Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Курс лекцій з зоології безхребетних 16 сторінка

 

Порядок надання, переоформлення, зупинення дії або скасування дозволу на провадження діяльності, пов’язаної з державною таємницею, форма акта спеціальної експертизи щодо наявності умов для провадження діяльності, пов’язаної з державною таємницею, та категорії режиму секретності встановлюються Кабінетом Міністрів України.

 

· З метою розроблення та здійснення заходів щодо забезпечення режиму секретності, постійного контролю за їх додержанням створюються на правах окремих структурних підрозділів режимно-секретні органи. Створення, реорганізація та ліквідація цих органів здійснюється за погодженням зі Службою безпеки України.

 

· До складу режимно-секретних органів входять підрозділи режиму, секретного діловодства та інші, які безпосередньо забезпечують охорону державних таємниць, залежно від специфіки діяльності органу державного управління та місцевого самоврядування, а також підприємств, установ та організацій.

 

У разі, коли в організації здійснюються значні обсяги робіт, пов’язаних з державною таємницею, вводиться посада заступника керівника з питань режиму, на якого покладаються обов’язки керівника режимно-секретного органу. Якщо ж в організації обсяги робіт не значні, то обов’язки з щодо забезпечення режиму секретності покладаються особисто на керівника підприємства, організації або за його наказом на окремого працівника після створення необхідних умов, що забезпечують режим секретності.

 

Режимно-секретні органи комплектуються спеціалістами, яким надається допуск до державної таємниці зі ступенем цілком таємно, якщо характер робіт не вимагає іншого. Прийняття до цих структурних підрозділів тимчасових працівників не допускається.

 

Основними завданнями цих структурних підрозділів є:

 

· Недопущення необґрунтованого допуску та доступу осіб до секретної інформації;

 

· Своєчасне розроблення та реалізація разом з іншими структурними підрозділами органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, що забезпечують охорону державної таємниці;

 

· Запобігання розголошенню секретної інформації, випадкам втрат матеріальних носіїв цієї інформації, заволодінню секретною інформацією іноземними державами, іноземними юридичними особами, іноземцями, особами без громадянства та громадянами України, яким не надано допуску та доступу до неї;

 

· Виявлення та закриття каналів просочення секретної інформації в процесі діяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації;

 

· Забезпечення запровадження заходів режиму секретності під час виконання всіх видів робіт, пов’язаних з державною таємницею, та під час здійснення зовнішніх відносин;

 

· Організація секретного діловодства;

 

· Здійснення контролю за станом режиму секретності в органах державної влади, органах місцевого самоврядування на підприємствах, в установах і організаціях та підпорядкованих їм об’єктах.

 

Залежно від ступеня секретності інформації встановлюються такі форми допуску до державної таємниці та терміни її дії:

 

Форма 1 – для роботи з секретною інформацією, що має ступені секретності „особливої важливості”, „цілком таємно”, „таємно”, термін дії – 5 років;

 

Форма 2 – для роботи з секретною інформацією, що має ступені секретності „цілком таємно” та „таємно”, термін дії 10 років;

 

Форма 3 – для роботи з секретною інформацією, що має ступінь секретності „таємно”, термін дії – 15 років.

 

Допуск до державної таємниці із ступенями секретності „особливої важливості”, „цілком таємно” та „таємно” надається дієздатним громадянам України віком від 18 років, які потребують його за умовами своєї службової, виробничої, наукової чи науково-дослідної діяльності або навчання, наказом чи письмовим розпорядженням керівника органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи або організації, де працює, перебуває на службі чи навчається громадянин. Надання допуску до роботи з документами, що містіть державну таємницю, здійснюється відповідно до Положення про порядок надання, переоформлення та скасування громадянам допуску до державної таємниці, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 29 листопада 2001 г № 1601. При цьому заповнюється облікова картка громадянина про надання допуску до державної таємниці за наступною, затвердженою Службою безпеки України формою.

