний рух очолювали різні політичні сили, погляди яких на майбутнє України не співпадали, а іноді були протилежними. Зупиніться на програмових засадах українських політичних партій міжвоєнного періоду, особливо Організації українських націоналістів (ОУН). Варто підкреслити, що значний вплив на активність українського населення мала греко-католицька церква на чолі з митрополитом А.Шептицьким.

При розгляді восьмого питання слід зосередити увагу на аналізі соціально-економічного та суспільно-політичного становища Північної Буковини під владою Румунії та Закарпаття під владою Чехословаччини. Румунська влада здійснювала щодо українського населення політику тотальної румунізації, вдаючись до відкритих насильницьких дій. Визначте етапи посилення румунізації у Буковині. Переконайте на фактах, що уряд Чехословаччини здійснював більш помірковану політику щодо Закарпаття. Характеризуючи соціально-економічне становище цих українських земель, визначте подібні і відмінні риси. Наголосимо лише на тому, що розвиток сільського господарства гальмувався політикою іноземних урядів, а кращі українські землі передавалися румунським і чеським колоністам. Зверніть увагу, що по-різному розвивалося політичне життя у Буковині та Закарпатті. У Буковині склалися менш сприятливі умови для діяльності українських політичних партій і громадських об’єднань, які діяли підпільно і напівпідпільно. У Закарпатті український національний рух не був заборонений і українські політичні сили діяли легально. З’ясуйте, які українські суспільно-політичні течії існували на Закарпатті. Детально охарактеризуйте події на Закарпатті у 1938-1939 роках, наслідком яких було проголошення незалежності Карпатської України. Це мало велике історичне значення: воно сприяло перетворенню населення краю в національно свідомих українців, продемонструвало прагнення українського народу до утворення власної держави. Загалом аналізуючи розвиток Північної Буковини та Закарпаття, порівняйте його зі становищем Галичини, визначте спільні моменти їхнього розвитку та особливості кожного з регіонів.

 

 

Контрольні запитання

1. У чому полягала суть нової економічної політики? Як вона впроваджувалася в Україні?

2. У чому Ви вбачаєте обмеженість непу?

3. Чим Ви можете пояснити наявність двох підходів до визначення перспектив договірної федерації радянських республік? Чим відрізнялися ці підходи?

4. Поясніть, чому юридично незалежна Україна фактично не була суверенною державою у 20-х рр. ХХ ст.? Як Ви розумієте глибинні причини втрати суверенітету Україною?

5. Що таке політика коренізації та українізації? Проаналізуйте успіхи та труднощі у її здійсненні.

6. Чому в економіці СРСР головний пріоритет надавався проведенню індустріалізації? Які це мало наслідки для України?

7. Наведіть конкретні приклади виробничого змагання. Яку мету перед собою ставили його ініціатори?

8. Що спонукало сталінське керівництво перейти до суцільної колективізації? Як вона впроваджувалася в Україні?

9. Проаналізуйте політику держави щодо селян у ході колективізації. Дайте їй оцінку.

10. У чому суть “закону про п’ять колосків”? Які наслідки він мав?

11. Чим Ви можете пояснити, що в той час, коли в Україні вимирали цілі села, газети змальовували “щасливе життя” радянських людей?

12. Що являла собою ідеологія й політика сталінізму? Чому він знайшов своїх прихильників в Україні? До яких наслідків призвели сталінські репресії у 30-х рр. ХХ ст.?

13. Визначте напрямки сталінських репресій в Україні.

14. Доведіть, що уряди Польщі, Чехословаччини і Румунії здійснювали політику колоніального гноблення, асиміляції українського народу.

15. Охарактеризуйте партійно-політичну ситуацію у Галичині в міжвоєнний період.

16. За яких умов формувалась ОУН і які методи боротьби за самостійність України застосовували члени цієї організації?

17. Чому спроба утворити незалежну державу в Закарпатті закінчилася невдачею? Яке вона мала історичне значення?



Читайте також:

  1. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. А. Підготуйте і запишіть висновки-рекомендації для автора, який перекладає текст з російської мови на українську.
  3. Безпечне поводження з хімічними речовинами та рекомендації щодо їх зберігання
  4. Головні етапи кількісного аналізу та оцінювання ризику. Методичні підходи до визначення ризику.
  5. Деякі рекомендації керівному складу МНС під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт
  6. Деякі рекомендації щодо правил поведінки в умовах небезпеки землетрусу
  7. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  8. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  9. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  10. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  11. Додаткові методичні прийоми вивчення вищої нервової діяльності.
  12. ЗАВДАННЯ 2. Перечитайте текст попереднього завдання, підготуйте рекомендації відносно культури спілкування фахівців.




Переглядів: 667

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Додаткова література | Додаткова література

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.