Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Загальнопедагогічні ідеї Коменського

План

НЕ 1.2.Педагогічна спадщина Яна-Амоса Коменського – педагогіка нового часу

1. Життя, педагогічна діяльність і світогляд

Яна-Амоса Коменського

2.Загальнопедагогічні ідеї Я.А.Коменського

3.Дидактика Я.А.Коменського

1. Я.А.Коменський (1592-1670) - фундатор наукової педагогіки, великий чеський мислитель жив і творив у XVII ст. Це століття в історії Чехії знаменне як століття відкритої боротьби між феодалізмом і капіталістичними елементами, що бурхливо розвивались, боротьби народних мас з феодальним дворянством та католицькою церквою. Протест проти феодалізму часто набирав форму релігійно-демократичного руху. Серед таких демократичних сектанських організацій в Чехії ще з XV ст. була община таборитів, що була спрямована проти німецького дворянства і католицької церкви, що гнітили чеський народ. У своїх творах («Велика дидактика», «Материнська школа» (обидві 1632), «Видимий світ у малюнках» (1658) та ін.) значне місце відводив проблемам дошкільного виховання. Створив учення про материнську школу — сімей­не виховання дітей до 6 років, розробив зміст і методику дошкільного виховання дітей: фізично­го, морального та розумового. Особливу увагу приділяв питанням підготовки дітей до школи. Незважаючи на обмеженість деяких педагогічних засад Я. А. Коменського (вимога релігійного ви­ховання дітей та ін.), вчення його про материн­ську школу й досі не втратило актуальності. По-сучасному звучать його вимоги — любити дітей, оберігати їх від шкідливих впливів, забезпечувати всебічний розвиток їх і підготовку до життя. «Материнську школу» Я. А. Коменського справедливо вважають першим в історії підручником з дошкільної педагогіки. Спільними зусиллями феодальної реакції община таборитів була розгромлена в І половині XV ст. Рештки її утворили общину "чеських" (богемських) братів, до складу якої входили ремісники і селяни. Ця община згуртувала патріотів, що боролися за свободу і незалежність чеського народу. Одним з вождів общини був Ян-Амос Коменський. Рано залишившись без батьків, він за рахунок общини здобув середню і вищу освіту, після чого був виборним священиком общини і очолив її братську школу. Коменський брав активну участь у боротьбі з засиллям німецького дворянства і католицької церкви. Під час тридцятилітньої війни (1618- 1648) він переслідувався і вимушений був покинути разом із частиною общини і поселився в польському місті Лешно, де керував братською школою, а потім був обраний єпископом. Під час переслідувань Коменський не раз втрачав своє майно, загинув ряд рукописів творів Коменського, померли його дружина і діти.

У Лешно в 1631р. Коменський склав книгу для навчання "Відкриті двері до мов усіх наук", а у 1632р. було завершено його основний твір "Велика дидактика", які зробили ім’я Коменського відомим в усьому світі. Протягом кількох років він керував школою в Угорщині (1650-1654), куди також був запрошений як відомий педагог. Тут він уклав підручник "Видимий світ у малюнках"(1654) - перший підручник, побудований за принципом наочності. коли у 1656р. під час шведсько-польської війни м.Лешно було спалене, Коменський знайшов собі притулок в Нідерландах, в Амстердамі, де написав 7 томів величезної праці "Загальна порада про виправлення справ людських" (понад 3000), в якій накреслив гуманну і демократичну програму реформи людського суспільства (Пансофія - загальна мудрість, Пампедія - загальне виховання, Панглотія - загальна мова, Панортозія - загальне управління тощо). Тут він висловлює ідею створення міжнародних організацій, які турбувалися б про збереження миру в усьму світі і про розповсюдження освіти серед усіх народів. Підсумок свого життя Коменський підвів у праці "Єдино необхідне" (1662). Помер Коменський у 1670р. і похований поблизу Амстердама.