 

Трудова діяльність з часу первинного надання допуску

№ з/п

Орган державної влади, орган місцевого самоврядування, підприємство, установа, організація, адреса

Посада

Номер та дата наказу

Примітка

 

Про призначення

Про звільнення

 

 

 

Лінія згину

 

Облікова картка громадянина

 

Про надання допуску до державної таємниці

 

№______________________ від «____»________________20___р.

 

(за журналом обліку)

 

Для службового користування

 

(після заповнення)

1.

 

Прізвище, ім’я та по батькові

 

2. Дата народження «___»____________19___р.

 

3.Місце народження ________________________

 

4.Місце проживання ________________________

 

5.________________________________________

 

(примітки про зміни прізвища, місця

 

_________________________________________

 

Проживання тощо)

 

6._________________________________________

 

(Відомості про порушення

 

Режиму секретності)

 

____________________________________________

 

 

Місце для фотокартки

 

4,5 х 6,0

 

М.П.

 

Фотокартку _________

 

прізвище

 

ім’я та по батькові

 

та відомості, зазначені в обліковій картці, засвідчую

 

Керівник режимно-секретного органу (РСО)

 

Підпис

 

Прізвище, ініціали

 

«____»________20__року»

 

 

Начальник управління охорони і

 

контррозвідувального захисту державної

 

таємниці Служби безпеки України підпис розшифровка підпису

 

Всі облікові картки громадянина про надання допуску до державної таємниці реєструються у журналі реєстрації облікових карток громадянина про надання допуску до державної таємниці.

 

В окремих випадках, які визначаються міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, за погодження зі Службою безпеки України громадянам України віком від 16 років може надаватися допуск до державної таємниці із ступенями секретності „цілком таємно” та „таємно”, а віком від 17 років – також до державної таємниці із ступенем секретності „особливої важливості”.

 

Допуск до державної таємниці може бути надано громадянину України і не бути пов’язаним з місцем роботи, служби або навчання. Такий допуск надається за місцем провадження діяльності, пов’язаної з державною таємницею, а його надання пов’язане з:

 

· Визначення необхідності роботи громадянина із секретною інформацією;

 

· Перевірку громадянина у зв’язку з допуском до державної таємниці;

 

· Взяття громадянином на себе письмового зобов’язання щодо збереження державної таємниці, яка буде довірена йому;

 

· Одержання у письмовій формі згоди громадянина на передбачені законом обмеження прав його допуском до державної таємниці;

 

· Ознайомлення громадянина з мірою відповідальності за порушення законодавства про державну таємницю.

 

Відмова у наданні допуску до державної таємниці може бути у наступних випадках:

 

· Відсутність у громадянина обґрунтованої необхідності в роботі із секретною інформацією;

 

· Сприяння громадянином діяльності іноземної держави, іноземної організації чи їх представників, а також окремих іноземців чи їх представників, а також окремих іноземців чи осіб без громадянства, що завдає шкоди інтересам національної безпеки України, або участі громадянина в діяльності політичних партій та громадських організацій, діяльність яких заборонена у порядку, встановленому законом;

 

· Відмова громадянина взяти на себе письмове зобов’язання щодо збереження державної таємниці. Яка буде йому довірена, а також за відсутності його письмової згоди на передбачені законом обмеження прав у зв’язку з допуском до державної таємниці;

 

· Наявності у громадянина судимості за тяжкі злочини, не погашеної чи не знятої у встановленому порядку;

 

· Наявності у громадянина психічних захворювань, які можуть завдати шкоди охороні державної таємниці, відповідно до переліку, затвердженого Міністерством охорони здоров’я України і Службою безпеки України.

 

Крім того, у наданні допуску також може бути відмовлено у разі:

 

· Повідомлення громадянином під час оформлення допуску недостовірних відомостей про себе;

 

· Постійного проживання громадянина за кордоном або оформлення ним документів на виїзд для постійного проживання за кордоном;

 

· Невиконання громадянином обов’язків щодо збереження державної таємниці, яка йому довірена або довірялася раніше.

