Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Методичні рекомендації

Період Другої світової війни – одна з найскладніших і найсуперечливіших сторінок історії українського народу, що опинився в центрі найбільшого у ХХ ст. воєнного протистояння двох тоталітарних режимів – нацистського та більшовицького – і на долю якого випали найбільші випробування.

Розглядаючи перше питання, передусім слід зазначити, що 30-і роки характеризуються значним ускладненням міжнародних відносин і зростанням загрози війни. Відбулося формування двох протилежних блоків держав: США, Великобританія, Франція, з одного боку, та Німеччина, Італія, Японія – з іншого. Окрему позицію займала СРСР. Охарактеризуйте спроби деяких держав створити систему колективної безпеки у відверненні Другої світової війни. Оцініть геополітичні інтереси СРСР та фашистської Німеччини щодо Західної України. Проаналізуйте радянсько-німецький Договір про ненапад (пакт “Молотова-Ріббентропа”), а також секретний протокол про розмежування сфер впливу сторін в Європі. Зауважимо, що для Західної України цей радянсько-німецький договір мав важливе значення, бо віддавав її до сфери впливу СРСР, наслідком чого був вступ на її територію Червоної Армії та окупація Радянським Союзом. Дайте оцінки дослідників, які по-різному називають сам факт входження українських земель до складу УРСР. Після возз’єднання західноукраїнських земель з Україною почалася її активна радянізація – здійснення перетворень відповідно до радянського зразка. Перетворення носили суперечливий характер. Визначте позитивні і негативні сторони радянізації. Об’єднання майже всіх українських земель у складі УРСР мало велике історичне значення: вперше за декілька століть українці опинилися в межах однією держави.

Відповідь на друге питання варто почати з аналізу планів нападу Німеччини на СРСР (план “Барбаросса”, план “Ост”). Загарбання України розглядалося як одна з основних цілей завойовницької політики німецького фашизму. Аналізуючи напад Німеччини на СРСР, висвітліть початок війни. Приділіть належну увагу перебігу воєнних дій першого етапу радянсько-німецької війни. Розкажіть про героїчну оборону Києва, Одеси, Севастополя. Зупиніться на причинах поразок радянських військ. Зауважимо, що причини тяжких поразок у 1941 році криються не в слабкості СРСР, а в негативних явищах, властивих тогочасному режиму. З’ясуйте, як проходили оборонні бої Червоної Армії у кінці 1941-1942 роках. Охарактеризуйте обстановку, в якій необхідно було здійснити докорінну перебудову в промисловості та економічних ресурсах України, що лягло важким тягарем на плечі мирного населення. Наприкінці 1941 року німецькі війська групи армій “Південь” окупували майже всю Україну. Однак, ціною величезних жертв, героїчного опору народу план “блискавичної війни” був зірваний.

Відповідаючи на третє питання, студент повинен з’ясувати особливості німецької окупації України. Необхідно підкреслити, що під ногою фашистського окупанта українські землі перебували від червня 1941 року до повного його вигнання – жовтня 1944 року. Варто зауважити, що, захопивши Україну, німці розчленували її на окремі чотири частини. Вкажіть на певні риси окупаційного режиму в різних регіонах і відповідно дещо відмінне становище місцевого населення в тих адміністративно-територіальних частинах, що були створені німецькою владою на українських землях. Згідно з “теорією расової винятковості німецької нації”, українці підлягали масовому знищенню. Справжній геноцид здійснювався проти єврейського народу. З’ясуйте, у яких концтаборах здійснювалося знищення євреїв та українців. Проаналізуйте механізм грабування гітлерівцями матеріальних та людських ресурсів України. Щоб забезпечити більш “ефективну” експлуатацію українського села, німці зберегли колгоспи. Окупаційний режим відзначався винятковою жорстокістю. Але він виявився неефективним, бо не забезпечив покори українського народу.

