Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Зміст лекції

4. ПОРЯДОК НАДАННЯ НАСЕЛЕННЮ ІНФОРМАЦІЇ ПРО НАЯВНІСТЬ ЗАГРОЗИ АБО ВИНИКНЕННЯ НС

 

З метою забезпечення життя і здо­ров'я громадян, зменшення матеріальних втрат та недопущення шкоди підприєм­ствам, установам і організаціям, матеріальним і культурним цінностям та дов­кіллю у разі загрози або виникнення НС проводиться опові­щення та інформування населення.

Процес оповіщення включає доведен­ня в стислий термін сигналів і повідомлень органів ЦЗ та МНС про загрозу та виникнення НС до центральних і місцевих органів виконав­чої влади, підприємств, установ, органі­зацій і населення. Система оповіщення та інформування у сфері ЦЗ України включає:

- оперативне доведення до відома населення інформації про виникнення або можливу загрозу виникнення НС, у тому числі через загаль­нодержавну, територіальні і локальні автоматизовані системи централізованого оповіщення;

- завчасне створення та організаційно-технічне поєднання постійно діючих локальних систем оповіщення та інфор­мування населення із спеціальними системами спостереження і контролю (включаючи державну мережу спостереження і лабораторного контролю) в зонах можливого ураження;

- централізоване використання мереж зв'язку, радіомовлення, телебачення та інших технічних засобів передачі інфор­мації незалежно від форми власності та підпорядкування в разі виникнення НС.

Оповіщення населення України мають державний, регіональний, місцевий і об'єктовий рівні.

Управління системою оповіщення кожного рівня організовується безпосередньо відповідними органами повсякденного управління системи ЦЗ.

В Єдиній системі ЦЗ України оповіщення населення передба­чає спочатку, за будь-якого характеру небезпеки, включення електричних сирен, переривчастий звук яких означає єдиний сигнал небезпеки "Увага всім!".Для вирішення завдань оповіщення на всіх рівнях Єдиної системи ЦЗ створюються спеціальні систе­ми централізованого оповіщення (СЦО). Системою оповіщення будь-якого рівня є організаційно-технічне об'єднання опера­тивно чергових служб органів управління ЦЗ, спеціальної апаратури управління і засобів оповіщення, а також каналів (ліній зв'язку), які забезпечують передачу команд управління і мовної інформації у НС.

СЦО регіонального рівня є основною ланкою системи оповіщення в цілому. Саме з цього рівня планується організація цен­тралізованого оповіщення. Завданням СЦО регіонального рівня є оповіщення посадових осіб і сил даного рівня, органів управління, сил місцевого і об'єктового рівнів та їх посадових осіб, а також населення, яке проживає на території, на яку поширюється дія СЦО цього рівня. Інформація, яка доводиться до органів управління і посадових осіб, має оператив­ний характер, а до населення доводиться інформація про характер і масштаби загрози та про дії в умовах НС, які склалися.

СЦО місцевого рівня(місто, сільський район) забезпечують оповіщення посадових осіб даного рівня і органів управління об'єктового рівня, а також населення, що проживає на території, яку охоплює система оповіщення цього рівня. Управління СЦО місцевого рівня може здійснюватись безпосередньо від опера­тивно-чергової служби у місті або через чергового зміни вузла зв'язку міста.

Система оповіщення сільського району створюється значно складніше, ніж система оповіщення міста. Це пов'язане з рядом причин:сільські телефонні мережі менш розвинені, ніж міські; територія сільського району значно більша ніж територія міста; на території району розташована значна кількість населених пунктів; частина, хоча і незначна, сільських населених пунктів взагалі не має теле­фонного зв'язку; телефонні виходи на сільські насе­лені пункти організовуються за одним-двома міжміськими каналами зв'язку та ін.

Системи оповіщення об'єктового рівняподіляються на локальні, які створюються на об'єктах підвищеної небезпе­ки (атомні електростанції, хімічно небез­печні об'єкти, гідроспоруди тощо), і системи оповіщення, які створюються на інших об'єктах економіки, не віднесених до потенційно небезпечних.

В Україні зареєстровано понад 8 тисяч потенційно небезпечних об'єктів, аварії на яких становлять небезпеку для мільйонів людей. У разі виникнення на потенційно небезпечному об'єкті аварії (катастрофи) оповіщення населення, яке проживає поблизу нього, шляхом залучення територіальної системи є дуже проблематичним. Адже в територіальній системі майже неможливо виділити необхідну ділянку, яка потрібна для оповіщення безпосередньо в зоні небезпечного об'єкта. У цьому випадку оповіщається весь район або місто, що є небажа­ним, як за часом, так і наслідками. В цих умовах найбільш ефективною є організація опо­віщення населення безпосе­редньо черговим диспетчером об'єкта самого підприємства.