 

У разі відмови громадянинові у допуску до державної таємниці має бути мотивований висновок органу Служби безпеки України, який проводив перевірку, рішення про надання допуску до державної таємниці посадові особи зобов’язані у п’ятиденний термін письмово повідомити громадянина про причини і підстави відмови у наданні допуску.

 

Громадянин має право оскаржити цю відмову в порядку підлеглості посадовій особі вищого рівня чи до суду.

 

Керівники органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємства, установи і організації зобов’язані здійснювати постійний контроль за забезпеченням охорони державної таємниці.

 

 

11.3. Сутність конфіденційної інформації, що є власністю держави.

 

В роботі органів державної влади та місцевого самоврядування використовується ціла низка документів, справ, видань та інших матеріальних носіїв інформації, які містять конфіденційну інформацію, яка є власністю держави, але в той же час її не можна віднести до державної таємниці. Цю інформацію виокремлено в окрему групу, з наданням їй грифу «Для службового користування» та розробкою інструкції про порядок обліку, зберігання і використання документів, справ, видань та інших матеріальних носіїв інформації, які містіть конфіденційну інформацію, що є власністю держави. Кабінетом Міністрів України розроблено та затверджено Постановою КМУ № 1893 від 27 листопада 1998 р. типову інструкцію про порядок обліку, зберігання і використання документів, справ, видань та інших матеріальних носіїв, які містять конфіденційну інформацію, що є власністю держави. Переліки конфіденційної інформації розробляються та вводяться в дію міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою Міністрів АР Крим, обласними, Київською та Севастопольською міською державними адміністраціями, в яких утворюються або у володінні, користуванні чи розпорядженні яких перебувають ці відомості. Крім того, на державних підприємствах, установах, і організаціях, можуть створюватися переліки конкретних видів документів у відповідній сфері діяльності.

 

На документах, що містять конфіденційну інформацію, у правому верхньому кутку першої сторінки, а для видань – на обкладинці та на титулі проставляються гриф «Для службового користування» та номер примірника. В тому разі, коли ці позначки неможливо нанести безпосередньо на документі, то їх проставляють на супровідних документах.

 

За забезпечення правильного ведення обліку, зберігання та використання документів з грифом «Для службового користування» відповідають керівники організацій та установ. Безпосереднє ведення, облік, зберігання, розмноження та використання зазначених документів, а також контроль покладається на управління справами, загальні відділи, канцелярії організації. Контроль за нерозголошенням відомостей, що містяться у документах з грифом «Для службового користування», здійснюється режимно-секретними підрозділами організацій.

 

Співробітники організацій, які працюють такими документами, в обов’язковому порядку під розписку ознайомлюються з інструкцією щодо роботи з документами, які містять конфіденційну інформацію і є власністю держави. Співробітники, які допущені до роботи з документами «Для службового користування», не мають права розголошувати усно або письмово будь-які відомості, які містяться в документах, окрім випадків, які передбачаються службовою потребою.

 

 

11.4. Охорона та робота з документами, що містять конфіденційну інформацію, що є власністю держави.

 

Приймання і облік (реєстрація) документів з грифом «Для службового користування» здійснюється канцелярією організації, яка веде облік несекретної документації, дотримуючись вимоги одноразової реєстрації. Кореспонденція з грифом «Для службового користування», що надходить до організації, приймається і розривається централізовано у канцелярії співробітниками, яким доручена робота з такими документами, при цьому обов’язково перевіряється номери, кількість сторінок та примірників документів, наявність додатків, зазначених у супровідному листі. У разі відсутності документів або додатків до них складається акт у двох примірниках за наступною формою (форма 1), один з яких направляється відправнику.

 

Якщо кореспонденція доставляється у неробочий час, то вона приймається постійним черговим, якщо в організації не має постійного чергового, то документи «Для службового користування» доставлять у неробочий час заборонено.

 

Документи з грифом «Для службового користування», які надійшли помилково, повертаються відправникові або пересилаються адресатові.

 

Форма 1.

