МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||||||||||||
Бюджет як економічна категорія.УПРАВЛІННЯ Тема 2. СТРУКТУРА БЮДЖЕТУ ДЕРЖАВИ ЯК ОБ’ЄКТУ
1. Бюджет як економічна категорія. 2. Бюджетна система і бюджетний устрій. 3. Доходи бюджету. 4. Видатки бюджету. 5. Бюджетний дефіцит.
Виникнення бюджету держави обумовлюється такими причинами: · існуванням товарно-грошових відносин; · функціонуванням держави; · потребами розширеного відтворення та забезпеченням соціальних гарантій. Законодавче оформлення терміну "бюджет" відбулося протягом XIX ст. Суть даної категорії розкривається у її призначенні -фінансуванні суспільних функцій і завдань: · макроекономічної; · соціальної; · управлінської; · оборонної; · міжнародного співробітництва. Бюджет можна розглядати з трьох позицій: 1) За економічним змістом - система грошових відносин між державою, з одного боку, та суб'єктами підприємницької діяльності й 2) За формою прояву- основний фінансовий план держави. 3) За матеріальним змістом- централізований грошовий фонд держави. Обсяг бюджету характеризується річною сумою коштів, що проходять через цей фонд. Бюджет держави є провідною ланкою державних фінансів. Частка доходів зведеного бюджету коливається у межах 25 - 28 % ВВП. Співвідношення між державним бюджетом і місцевими бюджетами визначається в пропорціях 60 - 70 % ÷ 40 - 30 %. Структура державних фінансів наведена на рис. 2.1.
Рис.2.1 Система державних фінансів Роль і місце бюджету в суспільстві визначається фінансовою моделлю країни. За рівнем централізації ВВПу бюджеті виділяють такі моделі: 1) американська (25 – З0 %); 2) західноєвропейська (30 - 40 %); 3) скандинавська (50 - 60 %). Бюджет є складовою фінансів, йому притаманний двоїстий характер. З огляду на це бюджет виконує такі ж функції, як і фінанси: розподільчу; контрольну. Характерні ознаки бюджетних відносин: · Перерозподільчий характер - перерозподіл ВВП між галузями економіки, регіонами країни, соціальними групами населення; · Всеохоплюючий характер- бюджетні відносини прямо або опосередковано торкаються всіх суб'єктів підприємницької діяльності та домогосподарств; · Законодавче регулювання- бюджетні відносини регламентуються Бюджетним кодексом, щорічним законом про державний бюджет, законами, що регулюють надходження доходів і фінансування витрат. Особливості прояву розподільчої функції бюджету: · основним об'єктом розподілу виступає новостворена вартість, тобто національний дохід; · одна і та ж частина національного доходу (заробітна плата, прибуток) багаторазово проходить через бюджетний розподічьчий механізм; · багатоканальність бюджетних потоків.
Контрольна функція - породжена розподільчою функцією бюджету: 1) відображає властиві бюджету ознаки, які полягають у їх здатності сигналізувати про проходження розподільчого процесу, тобто виступати інструментом перевірки правильності утворення, розподілу і використання фондів грошових коштів у процесі господарювання; 2) охоплює всі сторони діяльності суспільства і суб 'єктїв економіки; 3) проявляється у фінансовому контролі, який є одним із найдієвіших видів контролю.
Бюджетний механізм - сукупність методів, які застосовує держава з метою організації бюджетних відносин і забезпечення належних умов соціально-економічного розвитку.
Складові елементи бюджетного механізму: 1. Бюджетне планування і регулювання- визначаються фінансові можливості держави щодо фінансового забезпечення розвитку її економіки та соціальної сфери. 2. Фінансові показники: · узагальнюючі - доходи і видатки бюджету, державний борг, рівень інфляції тощо; · індивідуальні - рівень витрат на душу населення, сума податків, сплачених одним працюючим, інші. 3. Нормативи- характеризують рівень забезпечення видатків бюджету, витрат фінансових ресурсів. 4. Ліміти- обмеження бюджетних витрат в інтересах держави, підприємств, домогосподарств. 5. Резерви.Призначені для нейтралізації впливу непередбачуваних факторів. 6. Управління бюджетними коштами.Держава в особі своїх органів влади та управління встановлює методологію розподілу ВВП і національного доходу, форми грошових заощаджень, регулює види платежів, визначає обсяги і напрями використання бюджетних коштів. Вплив бюджету на соціально-економічний розвиток здійснюється за схемою: Читайте також:
|
||||||||||||||||||||
|