Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Вступ................................................................................................................ 7 28 сторінка

Додаток Ш. Акт звірки надходжень, перерахованих митницею

На рахунки обласного казначейства.......................................... 637

Додаток Щ. Загальний акт звірки надходжень,

перерахованих митними органами Державної митної

служби України на рахунки обласних управлінь

Державного казначейства України.............................................. 638


ВСТУП

Україна як суверенна держава обрала шлях ринкових та де­мократичних перетворень, поступової інтеграції в Європейське співтовариство. Усе це вимагає нових підходів до процесу ви­вчення питань формування та успішного функціонування фінан­сової системи країни, провідне місце в якій належить бюджету -централізованому фонду ресурсів держави. Саме в бюджеті пере­плітаються інтереси всіх верств населення, підприємців, політич­них партій та гілок влади. Обсяг бюджету відображає не тільки масштаби діяльності держави та її фінансовий потенціал, але й можливості проведення ефективної політики зміцнення державно­сті України, вирішення соціально-економічних проблем на сучас­ному етапі її розвитку.

Проблема бюджету як одного з основних інструментів пере­розподілу валового внутрішнього продукту є однією із найголов­ніших в умовах ринкового господарювання. Централізація коштів в бюджеті дає змогу державі виконувати свої функції, здійснювати єдину економічну та соціальну політику на всій території країни. Але цей процес супроводжується об'єктивними суперечностями між державою та учасниками суспільного виробництва під час розподілу та перерозподілу новоствореної вартості.

За допомогою таких важелів як податки та збори частка до­ходів населення та виробничих структур зосереджується в бюдже­ті та набуває подальшого перерозподілу. Таким чином, у одних частина коштів забирається, а іншим надається безоплатно та без­поворотно. Але без цього неможливо утримувати соціально-культурну сферу, оборонно-правову, забезпечувати існування держави. Тому форми і методи планування, мобілізації та розподі­лу фінансових ресурсів державного бюджету створюють складний механізм впливу на увесь процес розширеного відтворення.

Бюджет відображає кінцевий результат діяльності підприєм­ницьких структур та господарюючих суб'єктів і водночас обмежує їх. Незважаючи на це, в бюджеті зосереджені суспільні кошти, якими розпоряджається держава. Тому, від ефективної організації управління та контролю за процесом мобілізації та витрачання цих коштів залежать структурні відтворення в економіці, вирі­шення соціальних проблем та рівень добробуту населення.

Поєднання інтересів платників податків та розпорядників і користувачів бюджетних коштів є одним із завдань організації


ефективного бюджетного процесу. Досягнення цього не тільки ні­велює суперечності при формуванні бюджету, але й підтвердить на практиці положення статті 95 Конституції України: „Бюджетна система України будується на засадах справедливого і неупере-дженого розподілу суспільного багатства між громадянами і тери­торіальними громадами". Це положення знайшло в законодавстві поступового розвитку.

У червні 2001 року Верховна Рада України прийняла Бюдже­тний кодекс. Цей документ уперше усунув розбіжності між бю­джетним законодавством та нормами Конституції України. Бю­джетний кодекс запровадив засади і принципи функціонування бюджетної системи, нові правила організації бюджетного процесу та міжбюджетних відносин, ввів поняття бюджетних правопору­шень та відповідальність за їх вчинення.

Сьогоденне життя України сповнене труднощами щодо фор­мування достатнього обсягу фінансових ресурсів в розпорядженні держави, необхідних для задоволення життєво важливих потреб суспільства. Тому вирішення питань оптимізації складу та струк­тури доходів і видатків бюджету, ефективного та раціонального використання наявних коштів неможливо без забезпечення ефек­тивної діяльності органів управління бюджетними коштами, тобто учасників бюджетного процесу.

Саме ці чинники обумовили появу такого поняття як „бю­джетний менеджмент", спрямований на удосконалення управління бюджетним процесом та вирішення проблем фінансування держа­вного сектору відповідно до принципів та норм демократичної і правової держави.