 

 

АКТ

 

Про відсутність вкладень у конверті (пакеті)

 

Від ______№________

 

_______________________

 

Місце складання

 

Цей акт складений на підставі Інструкції про порядок обліку, зберігання і використання документів, справ, видань та інших матеріальних носіїв інформації, які містять конфіденційну інформацію, що є власністю держави, завідуючим канцелярією _____________________________________________________________

 

Найменування організації

 

Прізвище та ініціали

 

у присутності __________________________________________________

 

Посада, прізвище, ініціали

 

Про те, що під час розкриття конверта (пакета), надісланого

 

Найменування організації, що надіслала пакет

 

Не виявлено таких вкладень ______________________________________

 

Назви і номери документів, яких не виявлено

 

Завідуючий канцелярією ________________ ____________________

 

Підпис Ініціали та прізвище

 

Примітка. Акт складається у двох примірниках, один з яких надсилається відправникові для надіслання документів, яких не вистачає.

 

Форма 2.

 

ЖУРНАЛ

 

Обліку документів та видань з грифом «Для службового користування»

 

 

Дата надходження та індекс документа

Дата та індекс документа

Звідки надійшов або куди надісланий

Вид документа та короткий зміст

Кількість сторінок

Кількість та номери примірників

Резолюція або кому надісланий на виконання

Відмітка про взяття на контроль та термін виконання

Дата і підпис

Індекс (номер ) справи, до якої підшито документ

Відмітка про знищення

Примітка

 

Документа

Додатка

отримання

повернення

 

11-

 

 

Примітка :Дозволяється окреме видання журналів на вхідні та вихідні документи і видання з грифом «Для службового користування».

 

Форма 3

 

КАРТКА

 

Обліку документів та видань з грифом

 

«Для службового користування»

 

(Лицьовий бік)

 

_______________________________________________________________________________________________________________________________

1.Контроль ! 2. 1 3 5 7 9 11 13 15 17 19 21 23 25 27 29 31 ! 3. Гриф

 

_____________!________________________________________!____________

 

4.Кореспондент ! 5. Адресат

 

____________________________________!__________________________________________________________________!______________________________

 

6.Дата надходження та індекс !7. Дата та індекс документа

 

____________________________________!__________________________________________________________________!______________________________

 

8.Вид документа та його короткий зміст ! 9.Кількість примірників та

 

! їх номери

 

__________________________________________________________________10.Кількість сторінок

 

11. Резолюція або кому надісланий на виконання

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________12. Відмітка про виконання документа ! 13.Номер справи за

 

номенклатурою

 

___________________________________!__________________________________________________________________!_______________________________

 

(Зворотний бік)

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________14. Відмітка про отримання ! 15. Відмітка про повернення

 

___________________________________!__________________________________________________________________!_______________________________16. Перевірка виконання

 

__________________________________________________________________17. Інші відмітки

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________.18. Фонд № ! 19,Опис № ! 20. Справа №

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Реєстрації підлягають усі вхідні, вихідні та внутрішні документи з грифом «Для службового користування». Вони обліковуються за кількістю сторінок, а видання (книги, журнали, брошури) – за кількістю примірників. Облік документів та видань «Для службового користування» здійснюється у спеціальному журналі за формою 2 або на картках за формою 3, окремо від обліку іншої кореспонденції.

 

Облік магнітних носіїв інформації з грифом «Для службового користування» ведеться окремо від обліку паперових носіїв. З цією метою створюється окремий журнал або заповнюється окрема картка.

 

Загальним для всіх журналів, в яких реєструється документація з грифом «Для службового користування» є нумерація сторінок, прошнуровування журналів та їх опечатування. На останній сторінці робиться запис про кількість сторінок у журналі, який підписується працівником канцелярії та завіряється печаткою «Для пакетів».

 

У тому випадку, коли обсяг документів з грифом «для службового користування» незначний вони можуть реєструватися в журналах реєстрації несекретної документації, однак при цьому у журналі або на картці до номера реєстрації додають позначку «ДСК».

