Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Самооцінка здоров’я людини

У цьому параграфі ти:

□ пригадаєш, що таке самооцінка;

□ дізнаєшся, як формується самооцінка, як вона впливає на поведінку людини та її здоров'я;

□ тренуватимеш життєві навички постановки і досягнення мети.

Самооцінка

Одного разу вчителька принесла до класу скриньку і сказала: «Зазирнувши до цієї скриньки, ви побачите свого найкращого друга». Як ти думаєш, що у ній було? Книжка, іграшка, фото президента...? Ні, там лежало люстерко. Тому, зазирнувши всередину, кожен побачив себе. «Любіть і шануйте свого найкращого друга», — сказала вчителька. Одна учениця запитала: «Хіба ми не повинні шанувати інших, а лише себе?» Вчителька пояснила: «Щира повага до інших людей завжди базується на повазі до самого себе».

У 5-му класі ти вже дізнався, що таке самооцінка, і вчився

ставитися до себе як до унікальної особистості. Але цього не досить. Адже повагу (навіть до самого себе) треба заслужити. Тому в цьому параграфі ти дізнаєшся, від чого залежить твоя самооцінка і як можна її підвищити.

З чого складається самооцінка

Наша самооцінка складається з того, як ми оцінюємо себе у різних ситуаціях: у навчанні, спорті, у спілкуванні з друзями. Наприклад, ми можемо вважати себе хорошим спортсменом, але не досить вправним декламатором.

Пограйте з друзями в гру «Хто я?». Вона допоможе не лише більше дізнатися одне про одного, а й краще усвідомити та оцінити самих себе, побачити, як у дзеркалі, свої сильні і слабкі сторони.

Самооцінка — це ставлення людини до самої себе

На аркушах паперу запишіть цифри від 1 до 5 і п'ять разів дайте відповідь на запитання: «Хто я?>>. Візьміть до уваги риси характеру, свої інтереси, вміння. Наприклад:

1. Я веселий.

2. Я люблю читати.

3. Я добре плаваю.

4. Я вмію куховарити.

5. Я не дуже сильний у математиці.

Відтак пришпиліть аркуші собі на груди і починайте ходити і читати, що написали про себе інші діти.

Як формується самооцінка

Коли ти був малим, то у ставленні до себе керувався думкою дорослих. Спробуй пригадати: якщо тебе підхвалювали, ти вважав себе хорошим, а як сварили — поганим.

Згодом ти почав робити висновки самостійно, порівнюючи себе з іншими дітьми, також під впливом власного досвіду — твоїх успіхів і невдач.

Самооцінка буває завищеною, заниженою і адекватною. Той, кого незаслужено захвалюють, кому дозволяють робити, що заманеться, може мати завищену самооцінку, безпідставно вважати себе найкращим, принижувати оточуючих зверхнім ставленням. Іншому, навпаки, приділяють мало уваги чи ставляться до нього занадто вимогливо. Це може призвести до формування заниженої самооцінки. А той, хто поважає і реально оцінює себе, має адекватну самооцінку.

1. Шестикласник Сергійко нещодавно записався до басейну, і тренер вважає його талановитим. Хоча він займається плаванням не так давно, та вже виграв змагання. Але хлопчик думає, що тренер помиляється щодо його здібностей, а свою перемогу у змаганнях вважає випадковістю. Яку самооцінку має хлопчик — завищену, занижену чи адекватну?

2. Прочитайте давньогрецьку легенду про юнака Нарциса, який закохався у самого себе. Яку самооцінку мав цей персонаж — завищену, занижену чи адекватну?

Самооцінка формується на основі досвіду — успіхів і невдач.

Вона залежить і від того, як до тебе ставляться інші люди.

Як самооцінка впливає на поведінку і здоров'я людини

Вже давно помічено: як людина ставиться до себе, так вона і поводиться. Отже, самооцінка впливає на те, що ми робимо і як ми це робимо. Повернімося до ситуації з Сергійком. Те, що він не вірить у себе, може вплинути на його поведінку. Він міркує: «Для чого старатися, все одно в мене нічого не вийде». А якщо не тренуватись і налаштовуватися на провал, шансів на перемогу набагато менше. Отже, через свою занижену самооцінку хлопчик ризикує остаточно розчаруватися в собі.

