Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



РОЗДІЛ 3 ПСИХІЧНА І ДУХОВНА СКЛАДОВІ ЗДОРОВ’Я

 

§ 10. Розвиток підлітка

 

У цьому параграфі ти:

□ дізнаєшся, чим розвиток людини відмінний від розвитку інших живих істот;

□ усвідомиш, що зміни — це нормальне явище, і кожна людина має власний біологічний «календар змін»;

□ дослідиш розвиток людських потреб.

Розвиток людини

Деякі істоти народжуються маленькими копіями дорослих і відразу ж дають собі раду — літають, бігають, плавають, повзають, шукають корм. Що примітивнішою є психічна організація тварини, то коротший період її розвитку.

І навпаки, високоорганізовані істоти, поведінка яких залежить від набутого досвіду, народжуються немічними і мають тривалий період розвитку.

Людині, щоб стати фізично, психологічно і соціально зрілою, необхідно аж 18 років. Але й після того, як її починають вважати дорослою, розвиток не припиняється. Адже люди ростуть приблизно до 23 — 25 років, а їхній психологічний і соціальний розвиток триває усе життя.

Як же дізнатися, що ти ростеш і розвиваєшся? Може, за один рік ти виріс з усього свого одягу, чи тобі сказала про це бабуся, яка не бачила тебе з минулого літа, чи, може, тепер ти знаєш або вмієш те, чого не знав і не вмів раніше, а може, перестав боятися темряви чи більше не соромишся купувати щось у магазині?

1. Обміняйтеся з приводу цього своїми думками з друзями. Починайте словами: «Я думаю, що росту (розвиваюся), тому що...».

2*. Які з цих змін стосуються вашого фізичного, а які — психологічного (емоційного, інтелектуального, духовного) чи соціального розвитку?

Фізичний розвиток — це зміни у зрості людини, її вазі, пропорціях та функціях тіла. Період від 10 до 13 років називають раннім підлітковим віком. У хлопчиків він починається на один-два роки пізніше, ніж у дівчаток.

Початок цього періоду характеризується деяким збільшенням маси тіла. Не варто переживати через це — так твій організм готується до «стрибка зросту», під час якого витрачаються накопичені запаси. Адже за рік ти можеш інколи вирости на 8 — 10 сантиметрів.

Ріст тіла відбувається нерівномірно. Не панікуй, якщо в 11 років розмір твого взуття стане майже таким, як у дорослих. Це цілком нормально. Невдовзі стопи перестануть рости, а натомість «стартують» інші частини тіла. Але вони також ростуть нерівномірно. Зазвичай кінцівки видовжуються швидше за тулуб. Тому підлітки нерідко мають непропорційно довгі ноги та деякі порушення координації рухів. Це влучно описано в романі відомого українського письменника Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки», уривок з якого наведено нижче (мал. 20).

 

Мал. 20

Отже, ти вступаєш у період швидких змін. Змінюються не лише зріст, пропорції і форма твого тіла. Змінюється стан шкіри і волосся, які тепер потребуватимуть особливо ретельного догляду.

Ти відчуєш зміни і свого емоційного стану. Дехто з підлітків потерпає від тривоги, інші — від перепадів настрою. Більшість твоїх однолітків турбує проблема їхньої «нормальності». Одні думають, що ростуть надто швидко, другі — що надто повільно, треті — що в них узагалі все не як у людей.

Пам'ятай, що ці фізіологічні та емоційні зміни є цілком нормальними і природними. А те, що відбуваються вони по-різному, не привід, щоб переживати або насміхатися з тих, хто розвивається швидше чи повільніше за інших.

Визначення рівня фізичного розвитку

На мал. 21 наведено показники фізичного розвитку твоїх однолітків. Порівнюючи їх зі своїми, не переживай, якщо твої показники дещо відрізняються. Насправді кожен має власний біологічний «календар розвитку». Він запрограмований генетично, і цим «календарем» ти більше схожий на своїх батьків, ніж на однокласників чи інших однолітків.

Мал. 21. Середньостатистичні показники фізичного розвитку дівчат і хлопців 11 — 12 років

Розпитай родичів, інших дорослих, як вони розвивались у підлітковому віці. На кого з них ти найбільше схожий? Як вони почувалися, коли були підлітками, що їх найбільше цікавило і турбувало?

