Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Методичні рекомендації

Відповідь на перше питання варто подавати структурно. Слід усвідомити наслідки Другої світової війни для України і, насамперед, втрати людських та матеріальних ресурсів, що мало негативний вплив на відродження економіки республіки. Розкажіть про територіальні зміни в Україні після Другої світової війни, зокрема про входження Закарпаття до складу України, а також про передачу Криму від РРФСР до УРСР. З’ясуйте вклад України на міжнародній арені, УРСР була учасником утворення Організації Об’єднаних Націй (ООН). Проаналізуйте соціально-економічне становище України після закінчення війни. Охарактеризуйте процес відбудови народного господарства. Доведіть, чому цей процес розпочався з відродження залізниць, електростанцій, шахт. Зверніть увагу на розвиток важкої і оборонної промисловості, стан сільського господарства. Окресліть основні причини голоду 1946-1947 років в Україні. Висвітліть суть “м’якої позиції” керівника республіки М.Хрущова під час голоду.

Проаналізуйте політичну обстановку в Україні після закінчення війни, вплив культу особи Сталіна на науково-культурні та ідеологічні процеси в республіці (соціокультурне явище “жданівщина”). Висвітліть процес наступу на права людини в Україні, репресії, депортації українців у другій половині 40-х – на початку 50-х років. Висвітлюючи політику сталінізму в західних областях республіки, розкрийте високі темпи промислового розвитку та зміни в соціальній структурі населення. Вже до середини 1946 року туди приїхало 87 тис. чоловік із східних областей і Росії. Розкрийте суть та опір примусової колективізації в західноукраїнських селах. Лише в 1947-1948 роках, після того, як радянський режим, в основному, подолав опір УПА, він міг на повну силу проводити колективізацію. Порівняйте методи колективізації у Східній Україні в 30-ті роки та післявоєнний період у західних областях.

Охарактеризуйте державний терор проти західноукраїнського населення в післявоєнні роки. На прикладах покажіть поліційно-каральні акції проти цивільного населення. Особливо зверніть увагу на карально-військові підрозділи НКВД-МГБ, які були найчисленнішими силами в репресивному механізмі у боротьбі проти загонів ОУН-УПА.

У другому питанні, аналізуючи початок процесу десталінізації (яку називають періодом хрущовської “відлиги”) політичного режиму М.Хрущовим, розкажіть про політичні зміни у другій половині 50-х років, а також зміни в соціальній та економічній політиці. Зверніть увагу на половинчастий характер перетворень в Україні. Процес десталінізації проходив повільно, мав поверховий, непослідовний і суперечливий характер. З’ясуйте такий факт, що на реформування сільського господарства негативно впливала недосконала командно-адміністративна система. Визначте експерименти в економіці та непослідовні соціальні програми М.Хрущова. Цікаво знати, як процес десталінізації сприяв відродженню національної мови і культури, розвитку української науки. Видатним явищем духовного життя стала поява нового покоління інтелігенції – шістдесятників. Проаналізуйте діяльність найбільш яскравих представників цього покоління. Зауважимо, що національно-культурні процеси переходили встановлені партією рамки лібералізації й на початку 60-х років почали переслідуватися. “Відлига” в національно-культурній сфері припинилася. У кінці відповіді узагальніть причини поразок хрущовських реформ. Більшість істориків дотримується думки, що перетворення хрущовського періоду не торкнулися основ існуючої при Сталіні системи. Усунення М.Хрущова фактично означало відмову від реформ і лібералізації.

Приступаючи до висвітлення третього питання, студенту потрібно зауважити, що після усунення М.Хрущова до влади в СРСР прийшли консервативні сили на чолі з Л.Брежнєвим. Наступне двадцятиріччя називають “стабілізацією”, яке стало своєрідним символом брежнєвської епохи. Висвітліть спроби реформування економіки, зокрема у сільському господарстві та промисловості. Покажіть, що економічні реформи в Україні зазнали невдачі, відзначте причини провалу цих реформ. Зауважте, що економіка продовжувала розвиватися екстенсивним шляхом, намітилося постійне відставання в науково-технічному і технологічному процесах від розвинених країн Заходу. Збільшився бюрократичний апарат, посилилася безгосподарність і безвідповідальність, корупція, організована злочинність і “тіньова” економіка. Охарактеризуйте соціальну політику держави в період “стабілізації”, вкажіть, який був рівень народу. Висвітлення питання приходу до влади В.Щербицького (1972 рік) розпочніть з проведення ним чистки керівних кадрів партії. Його оточенням реанімовано сталінізм, посилено політику русифікації та жорстокого централізму. Адміністративно-командна система робила все, щоб із суспільних відносин виключити національний фактор. У 70-х роках партійні ідеологи сформулювали тезу про нову спільність людей – “єдиний совєтський народ”. Що, на вашу думку, означала ця теза?

У цих умовах як протест проти антинародних дій партійно-державного апарату, проти обмеження національного життя в Україні набирає сили дисидентський рух. Докажіть на фактах, що дисидентський рух ставив за мету вільний розвиток української культури і мови, забезпечення громадянських прав і був проявом національно-визвольного руху. Визначте етапи дисидентського руху. Проаналізуйте діяльність підпільних груп та нелегальних організацій дисидентів, які мали на меті домогтися не тільки демократичних прав, але й самостійності України. З’ясуйте роль Української Гельсінської Групи у розгортанні дисидентського руху. Охарактеризуйте самвидавівські видання, а також листи протесту до різних офіційних установ у справі нищення пам’яток української культури, проти русифікації тощо. Висвітліть хвилю арештів і переслідувань дисидентів. Завдяки самовідданій діяльності українських дисидентів визрівала ідея про необхідність утворення власної незалежної держави, про необхідність кардинальних перетворень у всіх сферах життя радянського суспільства.