Чи знаєш ти, що...

Діти, які добре ставляться до себе, почуваються спокійнішими, ніж ті, хто зосереджений на своїх вадах і негараздах.

Вони знають собі ціну і тому менше переживають через критику і невдачі.

Вони ставлять перед собою реалістичні цілі і зазвичай досягають мети.

Такі діти поводяться доброзичливо, краще ладнають з дорослими та однолітками.

Підлітки, які мають здорову самооцінку, менше схильні до невиправданих ризиків — куріння, вживання алкоголю, протиправних дій.

Тренінг життєвих навичок: проект самовдосконалення

Оскільки самооцінка залежить від успіхів і невдач у важливих для нас ситуаціях, ми можемо підвищити її, оволодівши життєвими навичками постановки і досягнення мети.

У 5-му класі ти вже вчився ставити перед собою цілі і досягати їх. Пригадай, чи вдалося здійснити те, що ти тоді запланував?

Пограйте у гру «Ти — молодець». Станьте в коло. Кожен по черзі говорить про те, що він навчився робити, або про свій успіх, наприклад: «Я нещодавно навчилася їздити на велосипеді». А всі хором: «ТИ — МОЛОДЕЦЬ!» і піднімають угору великий палець.

Тепер ти маєш нагоду розпочати новий проект самовдосконалення. Він складатиметься з однієї або кількох цілей, які ти обереш для себе. Наведені нижче поради допоможуть тобі у виконанні проекту, над яким працюватимеш протягом семестру або до кінця року.

1. На аркуші паперу запиши те, що тобі подобається в собі, і те, що не подобається (мал. 23, а).

2. Обери те, що хочеш у собі змінити повністю або частково.

3. Визнач мету і склади план етапів її досягнення (мал. 23, б).

Мал. 23

Як обрати мету

Обери те, що хочеш змінити у собі в найближчому майбутньому, а не взагалі і колись. Не став собі за мету стати президентом України або олімпійським чемпіоном — вона досяжна, але занадто далека.

Обери те, для чого ти маєш відповідні ресурси (здібності, час, місце, допомогу дорослих). Не варто прагнути того, що надто дорого коштує чи потребує багато часу.

Втратити чи набрати вагу.

Отримати 10 балів за семестр з англійської.

Розучити кілька пісень на гітарі.

Прочитати обсягову книжку.

Обери те, чого можна досягти поетапно. Адже найкращий спосіб — рухатися вперед маленькими кроками, від однієї перемоги до іншої.

Обери те, прогрес у чому можна виміряти — оцінками, кілограмами, сторінками.

Обери те, чого ти насправді хочеш, що принесе тобі задоволення і підвищить самооцінку.

На шляху до своєї мети

1. Налаштуйся на успіх. Повір, що тобі це під силу. Для цього уяви, як буде добре, коли досягнеш мети.

2. Подумай, від кого можеш отримати пораду і допомогу. Звернися до них.

3. Щодня оцінюй свої результати.

4. Не бійся помилок і невдач. Якщо у тебе щось не виходить, сприйми це як нагоду змінити свої плани і спробуй ще раз.

5. Вітай себе з кожним успіхом. Сприймай це як належну винагороду за свою працю, терпіння і силу волі. Людина, яка не любить себе, схильна применшувати свої досягнення, вважати їх випадковими. Тому, тільки-но подумаєш про себе погано, згадай те, що вдалося тобі, за що тебе похвалили.

Підсумки

Самооцінка — ставлення людини до самої себе. Вона формується на основі власного досвіду — успіхів і невдач, а також залежить від ставлення до тебе інших людей.

Здатність реально оцінювати себе і позитивно ставитися до себе та своїх життєвих перспектив дуже важлива для здоров'я людини, її добрих стосунків з оточуючими та життєвого успіху.

Для підвищення самоповаги розпочни проект самовдосконалення.

§ 12. Звички і здоров’я

 

У цьому параграфі ти:

□ з'ясуєш, що таке навички і звички;

□ зрозумієш, чому важливо навчитися правильно задовольняти потреби;

□ проаналізуєш процес формування звичок;

□ дізнаєшся, які життєві навички запобігають виникненню шкідливих звичок.