Особливістю організації оповіщення у разі аварій на хімічно небезпеч­них об'єктах (ХНО) є надзвичайно жорсткі вимо­ги до оперативності проведення захисних заходів, оскільки перебування людей упро­довж навіть декількох хвилин у зараженій хмарі може призвести до тяжких отруєнь з летальними наслідками. Зона відповідальності (зона дії) в локальній системі оповіщення (ЛСО) для ХНО становить 2,5 км. Якщо такий об'єкт побудовано за межами населеного пункту, то для приоб'єктового селища оповіщення здійснюється засобами радіо­вузла самого об'єкта. А, якщо об'єкт зна­ходиться в межах житлового масиву, застосовується система оповіщення міста.

Нормативними документами зона дії ЛСО на атомній електростан­ції визначена в радіусі 5 км навколо неї, з обов'язковим включенням до неї сели­ща станції. Безпосереднє управління ЛСО організовується від начальника зміни, як правило, начальника зміни першого енергетичного блока. У разі аварії, наслід­ки якої можуть вийти за межі станції, начальник зміни самостійно і за допомогою чергової зміни вузла зв'язку АЕС здій­снює дистанційне включення засобів оповіщення посадових осіб і персоналу станції, а також населення селища станції і населених пунктів, розташованих у п'ятикілометровій зоні. По прямому теле­фону начальник зміни оповіщає відповідний орган управління з питань НС через його оперативного чергового. У разі виходу наслідків аварії за межі зони відповідальності ЛСО, оперативний черговий органу управління з питань НС здійснює вибіркове оповіщення міст і районів, які потрапляють в зону можливо­го радіоактивного забруднення за допо­могою територіальної СЦО.

Для організації оповіщення у разі НС гідродинамічного характеру на крупних гідротехнічних спо­рудах також створюються ЛСО. Вклю­чення ЛСО здійснюється або у ручний спосіб безпосередньо від диспетчера гідровузла, або автоматично від апарату аварійної сигналізації у разі раптового заповнення нижнього б'єфа. Екстреному оповіщенню підлягають населені пункти, нижче греблі за течією на відстані до 6 км, а також селище працівників даного гідровузла.

Для зосередження уваги населення перед передачею інформації вмикаються сирени, виробничі гудки та інші сигналь­ні засоби, що буде означати подання попереджувального сигналу "Увага всім!", після якого негайно приводяться в готовність радіотрансляційні вузли, радіомовні і телевізійні станції, вмика­ються мережі зовнішньої звукофікації. За сигналом населення зобов'язане увімкнути радіотрансляційні та телевізій­ні приймачі для прослуховування нагаль­ного повідомлення. У всіх випадках використання систем оповіщення, з увімкненням сирен, негай­но доводиться до населення відповідне повідомлення засобами проводового, радіо та телевізійного мовлення. Тексти повідомлень передаються про­тягом 5 хвилин державною мовою і мовою, якою користується більшість населення в регіоні з припиненням іншої передачі.

Дії громадян: увімкнути радіоприймач, телевізор на канал місцевого віщання; уважно прослухати звернення до населення, яке пролунає після відключення сирен, гудків тощо; продумати і виконати всі запропоновані рекомен­дації; знайти можливість сповістити про отриману інформацію сусідів чи зна­йомих, у разі необхідності надати їм допомогу.

Оповіщення на воєнний час про загрозу застосування противником зброї масового ураження або вини­кнення НС здійснюється за сигналами:

-ракетна і авіаційна небезпека – повітряна тривога;

-Радіаційне зараження – радіаційне зараження;

-Хімічне зараження – хімічне зараження;

- Біологічне зараження – біологічне зараження.

Оповіщення у мирний час про загрозу та виникнення НС здійснюється за повідо­мленнями:у разі аварії на АЕС; у разі аварії на хімічно небезпечному об'єкті; у разі можливого землетрусу; у разі повені; у разі урагану та інших НС.