Чітка організація всіх стадій бюджетного процесу, а саме: складання, розгляд, затвердження та виконання бюджету, звіт та контроль за виконанням, дає можливість сформувати стійку фі­нансову базу держави, що відповідає вимогам демократичного су­спільства, та запобігти фінансової кризи в країні.

Об'єктом бюджетного менеджменту як системи управління є бюджет держави, в якому зосереджені її грошові кошти обсягом 30 — 60 % валового внутрішнього продукту. Тому для ефективної організації формування, розподілу та використання бюджетних потоків потрібні спеціалісти з питань управлінської діяльності.

Бюджетний менеджмент - це сукупність заходів, форм і ме­тодів діяльності органів державного управління щодо формуван-


11 я, розподілення, витрачання бюджетних коштів із застосуванням контрольних дій на всіх стадіях бюджетного процесу.

Навчальна дисципліна „Бюджетний менеджмент присвячена вивченню бюджетного процесу та управління ним і є однією з ба-зовихпри підготовці спеціалістів - фахівців в галузі фінансів. Во­на забезпечує науково-теоретичну та методологічну основу для формування системи знань з конкретно прикладних дисциплін за спеціальністю „Фінанси".

Цей курс уперше в Україні було запропоновано кафедрою фінансів Київського націонал .ного економічного університету. У 2001 році був виданий першій навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дис чшліни „Бюджетний менеджмент" за редакцією Л.Д.Сафонової.

Метою навчальної дисци'ліни "Бюджетний менеджмент" є -вивчення функцій фінансових органів, органів законодавчої та ви­конавчої влади щодо бюджету та прийомів і методів, які викорис­товують ці органи в процесі керування бюджетними ресурсами і відносинами, що виникають при постійному русі бюджетних по­токів.

Предметом даної дисципліни є бюджетний процес та управ­ління ним при перерозподілі національного доходу.

Сафонова Л.Д. розглядає систему управління бюджетом, що складається з двох взаємопов'язаних частин - об'єкта і суб'єкта управління. Незважаючи на підпорядкованість між ними, визнача­льним є об'єкт управління, тому що без нього процес управління просто неможливий. Виходячи із складових системи управління бюджетом, що подана органами управління, та етапами управлін­ської діяльності у бюджетному процесі, наведені складові бюдже­тного менеджменту. До них належать: бюджетне планування, ор­ганізація виконання бюджету за доходами та видатками, облік ви­конання бюджету, звітність та контроль за виконанням бюджету.

Подальшого розвитку бюджетний менеджмент отримав у на­укових працях провідних економістів України, таких як В.Федосов, В.Александров, В.Опарін, М.Гапонюк, С.Кондратюк, О.Турчинов, О.Чечуліна, П.Петрашко, М.Чечетов та інших.

Пропонований навчальний посібник містить дев'ять тем, в яких послідовно розглянуті всі стадії бюджетного процесу та вза­ємодія органів управління бюджетом.


Вивчення бюджетного менеджменту необхідно починати з сутності бюджету як об'єкту управління та його структури. У пе­ршій темі розглянуто бюджетну систему України та принципи її побудови, структуру доходів та видатків Державного бюджету, шляхи його збалансування.

Друга тема присвячена структурі бюджетного процесу та йо­го законодавчому регламентуванню, функціям та повноваженням органів законодавчої та виконавчої влади, розглянута система розпорядників бюджетних коштів.

Особлива увага приділена органам оперативного управління бюджетом і бюджетного контролю, а саме: Міністерству фінансів України, Державному казначейству, Державній контрольно-ревізійній службі, Державній податковії службі та Рахунковій па­латі України, їх функціям та завданням. У третій темі висвітлю­ються також історичні аспекти розвитку та становлення цих орга­нів управління та законодавче забезпечення їх діяльності.

