Питання про поняття законодавства розглядається шляхом порівняння його з поняттям права. У ході розповіді вчителя проводжу колективну роботу із складання порівняльної таблиці.
Визначаю, що законодавство являє собою зовнішню форму прояву права. Норми законодавства приймаються і, відповідно, діють в конкретній державі (тоді як принципи права, його вихідні норми спільні або подібні в більшості демократичних країн). Законодавство формується державними органами конкретної держави, які мають подібні структуру і функції.
Зразок порівняльної таблиці.
Право
Закон (законодавство)
1. Є системою норм
1. Є нормативно-правовим актом (системою нормативно-правових актів), зовнішньою формою вираження права
2. На формування і розвиток впливають фактори суб’єктивного характеру
2. На формування і розвиток впливають насамперед об’єктивні фактори
3. Структурними елементами є галузі, інститути, норми
3. Структурними елементами є акти, нормативні приписи, що містяться у статтях цих актів
4. Має первинний характер і є вихідною базою для законодавства
4. Має похідний від права характер
Розповідь учителя.
Законодавство являє собою систему, що має складну структуру. На відміну від системи права, у системі законодавства виділяють горизонтальну (галузеву) структуру, яка значною мірою нагадує галузевий поділ права, та вертикальну (ієрархічну) структуру. Вертикальна структура показує те, яким нормотворчим органом було прийнято той чи інший нормативно-правовий акт, та відображає співвідношення між ними (їх юридичну силу).
Так, юридична сила нормативно-правового акту залежить від того, яким органом його прийнято, а співвідношення юридичної сили актів залежить від типу держави. Наприклад, у федерації закони, прийняті її центральними органами, мають вищу юридичну силу, ніж закони, прийняті органами суб’єктів федерації. У конфедерації, навпаки,— нормативні акти суб’єктів конфедерації мають більш високу юридичну силу, ніж нормативні акти органів конфедерації в цілому.
Виходячи з резерву часу, подальший розгляд питання про юридичну силу нормативних актів проводжу шляхом аналізу законодавчих документів.
Робота з документами.
Ознайомитися з витягами із документів та визначити, як вирішувалося питання про співвідношення сили нормативних актів у різні періоди історії нашої країни (зокрема УРСР і СРСР, України й Автономної Республіки Крим) (Готуються як роздавальний матеріал.).