У разі повітряної тривоги:"Увага! Говорить Головне управління (управління, відділ) з питань НС облдержадміністрації (міськ­виконкому, райдержадміністрації). Громадяни! Повітряна тривога! Відключіть світло, газ, погасіть вогонь у печах. Візьміть засоби індивідуального захисту, документи, запас харчів та води. Попередьте сусідів і допоможіть хворим та людям похилого віку вийти на вулицю. Якнайшвидше дістаньтеся захисної спору­ди або заховайтеся на місцевості. Дотри­муйтеся спокою та порядку. Уважно слу­хайте повідомлення Головного управління (управління, відділу) з питань НС облдержадміністрації (міськ­виконкому, райдержадміністрації)".

Після повітряної тривоги:"Увага! Говорить Головне управління (управління, відділ) з питань НС облдержадміністрації (міськ­виконкому, райдержадміністрації). Відбій повітряної тривоги! Усім повер­нутися до місць роботи або проживання. Допоможіть у цьому хворим та людям похилого віку. Будьте готові до можли­вого повторного нападу противника. Зав­жди майте з собою засоби індивідуаль­ного захисту. Уважно слухайте повідомлення Головного управління (управління, відділу) з питань НС облдержадміністрації (міськвиконкому, райдержадміністрації)".

У разі загрози хімічного зара­ження:"Увага! Говорить Головне управління (управління, відділ) з питань НС облдержадміністрації (міськ­виконкому, райдержадміністрації). Громадяни! Виникла безпосередня загроза хімічного зараження. Одягніть протигази, сховайте дітей у дитячих захисних камерах. Для захисту поверхні тіла використовуйте захисний одяг, комбінезони та чоботи. При собі майте плівкові (полімерні) накидки, куртки або плащі. Перевірте герметизацію житло­вих приміщень, стан вікон та дверей. Загерметизуйте продукти харчування і запасіться водою. Укрийте сільськогоспо­дарських тварин і корми. Допоможіть хво­рим та людям похилого віку. Сповістіть сусідів про одержану інформацію. Відклю­чіть електронагрівальні прилади. Надалі дійте відповідно до вказівок Головного управління (управління, відді­лу) з питань НС облдержадміністрації (міськвиконкому, райдержадміністрації)".

У разі загрози радіоактивного зараження:"Увага! Говорить Головне управління (управління, відділ) з питань НС облдержадміністрації (міськ­виконкому, райдержадміністрації). Громадяни! Виникла безпосередня загроза радіоактивного зараження. Приведіть у готовність засоби індивіду­ального захисту та постійно майте їх із собою. Після команди управління (відділу) з питань НС та у спра­вах захисту населення від наслідків Чорно­бильської катастрофи надягніть їх. Для захисту поверхні тіла від забруднення радіоактивними речовинами використовуй­те захисний одяг, комбінезони та чоботи. При собі майте плівкові (полімерні) накид­ки, куртки або плащі. Перевірте герметиза­цію житлових приміщень, стан вікон та дверей. Загерметизуйте продукти харчуван­ня і запасіться водою. Укрийте сільськогос­подарських тварин і корми. Сповістіть сусідів про одержану інформацію. Допомо­жіть хворим та людям похилого віку. Надалі дійте відповідно до вказівок Головного управління (управління, відді­лу) з питань НС облдержадміністрації (міськвиконкому, райдержадміністрації)".

У разі загрози біологічного зара­ження:"Увага! Говорить Головне управління (управління, відділ) з питань НС облдержадміністрації (міськ­виконкому, райдержадміністрації). Громадяни! Виникла безпосередня загроза біологічного зараження. Для захисту поверхні тіла використовуй­те захисний одяг, комбінезони та чоботи. Із собою майте плівкові (полімерні) накид­ки, куртки або плащі. Перевірте герметиза­цію житлових приміщень, стан вікон та дверей. Загерметизуйте продукти харчуван­ня і запасіться водою. Укрийте сільськогосподарських тварин і корми. Допоможіть хворим та людям похилого віку. Сповістіть сусідів про одержану інформацію. Відклю­чіть електронагрівальні прилади. Надалі дійте відповідно до вказівок Головного управління (управління, відді­лу) з питань НС облдержадміністрації (міськвиконкому, райдержадміністрації)".

У разі аварії на атомній елек­тростанції:"Увага! Говорить Головне управління (управління, відділ) з питань НС облдержадміністрації (міськ­виконкому, райдержадміністрації). Громадяни! Сталася аварія на атомній електростанції. У районі електростанції та населених пунктах (перелік пунктів) очіку­ється випадання радіоактивних опадів. У зв'язку з цим населенню, яке прожи­ває в зазначених пунктах необхідно пере­бувати в приміщеннях. Зробити додатко­ву герметизацію житлових приміщень та місць перебування домашніх тварин. Прийняти йодистий препарат. Про отри­ману інформацію повідомте сусідів. Надалі діяти відповідно до вказівок Головного управління (управління, відді­лу) з питань НС облдержадміністрації (міськвиконкому, райдержадміністрації)".