 

На кожному зареєстрованому документі «Для службового користування» при реєстрації проставляється штамп, в якому зазначається найменування організації, реєстраційний номер документа та дата його надходження, а проходження документів в структурних підрозділах організації повинно своєчасно відображатися на картках та в журналах.

 

Тираж видання з грифом «Для службового користування», одержаний для розсилання, реєструється за одним вихідним номером у журналі обліку і розподілу видань з грифом «Для службового користування» за формою.

 

Додатково розмножені примірники документа (видання) обліковуються за номерами цього документа (видання), про що робиться позначка на розмноженому документі (видання) та у формах обліку. Нумерація додатково розмножених примірників продовжується від останнього номера примірників, що були розмножені раніше.

 

ЖУРНАЛ

 

Обліку та розподілу видань з грифом «Для службового користування»

№ з/п

Назва видання

Видано або надійшло

Розподіл

Повернення

Знищення

 

Звідки надійшло або де надруковано

Вихідний номер супровідного листа і дата

Кількість примірників та їх номери

Куди і до кого направлено (або видано)

Номер вихідного документа (або відмітка про отримання) і дата

Кількість примірників та їх номери

Дата, номер примірника

Дата, номер акта

 

 

 

Відповідальність за випуск документів з грифом «Для службового користування», що тиражуються, несуть керівники організацій (структурних підрозділів), у яких вони тиражуються.

 

Документи з грифом «Для службового користування», одержані від сторонніх організацій, можуть бути розмножені тільки за їх згодою.

 

Друкування документів з грифом «Для службового користування» здійснюється у друкарському бюро або у структурних підрозділах під відповідальність керівників. На звороті останньої сторінки кожного примірника документа друкується кількість надрукованих примірників, прізвище виконавця, прізвище друкарки і дату друкування документа.

 

Надруковані документи разом з чернетками передаються для реєстрації співробітнику канцелярії, який здійснює облік надрукованих примірників, а чернетки та варіанти документа знищуються виконавцем та співробітником канцелярії, про що робиться запис на копії вихідного документа.

 

Розмноження документів з грифом «Для службового користування» у друкарні або на розмножувальних апаратах здійснюється з дозволу керівника організації (структурного підрозділу) під контролем канцелярії. Облік розмножених документів здійснюється за кількістю їх примірників. Після закінчення друкування документів з грифом «Для службового користування» набір повинен бути розсипаний, друкарські форми анульовані, записи на магнітних дисках знищені, про що складається акт або робиться відповідна відмітка у журналі за підписами замовника та виконавця. Під час розмноження документів з грифом «Для службового користування» з використанням засобів копіювально-розмножувальної техніки заходи технічного захисту інформації здійснюється відповідно зо законодавства.

 

Розсилання тиражу документів з грифом «Для службового користування» здійснюється на підставі рознарядок, підписаних керівником організації та керівником канцелярії, із зазначенням облікових номерів примірник, що розсилаються. Пересилання документів до інших організацій здійснюється рекомендованими або цінними поштовими відправленнями, вони можуть доставлятися також кур’єрами організації. Доставка документів з грифом «Для службового користування» персоналом інших організацій здійснюється на підставі письмового доручення.

 

Документи, справи і видання з грифом «Для службового користування», що розсилаються, вкладають у конверти або упаковують таким чином, щоб унеможливити доступ до них. На упаковці чи конверті зазначаються адреси і найменування одержувача і відправника, номери вкладених документів з поставленням позначки «ДСК». При цьому на конвертах та упаковках забороняється зазначати прізвища і посади керівників організації і виконавців документів, а також найменування структурних підрозділів.

 

Ознайомлення іноземців та осіб без громадянства, а також представників засобів масової інформації з документами «Для службового користування» допускається у кожному окремому випадку відповідно до законодавства України.

