Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Відповідальність за порушення законодавства про охорону праці

Закон України «Про охорону праці» передбачає, що за порушен­ня законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці, створення перешкод у діяльності посадових осіб органів державно­го нагляду за охороною праці, а також представників профспілок, їх організацій та об'єднань винні особи притягаються до дисциплі­нарної, адміністративної, матеріальної та кримінальної відпові­дальності.

Дисциплінарна відповідальність полягає в тому, що на винного працівника накладається дисциплінарне стягнення. Ст. 147 КЗпГІУ встановлює два види дисциплінарного стягнення: догана та звільнен­ня з роботи. Законами, уставами та положеннями про дисципліну, які діють в деяких галузях (транспорт, гірничодобувна промисловість тощо), можуть бути передбачені для окремих категорій працівників інші дисциплінарні стягнення.

Право накладати дисциплінарні стягнення на працівників має орган, який має право прийняття на роботу цього працівника, а також органи, вищі нього. Дисциплінарне стягнення може бути накладене за


ініціативою органів, що здійснюють державний та громадський кон­троль за охороною праці.

Профспілковий орган, що підписав колективний договір, має право вимагати від власника чи уповноваженого ним органу розірван­ня трудового договору (контракту) з керівником або усунення його з посади, якщо він порушує законодавство про працю.

Фахівці служби охорони праці напідприємстві мають право вима­гати від посадових осіб усунення від роботи працівників, що не прой­шли медичного огляду, навчання, інструктажу, перевірки знань з охо­рони праці, що немають допуску до відповідних робіт або що порушу­ють нормативні акти про охорону праці.

Дисциплінарне стягнення застосовується безпосередньо за вия­вленням провини, але не пізніше одного місяця від дня його виявлен­ня, не рахуючи часу звільнення працівника від роботи в зв'язку з тим­часовою непрацездатністю або перебуванням його у відпустці. Дисци­плінарне стягнення не може бути накладене пізніше шести місяців від дня здійснення провини. Перед тим, як накласти дисциплінарне стя­гнення, роботодавець зобов'язаний зажадати від працівника, що про­винився, письмового пояснення. У випадку, коли працівник не подав пояснення в установлений термін, дисциплінарне стягнення може бути накладене на основі матеріалів, що є у роботодавця.

За кожне порушення може бути застосоване лише одне дисциплі­нарне стягнення. При виборі дисциплінарного стягнення враховуєть­ся ступінь тяжкості провини та заподіяна шкода, обставини, за яких здійснена провина, минула робота працівника. Стягнення оголошу­ється внаказі та повідомляється працівнику під розпис.

Адміністративна відповідальність настає за будь-які посяган­ня на загальні умови праці. Відповідно до ст. 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення порушення вимог законів та нор­мативно-правових актів з охорони праці тягне за собою адміністра­тивну відповідальність у вигляді накладання штрафу на працівників та, зокрема, посадових осіб підприємств, установ, організацій, а також громадян - власників підприємств чи уповноважених ними осіб.

Адміністративній відповідальності підлягають особи, що досягли на час здійснення адміністративного правопорушення шістнадцяти­річного віку.

Право притягати до адміністративної відповідальності працівни­ків, винних у порушенні законів та нормативно-правових актів з охо­рони праці мають органи державного нагляду за охороною праці.


Максимальний розмір штрафу за порушення законодавства про охо­рону праці, невиконання розпоряджень посадових осіб органів дер­жавного нагляду за охороною праці може сягати п'яти відсотків місяч­ного фонду заробітної плати юридичної чи фізичної особи, яка вико­ристовує найману працю.

Несплата штрафу тягне за собою нарахування на суму штрафу пені у розмірі двох відсотків за кожний день прострочення. Рішення про стягнення штрафу може бути оскаржено в місячний строк у судовому порядку.

Матеріальна відповідальність робітників і службовців регла­ментується КЗпІІУ та іншими нормативними актами, які торкаються цієї відповідальності у трудових відносинах.

Загальними підставами накладення матеріальної відповідальності на працівника є

• наявність прямої дійсної шкоди,

• провина працівника (у формі наміру чи необережності),

• протиправні дії або бездіяльність працівника,

• наявність причинного зв'язку між винуватим та протиправними
діями (бездіяльністю) працівника та заподіяною шкодою.

На працівника може бути накладена відповідальність лише при наявності всіх перелічених умов; відсутність хоча б однієї з них виключаєматеріальну відповідальність працівника.

Притягнення працівника до кримінальної, адміністративної чи дисциплінарної відповідальності за дії, якими нанесена шкода, не звільнює його від матеріальноївідповідальності.

При наявності в діях працівника, яким порушені правила охорони праці, ознак кримінального злочину, на нього може бути покладена повна матеріальна відповідальність, а при відсутності таких ознак на нього покладається відповідальність в межах його середнього місяч­ного заробітку.

Неповнолітні особи є повноправною стороною трудової угоди іповинні нести майнову відповідальність за шкоду, що заподіяна з їх вини,нарівні з усім робітниками та службовцями, без притягнення до процесу відшкодування шкоди їх батьків (опікунів) чи осіб, що їх заміняють.