У четвертому питанні студент має охарактеризувати становище України в період перебудови (1985-1991 роки). Доцільно підкреслити, що у середині 80-х років загальна криза суспільства загострювалася. До влади прийшла енергійна людина – М.Горбачов, який проголосив курс на перебудову. Дайте чітке визначення цього терміна та його періодизацію. Зосередьте свою увагу на вивченні економічних реформ М.Горбачова, які проходили поетапно. Зокрема, втілювалися у життя програма прискореного соціально-економічного розвитку, програма переходу до регульованої ринкової економіки. З’ясуйте, чому економічні реформи зазнали невдачі. Поряд з цим проводилася реформа політичної системи. Розкрийте сутність її. Потрібно констатувати, що ХІХ партійна конференція (1988 рік) прийняла рішення про кардинальне реформування політичної системи, закріпила курс на гласність. Докажіть, що проведення реформ політичної системи сприяло демократизації суспільства і підривало основи тоталітарного режиму.

Величезний вплив на події в Україні мала аварія на Чорнобильській АЕС в ніч з 25 на 26 квітня 1986 року. У певній мірі вона прискорила відродження національно-визвольних процесів. Охарактеризуйте особливості пробудження та активізації суспільних сил. Зверніть увагу на появу масових рухів та організацій (Українська Гельсінська спілка, Товариство української мови ім. Т.Шевченка, студентське об’єднання “Громада” та ін.). Поступово радикалізується суспільство, завдяки створеній масовій суспільно-політичній організації “Народний рух України за перебудову” (Рух). Висвітліть її діяльність на початковому етапі існування. Врешті-решт відбулося протистояння між реформаторськими і консервативними силами в КПРС, що призвело до виникнення багатопартійності в Україні на початку 90-х років. Назвіть перші українські політичні партії періоду перебудови і коротко проаналізуйте їх діяльність. Новою віхою в українському державотворенні стала робота демократично парламенту – Верховної Ради з 1990 року. Важливим рішенням її було прийняття Декларації про державний суверенітет 16 липня 1990 року. Історичне значення декларації полягало в тому, що вона поклала початок мирному процесу відродження України. Однак демократизація суспільного життя викликала опір консервативних сил, які здійснили державний переворот 19-21 серпня 1991 року. З’ясуйте, який відгомін мав державний переворот в Україні. Проаналізуйте “Акт проголошення незалежності України” 24 серпня 1991 року і референдум 1 грудня 1991 року. Проголошення незалежності України стало подією всесвітньо-історичного значення.

 

 

Контрольні запитання

1. У чому полягали труднощі переходу України до мирного життя? Чому процес подолання цих труднощів був складним і суперечливим?

2. Назвіть стратегічні цілі й дайте характеристику тактики ОУН-УПА в післявоєнний період.

3. На конкретних прикладах покажіть негативний вплив ідеології і практики культу особи Сталіна на розвиток ряду наукових напрямів, на літературу і мистецтво України. Що означала “жданівщина” для духовного життя України?

4. Назвіть головні причини, що зумовили зрушення в офіційній політиці та деяку демократизацію суспільно-політичного життя у 50-х рр. ХХ ст. Чому заходи щодо десталінізації суспільства не призвели до зміни політичної системи в УРСР?

5. З якою метою і як здійснювалися перетворення в сільському господарстві в період хрущовської “відлиги”? Чому, на Вашу думку, не вдалося розв’язати нагальні проблеми сільського господарства?

6. Охарактеризуйте діяльність “шістдесятників”. Що було характерно для їх творчості?

7. Охарактеризуйте тенденції розвитку промисловості і сільського господарства у 60-70-х рр., поясніть причини незавершеності господарської реформи середини 60-х рр.

8. Розкрийте деформації суспільно-політичного життя брежнєвської епохи. Дайте характеристику тогочасним керівникам України.

9. Поміркуйте, яке місце посідає дисидентство в історії українського національно-визвольного руху.

10. У чому суть кризи радянського суспільства, що склалася у 1964-1985 рр.?

11. Поняття “перебудова”, що виникло у середині 80-х рр., з часом зазнало трансформації, набуло розпливчастості й невизначеності. Як би Ви визначили суть і зміст цього поняття?

12. Визначте основні напрямки політичних реформ М.Горбачова.

13. Які обставини викликали прийняття Декларації про державний суверенітет України?

14. Обґрунтуйте історичне значення Акта проголошення незалежності України.



Читайте також:

  1. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. А. Підготуйте і запишіть висновки-рекомендації для автора, який перекладає текст з російської мови на українську.
  3. Безпечне поводження з хімічними речовинами та рекомендації щодо їх зберігання
  4. Головні етапи кількісного аналізу та оцінювання ризику. Методичні підходи до визначення ризику.
  5. Деякі рекомендації керівному складу МНС під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт
  6. Деякі рекомендації щодо правил поведінки в умовах небезпеки землетрусу
  7. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  8. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при зсувах та селях
  9. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  10. Деякі рекомендації щодо правил поведінки при пожежах
  11. Додаткові методичні прийоми вивчення вищої нервової діяльності.
  12. ЗАВДАННЯ 2. Перечитайте текст попереднього завдання, підготуйте рекомендації відносно культури спілкування фахівців.




Переглядів: 774

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Додаткова література | Тема 18. Україна – незалежна держава

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.