Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник






Економічна думка Давнього Риму

Розквіт і занепад Римської республіки тісно пов'язаний з історією земельної власності, тому значний науковий інтерес має література з питань аграрної сфери. Розвиток сільського господарства аж до періоду кризи Давнього Риму відображено в трактатах Катона, Варрона і Колумелли (III ст. до н.е. — I ст. н.е.), а також у проектах аграрної реформи братів Гракхів (II ст. до н.е.).

Як землевласник, Катон(234-149 р.р.) у трактаті "Землеробство" виступив захисником натурального господарства, заснованого на рабській праці. Землеробство він вважав самим почесним, вигідним і шляхетним заняттям. Катон був прихильником господарства, у якому поєднувалися всі галузі. Виробництво, на його думку, повинно обслуговувати свої власні потреби, а для продажу призначаються тільки надлишки.

Честь і славу маєтку Катон бачив у прибутковості, яку можна забезпечити, отримуючи від використання рабів максимуму можливого. При цьому він говорив і про стимулювання рабів – „годувати й одягати їх треба у залежності від того, як вони працюють”.

В трактаті підкреслена роль управляючого (самого землевласника): "Хазяйське око - алмаз". З трактату видно, що й на той час у Римі використовувалися інтенсивні форми землеробства - існували орендарі-здольники, що ведуть господарство й одержують половину доходу.

Варрон (116-27 рр.) у своєму трактаті "Про сільське господарство" розповідав про подальший, у порівнянні з часами Катона, інтенсивний розвиток галузі й проникнення в сільське господарство товарно-грошових відносин. Він підкреслював, що необхідно враховувати коливання ринкових цін. Дохідним вважав скотарство. До рабів ставився як до знаряддя праці, яке наділене мовою (саме йому належить це визначення). Він вважав, що управитель повинен бути освіченою людиною, і що до рабів потрібно застосовувати принцип матеріальної зацікавленості, так само як і до управителя рабів. На відміну від Катона, який робив ставку на розвиток сільського господарства та на посилення експлуатації рабів, Варрон був прихильником інтенсивних методів господарювання.

Колумелла (I ст. н.е.) у трактаті "Про сільське господарство" відображує стан цієї галузі в Римі у період кризи рабовласницької системи експлуатації. Колумелла вважав, що зубожіння землеробства пов'язане з недоліками господарювання в маєтках. Він виступав за раціоналізацію сільського господарства: "Велике поле, погано оброблене, принесе меншедоходу, ніж мале, але оброблене ретельно".

Інтенсифікацію він пов'язував з введенням наукових досягнень свого часу. Колумелла виражав прагнення виробляти продукт для продажу і вважав за необхідне для цього підвищувати продуктивність праці за допомогою її розподілу. Головним фактором, що контролює рабів, він вважав страх перед паном. Але Колумелла виступав і на користь системи матеріального й духовного заохочення рабів.

Історія Давнього Риму відома й проектами аграрної реформи братів Гракхів:Тіберія (163-132 р.р.) і Гая (153-121р.р.). Вони підтримували інтереси безземельного і малоземельного селянства.

У прагненні зберегти рабовласницький лад, Гракхи намагалися забезпечити його підтримку вільними селянами. Проект їхньої реформи передбачав право на землю для селян. Але це право було обмежено нормами землеволодіння, за якими земля передавалася найбіднішим громадянам без права продажу. Проект був прийнятий народними зборами, однак аристократія вчинила опір і організувала вбивство братів. Таким чином, реформа братів Гракхів була спрямована проти укрупненого землеволодіння і виражала сподівання безземельних громадян Риму.

 

ТЕМА 4. ГОСПОДАРСТВО ТА ЕКОНОМІЧНА ДУМКА СУСПІЛЬСТВ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ЦИВІЛІЗАЦІЇ В ПЕРІОД СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ (v-xv СТ.)


Читайте також:

  1. Антропологічні особливості давнього населення території України
  2. Бюджет як економічна і правова категорія
  3. Бюджет як економічна категорія
  4. Бюджет як економічна категорія
  5. Бюджет як економічна категорія та його складові
  6. Бюджет як економічна категорія.
  7. Взаємозв'язок сукупного попиту та сукупної пропозиції. Макроекономічна рівновага
  8. Визначення поняття системи. Економічна система як особливий клас систем
  9. Виникнення грошей у державах Стародавнього світу
  10. Виникнення єгипетської держави і періодизація історії Стародавнього Єгипту.
  11. ВИРОБНИЧО-ОРГАНІЗАЦІЙНА ТА ЕКОНОМІЧНА СТРУКТУРИЗАЦІЯ ПІДПРИЄМСТВА
  12. Висловлення й думка




Переглядів: 580

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Економічна думка Давньої Греції | Період розвиненого феодалізму (XI-XV ст.).

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.025 сек.