У четвертому питанні слід проаналізувати рух Опору проти німецько-фашистських загарбників. В українському антифашистському русі Опору існувало дві течії: радянський рух опору (партизани і підпільники) та національно-визвольний рух опору на чолі з ОУН. В роки боротьби проти німецьких окупантів у них були різні підходи до проблеми державності України, порівняйте їх. Зауважимо лише, що радянський рух опору прагнув до відновлення статусу України в складі СРСР. Покажіть форми боротьби партизан проти іноземного загарбника. Коротко охарактеризуйте діяльність Українського штабу партизанського руху на чолі зі Т.Строкачем. Національно-визвольний рух опору прагнув до відродження незалежної української держави. До початку війни ОУН співробітничала з німцями. З’ясуйте непрості відносини між ОУН(б) і ОУН(м). Детально розгляньте події, пов’язані зі спробою проголошення самостійної української держави 30 червня 1941 року у Львові. Належну увагу слід приділити вивченню зародження та діяльності Української Повстанської Армії (УПА), оскільки досі існує неоднозначне ставлення до неї українських істориків. Які інтереси переслідували вояки УПА, за що боролися? Зупиніться на відносинах УПА з радянськими партизанами. Підсумовуючи, потрібно наголосити, що з приходом Червоної Армії в Західну Україну в 1944 році ОУН-УПА, залишаючись на платформі незалежності, оголосила війну сталінському режиму.

У п’ятому питанні студент повинен розкрити події наступу радянських військ у 1943-1944 рр. і вигнання німецьких агресорів з України. Визволення України почалося під час Сталінградської битви (листопад 1942 – лютий 1943 років), яка поклала початок корінному перелому у війні на користь СРСР. Масове ж визволення українських земель почалося в ході Курської битви (5 липня – 23 серпня 1943 року). Проаналізуйте перебіг основних воєнних подій 1943-1944 років, що були спрямовані на знищення угрупувань німецької армії в Україні. Охарактеризуйте серію наступальних операцій, за якими здійснено остаточне визволення території України. Наголосимо, що 28 жовтня 1944 року територія України була остаточно визволена від загарбників. З’ясуйте вклад України в перемогу над Німеччиною та її союзниками.

 

 

Контрольні запитання

1. Охарактеризуйте вплив радянсько-німецького пакту про ненапад на хід підготовки Другої світової війни. Як цей пакт вплинув на долю України?

2. У чому Ви вбачаєте суть економічних та соціальних перетворень у Західній Україні? Про що свідчать методи, якими радянська влада їх здійснювала?

3. Назвіть основні воєнні операції літньо-осінньої компанії 1941 р. на території України. Визначте їх загальностратегічне значення.

4. Охарактеризуйте суть і причини прорахунків військово-політичного керівництва СРСР у війні з Німеччиною.

5. Які вживалися заходи щодо мобілізації сил на відсіч німецької агресії? Чому провалився план “Барбаросса”?

6. Охарактеризуйте адміністративно-територіальне розчленування України після її окупації німцями.

7. Які плани виношували нацисти щодо запровадження на окупованій території України “нового порядку”?

8. Проаналізуйте особливості руху Опору в Україні. Порівняйте прояви національно-визвольної і радянської течій Опору в 1941-1944 рр.

9. Які форми та методи боротьби застосовували учасники руху Опору в Україні?

10. Простежте процеси виникнення та політичної еволюції ОУН-УПА.

11. Охарактеризуйте дії ОУН-УПА в умовах німецької окупації.

12. . Назвіть найважливіші наступальні операції радянських військ на Україні у 1943-1944 рр. Який головний їх підсумок?

13. Які завдання постали перед радянським урядом після визволення території України від німецько-фашистських загарбників? Як вони вирішувалися?

14. Охарактеризуйте вклад українського народу в розгром нацистської Німеччини і її союзників.



Читайте також:

  1. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. А. Підготуйте і запишіть висновки-рекомендації для автора, який перекладає текст з російської мови на українську.
  3. Безпечне поводження з хімічними речовинами та рекомендації щодо їх зберігання
  4. Головні етапи кількісного аналізу та оцінювання ризику. Методичні підходи до визначення ризику.
  5. Деякі рекомендації керівному складу МНС під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт
  6. Деякі рекомендації щодо правил поведінки в умовах небезпеки землетрусу
  7. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  8. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  9. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  10. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  11. Додаткові методичні прийоми вивчення вищої нервової діяльності.
  12. ЗАВДАННЯ 2. Перечитайте текст попереднього завдання, підготуйте рекомендації відносно культури спілкування фахівців.




Переглядів: 570

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Додаткова література | Тема 17. Україна в1945-1991 рр.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.