 

Документи з грифом «Для службового користування» після їх виконання формуються у справи відповідно до порядку формування справ несекретного діловодства. Після закінчення діловодного року справа «Документи з грифом «Для службового користування» переглядається експертною комісією з метою її переформування, тобто документи постійного зберігання формуються у окрему справу, а документи тимчасового користування залишаються у цій справі. Якщо, за висновком експертної комісії, справа за сукупністю містить відомості, які становлять державну таємницю, то про це складається відповідний акт. Цій справі надається гриф обмеженого доступу згідно із законодавством про державну таємницю.

 

До роботи із справами з грифом «Для службового користування» допускаються особи, які мають досвід роботи та безпосереднє відношення до цих справ, згідно зі списками, погодженими з канцелярією, а до документів – згідно з вказівками, викладеними у резолюціях керівників організації або структурного підрозділу. Категорії працівників, які допускаються до роботи з виданнями з грифом «Для службового користування», визначається керівниками організації.

 

Забороняється користуватися відомостями з документів з грифом «Для службового користування» Для відкритих виступів або опублікування у засобах масової інформації, експонувати такі документи на відкритих виставках, на стендах. У разі необхідності з письмового дозволу керівника організації допускається опублікування або передання для опублікування несекретних відомостей обмеженого поширення, якщо це не суперечить чинному законодавству.

 

Передача конфіденційної інформації, що є власністю держави, каналами зв’язку здійснюється лише з використанням засобів технічного та криптографічного захисту інформації.

 

Представники інших організацій можуть бути ознайомлені та можуть працювати з документами з грифом «Для службового користування» за письмового запиту керівника організації, де працює співробітник із зазначенням характеру завдання, що виконується та дозволу керівника організації, у володінні та розпорядження яких перебувають ці документи. Виписки з документів і видань для службового користування, що містіть відомості обмеженого поширення, робляться у окремі зошити, що мають аналогічний гриф, які після закінчення роботи надсилаються в організацію, яка робила запит на відповідні документи.

 

Справи та видання «Для службового користування» видаються виконавцям і приймаються від них під розписку в картці обліку справ і видань.

 

КАРТКА ОБЛІКУ

 

справ та видань, що видаються з грифом «Для службового користування»

 

Назва справи або видання _______________________________________

 

 

№ з/п

Номер справи, номери примірників видань та кількість сторінок

Підрозділ і прізвище співробітника

Розписка і дата

Примітка

 

отримання

повернення

 

 

 

Періодично справи постійного та тривалого зберігання з грифом «Для службового користування» переглядаються з метою можливого зняття цього грифа. Як правило така процедура здійснюється при передачі документів із структурного підрозділу до архівного підрозділу організації або під час підготовки справ постійного зберігання для передачі до державної архівної установи.

 

Відбір документів для зберігання і знищення проводиться наступним чином. Перш за все проводиться експертиза наукової, історико-культурної цінності документів і справ з грифом «Для службового користування», розгляд і затвердження її результатів здійснюється відповідно до Положення про принципи та критерії визначення цінності документів, порядок створення та діяльності експертних комісій з питання віднесення документів до Національного архівного фонду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.10.95 р. № 853.

 

Відібрані для знищення справи з грифом «для службового користування», що не мають наукової, історико-культурної цінності та втратили практичне значення, можуть оформлятися окремим актом або включатися у загальний акт за наступною формою.

 


Читайте також:

  1. Види лекцій
  2. Викладення лекційного матеріалу
  3. Всі люди є рівними перед Богом. 1 сторінка
  4. Всі люди є рівними перед Богом. 2 сторінка
  5. Всі люди є рівними перед Богом. 3 сторінка
  6. Всі люди є рівними перед Богом. 4 сторінка
  7. Всі люди є рівними перед Богом. 5 сторінка
  8. Всі люди є рівними перед Богом. 6 сторінка
  9. Всі люди є рівними перед Богом. 7 сторінка
  10. Всі люди є рівними перед Богом. 8 сторінка
  11. Всі люди є рівними перед Богом. 9 сторінка
  12. Вступ................................................................................................................ 7 1 сторінка




Переглядів: 336

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Курс лекцій з зоології безхребетних 15 сторінка | Курс лекцій з зоології безхребетних 17 сторінка

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.065 сек.