У разі аварії на хімічно небез­печному об'єкті:"Увага! Говорить Головне управління (управління, відділ) з питань НС облдержадміністрації (міськ­виконкому, райдержадміністрації). Громадяни! Сталася аварія на м'ясо­комбінаті з виливом сильнодіючої отруй­ної речовини - аміаку. Хмара зараженого повітря поширюєть­ся у напрямку Космічного мікрорайону. У зв'язку з цим населенню, яке про­живає на вулицях (перелік вулиць), негайно залишити житлові приміщення, будівлі закладів, підприємств, установ та вийти в район залізничного вокзалу Запоріжжя-І. Про одержану інформацію повідомте сусідів. Допоможіть хворим та людям похилого віку. Надалі діяти відповідно до вказівок Головного управління (управління, відді­лу) з питань НС облдержадміністрації (міськвиконкому, райдержадміністрації)".

У разі можливого землетрусу:"Увага! Говорить Головне управління (управління, відділ) з питань НС облдержадміністрації (міськ­виконкому, райдержадміністрації). Громадяни! У зв'язку з можливим землетрусом виконайте необхідні застережні заходи. Відключіть газ, воду, електроенергію, загасіть вогонь у печах. Про одержану інформацію повідомте сусідів. Візьміть необхідний одяг, документи, продукти харчування, воду і вийдіть на вулицю. Допоможіть людям похилого віку та хворим. Займіть місце подалі від споруд та ліній електропередачі. У разі перебування у приміщенні під час першого поштовху станьте у дверний отвір. Дотримуйтеся спокою та порядку. Уважно слухайте повідомлення Голов­ного управління (управління, відділу) з питань НС обл­держадміністрації (міськвиконкому, рай­держадміністрації)".

У разі повені:"Увага! Говорить Головне управління (управління, відділ) з питань НС облдержадміністрації (міськ­виконкому, райдержадміністрації). У зв'язку з підвищенням води у річці Дніпро очікується підтоплення будинків у районі вулиць (перелік вулиць) Південного мікрорайону. Населенню, яке проживає на відповідних вулицях та в мікрорайоні, зібра­ти необхідні речі, продукти харчування, воду, відключити газ і електроенергію та вийти в район залізничного вокзалу Запоріжжя-І для реєстра­ції на збірному пункті (школа № 83 вулиця Барикадна, 2) та відправлення в безпечні райони. Про одержану інформа­цію повідомте сусідів, допоможіть хво­рим та громадянам похилого віку. За будь-яких обставин дотримуйтеся спокою, не піддавайтеся паніці. Будьте уважними до повідомлень Головного управління (управління, відді­лу) з питань НС облдержадміністрації (міськвиконкому, райдержадміністрації)".

Залежно від виду аварії, катастрофи або стихійного лиха, а також від обставин, що склалися, зміст текстів повідомлень може відрізнятися від наведених вище.

 

5. СУТНІСТЬ І ОСОБЛИВОСТІ ОПЕРАТИВНОГО УПРАВЛІННЯ ЗА УМОВ ВИНИКНЕННЯ НС

 

Запобігання виникненню надзвичайних ситуацій – це підготовка та реалізація комплексу правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних та інших заходів, спрямованих на регулювання безпеки, проведення оцінки рівнів ризику, завчасне реагування на загрозу виникнення НС на основі даних моніторингу (спостережень), експертизи, досліджень та прогнозів щодо можливого перебігу подій з метою недопущення їх переростання у надзвичайну ситуацію або пом’якшення її можливих наслідків.

Функції запобігання НС техногенного та природного характеру в нашій країні виконує Єдина державна система запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру (ЄДСЗР), затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від 3 серпня 1998 р. № 1198.

ЄДСЗР складається з постійно діючих функціональних і територіальних підсистем і має чотири рівні:

· загальнодержавний;

· регіональний;

· місцевий ;

· об‘єктовий.

Кожний рівень має координуючі та постійні органи управління щодо розв‘язання завдань у сфері запобігання НС, захисту населення і територій від їх наслідків, систему повсякденного управління, сили та засоби, резерви матеріальних та фінансових ресурсів, системи зв‘язку та інформаційного забезпечення.