Навички і звички

Немовлята не здатні діяти самостійно. Однак протягом перших років життя вони набувають багато важливих умінь і навичок: сидіти, стояти, ходити, говорити, писати, читати, користуватися столовими приборами тощо.

Навичка — це здатність робити щось майже автоматично, не замислюючись, ЯК ти це робиш. Коли пишеш, то не замислюєшся, як писати літеру, коли ходиш — не думаєш, з якої ноги ступати і як утримувати рівновагу. Уяви, що б ти робив, якби раптом у тебе стало стільки ніг, як у стоніжки (мал. 24)?

Звичка — це спосіб поводитися, не замислюючись, ЧОМУ ти це робиш. Наприклад, якщо маєш звичку щоранку робити зарядку, то вже не вирішуєш щоразу, робити її чи ні. Деякі наші звички корисні для здоров'я, а деякі — шкідливі.

 

Мал. 24 З якої ноги почати рух? Якою ступати потім?

 

Наше здоров'я (фізичне, психологічне і соціальне благополуччя) залежить від того, як ми задовольняємо свої потреби (дивись мал. 22 на с. 59). Підлітковий вік часто називають складним і навіть небезпечним. Це тому, що у твоєму віці з'являється багато нових потреб і можна обрати неправильний спосіб їх задоволення та набути шкідливих звичок.

У таблиці 6 наведено характерні для твого віку потреби, а також здорові і шкідливі способи їх задоволення. Об'єднайтесь у 8 груп і розіграйте сценки відповідних корисних і шкідливих звичок.

Таблиця 6

 

 

Найчастіше це відбувається несвідомо, наслідуванням поведінки інших. Якщо спостерігати за кошенятами або курчатами, то можна помітити, що багато чого вони переймають від своєї мами. Так, якось кицьку навчили просити їжу, сидячи «стовпчиком». Коли вона привела кошенят, то через місяць поряд з кицькою вже сиділо троє «стовпчиків».

У людини також найбільше звичок формується в родині. Саме тому члени однієї родини мають багато подібних звичок.

Інший спосіб формування звички — свідомий. Для цього спочатку усвідомлюють, чому це треба робити, відтак вчаться, ЯК це робити, затим відпрацьовують це уміння до автоматизму. Саме так ми вчимося чистити зуби, щоранку застеляти ліжко, виконувати домашні завдання.

1. Назви кілька звичок, яких ти набув, наслідуючи старших або дорослих.

2. Назви кілька звичок, яких набувають свідомо.

Людина схильна повторювати дії, що приносять їй задоволення або схвалення інших людей. І навпаки, уникає вчинків, які викликають неприємні відчуття і засуджуються оточуючими. Але, незважаючи на приємні відчуття, деякі звички можуть бути шкідливими. Наприклад, переїдати або вживати продукти з домішками приємно, але небезпечно для здоров'я.

Чи важко змінити звичку?

На жаль, так. Щоб змінити звичку, треба докласти неабияких зусиль. Спочатку слід усвідомити її недоліки і забажати позбутися. Потім вирішити, що саме треба змінити і як це зробити. Відтак відпрацювати нове уміння до автоматизму, тобто сформувати нову звичку.

Найважче позбутися звички, що спричиняє залежність. Наприклад, вживання тютюну призводить до нікотинової залежності, яку дуже важко здолати. Адже організм у такому разі постійно вимагає нікотину. Це бажання схоже на сильний голод. А ти ж знаєш, як неприємно відчувати голод.

Те, що позбутися звички нелегко, не означає, що не варто цього робити. Користь відмови від шкідливих звичок надзвичайно вагома. По-перше, ти відчуваєш себе господарем своєї долі. По-друге, гартуєш волю, а це допоможе досягти успіху в житті.

Об'єднайтесь у 3 групи і назвіть користь від зміни звички для

персонажів наведених ситуацій:

група 1. Щоранку Даринка пізно прокидається й тому збирається похапцем і погано почувається. Мама порадила їй вчасно лягати спати і вставати на 20 хвилин раніше, щоб встигнути зробити зарядку і прийняти душ.