В його світогляді відбилися суперечності перехідного періоду від феодалізму до капіталізму.

Характерні риси світогляду Коменського:

1. демократизм,запозичений ним у сектантських рухів XV-XVII століття, що проявлявся у глибокій симпатії до трудящих і негативному ставленні до дворянства і католицької церкви;

2. гуманізм,життєрадісність, оптимізм, що склалися під впливом епохи Відродження;

3. сенсуалізм,запозичений у філософа Ф.Бекона, згідно з який вихідним началом пізнання є відчуття, досвід: "Немає нічого у свідомості, чого б не було попередньо у відчуттях";

4. релігійність, вихідним положенням якого є теза Коменського про те, що назвав себе Бог початком і кінцем всіх речей, з нього ж, ним же і в ньому ж вся сутність. Коменський вважає, що вся природа і людина створені Богом.

В світогляді Коменського можна спостерігати суперечності:

між сенсуалізмом і релігійністю;

між демократизмом і просвітительством.

Двоїстий характер світогляду Коменського обумовив двоїстість його підходу до вирішення основних питань педагогіки.

Я.А.Коменського називають Ньютоном педагогіки, Коперніком педагогіки, Колумбом педагогіки, учителем народів, батьком народної педагогіки. Коменський ставив і розв’язував найважливіші педагогічні проблеми виходячи з власної педагогічної практики, з тривалих спостережень над нею, зводив своє педагогічне вчення, ґрунтуючись на практиці і теорії виховання у всіх народів і часів (антична педагогіка, педагогічні ідеї соціалістів-утопістів, єзуїтські школи, школи братств тощо). Велика заслуга Коменського полягає в тому, що в своїх творах він дає такі фундаментальні вказівки, які далеко випередили практику свого часу. Вчення Коменського зберігає свою актуальність і в наш час.

 

Класична праця Коменського "Велика дидактика"(1632) послідовно і систематично висвітлює майже всі основні проблеми навчання і виховання. Праця складається з 33 розділів. Перші 12 розділів становлять собою загальнопедагогічну частину "Великої дидактики". Розділи 13-14 характеризують основи для створення нових шкіл. Наступні 15-19 розділи розкривають основи загальної дидактики, 20-25 присвячені частковій дидактиці окремих видів освіти, 26 - "Про шкільну дисципліну", 27-32 дають характеристику організації чотириступінчатого влаштування шкіл. 33 розділ підсумковий, присвячений викладанню загальних умов, необхідних для практичного здійснення ідей Коменського.

За Коменським, для кожної педагогічної системи першочерговим є питання про те, що становить собою дитина і які завдання виховання. Коменський у своїх працях багато уваги приділяє розкриттю природи дитини та її здібностей. Розглядяючи питання про те, якими можливостями наділена дитина для того, щоб стати людиною, Коменський завжди виходить з любові до дитини і віри в її сили. "Золото і срібло - речі ненадійні і такі, що швидко проходять, а діти безсмертна - спадщина". Розглядаючи природу дитини, Коменський визнає, що в людині від народження є природні дані у вигляді таланту і різних здібностей, які вдосконалюються і розвиваються шляхом виховання. Коменський, під впливом Аристотеля, вважав, що людина є носієм рослинного, тваринного та інтелектуального чи духовного життя.


Читайте також:

  1. Вимоги до підручників. Підручники Я.А.Коменського
  2. Вчення Я.А.Коменського про школу
  3. Дидактика Яна-Амоса Коменського
  4. Дидактичні погляди Я.А.Коменського
  5. Загальнопедагогічні ідеї Я. А. Коменського
  6. Загальнопедагогічні принципи
  7. Практична і теоретична діяльність Я. А. Коменського
  8. Формування й основні риси світогляду Я. А. Коменського




Переглядів: 3471

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ІСТОРІЯ ЗАХІДНО­ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ДОШКІЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ | Дидактика Яна-Амоса Коменського

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.