Ст. 130 КЗпІІУ встановлює, що особа, яка заподіяла шкоду підпри­ємству під час виконання трудових обов'язків, може добровільно від­шкодувати шкоду шляхом передачі рівноцінного майна або полаго­дження пошкодженого майна при згоді на це власника.

Кримінальна відповідальність за порушення правил охорони


праці передбачена ст.ст. 271-275 КК України, що об'єднані в розділ X «Злочини проти безпеки виробництва».

Кримінальна відповідальність настає не за будь-яке порушення, а за порушення вимог законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці, якщо це порушення створило загрозу загибелі людей чи настання інших тяжких наслідків або заподіяло шкоду здо­ров'ю потерпілого чи спричинило загибель людей або інші тяжкі наслідки.

Порушення вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів, передбачених вищезазначеними статтями КК України, караєть­ся штрафом до п'ятдесяти неоподатковуванихмінімумів доходів гро­мадян або виправними роботами на строк до двох років, або обмежен­ням волі па строк до п'яти років, або позбавленням волі на строк до дванадцяти років, з позбавленням права обіймати певні посади чи зай­матися певною діяльністю на строк до трьох років або без такого.

1.4. Гарантії прав на охорону праці

1.4.1. Гарантії прав наохорону праці під час прийому працівника на роботу і під час роботи

Гарантії прав на охорону праці починаються вже з моменту обгово­рення та укладання трудової угоди, оскільки згідно ст. 5 Закону «Про охорону праці» умови трудового договору не можуть містити поло­жень, що суперечать законам та іншим НІІЛОП. Підчас укладання трудового договору роботодавець повинен проінформувати працівни­ка під розписку про умови праці та про наявність на його робочому місці небезпечних і шкідливих виробничих факторів, які ще не усуну­то, можливі наслідки їх впливу на здоров'я та про права працівника на пільги і компенсації за роботу в таких умовах.

Працівнику не може пропонуватися робота, яка за медичним вис­новком протипоказана йому за станом здоров'я. До виконання робіт підвищеної небезпеки та тих, що потребують професійного добору, допускаються особи за наявності висновку психофізіологічної екс­пертизи.

Під час прийому працівника на роботу відбувається обов'язкове страхування його роботодавцем від нещасних випадків і професійних захворювань. Вище було зазначено, що для такого страхування не пот­рібно згоди або заяви працівника. У разі ушкодження здоров'я чи в


разі моральної шкоди, заподіяної працівникові, він має право на від­шкодування шкоди.

Працівник має право відмовитися від дорученої роботи, якщо ство­рилася виробнича ситуація, небезпечна для його життя чи здоров'я або для людей, які його оточують, або для виробничого середовища чи дов­кілля. Він зобов'язаний негайно повідомити про це безпосереднього керівника або роботодавця. Факт наявності такої ситуації за необхід­ності підтверджується спеціалістами з охорони праці підприємства за участю представника профспілки, членом якої він є, або уповноваже­ної працівниками особи з питань охорони праці (якщо професійна спілка на підприємстві не створювалася), а також страхового експерта з охорони праці. В цьому разі за період простою з причин, які виникли не з вини працівника, за ним зберігається середній заробіток.

Працівник має право розірвати трудовий договір за власним бажанням, якщо роботодавець не виконує законодавства про охорону праці, не додержується умов колективного договору з цих питань. У цьому разі працівникові виплачується вихідна допомога в розмірі, передбаченому колективним договором, але не менше тримісячного заробітку.

У разі, коли працівник за станом здоров'я не може виконувати роботу, на яку він наймався, він має бути переведений на легшу робо­ту відповідно до медичного висновку. Медичний висновок ЛКК або МСЕК є обов'язковим для роботодавця. Проте переведення працівни­ка на іншу (легшу) тимчасову чи постійну роботу може відбуватися лише за його згодою. При переведенні працівника на іншу постійну нижчеоплачувану роботу за ним зберігається його попередній заробі­ток протягом двох тижнів з дня переведення.

На час зупинення експлуатації підприємства або устаткування органом державного нагляду або службою охорони праці за працівни­ком зберігається місце роботи, ачас простою оплачується з розрахун­ку середнього заробітку.


Читайте також:

  1. II. Вимоги безпеки праці перед початком роботи
  2. IV. Відповідальність сторін
  3. IV. СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ І ЗАКОНОДАВСТВА.
  4. А. Заходи, які направлені на охорону навколишнього середовища та здоров’я населення.
  5. Автоматизація помпових станцій підкачування і перекачування. Охорона праці під час експлуатації систем автоматизації.
  6. Автоматизовані системи управлінні охороною праці, обліку, аналізу та дослідження травматизму
  7. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  8. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  9. Адаптація працівників.
  10. АДАПТОВАНА ДО РИНКУ СИСТЕМА ФОРМУВАННЯ (НАБОРУ) ОКРЕМИХ КАТЕГОРІЙ ПЕРСОНАЛУ. ВІДБІР ТА НАЙМАННЯ НА РОБОТУ ПРАЦІВНИКІВ ФІРМИ
  11. Адміністративна відповідальність
  12. Адміністративна відповідальність




Переглядів: 1620

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Нормативно-правові акти та документи підприємств з охорони праці | Права працівників на пільги та компенсації за важкі та шкідливі умови праці

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.