Чому треба

дбати про власні потреби

Ти навчишся розуміти справжні причини своїх бажань.

Зможеш краще пояснити свої почуття.

Почнеш краще розуміти почуття і бажання інших.

Якщо між тобою та іншою людиною виникне конфлікт, тобі легше буде запропонувати рішення, прийнятне для вас обох.

Тепер поговоримо про твої потреби. Щоб зрозуміти, про що йдеться, розглянь малюнок 22, на якому зображено піраміду потреб.

Для початку зауважимо, що чимало людей і досі переконані, що про власні потреби дбають тільки егоїсти. А добра людина, мовляв, повинна піклуватися лише про інших.

Можливо, так думає і хтось із твоїх знайомих. Але це велика помилка. Адже той, хто нехтує своїми потребами, ніколи не почуватиметься фізично і психологічно благополучним.

Мал. 22. Базові людські потреби (за А. Маслоу)

 

 

Потреби людини змінюються з віком, тому що на різних етапах свого життя вона потребує різного харчування, відпочинку, іграшок, знарядь праці тощо. Змінюються і її соціальні потреби.

У певні періоди життя деякі потреби вимагають задоволення у першу чергу. Так, для немовляти важливо, щоб його добре годували і доглядали, любили. Тоді воно почувається у безпеці й розвивається нормально.

Згодом дитину починає цікавити навколишній світ, вона досліджує дім, іграшки й те, що з ними можна робити.

Приблизно у 6 років діти вже мають потребу вчитися — вони цікавляться книжками, олівцями та іншим шкільним приладдям, хочуть іти до школи. У школі прагнуть досягти успіху, отримати хорошу оцінку, похвалу вчителя.

У підлітковому віці навчання, як і раніше, є важливим, але з'являється ще одна потреба — мати друзів, спілкуватися з ними, заслужити їхню повагу і визнання.

1. Разом із дорослими визнач ключові події свого життя. Запиши, коли ти почав ходити, говорити, яким було твоє перше слово. Пригадайте моменти, коли змінювалися твої потреби.

2*. А які потреби мають інші члени твоєї родини — батьки, брати, сестри?

З*. Які особливі потреби мають люди похилого віку, наприклад, твої дідусь і бабуся? Чи можеш ти допомогти задовольнити їх?

4*. Поміркуй, чи потреби і бажання — це завжди одне й те саме?

Підсумки

Підлітковий вік починається зі швидкого «стрибка зросту», під час якого змінюються пропорції тіла, стан шкіри і волосся.

Відбуваються зміни емоційного стану, з'являються нові потреби, зокрема потреба у спілкуванні з друзями.

Усі фізіологічні та психологічні зміни, що відбуваються з тобою, є цілком природними і нормальними.

 


Читайте також:

  1. А. Заходи, які направлені на охорону навколишнього середовища та здоров’я населення.
  2. Аварійно-рятувальні підрозділи Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, їх призначення і склад.
  3. Авілум – “син чоловіка” – повноправна людина, охороні його життя, здоров’я, захисту його майнових інтересів присвячена значна частина законника.
  4. Актив і пасив балансу складаються також з певних розділів.
  5. Активи, що реалізуються повільно (А3) – це статті 2-го розділу активу балансу, які включають запаси та інші оборотні активи (рядки 100 до 140 включно, а також рядок 250).
  6. Аналіз бойових дій пожежних підрозділів
  7. Б – розділення гелю на дві фази
  8. БАГАТОСТАНЦІЙНИЙ ДОСТУП І МЕТОДИ РОЗДІЛЕННЯ СИГНАЛІВ ЗЕМНИХ СТАНЦІЙ
  9. Банк даних про випадки порушень статутних правил взаємовідносин у військовому підрозділі
  10. Бізнес-план підприємства: сутність та складові
  11. Біологічна, соціальна та психологічна сутність здоров’я.
  12. Біосфера, її складові, взаємозв’язок між ними.




Переглядів: 1428

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Особиста гігієна | Самооцінка здоров’я людини

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.