КООРДИНУЮЧІ ОРГАНИ:

· Загальнодержавний рівень: державна комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та НС; національна рада з питань БЖД населення.

· Регіональний рівень: комісії Ради міністрів АРК, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій з питань техногенно-екологічної безпеки та НС.

· Місцевий рівень: комісії районних державних адміністрацій і виконавчих органів рад з питань техногенно-екологічної безпеки та НС.

· Об‘єктовий рівень: комісії з питань надзвичайних ситуацій об‘єкта.

До складу сил і засобів ЄДСЗР входять відповідні сили і засоби функціональних і територіальних підсистем, а також:

Ø недержавні (добровільні) рятувальні формування, які залучаються для виконання відповідних робіт;

Ø військові і спеціальні цивільні аварійно-рятувальні (пошуково-рятувальні) формування;

Ø спеціалізовані служби і підрозділи (будівельні, медичні, хімічні, ремонтні тощо) в областях, районах, населених пунктах;

Ø спеціально підготовлені сили і засоби Міноборони (може залучити Президент України у порядку, визначеному Законом України «Про надзвичайний стан»).

У виконанні робіт, пов’язаних із запобіганням НС і реагуванням на них, можуть брати участь добровільні громадські об’єднання за наявності у представників цих об’єднань відповідного рівня підготовки, підтвердженому в атестаційному порядку.

Залежно від масштабів і особливостей НС, що прогнозується або виникла, може існувати один з таких режимів функціонування ЄДСЗР:

1. режим повсякденної діяльності – при нормальних виробничо-промислові, радіаційній, хімічній, біологічній, сейсмічній, гідрогеологічній і гідрометеорологічній ситуації (за відсутності епідемії, епізоотії та епіфітотії);

2. режим підвищеної діяльності – при істотному погіршенні виробничо-промислові, радіаційній, хімічній, біологічній, сейсмічній, гідрогеологічній і гідрометеорологічній ситуації (з одержанням прогнозної інформації щодо можливості виникнення НС);

3. режим діяльності у НС – при реальній загрозі виникнення НС і реагування на них;

4. режим діяльності у надзвичайному стані – запроваджується в Україні або на окремих її територіях у порядку, визначеному Конституцією України та Законом України «Про надзвичайний стан».

Надзвичайний стан –це передбачений Конституцією України особливий правовий режим діяльності державних органів, органів місцевого та регіонального самоврядування, підприємств, установ і організацій, який тимчасово допускає встановлені Законом „Про надзвичайний стан” обмеження у здійсненні конституційних прав і свобод громадян, а також прав юридичних осіб та покладає на них додаткові обов‘язки.

Мета введення надзвичайного стану:

· якнайшвидша нормалізація обстановки,

· відновлення конституційних прав і свобод громадян, а також прав юридичних осіб,

· нормальне функціонування конституційних органів влади,

· органів місцевого та регіонального самоврядування та інших інститутів громадського суспільства.

Умови введення надзвичайного стану:

- стихійне лихо, аварія, катастрофа, епідемія тощо, що створює загрозу життю та здоров’ю людей;

- масові порушення правопорядку, що супроводжуються насильством;

- блокування або захоплення окремих особливо важливих об’єктів;

- спроби захоплення державної влади чи зміни конституційного ладу України шляхом насильства;

- посягання на територіальну цілісність держави, що загрожує зміною її кордонів;

- необхідність відновлення конституційного правопорядку і діяльності органів державної влади.


Читайте також:

  1. Більш детально про інвестиційну взаємодію в наступному Додатку до цієї Лекції.
  2. В лекції висвітлюються питання використання мережних структур, їх недоліки та переваги.
  3. В цьому полягає механічний (фізичний) зміст похідної.
  4. Валютне регулювання ЗЕД розглянуто окремо в наступній лекції «Валютне регулювання ЗЕД.
  5. Вибір остаточного варіанта плану лекції. Робота над формою викладу.
  6. Види тлумачення норм права за обсягом їх змісту
  7. Вимоги до змісту контрольної роботи
  8. Вимоги щодо змісту та оформлення документів
  9. Відображальне відношення і власний зміст релігійного феномену
  10. ВСТУП. ЗНАЧЕННЯ, ЗМІСТ ТА ЗАВДАННЯ ПРЕДМЕТУ.
  11. Геометричний зміст визначеного інтеграла.
  12. Геометричний зміст диференціала




Переглядів: 832

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЛЕКЦІЯ 9 | Заходи в умовах надзвичайного стану

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.