Бюджетне планування як основа бюджетного процесу і як важливий інструмент управління розглянуто в четвертій темі. Від рівня планування в більшості залежить виконання затвердженого бюджету. Важливу роль у системі прогнозування і планування на­бувають програми соціального та економічного розвитку країни, які розробляються на довгострокову та середньострокову перспе­ктиву. Саме національні, галузеві та регіональні програми, як складові частини системи прогнозування й планування, є основ­ним засобом реалізації державної політики.

Приділена увага програмно-цільовому методу бюджетного планування, розглянуті його сутність, переваги та необхідність впровадження. Наведений приклад формування бюджетної про­грами.

Розглянуто процес підготовчої роботи, що передує складан­ню проекту Державного бюджету, порядок розгляду Верховною Радою у трьох читаннях та затвердження бюджету держави на на­ступний рік. Наведено зміст Закону України „Про Державний бю­джет" на прикладах 2004 та 2005 років.

У наступних, п'ятій та шостій темах, розглянуто організацій­ні основи виконання Державного бюджету за доходами та видат­ками, приділена увага законодавчому та документальному забез­печенню процесу виконання бюджету; розглянуті системи касово­го обслуговування бюджету та порядок виконання бюджету орга-


ними Державного казначейства. Наведені стадії виконання Держа­ні юго бюджету за видатками та особливості здійснення окремих видатків.

Сьома тема присвячена обліку виконання бюджету, основ­ним завданням якого є забезпечення управлінської системи необ­хідною інформацією, що сприятимете прийняттю відповідних рі­шень щодо планування та виконання бюджету. Наведено бухгал­терські проводки з обліку операцій виконання бюджету в органах казначейства та порядок визначення результатів виконання бю­джету.

Правила організації фінансової звітності про виконання Дер­жавного бюджету, загальні вимоги, призначення, форми звітності та періодичність її надання, порядок затвердження звіту про вико­нання Державного бюджету розглянуто у восьмій темі.

Організація фінансового контролю у бюджетній сфері, тен­денції подальшого вдосконалення системи державного контролю в сучасних умовах розвитку економіки розкриті у дев'ятій темі. Розглянуто порядок планування та проведення контролю у систе­мі казначейства, контрольно-ревізійної служби та Рахунковою па­латою. Наведені міри відповідальності за бюджетні правопору­шення учасниками бюджетного процесу та координація діяльності між контролюючими органами щодо питань обміну інформацією та проведення комплексних контрольних дій.

У кінці посібника наведено термінологічний словник та до­датки з прикладами форм документів, що застосовуються в бю­джетному процесі.

Враховуючи орієнтир України на входження в освітній прос­тір через ідеї Болонського процесу, в навчальному посібнику з ме­тою самостійного закріплення лекційного матеріалу після кожної з тем наведені питання для самоконтролю та багаточисельні тес­тові завдання.

При підготовці посібника було використано майже 300 нор­мативно-законодавчих актів та враховані зміни у законодавстві станом на 01.01.2006 року.


Тема 1. БЮДЖЕТ ТА БЮДЖЕТНА СИСТЕМА УКРАЇНИ

1.1. Сутність Державного бюджету України, його струк­
тура та функції


Читайте також:

  1. Всі люди є рівними перед Богом. 1 сторінка
  2. Всі люди є рівними перед Богом. 2 сторінка
  3. Всі люди є рівними перед Богом. 3 сторінка
  4. Всі люди є рівними перед Богом. 4 сторінка
  5. Всі люди є рівними перед Богом. 5 сторінка
  6. Всі люди є рівними перед Богом. 6 сторінка
  7. Всі люди є рівними перед Богом. 7 сторінка
  8. Всі люди є рівними перед Богом. 8 сторінка
  9. Всі люди є рівними перед Богом. 9 сторінка
  10. Вступ................................................................................................................ 7 1 сторінка
  11. Вступ................................................................................................................ 7 10 сторінка
  12. Вступ................................................................................................................ 7 11 сторінка




Переглядів: 401

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Вступ................................................................................................................ 7 27 сторінка | Бюджетна система та бюджетний устрій

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.