група 2. Іванко увесь свій вільний час проводить у комп'ютерному клубі. Через це він почав гірше вчитися і почувається перевтомленим. Класний керівник радить йому надавати перевагу відпочинку на свіжому повітрі. група 3. Антонові 20 років. Він витрачає на цигарки половину своєї стипендії. Куріння уже позначилось на його здоров'ї — щоранку він сильно кашляє, а нещодавно лікар заборонив йому курити через проблеми з серцем.

Як запобігти появі шкідливих звичок

Жодна людина не бажає собі зла. Ніхто не починає курити, щоб набути нікотинової залежності, мати жовті зуби чи захворіти на рак легень. Коли людина бере до рук сигарету, вона намагається задовольнити свою цікавість або наслідує тих, хто їй подобається. Часто це відбувається під впливом улюбленого кіногероя або під тиском однолітків: «Спробуй, ти вже дорослий», «Ти що, боїшся?», «Ніхто не дізнається про це».

Та пам'ятай: позбутися звички дуже важко! Особливо тієї, що спричиняє залежність (тютюнову, алкогольну, хімічну або наркотичну). Тому для тебе важливо:

1. Обирати позитивні зразки для наслідування. Треба критично ставитися навіть до тих, хто тобі подобається, на кого хочеш бути схожим (акторів, співаків, спортсменів, друзів). Деякі їхні риси варто наслідувати, а деякі, можливо, ні. Недаремно в Біблії сказано: «Не сотвори собі кумира».

2. Навчитися правильно, розумно задовольняти свої потреби. У цьому тобі допоможуть життєві навички — формування самооцінки, спілкування, критичного мислення, прийняття рішень.

3. Уміти протидіяти соціальному тиску. Деякі звички формуються під впливом (іноді агресивним) комерційної реклами та однолітків. Уміння сказати «НІ» небезпечним пропозиціям — одна з найважливіших навичок, яка допоможе тобі в житті.

1. Повернися до свого проекту самовдосконалення (с. 64, § 11).

Якої звички ти намагаєшся позбутися або яку звичку u прагнеш виробити?

2*. Опиши дорослу людину, яка тобі подобається і на

яку ти хотів би стати схожим, коли виростеш. Яких знань, умінь чи особистих якостей тобі поки що бракує? Випиши кроки, які необхідно здійснити, щоб досягти такого ж успіху в житті.

З*. Напиши есе (невелике оповідання) про те, як ти розумієш народну мудрість: «Посієш вчинок — збереш звичку, посієш звичку — збереш характер, посієш характер — збереш долю».

Підсумки

У процесі життя людина набуває багатьох навичок і звичок. Вони можуть бути корисними або шкідливими для здоров'я.

У підлітковому віці з'являється багато нових потреб. Тому важливо навчитися правильно задовольняти їх.

Звички набувають несвідомо (наслідуванням) або свідомо, наприклад, звичку робити ранкову зарядку.

Позбутися звички непросто, особливо тієї, що спричиняє залежність. Тому обирай гідні зразки для наслідування, учись приймати виважені рішення і протидіяти негативному соціальному тиску.


Читайте також:

  1. II. МЕХАНІЗМИ ФІЗІОЛОГІЧНОЇ ДІЇ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ.
  2. IV. НС у природному середовищі та інших сферах життєдіяльності людини
  3. V Такі негативні особистісні утворення, як самовпевненість і нерозвиненість автономії та ініціативи, обумовлюють неадаптивне старіння людини.
  4. А. Заходи, які направлені на охорону навколишнього середовища та здоров’я населення.
  5. А. Це наявність в однієї людини кількох ліній клітин з різним набором хромосом.
  6. Авілум – “син чоловіка” – повноправна людина, охороні його життя, здоров’я, захисту його майнових інтересів присвячена значна частина законника.
  7. Адвокатура — неодмінний складовий елемент механізму забезпечення прав людини.
  8. Актуальність безпеки життєдіяльності. Сталий розвиток людини
  9. Актуальність безпеки життєдіяльності. Сталий розвиток людини
  10. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  11. Акустичні поля людини
  12. Альних особливостей людини.




Переглядів: 4313

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
РОЗДІЛ 3 ПСИХІЧНА І ДУХОВНА СКЛАДОВІ ЗДОРОВ’Я | Вчимося приймати рішення

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.